vineri, 20 noiembrie 2020

Pe simezele ieșene - Sub idealismul lui Jean-Baptiste-Siméon Chardin

 


Arta plastică contemporană românească 


Mihai Coțovanu 


Galeriile de Artă Theodor Pallady, Iași 


20 - 30 noiembrie 2020





    Arta introduce în mod tainic pictorul în dimensiuni spiritual-culturale imprevizibile, prin și spre vocația desăvârșirii artistice. În decursul a 30 de ani am realizat peste 80 de expoziții personale, dăruite publicului iubitor de artă. Am avut aspirații, visuri, bucurii și amăgiri deșarte; un traseu anevoios în care dalta destinului îndepărtează zgura telurică spre zona eterată a sublimului, deschizând calea spre regăsirea de sine, a ființei spirituale. În aceste fel m-am trezit la hotarul, în care au început marile întrebări; de ce idealismul lui Jean-Baptiste-Siméon Chardin?    Pentru a realiza fiecare tablou, ca o simfonie a culorilor din spectacolul luminii, încât să  pătrundă misterul Creatorului din propria lui creație, pentru a trezi ființa interioară care poate să se exprime prin artă. Nu întâmplător Constantin Brâncuși a afirmat "priviți până veți vedea". Consider că este necesar să privim omul ca o operă de artă, astfel vom putea pătrunde tainele ascunse ale artelor. Privilegiul pe care l-am avut de a fi în fața operelor de artă a lui Chardin, în cadrul expoziției retrospective organizată în orașul München, a marcat orientarea mea spre idealismul lui artistic, pregătindu-mă să merg pe urmele lui Grigorescu și Andreescu la Barbizon și Fontainebleau, unde am pictat și am luat contact cu operele maeștrilor de la Muzeul d’Orsay din Paris, m-am simțit obligat să aspir la un ideal aristic aproape imposibil de pătruns și atins.        Datorită aceastor căutări și cercetări, a trebuit să treacă încă cinci ani după ce m-am întors din Franța, și trei zeci de ani de când am început facultatea să consider că abia am început să pictez. Astfel am înțeles, că tabloul trebuie să fie o interpretare virtuoasă, iar suprafața plastică să fie organizată ca o simfonie, având centru de interes și forță, tușele expresiv modulate păstrează energia cromatică a culorilor. Datorită aprofundării picturii lui Chardin, am putut să înțeleg arta pigmenților. Sub acest concept plastic am făcut o selecție de lucrări ca tematică Sub idealismul lui JeanBaptiste-Siméon Chardin pentru a aduce în atenție un drum, de mare însemnătate, uitat în artele plastice.

   Expoziția va fi deschisă publicului iubitor de frumos, oferit prin artă, la Galeriile Theodor Pallady de pe strada Lăpușneanu, Iași, deschisă între orele 10:00 – 18:00, în perioada 20-30 noiembrie 2020, artistul plastic Mihai Coțovanu fiind prezent pe toată durata expoziției.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu