Muzeul Național al Țăranului Român
București
16 octombrie - 9 noiembrie 2014
Muzeul Național al Țăranului Român vă invită în perioada 16
octombrie – 9 noiembrie 2014 să descoperiți, dincolo de Maramureșul
fotografilor sau al documentarelor TV, care vorbesc despre imaginea idilică a
unui spațiu tradițional autentic, chipurile-biografii ale unor oameni ai
locului în care tradiția este permanent animată de scenografia prezentului.
Chipurile lui Haim
Pictura lui Haim este una foarte directă, construită
printr-o privire particulară, care uneori pare că face trimiteri la conturul
sintetic al desenului cu care iconarii încep pictura pe sticlă, dar și la
reciclări ale desenelor flamande, impresioniste, de bandă desenată contemporană
sau ale unui realism poetizat. Chipurile țăranilor pictate de Haim devin
iconuri ale satului maramureșean contemporan într-o reciclare postmodernă care
surprinde sintetic elemente de culoare locală, umor, atmosferă țărănească, cât
și recuperarea unui stil frust, naiv, local, aglutinat cu interventii personale
care țin de un instrumentar specific artei contemporane. Țăranii lui Haim sunt
desenați fotografic chiar dacă instrumentele de lucru sunt cele clasice:
creion, pastel, culori de apă. Și deși sunt abia iviți de pe suprafața lemnului
sau reliefați pe fundaluri ce amintesc de decorația geometrică a scoarțelor
țărănești, ei devin personaje vii, care te pătrund cu privirea și îți povestesc
întreaga lor viață.
Melancolia și dorurile Norei
Că Spiritul Săpânței este puternic și viu, o demonstrează
din plin chiar picturile Norei.
Nora pictează cu sufletul. Precum țăranii lucrau icoanele.
Întoarcerea la autoportret a Norei ne este dezvăluită printr-o serie de treceri
delicat construite, de la expresivitatea frustă și frumusețea decorației viu
colorate de pe ia maramureșeană, a farfuriilor și a ștergarelor de culme din
casele țărancelor, la delicatețea aristocratică a broderiei de la oraș și a
parfumului interioarelor de casă veche, ipostaziate în atmosfera naturilor
statice. Picturală, poetică, melancolică după ingenuitatea și frumusețea lumii
țărănești cu care intră în dialog ușor și necondiționat, lumea Norei primește
din locurile de unde-a plecat forță și sensibilitate pentru a construi armătura
lumii noi în care locuiește.
Spiritul Săpânței
Lumea maramureșeană a lui Dumitru Tincu, continuatorul lui
Ioan Stan Pătraș, cel ce a făcut din Săpânța un sat viu în moarte, descrie cu
vitalitate și același simț al umorului și spirit ludic, momente esențiale ale
vieții noastre, așa cum sunt dragostea și căsătoria, maternitatea, muzica,
jocul, munca și nu în ultimul rând atât de exploatata trecere a morții. Poeme
scurte în imagine și tablouri naïve prin excelență, însoțite sau nu de texte la
fel de pline de umor și de vitalitate, scenele lui Dumitru construiesc același
peisaj viu ca și cel al crucilor din cimitirul vesel, cu o scenografie naivă, dar
puternic afirmată în cadrele unei priviri contemporane ale meșteșugului. El
poate fi sigur că are toate elementele prin care lasă celor care îi urmează și
nouă privitorilor și degustătorilor de artă tradițională, un întreg dicționar
în imagini pictate și sculptate prin care Spiritul Săpânței să dăinuiască.
Curator: Lila Passima
Vernisaj: 16 oct. 2014, ora 18.00 / în deschidere concert
mic: grupul Iza
Perioada de vizitare: 16.10. – 09. 11 2014
Sala Irina Nicolau, orele 10.00 – 18.00
Intrarea liberă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu