Arta plastică contemporană românească
Marian Zidaru
H'art Gallery, București
27 martie 2014
"Principalul
lucru este să nu ieși din atelier și să
urmărești cu aceeași fervoare filonul pe care l-ai descoperit.
În tinerețe mă interesa forma, acum mă interesează
conceptul. Dar tema a rămas aceeași - <puritatea
spirituală>. Așa am ajuns la romantismul mistic.”
(Marian Zidaru)
"Să fi
fost după amiază tîrziu, nu-mi mai aduc aminte clar
momentul zilei. Știu că era soare, însă nu torid. Eram la
Șoimărești unde ai mei mă trimiteau la mătușa Lenuța pe timpul vacanței de
vară. Totul era în ceață înainte, de parcă memoria și viața mea
conștientă a început atunci. Cred că era fîn proaspăt cosit, nu...sigur era,
știu asta pentru că de fiecare dată după aceea, cînd miros
fînul, mă
apucă o beție calmă a relaxării. De parcă aș reveni la starea dintru-nceput,
ca și cum ruptura nu s-ar fi produs. Pot să-mi dau cu părerea
despre cum era gradul zero al existenței mele de copil însă sunt doar
reconstrucții înșelătoare sau metafore. Știu că nu eram diferit de
tot restul. Știu că nu vorbeam pe mai multe voci. Știu că nu eram
spart în atîtea gînduri. Știu că nu ticluiam atîtea fapte și că nu
produceam atîta durere. Priveam cu prietenie totul fiind la mine acasă. Cînd
mă bucuram, totul jubila, cînd eram trist, făceam și norii să se
plumbuiască. Știu că atunci, înainte să mă duc să iau vaca din lunca
Moldovei am lenevit în iarbă. Și, printr-o mișcare dramatică a sufletului
am ieșit din trup și m-am privit mirat de sus în jos prăbușit extatic pe
pajiște. A fost ca și cum cineva își dă ochii peste cap și reușește să
privească înăuntrul său. Știu că a fost surpriză în primă instanță.
Mai tîrziu am numit-o groază. Am revenit în mine după secunde
bune de levitație extracorporală și toată ziua n-am mai putut vorbi. A
doua zi însă am început și nu m-am mai oprit pînă acum. Am început
să pun în dubiu tot, să-mi aud vocea interioară într-o sporovăială
continuă. Asasinam pe oricine întîlneam cu o poftă de a ști aproape
impudică. De ce? De unde? Ce știi? Unde-ai auzit? Cum așa? Ești
sigur? Odată cu mirările s-a trezit și carnea. Au început încet,
încet dorințele. Pubertate, adolescență, maturitate, mariaj, divorț,
mariaj. Totul, pînă acum cînd bat slovă pe ecran luminos, a fost o cale
în care n-am făcut decît să-mi astîmpăr foamea începută
atunci cînd
prăbușit în iarbă am întors lumea cu susul în jos. Și foamea era,
de fapt, o dorință recuperatorie a unui loc seren dar pierdut.
Cum să
punem cioburile la loc? Soluția creștină implică iubire și
sacrificiu. Arta lui Marian Zidaru e un efort continuu de a suda prin
trăire creștinească ruptura omului cu cerul. Arta lui e
înțelegere
și rugă în același timp. Un lucru mi-a depășit capacitatea de
înțelegere, îmi spunea în legătură cu seria de desene pe care le revedeam
împreună. Cum de creștinii erau împăcați cu durerea, cu suferința,
cu sacrificiul? Cum o mamă care e pusă în situația de a asista la
martirajul fiului ei îl încurajează și nicidecum nu caută scăpări de
compromis.
Lucrul ăsta m-a șocat la început, mi-a spus Zidaru în
fața unui superb iconostas pe care tocmai îl pregătea pentru o
biserică de lîngă Timișoara. De ce e nevoie de suferință, de ce e ea
sfîntă pentru creștini? Această interogație esențială e cred mobilul
pentru care Zidaru face artă. O căutare a purității sufletești.
Tensiunea
stă în faptul că această vînătoare a sacrului nu calcă pe cărări liniștite,
bătute. Ea e căutată în sacrificiu. Unii antropologi vorbesc de
un trib amazonian care, izolat într-o existență așa-zis primitivă,
nu are termeni în a desemna timpul. Nu există „ieri”, „azi” sau
„mîine”. Presiunea finitudinii apasă diferit pe unele obiecte și diferă de
la un om la altul în funcție de acțiunile fiecăruia. Nu există uniformitate
temporală. Astfel și suferința este relativizată, ea face
parte din
modul firesc al dinamicii lumii naturale. "Suferința” apare odată cu
timpul unic, monovalent, ce acționează egal în legătură cu toți
oamenii. Acesta e momentul căderii. În seria de desene mari ale lui Zidaru
pe care o înfățișăm aici există o lucrare intitulată „Eli, eli, lama
sabachtani”. Ea e în același timp înfățișarea unei deznădejdi, dar și graficul
unei situații ontologice. Un copil cu ochii închiși, cu zîmbetul ambivalent
în care suferința și acceptarea se îngemănează, își oferă ambele
mîini unui șarpe cu două capete care-l încercuiește. Șarpele are un
singur trup și guri la fiecare capăt. Mulți vor zîmbi recunoscînd măciulia
bastonului patriarhal în șarpele cu două capete. Eu văd aici o diagramă
minunată a situației ontologice a omului: prins între două
infinituri
transformatoare, conștient de sine și finitudinea lui, pus să întrerupă
hiatusul produs de creație în infinit, aruncat și părăsit prin chiar actul
creației își recunoaște situația și-și acceptă suferința ca plată pentru
viață.
Toate desenele lui Marian Zidaru funcțioenază astfel: sunt niște
tabele prin care omul se reconciliază din glod cu cerul."
(Dan
Popescu - Victima Fericită)
Adresa: str. Rosetti nr. 25
Vernisaj: 27 martie 2014, ora 19:00.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu