Muzeul Municipiului Bucuresti
3 martie - 22 mai 2016
Muzeul Municipiului Bucureşti continuă seria manifestărilor
derulate sub titlul Vindecari miraculoase cu o expoziţie dedicată pictorului
Mişu Popp, vernisată în ziua de joi, 3 martie, ora 12:00, la Palatul Suțu.
Organizatorii aduc în atenţia publicului intervenţiile de restaurare realizate
de către specialiştii muzeului asupra unei picturi de excepţie a acestui
artist. Portretul de femeie
semnat de Mişu Popp în 1857, prezentat în expoziţia Vindecări miraculoase,
este o lucrare provenită din valorosul patrimoniu al Pinacotecii Municipiului
Bucureşti. În pictură se regăsesc elementele compoziţionale ale portretelor de
la jumătatea secolului al XIX-lea, care aveau un rol de mărturie socială şi de
prezervare imagistică pentru viitor: de la rochia de mătase bogată, bijuteriile
sau buchetul de nuntă, până la sfeşnicul cu trei braţe sau oglinda.
Seria
Vindecări miraculoase a fost creată la iniţiativa Dr. Adrian Majuru şi îşi
propune să dezvăluie vizitatorilor muzeului anumite secrete legate de procesul
de restaurare. Expoziţia dedicată artistului Mișu Popp este realizată de către
Simona Predescu (Expert restaurator pictură) şi Ioan D. Popa (Şef Secţie
Restaurare – Conservare). Expoziţia a fost organizată cu contribuţia Dr. Marian
Constantin (Şef Secţie Artă) şi Liana Ivan-Ghilia (Muzeograf), iar
investigaţiile fizico-chimice au fost asigurate de către Ingrid Poll (Chimist).
Reprezentant
al academismului românesc, Mişu Popp întregeşte grupul de pictori ardeleni care
au lăsat o puternică amprentă asupra picturii româneşti din secolului al
XIX-lea – alături de Constantin Lecca şi Carol Popp de Szathmary. Se remarcă
atât prin picturile de şevalet, cât şi prin picturile murale realizate în
biserici, pictate individual sau împreună cu prietenul său Constantin Lecca.
Lucrarea
Portret de femeie a intrat în laboratorul de restaurare pictură al Muzeului
Municipiului Bucureşti cu probleme deosebite de conservare. Acestea deformau
imaginea picturii aşa cum ar fi trebuit să fie percepută de către privitor şi,
în acelaşi timp, întreţineau o puternică tensiune asupra structurii lucrării. Lucrarea
suferise intervenţii de reparare a unor spărturi şi sfâşieri în urma cărora a
fost foarte afectată prin arderea stratului pictural şi deformarea suportului
de pânză. Intervenţia a constat în aplicarea pe spatele lucrării a mai multor
petice cu ceară în vederea reparării spărturilor din pânza suport. Aceste
petice s-au imprimat în pânză fiind vizibile pe faţă și determinând în timp
strângerea inegală a pânzei suport în jurul peticelor. Suportul prezenta
deformări şi pe marginea interioară a şasiului din cauza unei slabe întinderi a
acestuia pe şasiu cauzată în principal de oxidarea puternică a pânzei în jurul
cuielor şi alunecării sau desprinderii pe alocuri a acesteia. Lucrarea a fost
întinsă pe şasiu nou confecţionat, cu pantă, traverse şi pene. Lacunele
au fost chituite, s-a făcut integrarea cromatică şi vernisarea finală. Lucrarea a fost înrămată cu o ramă
nouă şi protejată pe verso cu carton neutru pentru o conservare eficientă.
Textura
bogată a rochiei din Portret de femeie, transparența fragilă a dantelei,
prospețimea florilor decorative, amplitudinea buclelor, somptuozitatea discret
sugerată a decorului – toate aceste elemente compun cadrul impresionant al
prezenţei personale ce constituie, de fapt, subiectul lucrării. Esenţa acestei
prezenţe pare să fie o notă de vagă melancolie străbătând din trăsăturile
delicate ale figurii distante şi totodată – graţie abilităţii pictorului –
familiare, a necunoscutei a cărei psihologie suntem invitaţi să o descifrăm.
Expoziția
va putea fi vizitată în perioada 3 martie – 22 mai 2016. Vă așteptăm!
***
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu