luni, 26 iulie 2021
Exponatul lunii iulie
Muzeul Municipal Ioan Raica
Sebeș
iulie 2021
Exponatul lunii iulie la Muzeul Municipal Ioan Raica Sebeş
este un toc pentru păstrarea prafului de puşcă, datând din a doua jumătate a
secolului al XIX-lea. Artefactul, provenind din colecția lui Ioan Raica, a
intrat în patrimoniul muzeului încă din anul 1958. Confecționat din corn de
cerb, tocul a fost folosit de vânătorii din Munții Sebeșului la alimentarea cu
pulbere a puștilor cu cremene. Armarea cu tablă de alamă a compartimentului
pentru dozarea prafului de pușcă, situat în partea superioară a tocului,
constituie un indiciu că piesa a fost confecționată în Moldova, mai precis în
zona Sucevei, unde, de altfel, are bune analogii.
Tocul este bogat ornamentat, având aproape întreaga
suprafață acoperită cu motive decorative: solare, vegetale și geometrice. În
zona centrală de află o rozetă fără braţe, încărcată de elemente vegetale,
fiind vorba de o reprezentare a soarelui în varianta statică. Braţele tocului
sunt decorate cu coroane de "tip oriental", stilizate, motiv interpretat de
specialişti ca fiind un "cerc magic" care avea rolul de a păstra puterea
prafului de pușcă.
Tocurile pentru pulbere au apărut odată cu folosirea armelor
de foc uşoare, portabile, şi ele au existat atât timp cât încărcarea cu praf de
puşcă şi plumb se făcea pe ţeavă. Unele dintre primele tocuri despre care
există informații sunt cele folosite de armatele din spațiul german, acestea
fiind cunoscute însă doar din descrieri datând de la sfârșitul secolului al
XV-lea și începutul celui următor. Exemplarul cel mai timpuriu, datat sigur,
este cel al regelui Angliei, Henric al VIII-lea Tudor (1509-1547), din 1531. Pe
teritoriul ţării noastre, cel mai vechi, se pare, este un exemplar provenind de
la Deva, pe care e inscripţionat anul 1608, aflat, în prezent, într-o colecţie
particulară din Bucureşti.
Deşi cartuşul de hârtie - folosit pentru prima dată de
armata suedeză în timpul regelui Gustav Adolf (1611-1632) - a fost introdus,
începând cu anul 1740, în dotarea armatelor din toate ţările europene, tocurile
pentru păstrarea prafului de puşcă au fost utilizate, în continuare, însă doar
pentru armele de vânătoare. În întreaga zonă alpino-carpatică, din Croaţia până
în Ucraina şi Polonia, coarnele cerbului au fost prelucrate sub forma unor
tocuri pentru pulbere, însă specialiştii consideră că primele piese de acest
tip au pătruns în Transilvania şi în Moldova din zona Tirolului, unde exista o
şcoală de pădurari ce deservea Imperiul Habsburgic, populaţia învăţând să le
imite, însă aplicând pieselor confecționate un decor local. Aceste obiecte, pe
lângă rolul lor practic, au ajuns să reflecte și un anumit statut social,
fiind, în același timp, şi trofee de vânătoare ale deținătorilor, ceea ce
explică și calitatea execuției acestora.
Numărul destul de mare de astfel de artefacte în zona Sebeşului poate fi explicat, pe de o parte, prin pasiunea pentru vânătoare a locuitorilor, iar pe de alta, prin includerea unora dintre satele de aici în Regimentul 1 de Graniță de la Orlat, ceea ce a dus la răspândirea armelor de foc şi, implicit, a tocurilor pentru păstrat pulberea. De altfel, din zonă se cunoaşte şi o reţetă tradiţională pentru făcut "prav de puşcă", pe care Nicolae Filimon, din Sebeşel, a consemnat-o în manuscrisul său, datând din 1873: "pentru a face prav de puşcă, şialitron 12 loţi, floare de pucioasă 10 loţi, cărbuni de alun 8 loţi, zdrobite laolaltă cu oţăt de vin, să se usuce apoi muete cu aluat. De acela se va dospi, apoi fermentat iar, apoi [în]tins la soare să se usuce, apoi ucisu în mujeriu de lemn, va fi prav de puşcă".
Pe simezele bistrițene - Palimpsest
Arta plastică contemporană românească
Ilie Boca
Galeria Arcade 24, Bistrița
12 iulie - 31 august 2021
Concomitent cu expoziția Between Worlds and Traditions", semnată Ilte Boca, găzduită de Elite Art Gallery, Galeria
Arcade 24 a Uniunii Artiștilor Plastici/ Bistrița găzduiește, în perioada 12
iulie - 31 august 2021, expoziția personală de pictură a aceluiaşi autor, Ilie Boca, denumită Palimpsest. Expoziția îi are curatori pe criticul de artă Oliv
Mircea și pe pictorul Paul Târziu.
Deschiderea oficială a expoziției va avea loc in 27 iulie
2021, ora 18:00, în prezența invitaților Geo Popa, director al Centrului Internațional
de Cultură și Arte George Apostu, Bacău și Alexandru Pugna, director al
Centrului Județean Pentru Cultură al județului Bistrița Năsăud.
Cele aproape șaptezeci de lucrări se individualizează prin
propria structură cît și prin natura inconfundabilă a personalității
pictorului. Creativitatea debordantă a pictorului se structurează in jurul
cunoscutei capacități narative și fabulatorii a pictorului. care își dezvăluie,
în lucrări, izvorul epic inepuizabil.
"Formele antropo/zoomorfice și totemice care compun lumea
lui Ilie Boca sînt dominate de un exces de dezechilibru, de extaz la limita
sensibilului, de străfulgerări ale unor geniale paradoxii. Aici, după ce ai
înțeles întreg acest joc, trebuie să cauți schema operei lui. Cum poate fi el
povestit El nu tace și nu e banal. Are mereu deasupra lui ispita ereziei și a
neliniștii. Nu e damnat și se roagă unui cer care este cuprins de zărei
extatice noi. Nu are voluptatea tăcerii și a suprafețelor fără forme sau a
celor cu forme tihnite. Nu are forme epigonale. El trebuie citit în freamătul
eului său și așezat în propriile lui zări. Ilie Boca nu e nici căldicel și nici
tihnit. El caută pofte noi, caută o beție care te scoate din tine însuți. Nu
este, după cum poți cu ușurință vedea, nici damnat și nici izbăvit." (Oliv Mircea).
Conacul Bălceștilor văzut prin ochi de artist
Arta plastică contemporană românească,
Muzeul Județean Gorj Alexandru Ștefulescu, Târgu Jiu
27 iulie 2021
Aviatorul
Lansare de carte
Ioan Dărăbăneanu
Colegiul Național Samuil Vulcan, Beiuș
29 iulie 2021
Joi, 29 iulie 2021, ora 17:00, în sala de festivități a
Colegiului Național Samuil Vulcan Beiuș, va avea loc lansarea oficială a cărții
memorialistice Aviatorul, scrisă de prof. Ioan Dărăbăneanu.
Un eveniment despre o carte deosebită, și despre Beiuș, beiușeni
și nu numai.
Cartea va putea fi procurată direct de la autor, care va
dedica lucrarea celor doritori.
Toți cei interesați sunt așteptați cu drag!
Retrospectivă
Arta plastică contemporană românească
Nagy Albert
Muzeul de Artă Cluj-Napoca
30 iulie - 12 septembrie 2021
Muzeul de Artă Cluj-Napoca, instituție publică aflată în
subordinea Consiliului Județean Cluj și Galeria Quadro vă invită la deschiderea
expoziției retrospective Albert Nagy, eveniment care va avea loc joi, 29
iulie, de la ora 18:00, în sălile festive ale Muzeului de Artă.
Albert Nagy (1902–1970) a fost o personalitate definitorie a
artei moderne din România, totuși, opera sa nu este cunoscută suficient.
Realizarea expoziției a fost motivată de împlinirea a cincizeci de ani de la
moartea artistului și reunește eforturile organizatorice ale mai multor
instituții și colecționari privați. Expoziția reunește peste 100 de picturi și
trei piese sculpturale și constituie o premieră atât pentru publicul larg cât
și pentru specialiști, deoarece atât de multe lucrări ale lui Albert Nagy nu au
mai fost expuse împreună niciodată, nici măcar în timpul vieții artistului. Au
fost selectate lucrări din majoritatea muzeelor din România, precum și din
colecții private din țară, Ungaria și Germania, ale căror "comori" au rămas până
acum, în mare parte, ascunse publicului. Ne-am străduit să prezentăm lucrări
importante, acoperind toate fazele de creație, de la picturile de început de
carieră din anii 1930, la lucrările majore de la începutul anilor 1940, din
compozițiile extraordinare și puternice ale anilor 1950, însă cele mai multe
lucrări sunt din anii 1960, ultimul deceniu din viața artistului.
Cea mai amplă retrospectivă Albert Nagy este realizată de
Muzeul de Artă Cluj-Napoca împreună cu Galeria Quadro, răspunzând inițiativei
Bisericii Unitariene Maghiare. În cadrul acestui parteneriat public-privat,
prin rețeaua instituțională muzeală a Muzeului de Artă și prin sprijinul
financiar al Galeriei Quadro, s-a putut împrumuta un număr mare de lucrări
aflate în colecții publice din toată țara. Expunerea lucrărilor din colecții
private a fost de asemenea facilitată de galerie. Partenerul principal al
expoziției este Muzeul Național Secuiesc, care a împrumutat 42 de lucrări ale
lui Albert Nagy din patrimoniul său. În expoziție figurează 13 lucrări din
colecția Bisericii Unitariene Maghiare și 11 lucrări din patrimoniul Muzeului
de Artă Cluj Napoca. Celelalte instituții care au împrumutat lucrări: Muzeul
Haáz Rezső, Odorheiu Secuiesc; Muzeul de Artă Vizuală, Galaţi; Muzeul Judeţean
de Istorie şi Artă, Zalău; Muzeul Țării Crișurilor, Oradea; Muzeul Naţional de
Artă al României, București; Muzeul Județean Mureș, Muzeul de Artă, Târgu Mureș
și Academia Națională de Muzică Gheorghe Dima, Cluj. Ne exprimăm mulțumirile
față de instituțiile partenere și colecționari!
Afirmații ale curatorilor:
"Pictura lui Albert Nagy a luat naștere printr-un mod
aproape miraculos. El a făcut parte dintre acei artiști, care și-au desfășurat
în mod încăpățânat și autonom propriul univers într-un mediu ostil lor, fără să
își risipească energiile căutând acceptarea. Realismul său unic se datorează
faptului că medita asupra vieții stând dârz față în față cu ea. Privea cu
iubire și empatie omul PREZENTului și exprima cu empatie metamorfozele acestuia
sub greutatea TIMPului." - Sebestyén Székely
"Figurile sale umane expresive sau cele simbolice de
animale, mărite la scară monumentală, umplând aproape complet pânza,
impresionează privitorul prin forța lor elementară. De-a lungul carierei,
Albert Nagy a insistat asupra unei modalități de reprezentare figurativă,
realistă, care uneori părea a fi naivă. Printre temele ce explorează
principalele probleme ale omului modern, bazate pe o modalitate de gândire
profundă, regăsim problematica familiei și a maternității, dar și imortalizarea
a mai multor tipuri și ocupații umane contemporane sau a activităților sportive
socialiste, sau, în unele dintre picturile sale, își manifestă reacțiile la
cele mai importante evenimente și probleme politice mondiale contemporane. Pe
lângă temele realismului socialist, s-a inspirat adesea și din mitologie, din
lumea baladelor maghiare sau românești, însă a transpus figurile sale umane în
ambianța blocurilor moderne. Arta sa centrată pe oameni oferă încă multe
surprize, motiv pentru care sperăm ca această expoziție să deschidă noi căi în
interpretarea operei lui Albert Nagy." – Beáta Bordás
Curatorii expoziției:
dr. Beáta Bordás (Muzeul de Artă Cluj-Napoca / Centrul de Artă din Transilvania) și
Sebestyén Székely (Galeria
Quadro).
La vernisaj vor lua cuvântul: István Vákár, vicepreședintele Consiliului Județean Cluj; PS. Ferenc Bálint Benczédi, episcopul Bisericii Unitariene Maghiare, patronul expoziției; Lucian Nastasă-Kovács, managerul Muzeului de Artă Cluj-Napoca și curatorii acestei expoziții, Beáta Bordás și Sebestyén Székely.
De la anatomia artistică la opera finită
Lansare de carte
Muzeul Municipiului București
5 august 2021
Muzeul Municipiului București vă invită la lansarea
catalogului expoziției De la anatomia artistică la opera finită care va avea
loc joi, 5 august 2021, ora 18:00, la Palatul Suțu (Bd. I.C. Brătianu, nr. 2),
în sala dedicată Pinacotecii București.
Catalogul expoziţiei De la anatomia artistică la opera
finită a fost conceput ca un omagiu adus frumosului, destinat să rămână în
bibliotecile dumneavoastră. Cartea oferă toate informațiile necesare despre
autorii tablourilor expuse în cadrul celei mai recente expoziții a Pinacotecii
București.
Mai multe detalii despre acest eveniment vă rugăm să citiți aici:
"Regizorul pedagog"