joi, 24 aprilie 2014

Expresie în linie și culoare




Muzeul Național Brukenthal


Sibiu


17 aprilie - 31 mai 2014





Locul de desfăşurare: Palatul Brukenthal, Cabinetul de Stampe
Curator: Dr. Iulia Mesea

   O parte dintre cele mai expresive şi delicate piese din patrimoniul Muzeului Naţional Brukenthal sunt păstrate în colecţiile de grafică. În cadrul acestora, grafica românească interbelică este reprezentată printr-un număr de aproximativ 400 de piese, semnate de nume dintre cele mai reprezentative ale artei româneşti.
   Cu un regim de conservare şi vizionare care presupune norme stricte şi perioade limitate de expunere, lucrările de grafică sunt mai rar şi mai puţin lesnicios accesibile publicului. Alături de satisfacţia estetică şi intelectuală, fiecare expoziţie de grafică este, şi de aceea, un privilegiu.
   Mai puţin spectaculoase decât pictura, tehnicile grafice, desenul în primul rând, secondat de acuarelă, incumbă o calitate conceptuală, oferind posibilitatea pătrunderii într-un fel intim în creaţia unui artist.
   Expoziţia Expresie în linie şi culoare. Lucrări de grafică din colecţia Muzeului Naţional Brukenthal reuneşte aproape 40 de acuarele şi desene ale câtorva dintre cei mai însemnaţi artişti ai perioadei interbelice. Theodor Pallady (1871-1956), Gheorghe Petraşcu (1972-1949), Ştefan Popescu (1872-1948), Iosif Iser (1881-1958), Nicolae Tonitza (1886-1940), Ştefan Dimitrescu (1886-1933), Jean Al. Steriadi (1880-1956), Cecilia Cuţescu Storck (1879-1969), Aurel Jiquidi (1896-1962), Max Arnold (1897-1946) ş.a. sunt cunoscuţi în primul rând prin creaţia lor în ulei.    
   Expoziţia de faţă probează sensibilitatea aparte, rafinamentul, gustul pentru construcţie sau spontaneitatea rebelă, cromatica delicată, armoniile şi ritmurile de forme şi culoare ce caracterizează acuarelele şi desenele artiştilor interbelici români.
   Sunt prezente în expoziţie peisajele exotice ale zonelor îndepărtate în interpretarea lui Theodor Pallady sau Max Arnold, exotismul de acasă de la ţărmul Mării Negre în viziunea lui Nicolae Tonitza, Ştefan Dimitrescu sau Iosif Iser, pitorescul peisajului citadin, văzut de Aurel Jiquidi, precum şi feminitatea senzuală a nudurilor lui Gheorghe Petraşcu şi Nicolae Tonitza.
Text oferit de curatorul expoziţiei:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu