Muzeul National Tehnic prof. ing. Dimitrie Leonida
Bucuresti
12 februarie 2014
Intrat în
legendă, Henri Coandă este cunoscut îndeosebi pentru realizarea primului avion
cu reacţie şi descoperirea efectului care îi poartă numele, însă moştenirea sa
este cu mult mai bogată şi cuprinde peste 250 de invenţii concretizate în peste
700 de brevete.
În
octombrie 1910, marea senzaţie a celui de-al II-lea Salon Aeronautic din Paris
a constituit-o primul aeroplan cu reacţie din lume, conceput, proiectat,
construit , testat şi pilotat de inginerul şi inventatorul român Henri Coandă.
Aparatul
era unul de tip biplan cu două locuri, cu propulsor fără elice, cu turbină.
Aripa avionului prezenta un element nou şi anume fanta de bord de atac, ce avea
prerogative hotărâtoare în ce priveşte sporirea portantei la aterizare şi
exercitarea controlului lateral în cazul în care ar fi intervenit pierderea
vitezei. Macheta motoreactorului Coandă 1910 va expusă în cadrul miniexpoziţiei
dedicată lui Henri Coandă.
Deşi
realizarea avionului cu reacţie a marcat doar începutul unui lung şir de
invenţii uimitoare, pe care savantul a continuat să le ofere omenirii până în
ultimul an al vieţii sale, prea puţini ştiu de existenţa acestora. Din dorinţa
de a ilustra din bogata activitate a lui Henri Coandă în miniexpoziţie vor fi
prezente şi alte invenţii, respectiv:
• Macheta Rezervorului subacvatic pentru depozitarea petrolului;
• Macheta Aerodinei Lenticulare –
farfuria zburătoare Coandă, fără piese mecanice în mişcare, capabilă de
decolare-aterizare pe verticală şi de zbor la punct fix;
• Macheta Aerosaniei – sau sania
automobil echipată cu motor cu reacţie Coandă;
• Macheta Edificiului cruciform,
menit să adăpostească peste patru mii de persoane
în şapte sute de apartamente;
• Macheta Avionului Bristol Coandă
BR7.
Adresa si contact:
Str. Candiano Popescu
nr. 2 (Parcul Carol I), Bucureşti,
fax (+40-1) 021 336 77 77; tel: (+40-1) 021
336 93 90, 021 336 9399,
40581 Bucharest, Romania
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu