Muzeul de Artă Cluj - Napoca
19 decembrie 2017 - 8 ianuarie 2018
Expoziţie de patrimoniu care fructifică o parte semnificativă a colecţiilor de
grafică europeană ale Muzeului de Artă Cluj-Napoca
Vernisaj: joi, 21 decembrie 2017, ora 18:00.
Restrângându-se exclusiv la colecţiile muzeului de artă
clujean, expoziţia urmăreşte să pună în valoare preţioasele fonduri
patrimoniale de stampă italiană circumscrise unor individualităţi artistice de
mare rezonanţă pentru ambianţa culturală europeană a secolelor XVII şi XVIII,
şi anume Stefano della Bella (1610-1664) şi Benigno Bossi (1727-1792), material
preponderent inedit care prezintă un redutabil potenţial artistico-documentar,
fiind pretabil creionării unei viziuni cuprinzătoare asupra creaţiei de
impresiune a celor doi protagonişti, prin valorificarea exclusivă a unei
colecţii muzeale.
Circuitul expoziţional caută să compună un cadru edificator,
oferind posibilitatea unei examinări revelatoare ce aduce în prim-planul
gândirii reflexive nu doar complexitatea şi anvergura unor personalităţi
artistice iradiante, ci şi elemente care permit o apreciere mult mai detaliată
a specificului ambianţei istorico-culturale în care au activat, precum şi a
frământărilor artistice care au pecetluit iremediabil fizionomia producţiei
epocii.
Astfel, sunt devoalate mecanismele subtile şi laborioase ale
construcţiei imaginii, articulaţiile fine ale procesului creativ-artistic prin
reliefarea particularităţilor de execuţie şi a soluţionărilor stilistice,
mizele plăsmuirii creatoare în acord cu modul de raportare şi înţelegere a
naturii, dar şi a cotidianităţii imediate sau a unei moşteniri artistice
semnificative, iar nu în ultimul rând, substanţa valorică a unor demersuri
grafice cu un grad neîndoios de relevanţă în epocă, aflate în directă conexiune
cu o ipostază intens exersată, şi anume cea de gravor, fie el de invenţie sau
de traducere.
Florenţa, Roma, Parisul, Nürenberg, Dresda, Leipzig sau
Parma sunt polurile geografice între care se întreţes biografiile unor
itinerarii umane şi artistice de o densitate singulară, care prin acea
spectaculoasă, extrem de versatilă, polivalenţă a expresiei au „locuit” şi
„descris” secolele XVII şi XVIII într-un mod absolut particular: florentinul
Stefano della Bella, cel care alături de mentorul său spiritual, Jacques
Callot, şi a compatriotului acestuia, Ambraham Bosse, aparţine aşa-numitei
categorii a gravorilor de incizie unică, el dobândind, totodată, şi aura unei sonore
excepţionalităţi în panorama artei italiene a secolului al XVII-lea graţie
fermităţii opţiunii sale „puriste” (în sensul că a privilegiat dintre formele
de expresie artistică, aproape exclusiv, limbajul grafic, alegând tehnica
acvaforte ca mijloc predilect de exprimare, ceea ce în epocă risca să fie
percepută drept o extravaganţă) şi diligentul milanez Benigno Bossi, a cărui
notorietate publică măgulitoare nu poate fi complet disociată de influenţa
decisivă a unor figuri de prim rang ale scenei artistice cosmopolite din
teritoriul Ducatului de Parma, Piacenza şi Gustalla. Încercările sale temerare
de a asimila, înţelege şi traduce într-o echivalenţă perfectă pe placa de
gravură desenele originale ale unei proeminente personalităţi artistice locale,
Francesco Mazzola, zis Il Parmigianino, pentru care nutrea un cult veritabil,
i-au asigurat o persistenţă neviciată în imaginarul cotidian al epocii, dar cu
toate acestea pluralitatea remarcabilă a personalităţii sale artistice se află,
în prezent, doar în curs de recuperare.
Expoziţia rămâne deschisă publicului spre vizitare până în
data de 8 ianuarie 2018, de miercuri până duminică inclusiv, în intervalul orar
10:00-17:00.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu