sâmbătă, 16 iulie 2016

Expozitia: Suprapunere. Soare dublu




Arta plastica contemporana romaneasca


Teodora Cosman, Octavian Cosman


Muzeul de Arta Cluj - Napoca


21 iulie - 8 august 2016





    Muzeul de Artă Cluj-Napoca (MACN), instituție publică de interes județean, care funcționează sub autoritatea Consiliului Județean Cluj organizează, în perioada 21 iulie – 
8 august 2016, expoziția artiștilor Teodora Cosman și Octavian Cosman, reunită sub genericul sugestiv Supraexpunere. Soare dublu.
    Vernisajul expoziției va avea loc joi, 21 iulie 2016, cu începere de la ora 18:00, în ambianța Sălilor Festive ale Muzeului de Artă Cluj-Napoca (Palatul Bánffy, Piața Unirii nr. 30).
Curator: Călin Stegerean
Comisar de expoziție: Alexandra Sârbu
Cuvânt de deschidere:
Prof. univ. dr. Ion Pop, Universitatea „Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca
Prof. univ. dr. Ioan Sbârciu, Universitatea de Artă și Design Cluj-Napoca
dr. Călin Stegerean, curator
    Expoziția, plasată sub auspiciile dublului, este concepută sub forma unui dialog pictural între reprezentanţii a două generaţii distincte de artişti: Octavian Cosman făcând parte din prima generaţie a "echinoxiştilor” iar Teodora Cosman din "noul val” al picturii clujene. Asocierea, în același spațiu, a două stiluri diferite pune în evidenţă prezenţa unor componente de limbaj pictural care s-au dezvoltat de la o generaţie la cealaltă, fiind semnificative nu numai pentru cei doi artişti, dar şi pentru mutaţiile care au avut loc la nivelul vocabularului picturii în cursul ultimelor decade.
    Octavian Cosman se apropie mai degrabă de abstracţionismul liric, fără a se dizolva niciodată complet în non-figurativ. Lucrările ce formează cel mai recent ciclu, Orașe de nisip, sunt inspirate de o călătorie în Dubai, unde deșertăciunea construcțiilor efemere îi inspiră artistului o meditație pe tema orgoliului și a trecerii timpului: "unui nebun i-a venit ideea să construiască un oraș într-o clepsidră”. Materia picturală este frustă, chiar sălbatică, tonurile violente, la fel cum personajele sale hieratice sau grupurile umane "emfatice” sunt spulberate de vântul deșertului, sub licărirea înșelătoare a sorilor dubli.
   Teodora Cosman, în schimb, urmăreşte dialectica tonurilor estompate, apropiate de alb-negrul fotografiilor din care se inspiră. Aplecându-se asupra temelor intime, ale memoriei de familie, ale transmisiei generațiilor, ea privește cu empatică duioșie și, nu fără o umbră de ironie, strădania oamenilor de a „imortaliza” clipa, de a o smulge curgerii implacabile a timpului. Folosind metafora supraexpunerii ca "dispariție în lumină”, materia sa picturală e când plată, „fotografică”, când ștearsă, erodată, artista încorporând pierderea, distrugerea în însuși procedeul de creație, scoțând astfel în evidență paradoxurile memoriei și ale uitării, ale imaginii și reprezentării.
    Două universuri plastice în aparență complet diferite, dar posedând un element comun: lumina, transformată în metaforă picturală. O luminozitate stranie și, nu arareori, periculoasă, conferită de elementul supraexpunerii, pe de-o parte, și de simbolul soarelui dublu, pe de altă parte. Expoziţia pune, de asemenea, în evidenţă, de la un artist la celălalt, anumite sonorităţi comune, împărtăşite datorită unor tehnici şi procedee picturale transmise între generații, la fel ca un "secret de familie”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu