luni, 26 iulie 2021

Îndăgostiții

 


De pe scenele teatrului românesc de-odinioară 


Teatrul Național I. L. Caragiale




C. Diamandi, P. Pătrașcu și I. Iliescu.
Premieră: 10 iunie 1954.




Eugenia Popovici și Tanți Cocea.



Tanți Cocea, Geo Barton și Gr. Nagacevski.



Consemnare publicată în Revista Teatru și Muzică, Nr. 9. Septembrie 1954.

Exponatul lunii iulie

 


Muzeul Municipal Ioan Raica 


Sebeș 


iulie 2021




    Exponatul lunii iulie la Muzeul Municipal Ioan Raica Sebeş este un toc pentru păstrarea prafului de puşcă, datând din a doua jumătate a secolului al XIX-lea. Artefactul, provenind din colecția lui Ioan Raica, a intrat în patrimoniul muzeului încă din anul 1958. Confecționat din corn de cerb, tocul a fost folosit de vânătorii din Munții Sebeșului la alimentarea cu pulbere a puștilor cu cremene. Armarea cu tablă de alamă a compartimentului pentru dozarea prafului de pușcă, situat în partea superioară a tocului, constituie un indiciu că piesa a fost confecționată în Moldova, mai precis în zona Sucevei, unde, de altfel, are bune analogii.

   Tocul este bogat ornamentat, având aproape întreaga suprafață acoperită cu motive decorative: solare, vegetale și geometrice. În zona centrală de află o rozetă fără braţe, încărcată de elemente vegetale, fiind vorba de o reprezentare a soarelui în varianta statică. Braţele tocului sunt decorate cu coroane de "tip oriental", stilizate, motiv interpretat de specialişti ca fiind un "cerc magic" care avea rolul de a păstra puterea prafului de pușcă.

    Tocurile pentru pulbere au apărut odată cu folosirea armelor de foc uşoare, portabile, şi ele au existat atât timp cât încărcarea cu praf de puşcă şi plumb se făcea pe ţeavă. Unele dintre primele tocuri despre care există informații sunt cele folosite de armatele din spațiul german, acestea fiind cunoscute însă doar din descrieri datând de la sfârșitul secolului al XV-lea și începutul celui următor. Exemplarul cel mai timpuriu, datat sigur, este cel al regelui Angliei, Henric al VIII-lea Tudor (1509-1547), din 1531. Pe teritoriul ţării noastre, cel mai vechi, se pare, este un exemplar provenind de la Deva, pe care e inscripţionat anul 1608, aflat, în prezent, într-o colecţie particulară din Bucureşti.

    Deşi cartuşul de hârtie - folosit pentru prima dată de armata suedeză în timpul regelui Gustav Adolf (1611-1632) - a fost introdus, începând cu anul 1740, în dotarea armatelor din toate ţările europene, tocurile pentru păstrarea prafului de puşcă au fost utilizate, în continuare, însă doar pentru armele de vânătoare. În întreaga zonă alpino-carpatică, din Croaţia până în Ucraina şi Polonia, coarnele cerbului au fost prelucrate sub forma unor tocuri pentru pulbere, însă specialiştii consideră că primele piese de acest tip au pătruns în Transilvania şi în Moldova din zona Tirolului, unde exista o şcoală de pădurari ce deservea Imperiul Habsburgic, populaţia învăţând să le imite, însă aplicând pieselor confecționate un decor local. Aceste obiecte, pe lângă rolul lor practic, au ajuns să reflecte și un anumit statut social, fiind, în același timp, şi trofee de vânătoare ale deținătorilor, ceea ce explică și calitatea execuției acestora.

    Numărul destul de mare de astfel de artefacte în zona Sebeşului poate fi explicat, pe de o parte, prin pasiunea pentru vânătoare a locuitorilor, iar pe de alta, prin includerea unora dintre satele de aici în Regimentul 1 de Graniță de la Orlat, ceea ce a dus la răspândirea armelor de foc şi, implicit, a tocurilor pentru păstrat pulberea. De altfel, din zonă se cunoaşte şi o reţetă tradiţională pentru făcut "prav de puşcă", pe care Nicolae Filimon, din Sebeşel, a consemnat-o în manuscrisul său, datând din 1873:  "pentru a face prav de puşcă, şialitron 12 loţi, floare de pucioasă 10 loţi, cărbuni de alun 8 loţi, zdrobite laolaltă cu oţăt de vin, să se usuce apoi muete cu aluat. De acela se va dospi, apoi fermentat iar, apoi [în]tins la soare să se usuce, apoi ucisu în mujeriu de lemn, va fi prav de puşcă".

Pe simezele bistrițene - Palimpsest

 


Arta plastică contemporană românească


Ilie Boca


Galeria Arcade 24, Bistrița


12 iulie - 31 august 2021


    Concomitent cu expoziția Between Worlds and Traditions", semnată Ilte Boca, găzduită de Elite Art Gallery, Galeria Arcade 24 a Uniunii Artiștilor Plastici/ Bistrița găzduiește, în perioada 12 iulie - 31 august 2021, expoziția personală de pictură a aceluiaşi autor, Ilie Boca, denumită Palimpsest. Expoziția îi are curatori pe criticul de artă Oliv Mircea și pe pictorul Paul Târziu.

    Deschiderea oficială a expoziției va avea loc in 27 iulie 2021, ora 18:00, în prezența invitaților Geo Popa, director al Centrului Internațional de Cultură și Arte George Apostu, Bacău și Alexandru Pugna, director al Centrului Județean Pentru Cultură al județului Bistrița Năsăud.

    Cele aproape șaptezeci de lucrări se individualizează prin propria structură cît și prin natura inconfundabilă a personalității pictorului. Creativitatea debordantă a pictorului se structurează in jurul cunoscutei capacități narative și fabulatorii a pictorului. care își dezvăluie, în lucrări, izvorul epic inepuizabil.

    "Formele antropo/zoomorfice și totemice care compun lumea lui Ilie Boca sînt dominate de un exces de dezechilibru, de extaz la limita sensibilului, de străfulgerări ale unor geniale paradoxii. Aici, după ce ai înțeles întreg acest joc, trebuie să cauți schema operei lui. Cum poate fi el povestit El nu tace și nu e banal. Are mereu deasupra lui ispita ereziei și a neliniștii. Nu e damnat și se roagă unui cer care este cuprins de zărei extatice noi. Nu are voluptatea tăcerii și a suprafețelor fără forme sau a celor cu forme tihnite. Nu are forme epigonale. El trebuie citit în freamătul eului său și așezat în propriile lui zări. Ilie Boca nu e nici căldicel și nici tihnit. El caută pofte noi, caută o beție care te scoate din tine însuți. Nu este, după cum poți cu ușurință vedea, nici damnat și nici izbăvit." (Oliv Mircea).

***Elite Art Gallery

Să ne cunoaștem actorii

 


De pe scenele teatrului românesc de-odinioară


Stamate Popescu




Din scrisoarea unui tânăr participant la concurs...







Cnsemnare publicată în Revista Teatru și Muzică, Nr. 9. Septembrie 1954.






Articol publicat în Revista Teatrul, Nr. 4. Aprilie 1959.




Consemnare publicată în Revista Teatrul, Nr. 8. August 1959.


Pentru tinerii recitatori

 


Și noi am fost ca ei...








Articol publicat în Revista Cîntarea României, Nr. 6. Iunie 1989.

Conacul Bălceștilor văzut prin ochi de artist

 


Arta plastică contemporană românească,


Muzeul Județean Gorj Alexandru Ștefulescu, Târgu Jiu


27 iulie 2021



Aviatorul

 


Lansare de carte 


Ioan Dărăbăneanu


Colegiul Național Samuil Vulcan, Beiuș 


29 iulie 2021




    Joi, 29 iulie 2021, ora 17:00, în sala de festivități a Colegiului Național Samuil Vulcan Beiuș, va avea loc lansarea oficială a cărții memorialistice Aviatorul, scrisă de prof. Ioan Dărăbăneanu.

Un eveniment despre o carte deosebită, și despre Beiuș, beiușeni și nu numai.

Cartea va putea fi procurată direct de la autor, care va dedica lucrarea celor doritori.

Toți cei interesați sunt așteptați cu drag!

La ceas aniversar

 


Galeria Dana 


Iași 


28 iulie 2021






Retrospectivă

 


Arta plastică contemporană românească


Nagy Albert 


Muzeul de Artă Cluj-Napoca


30 iulie - 12 septembrie 2021





   Muzeul de Artă Cluj-Napoca, instituție publică aflată în subordinea Consiliului Județean Cluj și Galeria Quadro vă invită la deschiderea expoziției retrospective Albert Nagy, eveniment care va avea loc joi, 29 iulie, de la ora 18:00, în sălile festive ale Muzeului de Artă.

    Albert Nagy (1902–1970) a fost o personalitate definitorie a artei moderne din România, totuși, opera sa nu este cunoscută suficient. Realizarea expoziției a fost motivată de împlinirea a cincizeci de ani de la moartea artistului și reunește eforturile organizatorice ale mai multor instituții și colecționari privați. Expoziția reunește peste 100 de picturi și trei piese sculpturale și constituie o premieră atât pentru publicul larg cât și pentru specialiști, deoarece atât de multe lucrări ale lui Albert Nagy nu au mai fost expuse împreună niciodată, nici măcar în timpul vieții artistului. Au fost selectate lucrări din majoritatea muzeelor din România, precum și din colecții private din țară, Ungaria și Germania, ale căror "comori" au rămas până acum, în mare parte, ascunse publicului. Ne-am străduit să prezentăm lucrări importante, acoperind toate fazele de creație, de la picturile de început de carieră din anii 1930, la lucrările majore de la începutul anilor 1940, din compozițiile extraordinare și puternice ale anilor 1950, însă cele mai multe lucrări sunt din anii 1960, ultimul deceniu din viața artistului.

   Cea mai amplă retrospectivă Albert Nagy este realizată de Muzeul de Artă Cluj-Napoca împreună cu Galeria Quadro, răspunzând inițiativei Bisericii Unitariene Maghiare. În cadrul acestui parteneriat public-privat, prin rețeaua instituțională muzeală a Muzeului de Artă și prin sprijinul financiar al Galeriei Quadro, s-a putut împrumuta un număr mare de lucrări aflate în colecții publice din toată țara. Expunerea lucrărilor din colecții private a fost de asemenea facilitată de galerie. Partenerul principal al expoziției este Muzeul Național Secuiesc, care a împrumutat 42 de lucrări ale lui Albert Nagy din patrimoniul său. În expoziție figurează 13 lucrări din colecția Bisericii Unitariene Maghiare și 11 lucrări din patrimoniul Muzeului de Artă Cluj Napoca. Celelalte instituții care au împrumutat lucrări: Muzeul Haáz Rezső, Odorheiu Secuiesc; Muzeul de Artă Vizuală, Galaţi; Muzeul Judeţean de Istorie şi Artă, Zalău; Muzeul Țării Crișurilor, Oradea; Muzeul Naţional de Artă al României, București; Muzeul Județean Mureș, Muzeul de Artă, Târgu Mureș și Academia Națională de Muzică Gheorghe Dima, Cluj. Ne exprimăm mulțumirile față de instituțiile partenere și colecționari!

Afirmații ale curatorilor:

    "Pictura lui Albert Nagy a luat naștere printr-un mod aproape miraculos. El a făcut parte dintre acei artiști, care și-au desfășurat în mod încăpățânat și autonom propriul univers într-un mediu ostil lor, fără să își risipească energiile căutând acceptarea. Realismul său unic se datorează faptului că medita asupra vieții stând dârz față în față cu ea. Privea cu iubire și empatie omul PREZENTului și exprima cu empatie metamorfozele acestuia sub greutatea TIMPului." - Sebestyén Székely

   "Figurile sale umane expresive sau cele simbolice de animale, mărite la scară monumentală, umplând aproape complet pânza, impresionează privitorul prin forța lor elementară. De-a lungul carierei, Albert Nagy a insistat asupra unei modalități de reprezentare figurativă, realistă, care uneori părea a fi naivă. Printre temele ce explorează principalele probleme ale omului modern, bazate pe o modalitate de gândire profundă, regăsim problematica familiei și a maternității, dar și imortalizarea a mai multor tipuri și ocupații umane contemporane sau a activităților sportive socialiste, sau, în unele dintre picturile sale, își manifestă reacțiile la cele mai importante evenimente și probleme politice mondiale contemporane. Pe lângă temele realismului socialist, s-a inspirat adesea și din mitologie, din lumea baladelor maghiare sau românești, însă a transpus figurile sale umane în ambianța blocurilor moderne. Arta sa centrată pe oameni oferă încă multe surprize, motiv pentru care sperăm ca această expoziție să deschidă noi căi în interpretarea operei lui Albert Nagy." – Beáta Bordás

Curatorii expoziției: 

dr. Beáta Bordás (Muzeul de Artă Cluj-Napoca / Centrul de Artă din Transilvania) și 

Sebestyén Székely (Galeria Quadro).

    La vernisaj vor lua cuvântul: István Vákár, vicepreședintele Consiliului Județean Cluj; PS. Ferenc Bálint Benczédi, episcopul Bisericii Unitariene Maghiare, patronul expoziției; Lucian Nastasă-Kovács, managerul Muzeului de Artă Cluj-Napoca și curatorii acestei expoziții, Beáta Bordás și Sebestyén Székely.

De la anatomia artistică la opera finită

 


Lansare de carte 


Muzeul Municipiului București 


5 august 2021




   Muzeul Municipiului București vă invită la lansarea catalogului expoziției De la anatomia artistică la opera finită care va avea loc joi, 5 august 2021, ora 18:00, la Palatul Suțu (Bd. I.C. Brătianu, nr. 2), în sala dedicată Pinacotecii București.

   Catalogul expoziţiei De la anatomia artistică la opera finită a fost conceput ca un omagiu adus frumosului, destinat să rămână în bibliotecile dumneavoastră. Cartea oferă toate informațiile necesare despre autorii tablourilor expuse în cadrul celei mai recente expoziții a Pinacotecii București.

Mai multe detalii despre acest eveniment vă rugăm să citiți aici:

https://fb.me/e/82bnONbHi

"Regizorul pedagog"

 


De pe scenele teatrului românesc de-odinioară 


D. D. Neleanu




Desen de Silvan Ionescu.








d

Intervenție în cadrul Seminarului republican al regizorilor, București, 5 - 8 decembrie 1960,
publicată în Revista Teatrul, Nr. 1. Ianuarie 1961.







Consemnare publicată în Revista Teatrul, Nr. 11. Noiembrie 1962.




Consemnare publicată în Revista Teatrul, Nr. 9. Septembrie 1964.


Volum editat de Consiliul Culturii și Educației Socialiste. 1979.

***Amintiri despre acest regizor puteți citi și aici