luni, 11 februarie 2013

Lumea și noi




România de-altădată


Al Doilea Război Mondial


Raidul american asupra Ploieștiului


1 august 1943








  Aflat peste Ocean, la Los Angeles, am intrat si intr-un magazin cu obiecte de tot felul, donate atat de catre firme cat si de persoane fizice (cetateni) in folosul veteranilor armatei americane.  La raionul de carti am avut placuta surpriza sa gasesc un volum (editat in 1962) al carui subiect este Ploiestiul si un important moment din existenta acestui oras (dar si a noastra, ca tara). Este un document desosebit de interesant, ilustrat cu numeroase fotografii...Pe care doresc sa le impartasesc cu voi, cititorii mei. 
   In alta ordine de idei, m-am decis (idee avuta inca de la achizitionarea cartii - cu 99 de centi) sa donez lucrarea Muzeului Militar National. Asta bineinteles daca cei de acolo se vor arata interesati de asta...


Bombardierul B - 24



Principala zona a bataliei dintre bombardiere si aviatia de vanatoare pe timpul retragerii atacatorilor.


Actiunea grupului de atacatori Liberandos.


Tabel cu rezultatele antiaerienei germane, montata pe un tren blindat. Sunt trecute avioanele atinse inainte sa-si atinga obiectivele precum si cele doborate in zona acestora.


Actiunea grupului de atacatori Eight Balls.


Actiunea grupului de atacatori The Pyramiders.





Realizarea operatiunii i-a fost incredintata lui Uzal G. Ent din cadrul Ninth Air Force Libya ; aceasta va fi condusa de catre Keith K. Compton (colonel). Numele de cod: Tidal Wave (Valul mareei) 


Planul in detaliu a fost in sarcina colonelului Edward Timberlake.


Jacob E. Smart, un tanar colonel, a fost insarcinat de catre seful lui, generalul Henry H. Arnold, pentru atacarea rafinariilor Ploiestiului. Acestea ii asigurau lui Hitler o treime din necesarul de combustibil. Smart a venit cu ideea radicala a atacului avioanelor la foarte joasa inaltime; a celei mai in "adancime" tinte din Europa. 


Nu s-a stiut ca Ploiestiul era aparat de catre generalul german Alfred Gerstenberger (in stanga). Acesta construise, in trei ani, cea mai puternica aparare a vreunui obiectiv din lume.   


Seful aviatiei de vanatoare germane de la Ploiesti, Bernhard Woldenga. Venit proaspat din Africa, acolo unde instruise aviatorii impotriva bombardierelor B-24.


A fost realizata o macheta a tintelor atacului. In partea dreapta apare Rafinaria Romano-Americana (proprietate Standard Oil). Va fi una dintre acestea.... 


Americanii au facut apel la elita comandantilor bombardierelor B-24 din Anglia si Africa. Asa cum a fost in cazul colonelului Leon Johson.


Pilotii romani si germani de elita ii asteptau pe americani la Ploiesti. Capitanul Thoma (Toma), comandantul romanilor si pilotii Luftwaffe Hans (Gamecock) Hahn, Jack Rauch si Werner Gerhartz.


Desen care arata pilotilor cum se vad obiectivele de la joasa inaltime.


Ramsay Potts, un fost profesor de economie din Tennessee, un alt conducator al loviturii la joasa inaltime.


Harti cu obiectivele de atins si manevrele necesare pentru aceasta.



Generalul Lewis H. Brereton (stanga) - Ninth Air Force, spunandu-le soldatilor ca raidul va scurta razboiul cu sase luni. Langa el, alt comandant, colonelul Addison Baker.


Antrenament al zborului de joasa inaltime in desertul libian.


Toti pilotii germani din teatrul de razboi mediteraneean auzisera de Killer Kane; acesta va conduce cea mai importanta grupare a atacului. 


La Ploiesti, echipajele antiaerienei erau pregatite, chiar daca nu stiau ziua cand americanii vor veni. Aici, la o petrecere cu vin organizata chiar pe pozitii; muzica este asigurata de catre prizonieri de razboi rusi. 


40 de baterii de tunuri de mare calibru, dispuse in jurul Ploiestiului ii asteptau pe americani. 


Chaplain Burris isi pregateste oamenii pentru calvarul care statea sa inceapa. "Stiam ca nu va fi usor ca o briza de aer".


Avioanele Messerschmitts sunt pregatite in cinci locatii in preajma tintelor. Acesta este avionul lui  Gerhartz.


Sunt pregatiti si pilotii romani. Un preot ortodox il binecuvanteaza pe Stanescu, proaspatul pilot al unui Messerschmitt Me-109. Ca "baiat de altar": generalul german Otto Dessloch. 


100 de baloane "de blocaj" sunt si ele gata sa fie inaltate; cablurile lor sunt prevazute cu explozive.

Incepe operatiunea Tidal Wave. Duminica, 1 august 1943. 
178 de bombardiere B-24 decoleaza spre Romania.


Brian Woolley Flavelle piloteaza avionul conducator al unei adevarate Armada.


Flavelle conduce avioanele traversand Mediterana pana la insula Corfu, punctul de patrundere in Balcani. In mod inexplicabil, avionul sau se prabuseste in mare.


Chiar la inceputul zborului, Kickapoo pierde un motor si se prabuseste omorand opt oameni.


George Winger nu se va mai intoarce. 


Thomas Scrivner nu se va mai intoarce. 



Ultima sedinta de instruire din noaptea de 31 iulie 1943. Ultimul instructaj pentru ofiterii din grupul Eight Balls. O treime nu se vor mai intoarce.


Tunarii, inginerii si operatorii radio - ultimile instructaje. 


Cu doua saptamani inainte de misiune, African Liberators a fost intarit cu doua grupuri puternice de piloti britanici, asa cum sunt si acestia din cadrul Traveling Circus.



Pilotii au fost instruiti pentru rute si cu acest gen de harti (citite de jos in sus).


Atacatorii nu stiau ca germanii le luasera urma. De pe o inaltime a muntilor Balcani, un radar german alertase apararea din jurul Ploiestiului.


Bombardierele coboara pe firul Dunarii si zboara foarte jos deasupra satelor.


Pilotul Lindley Hussey a descoperit ca avionul sau a pierdut 800 galoane de combustibil. Daca se intoarce acum are destul pentru a ajunge in Africa. Ia totusi decizia sa continue sa zboare spre Ploiesti.


Aparatorii erau preveniti complet. Si isi luau pozitiile dinainte pregatite....


Nevazand vreun semn de opunere la zborul avioanelor, tunarul Robert Bochek gandea ca va fi ca in Paradis !


Radarul german a alertat cartierul general. Bombardierele zboara prea jos spre a mai putea fi detectate.


La 17 secunde de la alertarea bateriei sale, Erich Hanflan de 20 de ani era gata sa manevreze tunul de calibru 20 mm. 


Pilotul german Manfred Spenner; inca din 1939, doborase avioane Aliate de la Londra pana la Moscova.


Alt pilot german de elita: Hans Schopper.


Tanarul pilot al unui Me-100, Werner Gerhartz, isi ia ramas bun de la cainele sau inainte sa se urce in avionul lui de vanatoare.


Gamecock Hahn Conduce cele 52 de Me-109 pentru interceptarea bombardierelor atacatoare. 


Seful centrului de control german este plecat intr-un tur de inspectie. In momentul alertei, comandant al centrului ajunge un tanar capitan. Pe nume Douglas Pitcairn de Pertshire !


Centrul de control german al avioanelor de vanatoare; simbolurile bombardierelor si avioanelor de vanatoare sunt redate pe o mare harta de sticla.


Comandantul general german, Alfred Gerstenberg este absent si el din post. Isi luase una dintre rarele zile libere...la munte.

Manevra gresita


Cu douazeci de mile mai devreme decat ar fi trebuit, grupul atacatorilor o ia pe un drum gresit. Avionul conducator, cu generalul Ent si colonelul Compton la bord, o ia spre Bucuresti...in loc de Ploiesti. Manevra gresita a aparut din cauza confundarii Florestiului cu Targovistele. 


Pilotul John Palm isi da seama ca manevra a fost eronata si paraseste formatiunea pentru a bombarda conform instructiunilor initiale, chiar daca va fi de unul singur.


Avionul lui Palm, Brewery Wagon este puternic lovit de antiaeriana. Si este atins si de catre avionul pilotului german William Steinmann.


Avionul lui Palm se prabuseste dar el si majoritatea echipajului scapa cu viata. Palm isi va pierde totusi un picior.


Si co-pilotul John Jerstad si-a dat seama ca avionul conducator al formatiunii (Circus) este pe directia gresita.


Jerstad si pilotul lui, Addison Baker, ies din formatiunea luata pe drumul gresit spre a ataca Ploiestiul. A nimerit sub focul antiaerienei, mai puternic decat la Berlin. 


Jess D. Franks incearca sa se salveze din bombardierul sau (Euroclydon) cuprins de flacari, primul avion doborat de antiaeriana. Va muri dar un alt mambru al echipajului va supravietui , sarind de la o inaltime de 75 de picioare.


Sergentul Ray Wier sta in spatele pilotului cu un aparat de fotografiat. Surprinde norul de foc al  exploziei unui depozit de petrol.


Fotografia lui Wier surprinde si o parte din avionul conducator al formatiunii Circus, din pacate in flacari. Cu toate acestea, Baker si Jerstad continua sa conduca formatiunea atacatoare spre tintele programate. Sacrificiul lor a dus la dobandirea Medaliei de Onoare pentru ambii piloti. 


Trei tineri participanti la raid: Russell Longnecker, Deacon Jones si Willie Schrampf.


Tunarul din turela avionului lui Wier este razboinicul american Ben Kuroki. Sustinuse 50 de batalii   aeriene in Europa, Africa si Asia.


Pilotul Nicholas Stampolis, aflat la prima misiune de bombardament. Zboara cinci mile in flacari si se prabuseste lovind o instalatir de rafinare.


Walter Stewart, un fost misionar mormon, a lansat primele bombe in cadrul raidului asupra Ploiestiului. A pierdut doi oameni din echipaj in timpul atacului.


Sergentul Wier fotografieaza prabusirea unui avion american. 


Joe Tate zboara chiar deasupra bateriei antiaeriene de pe un acoperis. George Brown conduce  Sectiunea C a formatiunii Circus in infern.


Charles Bridges, fost membru R.A.F.


Robert Locky, reuseste sa iasa din epava avionului sau doborat.


Hubert Womble reuseste sa aterizeze cu avionul (Honky-Tonk Gal) lovit. Opt oameni scapa astfel cu viata.


George Barwell, tunar de top. Coleg cu Appold.


Calaretul singuratic, pilotul Norman Appold.


Desi tinta colonelului Johnson era in flacari de la bombele aruncate de formatiunea Circus acesta refuza sa se intoarca. Se observa un avion din formatiunea Circus cuprins de flacari. 


Tunarii de pe Liberator arunca in aer un tren cu vagoane de combustibil.


Muzicianul Paul Baetz a vazut cum un bombardier s-a prabusit peste o inchisoare de femei la Ploiesti.


Chiar daca majoritatea unitatilor rafinariilor erau protejate cu ziduri anti-explozie, bombele si-au croit drum spre ele...


Perfecta lovitura a lui Posey asupra Tintei Albastre (Blue Target).


Cea mai moderna uzina de combustibil cu cifra octanica ridicata de care beneficia Hitler, Creditul Minier.


Posey lanseaza bombele asupra obiectivului sau. Chiar daca acestea nu detoneaza inca impactul lor provoaca startul exploziilor.


Mai tarziu, un aparat de zbor de recunoastere sud-african fotografieaza obiectivul lui Posey. Blue Target este distrusa in totalitate.


Killer Kane isi conduce formatiunea spre Tinta Alba nr. 4 (White Four Target). Se vad flacarile unui avion american doborat.


Tinta lui Kane este cea mai mare rafinarie din Europa. Obiectivul era deja atins dar refuza sa se intoarca fara a-si lansa si el bombele.


In partea de sus, dreapta, un bombardier este in flacari.


Unul dintre avioanele lui Kane (Liberators) loveste o uzina electrica.



Kane a pierdut la Ploiesti 22 de avioane.


Doua zile mai tarziu, un avion Mosquito sud-african fotografieaza White Four. Jumatate din productia obiectivului este temporar oprita.

Tinta Rosie (Red Target) pentru Sky Scorpions


Jack Wood si-a condus formatiunea spre tinta. Campina.


Uzina de distilare este avariata chiar daca nu explodase inca vreo bomba.


Pilotul Lloyd Hughes s-a apropiat de tinta in flacari cu rezervoarele ciuruite de antiaeriana. Chiar daca putea sa aterizeze in siguranta, se arunca cu benzina siroind asupra obiectivului si isi lanseaza bombele. Va primi Medalia de Onoare.


Pilotul Robert O'Reilly, in dreapta, fata, a aterizat cu avionul sau lovit intr-un camp. Tunarul Frank Kees, al doilea din stanga din randul de sus, a fost strivit sub tutela de sus. Richard Britt, stanga fata, era tintuit in botul strivit al avionului.


Copii de tarani veniti sa vada "marele avion de bombardament...rusesc".


Avionul este pe proprietatea printesei Caterina Caradja. A ajuns la epava, l-a scos pe Britt si la salvat de soldatii germani.


Intr-o transee a antiaerienei, pilotul de elita german Willie Steinmann povesteste miraculoasa lui supravietuire din prabusirea simultana a avionului sau si-a unui B-24. Se vad in spate cele doua epave arzand.


Pilotul Ted Helin (al treilea din dreapta) a reusit sa aterizeze cu intregul echipaj dincolo de tinta.


Charles Decrevel.


Fratii Fravega, Thomas pilot si Anthony operator radio; au aterizat in Sicilia. "Nimeni nu ne-a crezut cand le-am povestit ceea ce am facut".



Rezervorul unei aripi de avion arzand in campul de porumb.



Luptand pe tot drumul catre casa...


La optzeci de mile de Ploiesti, avionul lui Elmer Reinhart nu a mai putut zbura.


Paarsind tintele, tunarii de pe bombardiere au atacat depozitele de combustibil.


Deasupra Bulgariei, avioanele in retragere au fost atacate de cei din al saselea Regiment Bulgar de Vanatoare. Aici, piloti din Escadrila Wildcat (avioane vechi, cehesti): Kristo Petrov, Nedelecho Bonchev, Krum Atanasov, Stefan Marinopolsky.


Avionul lui Julian Darlington, The Witch, a fost atacat de bulgari fiindu-i distruse doua motoare.


Avionul lui Darlington a  aterizat langa granita bulgaro-iugoslava (fotografie a unui spion iugoslav care i-a dat-o copilotului Daryl Epp cand acesta a ajuns in teritoriul partizanilor).


Pilotul James A. Gunn a venit cu Prince Charming in spatele avionului The Witch pentru a-l apara.  A fost doborat in flacari.


Intregul echipaj al lui Darlington a supravietuit. Randul din spate, de la stanga la dreapta: Hardick  (a scapat la partizanii lui Tito), Darlington (prizonier de razboi la bulgari), Howard (parasutat; prizonier de razboi), Hulsey (Tito), Turley (parasutat, prizonier de razboi), Epp (Tito). Randul din fata, de la stanga la dreapta: Rauba (parasutat, prizonier de razboi), Brisbi (ranit, prizonier de razboi), Quigley (prizonier de razboi), Gilette (Tito)


Pilotul Gilbert Hadley a incercat sa ajunga in Cipru. S-a prabusit in mare, la jumatate de mila de Turcia si s-a scufundat cu avionul. 


Russel Page a scapat din avionul lui Hadley inotand la tarm impreuna cu alti sase membrii ai echipajului.



Jack Jones si Hugh Roper si-au gasit moartea in urma coliziunii cu un alt B-24, in norii de deasupra Bulgariei.

Ambuscada Messerschmitt-urilor in Marea Ioniana


E cel mai bun moment pentru a intercepta bombardierele pe drumul de intoarcere. Me-109 din Grecia doboara inca patru avioane participante la raidul asupra Ploiestiului; totusi 16 membrii ai echipajelor supravietuiesc cu plutele de salvare.


John Powell, prins intr-un bombardier care se scufunda apuca o trusa de salvare, iese la suprafata si ii oblojeste pe camarazii raniti.


Lewis N. Ellis.

Cea mai buna inchisoare din lume pentru prizonieriide razboi


Supravietuitorii avioanelor prabusite au fost "tratati regeste". Castelul pentru ofiteri de la Timis.


Ofiterii nu erau nevoiti sa munceasca. Au fost asteptati aici de acesti prizonieri rusi de razboi - Ivan, bucatarul si de doua ajutoare.


Tunarii au fost cazati intr-o fosta scoala privata de fete.


Nici ceilalti soldati nu erau nevoiti sa munceasca. Cu toate acestea, voleibalistul inalt din partea dreapta se gandea ca nu le-ar strica un pic de efort fizic.


Douglas Collins; a mai fost capturat la Dunkirk, trei ani inainte. Mai reusise sa scape din alte lagare. Acum avea in minte ca proiect un tunel...


Ranitii au fost "splendidly treated" la Spitalul Regelui; menu-ul includea friptura, pepene rosu, porumb copt, coniac si sampanie. "Si nici surorile nu erau rele".


John Palm (in stanga) nu a fost niciodata inchis. A fost adus la Bucuresti; aici, alaturi de un inginer german schilodit in urma raidului, arata cum se poate face economie de un pantof si de o carja.


Wallace C. Taylor, singurul care a scapat din avionul sau, este cel mai respectat comandant al prizonierilor de razboi.


Sala de mese pentru ofiteri. Un prizonier de razboi iugoslav ii invata sahul pe participantii la Tidal Wave capturati.


Ofiterii prizonieri de razboi de la Timis. In fata se vede si fata unui ofiter roman.


Marea operatiune de salvare a prizonierilor de razboi in urma raidului asupra Ploiestiului.


  Colonelul James Gunn, cel mai in varsta prizonier american in Romania, ciocnind cu capitanul roman Cantacuzene; zburase cu acesta de la Bucuresti in Italia intr-un Messerschmitt cu un singur loc. Aici raporteaza despre situatia pilotilor aliati captivi. A urmat o operatiune unica si indrazneata. Fortarete zburatoare, convertite in avioane de pasageri si ambulante, au dus in siguranta pe fiecare soldat...


...in Italia.


Leon Johson, acum general cu Medalia de Onoare, da o petrecere pentru prizonierii de razboi din operatiunea Tidal Wave: Henry Lasco, James Brittain, Gerald Totten, Walter Sorenson.



Formatiunea Pyramiders.











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu