Muzeul Colecțiilor de Artă
București
11 august 2018
Continuăm seria de prezentări ale colecțiilor muzeului
nostru și vă propunem de această dată un dialog inedit, plecând de la colecția
Marcu Beza - Hortensia și Vasile G. Beza.
Sâmbătă, 11 august, de la ora 16:00, vă invităm la un "dialog despre veșmânt ca operă de artă”, între Ilinca Damian, conservator și
Alexandru Bejinariu, cercetător în filosofie, pornind de la colecția de artă a
diplomatului Marcu Beza. Analizăm discursul muzeal asupra operei de artă,
punctând mecanismele teoretice și posibilitățile fenomenologice pe care acesta
este fundamentat. În contrast, aducem în discuție perspectiva filosofică din
domeniu, pornind de la textele lui Martin Heidegger.
Marcu Beza (1882–1949) a fost un intelectual aromân, născut
la Salonic și format la Facultatea de Litere și Filosofie a Universității din
București, sub coordonarea lui Titu Maiorescu. Ajunge printr-o bursă de studii
în Marea Britanie, unde rămâne profesor de limba română la King’s College în
Londra, iar în 1920 publică prima gramatica a limbii române în engleză și
lucrează la traducerea Amintirilor din copilărie de Ion Creangă. Intră în
diplomație, inițial ca secretar al Ambasadei române la Londra, apoi consul
general al României la Ierusalim, timp în care călătorește mult în sud-estul
Europei, Asia Mica, nord-estul Africii și cercetează relațiile Țărilor Române
cu țările din Balcani și din Orientul Apropiat. Pe lângă descoperirile cu
caracter documentar (Portretul lui Ștefan cel Mare la Muntele Athos, portretul
lui Neagoe Basarab cu fiul său Teodosie la Mănăstirea Dionisiu, Portretul lui
Constantin Brâncoveanu la Muntele Sinai, Evangheliarul lui Matei Basarab la
Cairo), Marcu Beza descoperă și cultura zonei Levantului pe care o adoptă.
În fotografiile din timpul excursiilor poate fi văzut
îmbrăcat în straie orientale, la fel și în portretul realizat de Rodica Maniu.
Costumul purtat de Marcu Beza în reședința sa prezintă un "discurs alterat”:
fascinația purtătorului pentru cultura orientală. Veșmântul devine un element
prin care purtătorul nu este parte a societății, ci iese în evidență ca
diferit.
Beza îl poartă indiferent de semnificația socială: îl poartă
ca "posibilitate estetică”. Acest mod de purtare oferă preschimbarea de la
obiectul uzual la obiectul estetic. Fără purtarea lui Beza, costumul ar fi fost
poate prezentat ca obiect etnografic, descifrat din punct de vedere al
simbolurilor și al conduitei sociale pe care o impune. Devenind parte din
universul diplomatului, costumul leapădă vechiul discurs pentru a îngloba
semnificația (pur) estetică oferită de purtarea de către un intelectual de
sorginte occidentală.
Ceea ce vedem în muzeu este veșmântul sustras purtării –
expus ca atare în virtutea faptului de a fi fost purtat, dar de a nu mai fi
vreodată destinat purtării. Expunerea veșmântului în muzeu, conservarea sa
special în vederea acestui scop îl ex-trage din condiția sa ontologică
inițială. Nepurtat, păstrează și expune potența unui discurs, ademenind
privitorul să devină purtător și construind în mentalul colectiv o posibilitate
estetică.
Ilinca Damian, conservator Muzeul Colecțiilor de Artă
Alexandru Bejinariu, cercetător în filosofie, Asociația
Culturală Hestugma
Prezentarea va dura aproximativ o oră, iar participarea se
face pe baza biletului de acces.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu