Arta plastică contemporană românească
Mihai Moldovanu
Galeria CONTEMP, București
18 ianuarie - 18 februarie 2019
Pentru Mihai Moldovanu artele textile reprezintă rampa
ideală de lansare spre alte orizonturi vizuale. Creaţia sa îngemănează
instalaţia, asamblajul, colajul, pictura, grafica şi obiectul. În funcţie de
proiect, fiecare dintre acestea poate deţine prim-planul. Lucrările sale sunt
inscriptibile în Mixed Media, dar faptul de a căuta volumul sau de a marşa pe
expandarea spaţiului şi pe juxtapunerea texturilor îl apropie de obiect şi de
sculptură până într-un punct în care diversitatea materialelor folosite este
atenuată considerabil de semnele vizuale în slujba cărora au fost puse.
Ocazional, artistul apelează şi la elemente multimedia, respectiv la lumină,
proiector, PC şi nu numai. Altfel spus, sfera textilului reprezintă pentru el
deopotrivă o zonă de confort şi un punct de start, diversitatea este lege de
compoziţie, iar decorativul un hotar semideschis, care permite transcenderea
sa. Simbioza dintre latura decorativă şi cea iconografică este o marcă a
artistului.
Expoziţia Fish on a Wire, configurată pe criterii
morfologice şi iconologice, în această ordine, prinde, printr-un număr minim de
lucrări, spiritul muncii întreprinse de Mihai Moldovanu în întreaga sa
activitate. La nivel formal, numitorul comun este folosirea pătratului, a
rombului şi elipsei. Paleta cromatică gravitează în jurul albastrului şi
roşului, iar ieşirea în volum se face prin volută. Pictura este prezentă atât
în asamblaje, cât şi ca atare, de fiecare dată cu rol activ în economia
lucrărilor, în manieră nondecorativă. Mai mult, elementele picturale se
constituie în metasemne.
Pe un alt palier de analiză, ochiul dintr-o lucrare este de
inspiraţie neolitică, din cultura Cucuteni; peştele, reprezentat din profil,
este de sorginte creştină, fiind acronim al grecescului ΙΧΘΥΣ - Iesous Christos
Theou Yios Soter (Isus Christos, Fiul lui Dumnezeu, Mântuitorul), iar apa,
reprezentată într-o altă lucrare în ipostază fluid-gravitaţională, este, în
context teologic, alegorie a latentului, germinativului, nedeterminatului.
Crucea, iconostasul, templul, aripa (angelică), dar şi instrumentul muzical cu
coarde, simbol al armoniei celeste apar în mod recurent în creaţia lui Mihai
Moldovanu.
Revenind la morfologie, peştele, în ipostază volumetrică, a
fost proiectat digital şi realizat, element cu element, pe o imprimantă 3D.
Structura portantă, ea însăşi reţea de fire, a fost bobinată manual cu material
textil. Ideea, cea care a precedat forma, realizarea şi ansamblul unitar
constituit în semn, se întrepătrund în discursul unui artist complet, original
şi neconvenţional al cărui modus operandi transcende maniera, genurile şi
stilurile.
În fine, nu am propus peştele drept element unificator din
motive ihtiologice, ci mai degrabă pentru că, după cum spunea Goran Bregović în
soundtrack-ul filmului regizat de Emir Kusturica, Arizona Dream, peştele ştie
tot (“The fish doesn't think because the fish knows everything” - cântecul This
is a film). Titlul parafrazează la rândul său o altă cunoscută peliculă, Bird
on Wire, a lui John Badham, dar şi cântecul omonim compus de Leonard Cohen.
Desigur, motivul principal al alegerii ţine de raţiuni artistice sau cel puţin
muzeografice.
(Mihai Plămădeală, curator)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu