Muzeul Național de Artă al României
Antichitatea clasică între documentar și fantezie
București
20 iunie - 28 octombrie 2012
Cabinetul de desene
şi gravuri al Muzeului Naţional de Artă al României prezintă în perioada 20
iunie – 28 octombrie 2012 expoziţia Antichitatea clasică între documentar şi
fantezie. Gravuri din secolele XVI – XIX, deschisă în cadrul Galeriei de Artă
Europeană, în sălile dedicate expunerii de arte grafice.
Expoziţia cuprinde
46 de gravuri realizate în secolele XVI – XIX de artişti italieni, francezi,
englezi sau din Ţările de Jos, ale căror compoziţii prezintă subiecte sau
motive inspirate din antichitatea clasică – în principal din monumentele şi sculpturile
Romei antice, scoase la lumină de marile descoperiri arheologice încă din epoca
Renaşterii.
Gravurile având ca
subiect vestigiile antichităţii clasice, monumente, sculpturi sau motive
decorative, s-au bucurat în secolul XVI de o mare popularitate. Răspândindu-se
rapid în întreaga Europă, ele au devenit un important izvor de documentare şi
inspiraţie pentru istorici, arheologi, arhitecţi şi artişti plastici. Cariera
acestui gen de stampe s-a prelungit până în secolul XIX, încheindu-se doar odată
cu apariţia fotografiei.
Unii gravori au
încercat să reprezinte cât mai fidel ruinele antice, propunându-şi chiar o
reconstituire a monumentelor clasice în integritatea lor originară, pe când
alţii au interpretat vestigiile antichităţii cu mai multă sau mai puţină
libertate, creând compoziţii în spirit antic sau fantezii cu motive imaginare
pe marginea miturilor şi a elementelor decorative antice.
Lucrările
prezentate în expoziţie au fost realizate în tehnica gravurii cu dăltiţa sau în
acvaforte, de maeştri care au ştiut să exploateze creativ mijloacele de
expresie ale artei gravurii, rezultând opere de o mare originalitate.
Dintre lucrările
care se remarcă în expoziţie menţionăm: planşa lui Pietro Bartoli (c.1635
–1700) reprezentând înfrângerea lui Decebal, din seria care reproduce scenele
de pe Columna lui Traian; peisajele cu ruinele romane ale lui Stefano della
Bella (1612–1664); planşe realizate de François Perrier (1590-1650), din
faimoasele sale serii de gravuri după statuile şi reliefurile antice, alături o
stampă datorată unui copist, provenind din una dintre ediţiile olandeze ale
operei lui Perrier; gravurile de secol XVIII şi XIX după „Liber Veritatis”,
culegerea de desene rămase de la Claude Lorrain; sau planşele de mari
dimensiuni din suita Vedute di Roma create de Giovanni Battista Piranesi (1720
– 1778), alături de ruinele de pe Acropole în viziunea unui gravor italian din
secolul al XIX-lea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu