Arta plastica contemporana romaneasca
Familia Perianu
Centrul de Cultura Arcus
august 2014
Expoziţia
cuprinde acuarele ale Corinei Preda Perianu, o serie de sculpturi concepute de
Vlad Dan Perianu şi câteva picturi ale lui Mihai Perianu, fiul cel mare al
celor doi plasticieni. Lucrările expuse pe simezele Stable Gallery, ale
Centrului de Cultură Arcuş, prezintă o familie de artişti formată în importante
şcoli româneşti de artă. Primii doi, Corina şi Vlad, absolvenţi al Liceului de
Arte Plastice Nicolae Tonitza şi ai Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti
şi fiul lor, Mihai Perianu, actualmente elev al Liceului de Arte Plastice
Nicolae Tonitza, din capitală.
Acuarelele
Corinei Preda Perianu sunt o încercare lirică de regăsire a unui echilibru
interior, o căutare a armoniei cromatice dar şi a celei sufleteşti. Peisajele,
care predomină în creaţia sa, au întotdeauna prezent şi elemental
architectural, în colţurile sale de natură fiind intercalate: case vechi
ţărăneşti, conace bătrâneşti, biserici. Adeseori pictează ferestre sau uşi de
biserici în culori calde, pline de lumină, încercând să-şi oblige privitorul să
perceapă mai intens importanţa pe care o are vechiul patrimoniu architectural
rural sau urban. Arta sa devine, subliminal, şi un protest împotriva
distrugerii vechilor clădiri, construcţii încărcate de istorie şi de sugestie
plastică, iubite din acest motiv de mulţi pictori.
Pictoriţa nu
părăseşte deloc registrul artei figurative, a valorilor consacrate, păstrând
mereu entuziasmul dat de plăcerea de a picta, de a călătorii în spaţii cu
diversitate culturală, dornică de a surprinde magia clipei unice, pe care o
trăieşte descoperind aceste spaţii.
Corina Preda
Perianu, dar mai ales Vlad Dan Perianu, se regăsesc conceptual într-o grupare
de plasticieni, care după perioada ateismului promovat de regimul comunist,
încearcă să recupereze intens sursa de inspiraţie religioasă şi simbolistica
artei creştine.
Mult mai
modern ca formă de exprimare artistică, Vlad Dan Perianu aprofundează, într-o
manieră abstractă, teme perene, biblice, cărora le caută o nouă reprezentare, o
nouă esenţă. Poarta raiului, seria îngerilor sau a rugătorilor, portretul de
martir cioplit în lemn, te transpun într-o lume feerică, a supranaturalului
creştin.
Adeseori
aplică straturi de culoare pe lemnul sculptat, dând obiectelor sale o
plasticitate intensificată prin valoare cromatică. Obiectele lui Vlad Dan
Perianu te duc cu gândul şi la vechi forme de sculptură antică, cunoscut fiind
faptul că, de exemplu, statuile greceşti, din perioada arhaică dar şi din
perioada clasică, erau pictate.
Alături de
părinţii săi debutează expoziţional, la Stable Gallery, şi Mihai Perianu, tânăr
pictor care experimentează puterea de sugestie a culorii, în tonalităţi
puternice, stimulat şi de entuziasmul vârstei sale.
Arta celor
trei artişti, indiferent de formele adoptate, clasice sau moderne, rămâne
raportată permanent la valorile perene, promovate în şcolile de artă româneşti
sau preluate din mitologia creştină. (Elena Olariu, august
2014).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu