Ateneul Român
București
12 martie 2013
Potrivit Institutului Cultural Român, unul
dintre partenerii evenimentului, spectacolul organizat de Filarmonica George
Enescu se înscrie în cadrul ciclului de manifestări Confluenţa artelor, marcând
şi 30 de ani de existenţă a acestor acţiuni.
Pornind de la tema
Ateneul şi muzele lui de peste-un veac, într-o combinaţie de muzică, poezie şi
imagini, spectacolul, prezentat de Cristina Vasiliu, include poveşti ştiute şi
neştiute despre Ateneul Român.
Vor fi astfel aduse
în atenţia publicului informaţii despre artiştii care au fost prezenţi pe scena
acestuia (George Enescu, George Georgescu, Dinu Lipatti, Valentin şi Ştefan
Gheorghiu, Ion Voicu, Radu Aldulescu şi alţii), personalităţi melomane (Tudor
Arghezi, Mihail Sebastian, Lucian Blaga, George Călinescu, Tudor Vianu,
Corneliu Baba etc), despre prima ediţie a Festivalului şi Concursului George
Enescu şi mari artişti veniţi la Bucureşti cu această ocazie (Sviatoslav
Richter, Yehudi Menuhin, Herbert von Karajan etc.) şi despre ce înseamnă
Ateneul Român astăzi şi care sunt programele sale.
Publicul prezent
marţi seara la Ateneul Român va afla cum a fost construit acest edificiu-simbol
al culturii naţionale şi despre eforturile materiale ale membrilor Societăţii
Ateneul Român.
De asemenea, pe
parcursul spectacolului, frescele lui Constantin Petrescu cu scene din istoria
românilor vor fi luminate cu reflectorul de urmărire, evocarea fiind însoţită
de o coloană sonoră şi de proiecţii, care se vor perinda în permanenţă pe un ecran
special amenajat.
Acest eveniment
special, pus în scenă de Cristina Cotescu, este presărat, pe lângă momentele de
istorie, cu intervenţii muzicale ale: Trio Pro arte (Nicolae Licareţ - Ada
Petrovici - Marin Cazacu), Corului Filarmonicii George Enescu, Viniciu Moroianu
(pian), Ion Ivan Roncea (harpă), Marin Cazacu (violoncel), Andrei Licareţ
(pian), Alina Bottez (soprană), Cristina Mihart (pian), Bianca Mărgean
(soprană) şi Sînziana Voinea-Manea, în vârstă de 11 ani (pian).
Alături de ei,
actorul Eusebiu Ştefănescu va recita texte despre Ateneu şi muzică semnate de
Alexandru Vlahuţă, Vasile Voiculescu, Tudor Arghezi, Cella Delavrancea, George
Enescu.
Istoria Ateneului
Român se leagă nemijlocit de activitatea Societăţii Culturale Ateneul Român înfiinţată
în 1865 din iniţiativa unor personalităţi ale vieţii culturale şi ştiinţifice
româneşti precum C. Esarhu, V.A.Urechia, Carol Rosetti, Alexandru Odobescu.
Conform concepţiei
Societăţii Culturale Ateneul Român, s-a iniţiat o listă de subscripţie
naţională pentru strângere de fonduri (Daţi 1 leu pentru Ateneu !), iar în anul
1886 arhitectul francez Albert Galeron va elabora un proiect avându-i alături
pe marii arhitecţi ai epocii: Grigore Cerchez, Constantin Olănescu, Ion Mincu,
Ion Gr.Cantacuzino. Proiectul edificiului a fost astfel elaborat încât să poată
folosi fundaţia deja turnată a manejului început de Societatea Equestra Română.
În 1888 a fost dat
în folosinţă parţial noul local, lucrările continuând până în 1897 ca urmare a
lipsei de fonduri. Beneficiind de această sală Societatea Ateneul Român şi-a
diversificat activitatea, în sălile Ateneului având loc conferinţe, concerte
simfonice ale Societăţii Filarmonice Române înfiinţate din 1868 de către Eduard
Wachmann, precum şi expoziţii de pictură (începând din 1894 saloanele oficiale
de belle-arte din Bucureşti s-au desfăşurat în această sală).
De altfel Orchestra
Filarmonicii va concerta permanent imediat după darea în folosinţă a sălii în
1888 până în ziua de azi.
Construită în stil
neoclasic cu multe elemente de decoraţie tipice arhitecturii franceze de la
sfârşitul secolului XIX, construcţia de plan central prezintă mai degrabă un
stil eclectic.
Clădirea este
precedată de un peristil, sprijinit pe şase coloane ionice. Sub peristil se
află cinci medalioane în mozaic care îi reprezintă pe cinci mari domnitori ai
românilor: Neagoe Basarab al Munteniei, Alexandru cel Bun al Moldovei, regele
Carol I al României, Vasile Lupu al Moldovei şi Matei Basarab al Munteniei.
Construcţia se termină cu o cupolă bogat decorată.
Sala de concert ar
putea fi caracterizată astfel: 28,50 m diametru, 16 m înălţime şi capacitate
aproximativ 794 locuri (din care 600 locuri la parter şi restul locurilor în
cele 52 de loji), iar înălţimea totală a clădirii este de 41 m.
Deasupra lojilor,
de jur împrejurul tamburului cupolei, cu excepţia locului unde se află scena,
se desfăşoară o frescă lată de 3 metri şi lungă de 75 de metri, operă a
pictorului profesor Costin Petrescu, realizată în anii 1933-1938.
Fresca este
alcătuită din 25 de scene reprezentative din istoria României, ansamblu ce
reprezintă o veritabilă "carte deschisă a istoriei naţionale pentru cei ce
o privesc". În timpul regimului comunist din România, aceasta a fost
acoperită (1948-1966) cu catifea roşie, cu scopul de a ascunde rolul monarhiei
în istoria ţării noastre.
La dorinţa lui
Alexandru Odobescu bolta sălii a fost decorată cu numeroase elemente zoo, fito
şi antropomorfe în relief policromat aurit, iar la iniţiativa lui George Enescu
se vor strânge fonduri pentru construcţia orgii de concert (1935).
Partea centrală a
parterului este susţinută de 12 coloane realizate în stucatură; din rotonda se
ajunge în sală prin 4 scări monumentale din marmură de Carrara şi tot din rotondă
porneşte şi scara de onoare.
Ateneul Român este înscris în Lista Monumentelor Istorice
din anul 2004, sub cod LMI B-II-m-A-18789, monument de arhitectură de grupă
valorică A, de valoare naţională şi universal, potrivit Agerpres.
***puterea.ro via Radu Nicolescu
Potrivit Institutului Cultural Român, unul
dintre partenerii evenimentului, spectacolul organizat de Filarmonica George
Enescu se înscrie în cadrul ciclului de manifestări Confluenţa artelor, marcând
şi 30 de ani de existenţă a acestor acţiuni.
Pornind de la tema
Ateneul şi muzele lui de peste-un veac, într-o combinaţie de muzică, poezie şi
imagini, spectacolul, prezentat de Cristina Vasiliu, include poveşti ştiute şi
neştiute despre Ateneul Român.
Vor fi astfel aduse
în atenţia publicului informaţii despre artiştii care au fost prezenţi pe scena
acestuia (George Enescu, George Georgescu, Dinu Lipatti, Valentin şi Ştefan
Gheorghiu, Ion Voicu, Radu Aldulescu şi alţii), personalităţi melomane (Tudor
Arghezi, Mihail Sebastian, Lucian Blaga, George Călinescu, Tudor Vianu,
Corneliu Baba etc), despre prima ediţie a Festivalului şi Concursului George
Enescu şi mari artişti veniţi la Bucureşti cu această ocazie (Sviatoslav
Richter, Yehudi Menuhin, Herbert von Karajan etc.) şi despre ce înseamnă
Ateneul Român astăzi şi care sunt programele sale.
Publicul prezent
marţi seara la Ateneul Român va afla cum a fost construit acest edificiu-simbol
al culturii naţionale şi despre eforturile materiale ale membrilor Societăţii
Ateneul Român.
De asemenea, pe
parcursul spectacolului, frescele lui Constantin Petrescu cu scene din istoria
românilor vor fi luminate cu reflectorul de urmărire, evocarea fiind însoţită
de o coloană sonoră şi de proiecţii, care se vor perinda în permanenţă pe un ecran
special amenajat.
Acest eveniment
special, pus în scenă de Cristina Cotescu, este presărat, pe lângă momentele de
istorie, cu intervenţii muzicale ale: Trio Pro arte (Nicolae Licareţ - Ada
Petrovici - Marin Cazacu), Corului Filarmonicii George Enescu, Viniciu Moroianu
(pian), Ion Ivan Roncea (harpă), Marin Cazacu (violoncel), Andrei Licareţ
(pian), Alina Bottez (soprană), Cristina Mihart (pian), Bianca Mărgean
(soprană) şi Sînziana Voinea-Manea, în vârstă de 11 ani (pian).
Alături de ei,
actorul Eusebiu Ştefănescu va recita texte despre Ateneu şi muzică semnate de
Alexandru Vlahuţă, Vasile Voiculescu, Tudor Arghezi, Cella Delavrancea, George
Enescu.
Istoria Ateneului
Român se leagă nemijlocit de activitatea Societăţii Culturale Ateneul Român înfiinţată
în 1865 din iniţiativa unor personalităţi ale vieţii culturale şi ştiinţifice
româneşti precum C. Esarhu, V.A.Urechia, Carol Rosetti, Alexandru Odobescu.
Conform concepţiei
Societăţii Culturale Ateneul Român, s-a iniţiat o listă de subscripţie
naţională pentru strângere de fonduri (Daţi 1 leu pentru Ateneu !), iar în anul
1886 arhitectul francez Albert Galeron va elabora un proiect avându-i alături
pe marii arhitecţi ai epocii: Grigore Cerchez, Constantin Olănescu, Ion Mincu,
Ion Gr.Cantacuzino. Proiectul edificiului a fost astfel elaborat încât să poată
folosi fundaţia deja turnată a manejului început de Societatea Equestra Română.
În 1888 a fost dat
în folosinţă parţial noul local, lucrările continuând până în 1897 ca urmare a
lipsei de fonduri. Beneficiind de această sală Societatea Ateneul Român şi-a
diversificat activitatea, în sălile Ateneului având loc conferinţe, concerte
simfonice ale Societăţii Filarmonice Române înfiinţate din 1868 de către Eduard
Wachmann, precum şi expoziţii de pictură (începând din 1894 saloanele oficiale
de belle-arte din Bucureşti s-au desfăşurat în această sală).
De altfel Orchestra
Filarmonicii va concerta permanent imediat după darea în folosinţă a sălii în
1888 până în ziua de azi.
Construită în stil
neoclasic cu multe elemente de decoraţie tipice arhitecturii franceze de la
sfârşitul secolului XIX, construcţia de plan central prezintă mai degrabă un
stil eclectic.
Clădirea este
precedată de un peristil, sprijinit pe şase coloane ionice. Sub peristil se
află cinci medalioane în mozaic care îi reprezintă pe cinci mari domnitori ai
românilor: Neagoe Basarab al Munteniei, Alexandru cel Bun al Moldovei, regele
Carol I al României, Vasile Lupu al Moldovei şi Matei Basarab al Munteniei.
Construcţia se termină cu o cupolă bogat decorată.
Sala de concert ar
putea fi caracterizată astfel: 28,50 m diametru, 16 m înălţime şi capacitate
aproximativ 794 locuri (din care 600 locuri la parter şi restul locurilor în
cele 52 de loji), iar înălţimea totală a clădirii este de 41 m.
Deasupra lojilor,
de jur împrejurul tamburului cupolei, cu excepţia locului unde se află scena,
se desfăşoară o frescă lată de 3 metri şi lungă de 75 de metri, operă a
pictorului profesor Costin Petrescu, realizată în anii 1933-1938.
Fresca este
alcătuită din 25 de scene reprezentative din istoria României, ansamblu ce
reprezintă o veritabilă "carte deschisă a istoriei naţionale pentru cei ce
o privesc". În timpul regimului comunist din România, aceasta a fost
acoperită (1948-1966) cu catifea roşie, cu scopul de a ascunde rolul monarhiei
în istoria ţării noastre.
La dorinţa lui
Alexandru Odobescu bolta sălii a fost decorată cu numeroase elemente zoo, fito
şi antropomorfe în relief policromat aurit, iar la iniţiativa lui George Enescu
se vor strânge fonduri pentru construcţia orgii de concert (1935).
Partea centrală a
parterului este susţinută de 12 coloane realizate în stucatură; din rotonda se
ajunge în sală prin 4 scări monumentale din marmură de Carrara şi tot din rotondă
porneşte şi scara de onoare.
Ateneul Român este înscris în Lista Monumentelor Istorice
din anul 2004, sub cod LMI B-II-m-A-18789, monument de arhitectură de grupă
valorică A, de valoare naţională şi universal, potrivit Agerpres.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu