Arta plastica contemporana romaneasca
Iulia Nistor
Expozitia: Non-Sens
Galeria 26, Bucuresti
25 iunie - 12 iulie 2017
Avem placerea sa va invitam marti, 25 iunie 2013, incepand cu ora 19:00, la vernisajul expozitiei Non-Sense a artistei Iulia Nistor.
Galeria 26, Dr. Staicovici, nr. 26, sector 5, Bucuresti (zona Piata Operei – Cotroceni)
Non-sens – niciun sens polar (nord sau sud)
Galeria 26, Dr. Staicovici, nr. 26, sector 5, Bucuresti (zona Piata Operei – Cotroceni)
Non-sens – niciun sens polar (nord sau sud)
Non-sense este prima
expoziție personală a Iuliei Nistor și cuprinde lucrări realizate în
perioada 2012-2013. Artista născută la București (1985) trăiește și
lucrează la Nurenberg și este doctorandă în filosofie la Universitatea
din Regensburg, Germania.
Proiectul Iuliei Nistor s-a format
firesc, ca un organism funcțional, un corp de investigație compus din
trei părți independente, cu forme și funcții diferite, dar
interconectate. Pictura, fotografia și instalația-labirint formează
acest traseu organic, în care prima,
pictura este retina, organul care fixează vizibilul și transformă
semnalele luminoase în informații; cea de-a doua, fotografia sau mai
bine zis, “ecogeografiile” sunt organe de contenție, formațiuni tisulare
care pot fi investigate sonoro-tactil, iar cea de-a treia,
instalația-labirint, reprezintă sistemul de legătură, rețeaua
transmițătoare de informații și fluide comunicante. În același timp,
labirintul reprezintă și provocarea, încurcătura în care poți intra în
timpul procesului. Firul roșu călăuzitor, în acest caz, îl avem
înăuntrul nostru, iar în fiecare călătorie imaginară nu vom uita drumul
înapoi.
Ecogeografiile Iuliei Nistor combină imaginea
fotografică cu matrița ecografiei, specifică imagisticii medicale, iar
filtrul memoriei se suprapune pe aceste formate și devine, pentru
moment, același cu filtrul aparatului de citire a interiorului.
Alb-negrul imaginilor și ambiguitatea lor cețoasă ne amintesc pe rând,
dar fără o intenție descripitivă, de orașe vizitate de artistă, într-un
flux al memoriei strict subiectiv. Forma de evantai răsturnat a
ecografiilor în care au fost înregistrate imaginile finisează cadrul și
îl transformă într-un fel de medalion atipic.
Procesul picturii
este unul esențialmente cerebral, în care artista reconstruiește
realitatea prin alegerea instinctivă a unor fragmente de gânduri, de
instanțe vizuale, pe care le recompune în spații transparente, goale.
Aceste goluri sunt realizate cu grund transparent și face aluzie la
diferența dintre parte și întreg, dintre delicatețea detaliului și
imensitatea ansamblului.
Labirintul: ieșirea se face pe unde ai
intrat, nu există un plan B. Dar dacă nu mai știi pe unde ai intrat?
Anxietatea rătăcirii în labirint este atenuată de piesele de domino care
te ghidează aleator către un sens crescător sau descrescător pe care nu
îl regăsești într-o logică prestabilită. Haosul este prezent în cifrele
care urcă și coboară, luate câte una, câte două, câte trei, patru,
cinci sau șase. Uităm să numărăm, doar le pipăim când trecem pe lângă
ele. (Simona Vilău, iunie 2013)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu