Conferintele Saguna - Okian
Dan C. Mihailescu
Colegiul National Andrei Saguna, Brasov
23 octombrie 2015
Problema uceniciei şi, în consecinţă, nevoia de figuri
exemplare este una acută în arcanele adolescenţei. Care energii plăsmuitoare de
caracter sunt mai productive : cele pozitive, sau cele negative? Te
construieşti şi te afirmi mai degrabă prin imitaţie, sau prin contrast?
Obedient, sau insurgent? Credul şi supus, ori narcisiac dominator? Te ispiteşte
revolta, sau te frăgezeşte înţelepciunea?
E compatibilă oare adolescenţa cu măsura, echilibrul,
armonia interioară, sau acestea presupun un "harnaşament” adecvat? Iar dacă da,
ce rol deţin aici lecturile şi, în general, refugiile spirituale, faţă de
exemplele concrete, adesea invazive, din vecinătate (familiale, profesorale,
amicale)?
Care verb din treimea esenţială – a fi, a face, a avea -
crezi că te defineşte esenţial şi, deci, către ce arhitecturi literare îţi poţi
îndrepta speranţele la 14-20 de ani?
La astfel de dileme (destinate, ce-i drept, uneori aporiei)
ne vom asocia virtuţile modelatoare ale lui Eminescu, Haşdeu, Iorga, Mircea
Eliade şi Mircea Cărtărescu, ale Reginei Maria în adversitate cu Constantin
Argetoianu, trecând prin biografii pitoresc-sinuoase (Cioran, Noica, I.L. şi
Matei Caragiale, Ion D. Sîrbu, Nichita Stănescu ş.a.), prefirând variate oferte
ale geografiei narative (romanul francez, englez, rus, german, american) pentru
a ateriza în prezentul nostru aiuritor, unde succesul e condiţionat îndeobşte
nu de meritocraţie, ci de contraselecţie, nu de cultură, ci de musculatură, nu
de inteligenţă şi talent, ci de prostie, imoralitate, mercantilism şi
fărădelege (Dan C. Mihăilescu)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu