joi, 1 mai 2014

Ambianța prințesei Nadejda Știrbey




Muzeul Municipiului București


Oana Marinache


8 mai 2014




   Prinţesa Nadeja Bibescu (1876-1955) s-a născut în 1876 la Loschwitz, în Saxa, din căsătoria prințului George G. Bibescu (1834-1902) cu contesa Marie-Henriette-Valentine de Riquet de Caraman-Chimay (1839-1914). Prin tată era nepoata domnitorului Ţării Româneşti, Gheorghe D. Bibescu (1802/1804-1873; ani de domnie 1842-1848). În 1895 s-a căsătorit cu vărul ei de gradul al II-lea, prințul Barbu A. Știrbey (1872-1946), cu care a avut patru fiice: Maria (1896-1990), Nadejda (1897-1994), Eliza (1898-1987) și Ecaterina (1902-1946).
   Apreciată de familie şi prieteni drept o soţie şi mamă devotată creşterii celor patru fiice, Nadeja se dedică total unor activităţi creative în spaţiul căminului său: pictează, brodează, croieşte, ascultă muzică simfonică, cântă la pian şi vioară, scrie poezii, poveşti şi piese de teatru, cultivă diferite plante în grădina sa, călăreşte, se ocupă de întregul complex de la Buftea.
   Asupra amenjărilor interioare şi a decorării spaţiilor din reşedinţele Ştirbey de la Buftea şi din Bucureşti şi-a pus amprenta concepţia decoratorului şi pictorului de origine catalană Mariano Fortuny (1871-1949), trăitor la Veneția. Din analiza fotografiilor păstrate în fondul Barbu Ştirbey se desprinde o viziune a decoraţiei interioare bazată pe dialogul dintre piesele textile orientale, ce acoperă din abundenţă pereţii şi canapelele, uneori şi celelalte piese de mobilier, şi restul elementelor din încăperi: tablouri, vase, plante, etc. Cel puţin sursa de inspiraţie pentru un asemenea dialog va fi fost formula lui Fortuny pe care aristocraţia europeană a vremii a admirat-o, adoptând-o.
   Regina Maria despre Nadeja: "Când te aflai lângă ea, pierea latura mai întunecată a vieţii. Avea într-însa ceva ce amintea o pasăre, sau dintr-un fluture. Veşnic cânta şi era veselă, veşnic era ocupată, fericită, veşnic era în mişcare şi pătrunsă de griji duioase; umbla după treburi ici şi colo, în casă, în grădină, cu copiii, cu slujile, cu ţăranii; mîinile ei aveau întotdeauna ceva de lucru: picta, scria, broda sau grădinărea.”
   Istoricului Nicolae Iorga i se datorează în 1913 apariția primului ei volum de povestioare și poezii, intitulat Raze de soare. Acesta ne povestește următoarele despre ea: "Dna Nadejda Ştirbei, fiica beizadelei Bibescu, fusese crescută, din cauza unor triste împrejurări de familie, în Germania, şi frumoasele sale versuri şi poveşti, dintre care cele dintîi au fost traduse şi de mine în româneşte, fuseseră redactate şi tipărite în limba germană. Dintre fiice, cea mai mare moştenise înaltele însuşiri intelectuale ale străbunului Vodă-Ştirbei, şi a discuta cu dânsa asupra oricărui subiect, era o adevărată plăcere.”
   Oana Mihaela Marinache este istoric de artă, președinta Asociației Istoria Artei și autoarea monografiilor „Cristofi Cerchez, un vechi arhitect din București” și a Reședințele Știrbey din București și Buftea: arhitectura și decorația interioară.
   În 2012 a coordonat proiectul Pe urmele arh. Cristofi Cerchez prin București, care a avut două componente: tururi ghidate destinate adulților și ateliere interactive pentru clasele I-IV în scolile bucureștene, iar în 2013 proiectul 5 trasee culturale de arhitectură bucureșteană, ambele inițiate de Asociația Istoria Artei și co-finanțate de O.A.R. În 2014 a tradus și editat Jurnalul prințesei Nadeja Știrbey 1916-1919 și pregătește digitizarea planurilor și documentelor de arhitectură bucureșteană în proiectul Arhiva de arhitectură 1830-1860.

Intrarea 7 lei. În preţ este inclusă vizitarea expoziţiei permanente.

Programul urmatoarelor conferinte:

15.05.2014 – Cristian Radu – Maşina timpului II

22.05.2014 – Sebastian Grama – teatru – Discurs asupra metodei

29.05.2014 – Viorel Mionel – 
Comunitatea armenească din Bucureşti de la segregare la zestrea culturală

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu