sâmbătă, 29 ianuarie 2022

Valori și repere în arta românească

 


Petre Abrudan 


Muzeul Național al Bucovinei, Suceava


2 februarie - 3 aprilie 2022




   Născut în anul 1907, într-o localitate rurală din Județul Sălaj, Petre Abrudan va trăi până în anul 1979 și își va împărți viața între Cluj, Baia-Mare și Oradea, orașe în care a desfășurat o bogată activitate artistică și s-a implicat activ în organizarea vieții culturale și a educației plastice.   

   Pictorul Petre Abrudan și-a însușit studiile academice în cadrul Școlii de Arte Frumoase de la Cluj, între anii 1926 și 1930, unde a beneficiat de profesionalismul și mai apoi de colegialitatea artiștilor plastici Catul Bogdan (1897-1978), Aurel Ciupe (1900-1988) și Anastase Demian (1899-1977). Încă din perioada studenției se implică în educația artistică din Baia Mare, unde se va stabili în perioada 1933-1947, pentru ca în perioada 1947-1959 să se mute la Oradea. Atât la Baia Mare cât și la Oradea, pictorul Petre Abrudan a avut o bogată activitate, participând intens la evenimentele expoziționale ale artiștilor locali.

    Destul de repede, a confirmat ca fiind unul dintre cei mai importanți pictori din Transilvania perioadei sale, lucrări ale sale făcând parte de-a lungul timpului din ansambluri expoziționale organizate de statul român și itinerate în diverse centre ale lumii. În anul 1959, Petre Abrudan a fost numit conferențiar la Institutul de Arte Plastice Ion Andreescu din Cluj-Napoca, unde va profesa până în 1974. Aici, la catedra pictură, a îndrumat inclusiv doi artiști plastici suceveni, care se vor afirma mai apoi în viața culturală de la est de Carpați: Liviu Suhar și Mircea Hrișcă.  

    Stins din viață la data de 18 mai 1979, la Cluj-Napoca, profesorul Petre Abrudan rămâne în memoria culturală românească ca „un viguros peisagist, autor de naturi statice de o maximă vitalitate cromatică” (Negoiță Lăptoiu). „Revenind la aspectele care pot azi să fie privite și reevaluate în receptarea prezentă a operei lui Abrudan, putem remarca evoluția rapidă, în prima fază a operei sale, pe coordonatele modernității, apoi încadrarea ritmică prin opere iconice, în linia stilistic-ideologică a unor declinări ale realismului socialist, apoi o orientare spre stilul propriu, distilat, rezultatul unui amestec al etapelor de creație parcurse.” (Cosmin Năsui)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu