marți, 23 februarie 2016

Vindecari miraculoase - Mişu Popp




Muzeul Municipiului Bucuresti


3 martie - 22 mai 2016





   Muzeul Municipiului Bucureşti continuă seria manifestărilor derulate sub titlul Vindecari miraculoase cu o expoziţie dedicată pictorului Mişu Popp, vernisată în ziua de joi, 3 martie, ora 12:00, la Palatul Suțu. 
    Organizatorii aduc în atenţia publicului intervenţiile de restaurare realizate de către specialiştii muzeului asupra unei picturi de excepţie a acestui artist. Portretul de femeie semnat de Mişu Popp în 1857, prezentat în expoziţia Vindecări miraculoase, este o lucrare provenită din valorosul patrimoniu al Pinacotecii Municipiului Bucureşti. În pictură se regăsesc elementele compoziţionale ale portretelor de la jumătatea secolului al XIX-lea, care aveau un rol de mărturie socială şi de prezervare imagistică pentru viitor: de la rochia de mătase bogată, bijuteriile sau buchetul de nuntă, până la sfeşnicul cu trei braţe sau oglinda.
   Seria Vindecări miraculoase a fost creată la iniţiativa Dr. Adrian Majuru şi îşi propune să dezvăluie vizitatorilor muzeului anumite secrete legate de procesul de restaurare. Expoziţia dedicată artistului Mișu Popp este realizată de către Simona Predescu (Expert restaurator pictură) şi Ioan D. Popa (Şef Secţie Restaurare – Conservare). Expoziţia a fost organizată cu contribuţia Dr. Marian Constantin (Şef Secţie Artă) şi Liana Ivan-Ghilia (Muzeograf), iar investigaţiile fizico-chimice au fost asigurate de către Ingrid Poll (Chimist).
    Reprezentant al academismului românesc, Mişu Popp întregeşte grupul de pictori ardeleni care au lăsat o puternică amprentă asupra picturii româneşti din secolului al XIX-lea – alături de Constantin Lecca şi Carol Popp de Szathmary. Se remarcă atât prin picturile de şevalet, cât şi prin picturile murale realizate în biserici, pictate individual sau împreună cu prietenul său Constantin Lecca.
    Lucrarea Portret de femeie a intrat în laboratorul de restaurare pictură al Muzeului Municipiului Bucureşti cu probleme deosebite de conservare. Acestea deformau imaginea picturii aşa cum ar fi trebuit să fie percepută de către privitor şi, în acelaşi timp, întreţineau o puternică tensiune asupra structurii lucrării. Lucrarea suferise intervenţii de reparare a unor spărturi şi sfâşieri în urma cărora a fost foarte afectată prin arderea stratului pictural şi deformarea suportului de pânză. Intervenţia a constat în aplicarea pe spatele lucrării a mai multor petice cu ceară în vederea reparării spărturilor din pânza suport. Aceste petice s-au imprimat în pânză fiind vizibile pe faţă și determinând în timp strângerea inegală a pânzei suport în jurul peticelor. Suportul prezenta deformări şi pe marginea interioară a şasiului din cauza unei slabe întinderi a acestuia pe şasiu cauzată în principal de oxidarea puternică a pânzei în jurul cuielor şi alunecării sau desprinderii pe alocuri a acesteia. Lucrarea a fost întinsă pe şasiu nou confecţionat, cu pantă, traverse şi pene. Lacunele au fost chituite, s-a făcut integrarea cromatică şi vernisarea finală. Lucrarea a fost înrămată cu o ramă nouă şi protejată pe verso cu carton neutru pentru o conservare eficientă.
    Textura bogată a rochiei din Portret de femeie, transparența fragilă a dantelei, prospețimea florilor decorative, amplitudinea buclelor, somptuozitatea discret sugerată a decorului – toate aceste elemente compun cadrul impresionant al prezenţei personale ce constituie, de fapt, subiectul lucrării. Esenţa acestei prezenţe pare să fie o notă de vagă melancolie străbătând din trăsăturile delicate ale figurii distante şi totodată – graţie abilităţii pictorului – familiare, a necunoscutei a cărei psihologie suntem invitaţi să o descifrăm. 
Expoziția va putea fi vizitată în perioada 3 martie – 22 mai 2016. Vă așteptăm!
***

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu