Muzeul Național Brukenthal
Sibiu
17 aprilie - 31 mai 2014
Locul de desfăşurare: Palatul Brukenthal, Cabinetul de
Stampe
Curator: Dr. Iulia Mesea
O parte dintre cele mai expresive şi delicate piese din
patrimoniul Muzeului Naţional Brukenthal sunt păstrate în colecţiile de
grafică. În cadrul acestora, grafica românească interbelică este reprezentată
printr-un număr de aproximativ 400 de piese, semnate de nume dintre cele mai
reprezentative ale artei româneşti.
Cu un regim de conservare şi vizionare care presupune norme
stricte şi perioade limitate de expunere, lucrările de grafică sunt mai rar şi
mai puţin lesnicios accesibile publicului. Alături de satisfacţia estetică şi
intelectuală, fiecare expoziţie de grafică este, şi de aceea, un privilegiu.
Mai puţin spectaculoase decât pictura, tehnicile grafice,
desenul în primul rând, secondat de acuarelă, incumbă o calitate conceptuală,
oferind posibilitatea pătrunderii într-un fel intim în creaţia unui artist.
Expoziţia Expresie în linie şi culoare. Lucrări de grafică
din colecţia Muzeului Naţional Brukenthal reuneşte aproape 40 de acuarele şi
desene ale câtorva dintre cei mai însemnaţi artişti ai perioadei interbelice.
Theodor Pallady (1871-1956), Gheorghe Petraşcu (1972-1949), Ştefan Popescu
(1872-1948), Iosif Iser (1881-1958), Nicolae Tonitza (1886-1940), Ştefan
Dimitrescu (1886-1933), Jean Al. Steriadi (1880-1956), Cecilia Cuţescu Storck
(1879-1969), Aurel Jiquidi (1896-1962), Max Arnold (1897-1946) ş.a. sunt
cunoscuţi în primul rând prin creaţia lor în ulei.
Expoziţia de faţă probează
sensibilitatea aparte, rafinamentul, gustul pentru construcţie sau
spontaneitatea rebelă, cromatica delicată, armoniile şi ritmurile de forme şi
culoare ce caracterizează acuarelele şi desenele artiştilor interbelici români.
Sunt prezente în expoziţie peisajele exotice ale zonelor
îndepărtate în interpretarea lui Theodor Pallady sau Max Arnold, exotismul de
acasă de la ţărmul Mării Negre în viziunea lui Nicolae Tonitza, Ştefan
Dimitrescu sau Iosif Iser, pitorescul peisajului citadin, văzut de Aurel
Jiquidi, precum şi feminitatea senzuală a nudurilor lui Gheorghe Petraşcu şi
Nicolae Tonitza.
Text oferit de curatorul expoziţiei:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu