Arta plastica contemporana romaneasca
Galeria Gheorghe Naum, Braila
11 iulie - 15 august 2015
Muzeul Brăilei Carol I vă invită să vizitaţi expoziţia Chipul nou al oraşului. Descriptiv, apologetic şi alegoric în
reprezentarea peisajului urban în anii <construcţiei socialiste>.
Expoziţia este deschisă la Galeria „Gheorghe Naum” (Piaţa Traian nr. 3,
intrarea prin Calea Galaţi).
Expoziţia cuprinde 32 de lucrări de grafică (gravură şi
desen), dintre care cele mai multe – aproximativ două treimi – au fost
realizate de Emilia Dumitrescu în intervalul dintre 1957 şi 1977. Celelalte
poartă semnăturile unor reprezentanţi proeminenţi ai graficii româneşti
moderne, activi mai ales în deceniile al şaptelea şi al optulea: Eva Cerbu,
Marcel Chirnoagă, Dumitru Dumitriu-Nicolaide, Feszt László, Ethel Lucaci Băiaş,
Natalia Matei, Gheorghe Naum, Marcel Olinescu, Maria Popa Georgescu, Nicolae
Spirescu.
Temă importantă pentru modernitate, oraşul devine, în anii "construcţiei socialiste”, începând cu anii 1950, dar şi mai intens imediat
după 1960, locus-ul unor preocupări noi.
Unităţile industriale, extinse sau nou înfiinţate,
cartierele muncitoreşti adiacente lor, îmbunătăţirile aduse infrastructurii
sunt prezentate ca dovezi ale succesului politicii economice şi sociale a
regimului democrat-popular, drept expresia concretă şi, în acelaşi timp, drept
suprema dovadă de legitimitate a ideologiei comuniste. Deloc întâmplător,
temele şi vocabularul "construcţiei”, "şantierului”, "progresului” domină
discursul oficial – "orânduirea socialistă” însăşi este un vast şantier, o
etapă de lucru în procesul de edificare a comunismului deplin – şi, prin el,
toate ramurile de activitate. Emblemă a contemporaneităţii, a "măreţelor
transformări înnoitoare” patronate de Partid, peisajul industrial şi, prin
corelaţie, cel urban, ocupă, pentru o vreme, locul secund în noua ierarhie a genurilor
artistice, fiind întrecut în importanţă numai de reprezentarea "Omului Nou”.
Chipul nou al oraşului...identifică trei strategii de
reprezentare a peisajului urban: una descriptivă, care documentează apariţia
noilor construcţii edilitare; o a doua, apologetică, urmărind să glorifice,
prin procedee retorice specifice (ex.: monumentalizarea, perspectivele spaţiale
ample, formule care contrapun "noul” funcţional şi salubru „vechiului” perimat
şi precar) realizările epocii; şi, în sfârşit, o a treia, alegorică, ce
codifică, prin imagini simbolice (ex.: porumbelul păcii, stupul) câteva dintre
poncifurile ideologiei comuniste.
Rareori vreuna dintre aceste strategii este izolabilă într-o
formă pură. Cel mai adesea, lucrările se află la intersecţia a cel puţin două
moduri de reprezentare. "Simpla” vedută se lasă contaminată de retorica
triumfalistă a "noului”, scenele de muncă sau de şantier capătă valenţe
alegorice.
Dimensiunea locală a expoziţiei – faptul anume că selecţia
include, în mod preponderent, imagini reale din sau referiri directe la oraşele
Brăila şi Galaţi – face ca acest fenomen de glisare retorică să fie cu atât mai
evident, iar întrepătrunderea dintre descriptiv (referirea punctuală la un
spaţiu geografic şi economic particular) şi iconografia deja definitiv
cristalizată, la începutul anilor 1960, a realismului socialist internaţional,
cu atât mai interesant de urmărit.
Alina-Ruxandra Mircea
Muzeograf - Secţia Artă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu