Arta plastică contemporană românească
Muzeul de Artă Brașov
15 mai - 12 iulie 2015
Muzeul de Artă Brașov organizează, în perioada 15 mai - 12
iulie 2015, expoziția Arta Brașoveană Postbelică 1945-1989. Repere din
colecția Muzeului de Artă Brașov. Expoziția reunește o selecție de
lucrări din colecția muzeului (pictură de șevalet, acuarelă, grafică, sculptură
și artă decorativă) care oferă o imagine de ansamblu asupra evoluției artei
plastice brașovene în perioada regimului comunist.
Dezvoltarea centrului artistic braşovean în perioada
postbelică a fost marcată de impunerea regimului comunist, evoluțiile de la
nivel național reflectându-se şi în plan local. În primii ani de după război
s-a produs înregimentarea treptată a artiştilor. Procesul culminează în anul
1950 cu înființarea Uniunii Artiştilor Plastici (UAP), menită să întărească controlul
regimului asupra vieţii artistice. La Braşov a funcţionat din 1951, sub
denumirea de Cenaclul UAP din Oraşul Stalin, filiala constituindu-se în mod
formal doar în anul 1956.
Instaurarea regimului comunist i-a obligat pe artiştii
brașoveni să se confrunte cu o nouă realitate, în care producţia artistică era
strict centralizată şi subordonată ideologic Partidului, fiind „îndrumată” prin
intermediul filialei UAP. Alternativele artiştilor erau colaborarea, retragerea
voluntară din viaţa publică sau emigrarea. Motivele adeziunii artiştilor la "noua ordine” au fost diferite: teama de persecuţie, credinţa sinceră în
virtuţile comunismului sau oportunismul. O serie de artiști brașoveni au avut
de suferit după 1945 (Aurel Bordenache, Friedrich Bömches), unii emigrând în
Occident (Heinrich Schunn, Hans Guggenberger). Alți artiști s-au implicat activ
în organizarea vieții artistice (Hans Mattis-Teutsch, Karl Hübner). Colaborarea
artiştilor a fost asigurată şi prin acordarea de facilităţi şi avantaje
materiale. În cele patru decenii şi jumătate ale regimului comunist şi-au
desfăşurat activitatea la Braşov peste 120 de artişti, de la cei din generația
interbelică la tinerii care debutează în anii `80.
Activitatea expoziţională era controlată cu stricteţe prin
intermediul organismelor locale cu atribuţii culturale. Artiştii erau nevoiţi
să expună în cadrul expoziţiilor regionale şi judeţene şi în cadrul
expoziţiilor tematice ce reflectau "împlinirile comunismului”. O liberalizare a
vieții artistice s-a produs spre mijlocul anilor `60. Relaxarea cenzurii şi
îngăduirea unei autonomii culturale limitate a determinat o viaţă expoziţională
mai liberă şi diversificată. Numărul expoziţiilor personale sau de grup s-a
multiplicat, iar controlul ideologic asupra conţinutului expoziţiilor s-a
restrâns, artiştii braşoveni primind chiar permisiunea de a expune dincolo de "Cortina de fier”. Însă, vor fi obligaţi în continuare să producă lucrări pe
linia impusă de Partid. După lansarea de către Nicolae Ceaușescu în 1971 a "Tezelor din iulie” activitatea expoziţională a fost din nou subordonată mai
strict imperativelor ideologice. S-a impus formula expoziţiilor tematice şi
omagiale desfăşurate sub egida Festivalului naţional "Cântarea României”
(1976). Ponderea lucrărilor cu încărcătură ideologică expuse a crescut, în anii
`80 afirmându-se puternic cultul personalităţii.
În primii ani ai regimului comunist este impusă dogma
realismului socialist de inspirație sovietică. Realism socialismul a dat
naştere unor opere de artă lipsite de expresivitate, o pseudoartă
fotografic-naturalistă, ternă și neconvingătoare. Adeziunea artiştilor
braşoveni la realism socialism nu a fost deplină, fiind mai vizibilă în
privința tematicii și mai restrânsă din punct de vedere stilistic. Direcţiile
artistice interbelice (impresionism, expresionism) și-au menținut vitalitatea
în cadrul centrului artistic brașovean până târziu în deceniile postbelice
(Ștefan Mironescu, Friedrich Bömches).
Spre sfârşitul anilor `50 regimul comunist a îngăduit o "lărgire a realismului”. Artiștii brașoveni
resimt influența lui Alexandru Ciucurencu (Mihai Horea, Emilia Apostolescu,
Alexandrina Gheţie), vizibilă în lucrările lor prin preferinţa pentru
decorativism, tratarea plată, contururile subliniate și culorile pure așternute
pe suprafeţe întinse. Înnoirea artei plastice braşovene se accelerează în
preajma anului 1965 prin reluarea legăturilor cu arta occidentală şi
recuperarea avangardei. Menținând repere realiste, artiștii recurg la stilizări
geometrice derivate din cubism și revin la coloritul postimpresionist. În
paralel se manifestă şi o direcție folclorizantă care se inspiră din tradiţia
populară și arta neobizantină.
Între anii 1965-1971 tendința de sincronizare cu arta
occidentală se adâncește, centrul artistic brașovean cunoscând o perioadă de
efervescență creatoare. Artiştii braşoveni preiau în lucrările lor elemente din
limbajul avangardei "clasice” (fovism, cubism, expresionism, futurism, etc.),
unii evoluând până la abstracționism (Ludovic Boroș, Emilia Apostolescu, Kaspar
Teutsch). Influența neoavangardei (arta cinetică, op-art) este însă mult mai
restrânsă.
După 1971 căutările legate de sfera avangardismului şi
experimentalismului se diminuează treptat, artiştii braşoveni adoptând un
limbaj plastic predominant figurativ, dar care păstreză referințe avangardiste
(cubism, expresionism). Unul dintre genurile predilecte devine peisajul
industrial, secondat de ample compoziţii îmbinând elementele arhitectonice sau
antropomorfe (Kaspar Teutsch, Alexandra Vasilichian, Zina Blănuță). În anii `80
centrul artistic braşovean nu mai manifestă receptivitate faţă de noutăţile din
arta românească, în egală măsură direcţia neoavangardistă şi neobizantinismul
rămânând fără ecou.
Curator: Radu Popica
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu