***Ultimile sapte imagini provin dintr-o colaborare foarte frumoasa mijlocita de dna Rocsana Irimia. Fotografiile apartin dnei Camelia Toporas si au fost realizate in perioada 1960-1965 la Galati. Le multumesc mult celor doua doamne !
Ia sa ma ridic eu in picioruse oleaca, sa vad ce e mai e prin lumea asta mare ! Iunie 1950.
Degeaba te dai bine pe langa mine, nici nu vreau sa te vad. Unde-i biberonul ?
Interbelica.
Am un an și bine-mi pare !
Cățeluș, nu știu dacă cu părul creț, dar cu rotițe este clar...
Atelierul Foto-Art M. Pădurăleanu, Buzău.
Mda, e treabă serioasă, să vedem ce putem face. În fața Circului de Stat, București. 1966.
Ultimul racnet in materie de bolizi cu pedale ai anilor '60. Mai precis; 1966.
***Ultimile doua imagini provin din revista Flacara; scanate, au ajuns in prezentul
album datorita doamnei Rocsana Irimia. Multumesc !
In continuare vom face cunostinta cu Marius care, veti vedea, este un mare pasionat
de motoare si alte bazaconii mai mult sau mai putin umblatoare.
Si inca din frageda pruncie.
"Calare" pe o motocicleta (marca inca neidentificata) scruteaza in 1961, cu optimism, viitorul.
Pai daca Iuri Gagarin a putut (la 12 aprilie) sa ajunga primul om in spatiu, venind de la Klusino, el sa nu poata ? Ca doar e din Targu Carbunesti !
Peste un an, in parcul Ioanid din Capitala. Se invarte in jurul unui vehicul, destinat explorarilor pe Luna, la prima vedere. Este preocupat de toate amanuntele tehnice si este dotat si cu un aparat foto de marca. Un FED fabricat in U.R.S.S.
Investigatiile continua cu minutiozitate...
...nu este lasat la voia intamplarii niciun amanunt. Nu pare a da atentie unor personaje mai mult sau mai putin dubioase care fie il supravegheaza "din umbra" fie se fatzie pe langa el. Aparent cu ganduri pasnice, vezi servieta caracteristica unui functionar obisnuit.
Pana la urma misterul a fost dezlegat. Nu, nu este vorba despre prototipul NASA destinat aselenizarii; e doar un banal carut pentru plimbat copilasi. "Mda, asta este, mai asteptam sa mai crestem. N-am ce sa fac si-o sa-l imping pe varul Paul".
Paul care pare un pic cam nefericit, cel putin la inceput. Chiar daca i s-a dat si cutia super-performantului aparat foto in grija.
Va rog sa observati tinuta, probabil dintr-un fel de plus sau catifea pe care-o poarta Marius. In stanga bluzitei putem vedea aplicat un catelus. Cu putina imaginatie putem crede ca era inca de pe atunci un fan al scuderiei Ferrari (cea cu un calut cabrat drept sigla !).
Paul pare un pic mai relaxat; cred ca incepuse sa capete incredere in aptitudinile
de pilot ale lui Marius.
S-a terminat benzina; fiecare pe drumul lui s-ar putea spune,
cel putin pentru o bucata de timp.
Marius intr-o poza "de grup". In acelasi an, 1962, la Targu Carbunesti.
In bratele matusii Coca si langa varul lui cel mare, Cornel (cu o atitudine de mare belfer).
BREAKING NEWS !
Sareta se pare ca a apartinut boierului Camarescu ale carui fiice au fost
domnisoare de onoare la Curtea Regala !
Nu-l stiti pe Cornel ? Iata-l la Bucuresti, cu cativa ani in urma, prin 1958. Destul de rotofei dar bine inzestrat, pentru vremea aceea. Nu oricine detinea in proprietate o asemenea bicicleta. Tot de fabricatie ruseasca, de buna seama !
Catre sfarsitul lui '62 il regasim pe Marius la Targu Carbunesti. Nu mai "calareste" motocicleta, are la dispozitie o ditamai Volga; isi permitea ca doar era a unchiului !
In bratele matusei Lucica care se pregateste sa ii prezinte interiorul automobilului. Onoare si mai mare cand te gandesti ca ii era si nasa (de botez, desigur...)
Nu stiu cum se face da' tot peste Paul, varul lui, dam. Si tot nefericit pare si acum (1963).
"Hai ca te legan, sa-ti treaca", parca ii spune Marius. Sub atenta supraveghere a matusei Coca.
Si cum Paul este in continuare scarbit de situatie, Marius nu-si mai pierde vremea
si-si vede de preocuparile lui. Doar il asteapta atatea in viata...
Ne aflam in iarna lui '67, la Galati, in plina pregatire pentru serbarile de iarna (Mos Gerila il inlocuise de prin '48 pe Mos Craciun dar Revelionul ramasese la locul lui). Marius pare gata de imbarcare, pe "Batrana Carapace" din "Aventurile Capitanului Val-Vartej (nicio rudenie cu propria-mi persoana !). Profesorul Paganel (cam luat de vant) si Baronul de Munchaussen il asteapta pe coverta. Am senzatia ca pana la urma corabia n-a mai putut ridica ancora. Era prea tare inzapezita si, mai ales, nici brazii nu se vandusera toti !
Marius (cu fes alb) si Paul mai infofolit (vezi nesuferitul fular de la gura !) se harjonesc
intr-o "iarna pe ulita" la Bucuresti. Localitatea de bastina a varului sau. 1967-1968.
Alt, anotimp, alt an (1968-1969) alt oras. La Galati de aceasta data. Si o bicicleta pe masura aspiratiilor lui. Bicicleta nu stiu daca era romaneasca dar baschetii in mod sigur erau.
Chinezesti.
Acum am primit si confirmarea...Bicicleta era marca Pionier. Si inca de culoare bleu deschis !
Ehei, suntem deja in anul 1975, la Galati. Strada Tecuci. Flacau in toata firea de-acum. Asa ca mai putem sparge si cate-o vitrina din clasa. Oamenii mari inca nu-i inteleg apucaturile juvenile si drept "rasplata" il tund la zero. Nu sunt sigur la ce pritoceste Marius in roaba aia dar ma trimite cu gandul la Tom Sawyer pedepsit la un moment dat sa vopseasca un gard...
Acum nu stiu ce s-a mai intamplat cu Marius si dorinta lui fierbinte de a se deplasa prin mai mult sau mai putin nemarginitele spatii. Am insa la dispozitie un alt set de documente care atesta ca "boala" era larg raspandita in familie sau cercul de apropiati. Dupa ce le veti parcurge, imi veti da dreptate...
Unchiul Vica la Breaza, in 1961.
Rudi tragandu-l in carutul pentru butelii pe lacatusul Aurica (constructorul vehiculului). 1962. Imagine vintage; imi aduce aminte de filmele cu Stan si Bran.
Rudi, intr-o evolutie sociala evidenta, si-al sau Moskvici 412. La Cernatesti (jud. Buzau). 1971.
Rudi, langa acelasi automobil.
Dupa satisfactia intiparita pe fata eu cred ca de-abia ce si-l cumparase.
Nitza, mamaie si matusa Vali in jurul "bijuteriei". Cernatesti, 1971.
Mimi langa Moskvici-ul lui Rudi. Nu prea ma lamuresc ce vrea sa faca dar nici nu incerc sa presupun. De frica CNA-ului !
Lucica, Catuta si Mimi (care plange de fericire) langa Volga lui Florin. Galati.
Alte rude, alta masina (aceeasi marca), inregistrata la Vaslui. Aici am o alta nedumerire. Ori automobilul a fost garat printre plantele alea mari (balarii !) ori balariile au crescut in jurul acestuia. Ca este important !
Nu pot incheia aceasta mica istorisire fara a mai adauga cateva informatii. Imaginile fac parte din colectia d-lui Marius Toporas si mi-au parvenit prin intermediul d-nei Rocsana Irimia. Lor trebuie sa le aduc cuvenitele multumiri pentru aceasta colaborare, sper frumoasa si apreciata ca atare de catre cei ce urmaresc acest blog. Pe curand !
Urmatoarele trei imagini ilustreaza evolutia unui "vehicul" de baza.
Este prezentat anterior si va mai fi, cu siguranta...
Getrude (4 ani) si surioara ei, Stefanie (4 luni). 23 iunie 1930.
Au trecut peste 83 de ani de-atunci !
Anii '50. S-au facut ceva progrese, dar nu semnificative.
Bunic mandru, nevoie mare, de nepoata lui, Nona. Prinsa intr-o atitudinea nonsalanta (dupa cum isi rezeama manuta dreapta). Cu personalitate, ce mai !
Parcul Libertatii (cred), Bucuresti. 26 mai 1963.
Desi mi-am impus o anumita limita de timp (anii '60) n-am putu rezista ispitei si-am inclus si aceasta imagine. Irezistibili mi s-au parut pantalonasii tricotati dar mai ales bicicleta. Priviti ce roti si cauciucuri ! Aproape as putea pune pariu ca e made in R. D. Germana si ca e de culoare rosie. Acum daca gresesc nu va fi un capat de tara ! Fotografia poarta si o adnotare lamuritoare: "Mihaita pleaca in cursa". August 1979.
Ne intoarcem iarasi in timp, in anii '50. Si la un vehicul "de-un cal putere". Soferul pare un pic sceptic, nu ii stiu motivul dar parca i-as da dreptate !
Alte imagini iesite din limita sus-pomenita. Eu nu am nicio vina, m-a "corupt" dna Rocsana Irimia care iarasi mi-a trimis imagini de nerefuzat (ale doamnei Geta Chirosca). Inca o data multumiri !
Se cam opinteste calutul, ce sa-i faci, trebuie sa-i plimbe prin statiune.
Probabil, cei doi n-au fost multumiti de prestatia precedenta.
Or fi incercat sa inhame si trei iepurasi...
Aici lucrurile sunt de-a dreptul clare...Furnica canta iar Greierele cel...stirb incearca sa stranga ceva de-ale gurii. Daca a avut succes la vanat nu mai stiu, recuzita era datatoare de mari sperante. O mica observatie: cele trei fotografii sunt facute in trei "ateliere" in aer liber diferite. Semn ca perioada (1974) era "manoasa" pentru cei care se indeletniceau cu asa ceva. Unul dintre ei era Valerica. Ceilalti doi...nu...
Din ciclul "super transportoare blindate" de carat, de colo-colo, bebelusi nevinovati.
Bucuresti, 1978.
Pornind in viata, hotarat, spre zari senine. Bucuresti. 1979.
N-am nicio treaba, nici cu parcarea...
...nici cu Trabantul.
In viata, trebuie sa te impui de mic.
"Daca nu-mi cedezi trecerea, iti sparg fatza !".
Tot, Bucuresti, tot 1979.
Si-acum cam tot asa se-ntampla !.
Hai la groapa cu furnici...
1955-1956. Constanta.
"Ciupilica am ? Am !"
"Prinsa-n hamuri sunt ? Sunt !"
"Am botosei in picioare ? Am !"
"Si-atunci stau si cuget: Ce-mi pasa ca am doar doi anisori - ma rog, aprope ?
Viata e frumoasa. merita sa stai la soare".
Suzi K. Constanta. Noiembrie 1982.
Sa trecem la lucruri mai serioase...Constanța. 1 august 1956.
Din ciclul: "de-un cal putere"...
Deja avem încredere în ținut frâul...
O noua perspectivă.
Domnișoara avea ceva experiență. Puteți vedea mai jos...
...e drept, mai "statică".
Undeva, cîndva, prin anii. '70
Așteptîndu-l, la serbare, pe Moș Crăciun. Pardon, Gerilă!
"Vă ofer această fotografie de la grădina zoologică.
Cu drag Costel". 18 aprilie 1971.
Predeal. Sptembrie 1980.
"Fotografia color, cu calul de ipsos, este facuta in fata Postei. Calul apartine fotografului Gogu Vatasescu, despre care nu mai
stiu daca mai traieste, sau nu. Familia mea era vecina si prietena cu familia
sa. Acest fotograf mai avea in dotare, pe langa cal, un urs, Alba ca Zapada si
cei 7 pitici, o caprioara, o masinuta, samd. De-a lungul copilariei mele, m-am
pozat cu toata recuzita" - precizari importante, pline de savoarea copilariei, aduse (nu pentru prima data) de catre Adolf Green - un foarte bun prieten al acestui blog. Si nu sunt cuvinte cat de generos...
"Fiul meu Mircea C. Wandalla (?), in etate de 3 ani".
Foto Lux. Grivitei 131. Bucuresti. 22 mai 1933.
Parca prea multe cabaline strica; e vremea ratzelor, asadar.
"Nepoata si fina Andreea Mihaela in Parcul Ciresari".
Prin anii '70-'80.
Omu' gospodar posteaza vara cu sania iar iarna...tot asa !
Anii '60. Undeva, pe langa Targu Jiu. Anii '60.
Personajul principal al imaginilor urmatoare este Ana-Maria. Ba chiar si Florentina.
Sa-ncep cu proba de un cal (ponei)-putere. Prin anii '70 (ca si in celelalte cadre);
Probabil in Herastrau; e doar o prezentare...
...inainte de o saritura deosebit de dificila. Concentrarea este maxima,
v-ati dat seama.
O proba ceva mai relaxanta...
...desi de una singura este ceva mai greu.
Postura sezanda de...co-pilot.
Pilotul se tine zdravan de sa, are el o banuiala.
Inevitabilul s-a produs. Suntem stapani pe situatie !
Progresul tehnic al omenirii a facut pasi uriasi. Inainte, desigur.
De la buburuze greoaie si lente...
...la farfurii zburatoare (m rog, in cerc rotitoare).
Postura atot-stapanitoare. Ma regasesc si eu in aceasta "figura";
si nu in cea de jocheu...
Dna Rocsana Irimia ne face din nou, tuturor, o frumoasa surpriza;
prin contributia, in imagini, prezentata in continuare.
Incepem in forta, cu un mijloc de transport cu totul si cu totul special.
Nu cred ca vom mai avea parte in curand de o astfel de marturie...
Acum, nu stiu cat de departe a ajuns dra. Camelia in deplasarea ei cu bolovanul.
Cert este un singur lucru: tot pe malul Dunarii, la Galati, a ramas.
In apropiere de Biserica Precista. Pe la 1966-'67.
Stapana pe situatie. Cand avem pantofiori de lac nici nu se poate altfel...
...intre timp, blondina din dreapta s-a plictisit si a iesit din cadru.
Galati, Parcul Eminescu.
O "chestie" ciudata, un prototip-ceva; banuiesc ca avea un rol
in binedispunerea micutilor. Desi, daca ma iau dupa mimica figurilor lor,
situatia era destul de tensionata. Eu as remarca mai degraba paslareii...
Facem un salt in timp de circa un deceniu. Pana-n 1976.
Camelia alaturi de surioarele ei, Gabi si Danuta au ganduri mari.
S-au si echipat pe masura caci, nu-i asa, de la Galati e ceva de mers
pana-n Laponia !
Desi am studiat documentul in amanuntime inca nu am realizat daca
Mos Gerila alias Craciun este impaiat sau nu !
Peste 2-3 ani, constatam o evolutie considerabila a mijloacelor din dotare.
Camelia, ca si prietena ei, stapaneste un Pegas.
Cred ca e deja toamna pe Faleza, la Galati;
si Lebada, insingurata, se gandeste deja la suflul rece al iernii ce va sa vie...
Intre timp Gabi si Danuta par sa puna ceva la cale. De genul:
"sa le scoatem sau nu ventilele"
Cred ca pana la urma au ales a doua varianta;
sau a amanat-o pe prima, pentru o vreme...
Cele sase imagini de pana acum fac parte din colectia de familie
a dnei Camelia Savin.
Galati, Oraselul copiilor (Parcul Eminescu).
O realizare destul de spectaculoasa - mai exact un tobogan impresionant.
Ca inaltime si panta. V-o spune un cunoscator; martori imi sunt cei cativa
pantalonasi scurti sfasiati in intreprinderile, repetate, facute acum...
nici nu mai are importanta cati ani !
Colectia familiei Popa (Paul Popa a lucrat ca fotograf, peste treizeci de ani,
la ziarul local Viata Noua).
Un alt personaj, dl. Gheorghe. In curtea unei case din Badalan.
Nu stiu care i-a fost destinul. As fi pariat pe o cariera de senator, in general
de persoana publica. Pare a se adresa, de la un prezidiu/pupitru, maselor entuziaste
(eventual de alegatori).
O alta marturie care pare a-mi da dreptate supozitiei de mai sus.
Gheorghe intr-o atitudine demna,
cu-o privire care trece dincolo de locuri si vremuri.
Aici, prin anii '50, intr-un parc din Galati sau Husi.
Biografii oficiali inca mai cerceteaza...
Ca si precedenta imagine: colectia de familiei a dnei Eugenia Berescu.
Mamica care inmaneaza "pilotului", nerabdator, cheile bolidului auto.
Este un model robust, pe care te poti baza.
Asa cum se faceau lucrurile in anii '40.
O serie "sport" de peste trei decenii fata de modelul prezentat anterior.
Baile Herculane, 14 aprilie 1941.
Doua personaje din serialele "Pistolarul" si "Ursul".
Asa s-o fi nascut expresia "Plimba ursu"?
Un prototip care a aprins imaginația multora și a stârnit numeroase comentarii.
M-am consultat cu specialiștii; pilotul nu este, in mod sigur, Henry Coandă!
Foto-Lux, București. Anii '30.
La mare, la soare. Călare și cu armă în dotare.
Altă rimă n-am găsit...
Anii '50-'60.
Pe Șantierul naval de la Constanța (plaja Modern) aveau loc lansări la apă
cu sutele, în fiecare zi. Este drept, numai pe perioada sezonului estival...
Alt model; aceeasi perioada.
Anii '60. Tricicleta model deosebit; cu roti "pline".
Cadru din care rezulta ca pesonajul de mai sus era dotat
si cu una bucata camion. Colectionarii de jucarii vechi deja au facut ochii mari...
Cam in afara tematicii. Dar m-a cucerit prin exotism.
Daca mai gasesc, mai adaug!
Liber ca pasărea cerului...
...dar și înhămuit. Cu același mijloc de transport. De pe la început de ani '60.
O piesa de muzeu...Bucuresti. 1919.
Fiecare cu ce poate...
Stiti expresia: "A merge cu capra". Aici e vorba si de trei iezi. Plus un copilas...
Daca tot ne ținem de povești, iată-l și pe Lupul cel Rău.
Din vremuri interbelice.
La Brăila, în Orășelul Copiilor. Anii '70-'80.
Tot la Braila, cu-n calutz. In parc. Anii '60-'70.
Interbelica.
Interbelica.
Cine mai e ca el?
18 iulie 1966.