duminică, 11 iulie 2021

Publicații ale exilului românesc

 


Diaspora română




Nr. 9, decembrie 1986.
Revista recenzează o serie de publicații care apăreau peste hotare.
Prilej de a afla câte ceva din istoria presei românești, în acea perioadă.











Muzică și poezie...

 


România de-altădată



Așa cum a fost, prin 1905, la Calafat...





Cămara Ta, Mântuitorule, o văd împodobită...

 


Cristina-Aurelia Ionescu-Berechet, Ion Filigean


Muzeul Național al Țăranului Român, București 


15 - 25 iulie 2021




    Muzeul Național al Țăranului Român vă așteaptă începând de joi, 15 iulie, până duminică 25 iulie 2021, între orele 10:00 şi 18:00, să vizitați o dublă expoziție de icoane pe sticlă realizate de Cristina-Aurelia Ionescu-Berechet şi de Ion Filigean. Intrarea este liberă.

    Vernisajul expoziției Cămara Ta, Mântuitorule, o văd împodobită... va avea loc luni, 19 iulie, ora 16:30, la Sala Acvariu.

Expun:

    Cristina-Aurelia Ionescu-Berechet, cadru didactic la Liceul de Arte Plastice Nicolae Tonitza din București și membru AFAPPR. În prezent este doctorandă a Universității Naționale de Arte, având ca temă de cercetare Icoana transilvăneană din secolele XIX-XX, din perspectivă interconfesională și interculturală.

    Ion Filigean, absolvent al Facultății de Teologie Ortodoxă din București, secția Pictură bisericească (2005), pictor autorizat (grad IV def. 2010), membru UAP-Vâlcea, membru în grupul de iconari vâlceni Școala de la Vlădești. Deține numeroase distincții și este o prezență constantă în expozițiile si târgurile de specialitate din țară și străinătate.

Prezintă Luiza Barcan, critic și istoric de arta.

    Icoana pe sticlă a fost văzută în ultimele decenii mai degrabă ca un obiect și mai puțin ca o prezență liturgică. De aceea, publicul este invitat să pătrundă într-un spațiu familiar și protector. Punctul central al acestuia îl constituie o serie de lucrări ce pot alcătui oricând iconostasul unei bisericuțe de lemn, dedicate Sfântului Ilie Tezviteanul.

   Expoziția se remarcă prin simplitatea naturală a formelor încadrate de liniile ce curg firesc în spațiul delimitat de rame. Limbajul plastic este specific icoanelor pe sticlă și transmite căldură prin chipurile sfinților atât de iubiți cândva de țăranii transilvăneni. Toate acestea au menirea de a ne reconecta cu cele de Sus, de pe un plan în care cheia înțelegerii mesajului poate fi doar întoarcerea la inocență și smerenie, căci ni se spune „...de nu vă veți întoarce şi nu veți fi precum pruncii, nu veți intra în împărăția cerurilor” (Matei 18:3).

   Așadar, această "cămară tainică" în care vom păși ne invită să medităm, chiar și preț de câteva minute, la faptul că suntem cu toții chemați să luăm parte la Masa Raiului.

Atelier cultural-artistic pionieresc

 


Mini-Song








Articol publicat în Revista Cîntarea României, Nr. 1. Ianuarie 1982.

Din viața cinecluburilor

 


De pe ecranele cinematografelor de-odinioară 


Festivalul Omul și producția 


Hunedoara







Articol publicat în Revista Cîntarea României, Nr. 1. Ianuarie 1982.

Lumina din firidă

 


Arta plastică contemporană românească 


Angela Petruța, Ana Jilinschi 


Galeria de Artă Alba Iulia, Alba Iulia 


13 iulie - 10 august 2021, 



Ferestre

 


Lansare de carte


Ion Pop


Biblioteca Județeană Octavian Goga, Cluj - Napoca 


14 iulie 2021



Femeia îndărătnică

 


De pe scenele teatrului românesc de-odinioară 


Teatrul Național București




Paul Gusti.








Cronică, semnată de Ion Marin Sadoveanu, publicată în 
Revista Gândirea, Nr. 2. 1 noiembrie 1924.

Marilyn and the Pink Dog

 


Arta plastică contemporană românească 


Liviu Mihai 


Galeria Senso, București 


13 iulie - 26 august 2021




    Marți, 13 iulie 2021, începând cu ora 18:30, la Galeria Senso din București (Calea Victoriei 12C), are loc vernisajul expoziției personale a artistului vizual Liviu Mihai intitulată Marilyn and the Pink Dog. Având-o curator pe Ana Daniela Sultana, proiectul face parte din programul expozițional conceput de Ana Ștefania Andronic (BUZU), Art Director-ul galeriei și poate fi vizitată în perioada 13 iulie – 26 august 2021, de marţi până duminică, între orele 12:00 – 19:00.

Poet, prozator si dramaturg

 


Alfred Moșoiu (1890 - 1932)






Articol publicat în Gândirea, Nr. 2. 1 noiembrie 1924.

Mîndră floare-i Prahova

 


Cenaclul Muzical Paul Constantinescu 


Ploiești




Florin Comișel.






Articol publicat în Revista Cîntarea României, Nr. 1. Ianuarie 1982.

"Senior al albului și negrului"

 


Gyorgy Mihail (Mihaly)




   La Galeria de Arta Basil (București - n.a.) a fost vernisata expozitia Artcollage a reputatului grafician Gyorgy Mihail. "Senior al albului si negrului", cum a fost numit de regizoarea Sorana Coroama Stanca, prezenta la vernisaj, Gyorgy Mihail expune lucrari de colaj, realizate din creatii proprii de grafica, ele insele opere de arta, pe care le-a rupt in bucati si le-a folosit apoi ca material de creatie. Luandu-si o libertate asemanatoare jocurilor de copii, artistul a realizat compozitii de artcollage prin care ilustreaza o noua ipostaza a creativitatii sale artistice. Criticul de arta Virgil Mocanu a subliniat calitatea de exceptie a lucrarilor de grafica din care Gyorgy Mihail si-a compus colajele, subliniind "logica lor intrinseca, tacuta si irepresibila". Iar lucrarile de artcollage, prezentate in expozitie, prin "sentimentul de zbor astral, ca o cautare de fiinte", pe care il degaja, au fost comparate cu celebrul tablou al lui El Greco Deschiderea celei de-a cincea peceti.
   Printre cei prezenti la vernisaj s-au aflat prieteni de o viata ai artistului si sotia sa, renumita scenografa Hristofenia Cazacu. Dimensiunea creativa, mereu surprinzatoare, a lui Gyorgy Mihail a fost completata si de dna Jeni Panaitescu, editor la Editura Ion Creanga, care s-a referit la deosebita manifestare a artistului ca ilustrator de carte pentru copii. Ca un omagiu adus artei lui Gyorgy Mihail, actrita Doina Ghitescu a recitat poezia Copacul de Ion Barbu, seara de vernisaj a expozitiei Artcollage constituind de fapt un veritabil Salon cultural regizat, cu subtilitate, de remarcabila Doamna a Teatrului Romanesc care este regizoarea Sorana Coroama Stanca. (
Adina Stefan, Luni, 26 Septembrie 2005)


Coperta și ilustrațiile volumului. Editura Ion Creangă, 1979.




















***
Mai multe despre acest artist puteți afla și de aici: