Muzeul Etnografic al Transilvaniei
Cluj - Napoca
7 - 31 august 2014
Muzeul Etnografic al Transilvaniei, în parteneriat cu
Mitropolia Clujului, Maramureşului şi Sălajului şi în colaborare cu Institutul
de Arheologie şi Istoria Artei din Cluj-Napoca, cu Muzeul Naţional al Unirii
din Alba Iulia, Muzeul Astra din Sibiu şi Biblioteca Judeţeană Mureş din
Târgu-Mureş, propune publicului, în perioada 7-31 august 2014, Expoziţia Ars Incognita. Fascinanta lume a unui iconar din secolul XVIII. Vernisajul va avea
loc joi, 7 august, la ora 1700.
Curajoasa abordare a picturii vechilor biserici româneşti,
datorată în mare parte unor artişti anonimi, este relevantă în expoziţia ce se
anunţă a fi şi un mod de cunoaştere a universului spiritual al credincioşilor,
prin prezenţa icoanei făcătoare de minuni a Maicii Domnului de la Mănăstirea Dragomireşti
din Maramureş.
Maestrul anonim a cărui creaţie va putea fi admirată în
sălile Muzeului Etnografic al Transilvaniei, unde vor fi expuse circa 30 din
lucrările sale, a activat în localităţi din jurul Clujului şi în Sălaj, cea mai
timpurie atestare fiind din 1748, iar cea mai târzie din 1779.
Deoarece nu a
fost identificată nicio lucrare semnată, arta acestui pictor rămas anonim nu a
constituit subiectul unor lucrări ştiinţifice, fiind practic necunoscută. Opera
Maestrului anonim este restituită acum pentru prima dată, sub semnul tainei
care, în tradiţia bizantină, a îmbinat calităţile artistice cu revelaţia
divină, însuşi Dumnezeu fiind accesibil simbolic oamenilor prin icoanele
înfăptuite cu smerenie şi credinţă.
Binecredincios şi înzestrat cu talent, Maestrul anonim al
icoanelor clujene şi sălăjene se numără printre pictorii aleşi a fi autori ai
unor icoane miraculoase, una dintre picturile sale, icoana Maicii Domnului cu
Pruncul din Mănăstirea maramureşeană de la Dragomireşti dovedindu-se incombustibilă,
fiind singura supravieţuitoare a incendiului care a mistuit, în 1949, biserica
mănăstirii. Icoana miraculoasă de la Dragomireşti îmbogăţeşte expoziţia nu
numai din dorinţa de a-l cunoaşte mai bine pe pictor, dar este importantă mai
ales ca experienţă a trăirii personale a credinţei şi evlaviei, una din
componentele esenţiale de a fi a icoanei bizantine, pe parcursul istoriei sale,
fiind calitatea sa de a mijloci prezenţa reală a divinităţii.
Expoziţia îşi propune să îmbine latura estetică şi artistică
a icoanei cu cea spirituală, taumaturgică şi transcendentală, propunând o
cunoaştere deopotrivă din exterior şi interior a unui obiect al credinţei
aproape nelipsit din universul nostru cotidian, dar căruia adesea îi este
uitată adevărata semnificaţie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu