sâmbătă, 4 aprilie 2015

Legaturi de sange




Arta plastica contemporana romaneasca


Colectii si Colectionari


Cartofilie



Un eveniment pe care, din pacate, l-am ratat.
Ca multe altele...
Reproduc, totusi, invitatia venita din partea 
Ordinului Arhitectilor din Romania


Stimate colege,
Stimati colegi,

Va invitam sa vizitati Legaturi de sange / In the blood, 
expozitie - dialog 
intre arhitect George Matei Cantacuzino si nepoata sa Ilinca Cantacuzino,
care va fi deschisa in perioada 1 - 30 noiembrie 2007 la 
libraria Carturesti (str. Pictor Arthur Verona nr.13 - Bucuresti).
Vernisajul va avea loc joi, 1 noiembrie 2007, ora 18:00.
Expozitia va di deschisa de luni pana vineri intre orele 10:00 - 21:00, 
sambata 11:00 - 20:00 si duminica 13:00 - 21:00
Pe intreaga durata a expozitiei sunt programate o serie de simpozioane 
ale caror gazde vor fi 
Serban Cantacuzino, Ilinca Cantacuzino, Serban Sturdza, 
Virgil Onofrei si alti invitati.
Primul simpozion are loc in data de 2 noiembrie, orele 10:30 - 12:30, 
in ceainaria Carturesti.
Intre decembrie 2007 si luna martie 2008 expozitia va fi prezentata la Cluj si Timisoara.

   George Matei Cantacuzino s-a nascut in anul 1899 la Viena. Dupa ce studiaza arhitectura la Academie des Beaux-Arts - Paris se intoarce in Romania unde proiecteaza citeva dintre cele mai semnificative edificii ale vremii precum banca Chrissovelloni din Bucuresti. Printre lucrarile sale se regasesc Hotelul Bellona si Villa Aviana, situate pe litoralul Marii Negre, precum si proiectul de restaurare a Palatului Mogosoaia.
    Regimul comunist il condamna la 5 ani de munca silnica. In anii patruzeci devine profesor de Istorie a Arhitecturii la Institutul Ion Mincu.  In anii cincizeci e numit la Directia Monumentelor Istorice. In ultimii ani ai vietii se intoarce la proiectare si coordoneaza lucrarile la ansamblul architectural al Palatului Mitropoliei din Iasi.
    Tumultul istoriei romanesti din ultima jumatate de veac se reflecta in existanta sa, a carei consolare perpetua este concretizata de scrierile sale cu character filozofic, dar mai ales de pictura sa, desi celebritatea ii fusese adusa de opera arhitecturala. In pictura, mai mult decat in celelalte opere ale sale, se regaseste principiul libertatii care a calauzit spiritul sau creator.
    Ilinca Cantacuzino s-a nascut si a crescut in Anglia fara a-si fi intilnit vreodata bunicul care a murit in Romania in anul 1960. L-a cunoscut prin intremediul bunicii sale Sanda Cantacuzino (nascuta Stirbey) si prin picturile lui de care a fost inconjurata in copilarie, si care au lasat o puternica amprenta asupra practicii sale artisitce.
    Expozitia-dialog a lucrarilor Ilinca si G.M. Cantacuzino reprezinta o incercare de a-l redescoperi pe G.M. – pictorul si in acelasi timp un studiu al relatiei dintre el si nepoata sa realizat prin juxtapunerea lucrarilor lor, adesea foarte diferite. Aceasta expozitie este pentru Ilinca o sansa de a explora o iconografie de imagini si texte, adesea repetitive, formuland in acelasi timp propriul sau raspuns la metodele si cromatica lui G. M. Cantacuzino.
    Expozitia intitulata In the Blood / Legaturi de Sange este un prim pas catre o necesara reasezare a lui G. M. Cantacuzino – pictorul, supranumit “cronicarul spiritualitatii romanesti”, in spatiul cultural romanesc. Acest gest coincide cu publicarea unui album al artistului continand 99 de acuarele donate de catre el Bibliotecii Centrale Universitare din Iasi cu scurt timp inainte de a se stinge din viata.
    In anul alaturarii Romaniei la Uniunea Europeana, aceasta expozitie se vrea o contributie activa la noul dialog intre tarile europene. In the Blood / Legaturi de Sange este o punte in timp menita sa  recupereze istoria pierduta intre generatii ale aceleasi familii si o punte in spatiu, reunind o istorie comuna intre tari. Titlul nu se refera doar la legaturile familiale, ci si la imperativele artistice mai presus de conjuncturile spatiului si timpului, impunandu-se ca o forta benefica in  armonizarea umanitatii.


Cu stima,

22 octombrie 2007

Secretar Executiv
arh. Cornelia Burcus

Cum de-am aflat de aceasta expozitie, la peste sapte ani distanta?
Simplu, intrand in posesia setului de carti postale prezentate in continuare:



Femei la marginea moscheii, 1935 - GM Cantacuzino.


Mica moschee in Bagdad - GM Cantacuzino.



Anapa, Crimeea 1943 - GM Cantacuzino.



Sevastopol, Crimeea 1943 - GM Cantacuzino.


Manastirea Golia, Iasi 1957 - GM Cantacuzino.


Tablou de iarna, Iasi 1957 - GM Cantacuzino.


In incinta Catedralei Mitropolitane, Iasi 1957 - GM Cantacuzino.



Cetatuia si Frumoasa, Iasi, ulei pe hartie 1957 -  GM Cantacuzino.


Morminte asiriene pe malul Tigrului, 1958 - GM Cantacuzino.


Fantana cu cumpana, 1958 - GM Cantacuzino.


Peisaj Moldav, 1958 - GM Cantacuzino.


Sat in Palestina, 1958 - GM Cantacuzino.


Coperta I, plic set.


Idem, coperta IV.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu