vineri, 6 martie 2015
Bucureşti: un portret Novecento. Povestea unui secol din 555 de aniversari
Grand Hotel Continental
Bucuresti
11 martie - 30 aprilie 2015
Bucureşti: un portret Novecento. Povestea unui secol din
555 de aniversari este o expoziţie ce îşi propune să spună povestea
Bucureştiului în secolul XX.
Expoziția, deschisă între 11 martie si 30 aprilie la Grand
Hotel Continental, invitati speciali sunt domnii Emanuel Badescu și Adrian
Craciunescu.
“Orașul trăiește prin mai multe suflete. Avem un oraș care
se prezintă, un oraș cu mesaj, ale cărui detalii se modifică aproape cu fiecare
generație. Orașul comunică prin glasul tuturor vârstelor, având astfel mai
multe voci sincronizate cu atitudini, fapte, proiecții de viitor.
Proiectul de față își propune să cartografieze geografiile
umane ale secolului XX. Hărțile care se suprapun nu aparțin exclusiv trecutului
ci mai ales unui prezent în desfășurare al cărui ultim cuvânt încearcă să
definească o posibilă prognoză pentru un termen mediu.
Dacă prima hartă ține de geografia simbolică a unui organism
viu, de mesajele continuate și multiplicate prin reclame, fațade, spații
publice de la străzi la grădini, hărțile ce vor urma sunt în continua mișcare
deoarece sunt legate de umanitatea care a evoluat aici și le consumă preț de
peste patru generații.
Oamenii de pe stradă reprezintă un barometru de civilizație
urbană prin ceea ce ei sunt ca atitudine, vestimentație, proiectii de viata și
mai ales prin ceea ce ei consumă cu fiecare zi sau cu fiecare vârstă.
Omul orașului are însă o viață de acasă foarte diferențiată
de un calendar profesional și cultural, la rândul său mereu îmbogățit și
diversificat prin acumulare și multiplicare. Povestea Lui și povestea Ei pe axa
unui timp vertical, de la 1900 la anii 2000, de la străbunic și strănepot, nu
are un precedent consistent în istoriografia românească. Istoria locuirii,
spațiile casei, accesoriile zonelor casnice au povestea lor.
Dar există și axa unui timp orizontal, aceea a vârstelor
care se tot repetă cu fiecare generație: copilărie, adolescență, maturitate și
bătrânețe. Cum arătau chipurile acestor vârste de la 1900 la anii 2000
reprezintă o provocare antropologică, iar Bucureștiul poate fi un interesant
studiu de caz pentru istoria culturală a României.
Această călătorie prin secolul XX nu-şi propune să detalieze
evoluţia societății urbane, ci să arate, în linii generale, câteva modificări
de comportament, mod de viață, preocupări, chiar tipul de locuire şi ambientare
interioară.” (Dr. Adrian Majuru)
Grand Hotel Continental este un hotel cochet, construit în
secolul XIX, după modelul altor clădiri la modă din Paris. Povestea hotelului
începe cu Grand Hotel Broft. Printre cei mai renumiți oaspeți ai săi au fost
Prințul Napoleon și faimosul negustor francez Jobin.
După înfrângerea armatei Otomane în 1877, Osman Pașa,
conducătorul armatei, a fost deținut în camerele apartamentului 104 al
hotelului înainte să fie deportat în Rusia. O veche poveste descrie cum Osman
Pașa stătea la geamul apartamentului pentru a-l saluta pe tânărul victorios, în
curând rege, Carol I, care mărșăluia alături de trupele sale pe strada din fața
hotelului, un marș în urma căruia numele celui mai important bulevard al
Bucureștiului a fost schimbat în Calea Victoriei.
Hotel Broft a fost mai târziu închis, în 1885,
redeschizandu-se după un an sub numele de Grand Hotel Continental, un hotel ce
a supraviețuit până în zilele de azi. La începutul secolului XX, începe
perioada de glorie a hotelului, găzduind oaspeți din aristocrația locală și
străină, și devenind locul de întâlnire pentru intelectualii Bucureșteni.
Scriitori renumiți, matematicieni, actori, și muzicieni își dădeau întâlnire la
Restaurantul Continental, care în curând devine cel mai la modă restaurant din
oraș.
Trecând prin atâția ani de istorie, hotelul nostru nu a fost
ocolit de diversele evenimente, precum cutremurul din 1940 în urma căruia
clădirea a suferit pagube majore. Mai târziu, hotelul a fost închis în perioada
de formare a regimului communist (1948-1974).
Situația se îmbunătățește în 1979 când Grand Hotel
Continental este redeschis ca și hotel, iar în 1989 clădirea este returnată
fundației Menachem Elias.
În 2005 hotelul a fost din nou închis pentru lucrări de
renovare, și redeschis după 4 ani sub forma sa finală, fiind inclus în
Patrimoniul Statului Român.
Grand Hotel Continental nu reprezintă numai un loc de popas
pentru călători, dar și o experiență extraordinară, o oglindă către trecut.
Închideți-vă ochii, inspirați adânc, și aproape că puteți auzii caleștile
trecând peste Podul Mogosoaiei, armata regelui Carol I mărșăluind pe lângă
hotel, sau pașii lui Osman Pașa în apartamentul 104. Grand Hotel Continental
este mai mult decât un hotel, este un loc înghețat în timp, unde poți trăi
istoria.
Evolutia cartierului Vatra Luminoasa
Muzeului Municipiului Bucuresti
Andrei Razvan Voinea
12 martie 2015
Succesiunea proiectării şi execuţiei a trei parcelări de
locuinţe sociale în intervalul de aproape 20 ani între şoseaua Iancului şi str.
Maior Coravu, completată ulterior cu un ansamblu rezidenţial de tip cvartal
stalinist şi cu alte blocuri “comuniste” au condus la apariţia unui cartier
distinct al Bucureştiului, caracterizat în nenumărate rânduri drept
reprezentativ pentru arhitectura Bucureştiul anilor treizeci – patruzeci.
Însă ceea ce se prezintă în Planul Urbanistic Zonal drept
Zona Protejată nr. 46 Vatra Luminoasă (întreg ansamblul dintre şoseaua Iancului
şi str. Vatra Luminoasă) sau pe lista Monumentelor Istorice drept Parcelarea
Iancului (cuprinzând doar parcelările Societăţii Comunale pentru Locuinţe
Ieftine) trădează o confuzie birocratică derivată din confuzia istorică, cele
două documente fiind incomplet documentate.
Care au fost arhitecţii acestor parcelări, cine s-a mutat în
cartier şi cât de accesibile erau acestea sunt doar câteva întrebări la care
prezentarea va răspunde, aducând în atenţia publicului nume de arhitecţi puţini
menţionaţi în critica de specialitate (Aprihăneanu, Hanciu sau Ţăruşanu).
În acest context, este acest cartier reprezentativ pentru
Bucureşti sau mai degrabă unic în peisajul bucureştean premergător celui de-al
Doilea Război Mondial?
Intrarea 7 lei. În preţ este inclusă vizitarea expoziţiilor
organizate la Palatul Suţu.
Următoarea conferinţă de joi:
19 martie 2015 – Petre Antonescu şi arhitectura
bucureşteană cu Sidonia Teodorescu
26 martie 2015 – Locuirea la margine de Bucureşti – între
problema socială şi problema spaţială cu Robert Stoiculescu
2 aprilie 2015 – Fotograful Andreas Daniel Reiser cu
Emanuel Bădescu
Expozitie de reptile vii
Muzeul Brailei Carol I - Sectia Stiintele Naturii
Braila
7 martie - 12 aprilie 2015
Deschisă în perioada 7 martie - 12 aprilie 2015, între orele
8.00 - 18.00, la Muzeul Brăilei Carol I - Secţia Ştiinţele Naturii
(Parcul Monument). Preţ intrare: 4 lei pentru copii şi 6 lei pentru adulţi.
Cuprinde 80 de exemplare de reptile din 70 de specii din
zonele tropicale şi subtropicale.
Dl. Florin Sârb organizează acest tip de
expoziţii, de 18 ani, atât în ţară şi peste hotare.
Vă aşteptăm, cu drag!
Expoziție de grafică
Arta plastică contemporană românească
Iurie Darie
Galeria de Arta Elite Prof Art, București
14 martie 2015
"Iurie Darie Maximciuc – Iura asa cum este alintat, s-a
nascut pe 14 martie 1929 in satucul Vadul Rascu de pe malul Nistrului, unde
copil fiind, cu sora lui Raisa, <pasteau animalele, el caii, ea vacile>, ne
vorbeste cu drag si emotie Iura.
Desena cu carbune oriunde gasea un locsor in casa, afara, pe
toti peretii. N-a fost certat niciodata de maicuta lui, Daria.
S-au mutat la Chisinau, impreuna cu mama si sora. Tatal al
doilea, Darie, murise si el in razboi.
Cand frontul rusesc se apropia, intelectualii din Basarabia
au primit o repartitie a locului din Romania unde vor locui. Cand Iura avea 14
ani, familia a plecat in refugiu, cu ce au apucat sa ia cu ei, calatorind o
luna si jumatate cu un <bou vagon>. <In statii, veneau doamne in rochii lungi,
frumoase si le dadeau ceai cald> isi aminteste Iura. Asa au ajuns in Cebza,
langa Timisoara.
Unul dintre lucrurile pe care le-au putut lua din Basarabia,
era un covor lucrat si vopsit de bunica lui, cu vopsele naturale. <Bunica era
tot timpul cu mainile pline de vopsea> isi aminteste Iura. Mai tarziu, Iura l-a
donat Muzeului Taranului, ca si mine care am donat o carpeta imensa, lucrata
tot manual.
S-au mutat la Timisoara, el terminand Liceul Loga, unde l-a
avut coleg pe Sergiu Nicolaescu.
A trimis desene la Bucuresti, revistelor pentru copii Pitigoiul si Mihaela conduse de Nell Cobar, pe care le semna IU – DA.
Ajuns la Bucuresti singurel ca sa dea examen la arte plastice si teatru, l-a
cunoscut pe Nell Cobar care i-a spus <…credeam ca esti mai in varsta…>. A dat examen
la arte plastice, unde <i-a desenat crochiul unei concurente, ea a intrat, el
nu> se amuza Iura.
Dumnezeu a vrut sa intre la teatru. Juca teatru, filma si in
tara si in afara, prezenta emisiuni tv, printre care si primul concurs Cerbul
de Aur de exemplu.
Iubirea pentru copii nu se putea opri, avea o emisiune
permanenta la tv, in fiecare duminica dimineata, Sa invatam sa desenam cu
Iurie Darie.
Desena cu ambele maini, cantand si povestind <in direct>.
LA MULTI ANI !
Te iubesc, sufletul si viata mea."
Anca Pandrea
Careu de Dame
Arta plastică contemporană românească
Palas Mall, Iași
1 - 15 martie 2015
Comunicat de presă
Expoziţia Careu de Dame – ediția I, oferă în premieră
publicului iubitor de artă posibilitatea de a admira o colecție de lucrări de
artă plastică semnate de 42 de artiste.
Inedita expoziție organizată în perioada 1 – 15 martie 2015
la Palas Mall Iași în Sala Atrium propune o temă actuală, aceea a femeii
contemporane care se exprimă și comunică prin intermediul artei vizuale
transmițând prin creațiile lor ingredientele succesului: talent, inspirație,
originalitate, încredere în sine și perseverență.
La graniţa dintre surse de inspiraţie şi centru de interes,
artistele propun prin proiectul lor să aducă în fața publicului creații
plastice elegante și rafinate, un univers fascinant al ideilor care stau la
baza întregului proces de creaţie.
Colecția de lucrări dimensionează evoluții unice din
universul interpretărilor plastice, lucrările expuse aducând în prim-plan
universul ideilor vii şi novatoare, care interoghează multitudinea și
diversitatea demersurilor artistice.
Expun artistele: Dorina Blănaru, Mariea Boz, Marinela Boicu,
Elena Cristina Boţan Potop, Mihaela Carp, Mina Carp Fechete, Otilia Chiriac,
Elena Cîmpean, Cristina Ciobotaru Cogut, Angela Crenganiş, Merişor Dominte,
Valentina Druţu, Gabriela Ene Rusu, Iulia Frențescu, Miruna Hașegan, Ofelia
Huțul, Petronela Iacob, Florenţa Ionescu, Daniela Isache, Diana Ivanov, Andreea
Mara Mancaş, Mihaela Marcu, Maria Mănucă, Adriana Micu, Anişoara Munteanu,
Ioana Iulia Olaru, Iris Onică, Ana Maria Patriche, Angelica Mirela Pagu,
Camelia Profirescu, Gabriela Popa Benescu, Cristina Marinela Radu, Andreea Rus,
Marinela Rusu, Atena Elena Simionescu, Mariana Stratulat, Oana Toderică,
Viorica Toporaș, Daniela Ungureanu, Geanina Luminiţa Vatamanu, Anca Maria
Velicu și Mădălina Vieriu.
Vernisajul evenimentului va avea loc duminică 8 martie 2015,
ora 11.00.
Prezintă: profesor Carmen Sîrbu si profesor univ. dr.
Constantin Tofan.
În acest eveniment de mare inspirație, lucrările etalate
transmit gânduri transpuse și transformate în minunate reflexii simbolice bine
ancorate în realitate.
***PR & coodonator de proiect, profesor Carmen Sîrbu
Carte rara de invatatura
Biblioteca Judeteana Alexandru Xenopol
Arad
10 - 20 martie 2015
***Lucia Bibart
Seara japoneza
Libraria Humanitas, Cismigiu, Bucuresti
Alessandro Baricco: Matase
11 martie 2015
Miercuri, 11 martie, ora 19.00, alaturi de Elisabeta Lasconi,
Mirela Murgescu, Adina Dinitoiu si Serban Georgescu, la o seara japoneza
dedicata romanului Matase de Alessandro Baricco.
Ion Oarcasu. Pagini critice
Lansare de carte
Biblioteca Judeteana George Cosbuc, Bistrita
11 martie 2015
Popas la Conacul Otetelișanu
Arta plastică contemporană românească
Teatrul Național I. L. Caragiale, București
10 martie - 10 aprilie 2015
Avem deosebita plăcere să vă anunțam deschiderea expoziției
de pictură Popas la Conacul Otetelișanu marți, 10 martie, ora 19:00, la
Teatrul Național I. L. Caragiale București, în foaierul Sălii Media - aripa
Intercontinental, Piața Universității, Bdul. Nicolae Bălcescu nr. 2.
În deschiderea evenimentului: scriitorul Costion Nicolescu
și curatorul expozitiei, Maria Pașc.
Expoziția poate fi vizitată în perioada 10 martie - 10 aprilie
2015 în orele de program ale TNB. Accesul în sala de expoziție se va efectua
prin intrarea de la Sala Atelier.
Echipa Contemporanii
contact@contemporanii.org
www.contemporanii.org
"M-am saturat sa fiu prost"
Lansare de carte
Peter H. Frank
Libraria Humanitas, Cismigiu, Bucuresti
10 martie 2015
Expanding the UNESCO-WHS: Frontiers of the Roman Empire
Muzeul National de Istorie a Transilvaniei
Bastionul Croitorilor, Cluj - Napoca
11 martie 2015
Muzeul National de Istorie a Transilvaniei Cluj-Napoca vă
invită în ziua de 11 martie 2015, ora 16,00, la conferința Expanding the
UNESCO-WHS: Frontiers of the Roman Empire, prezentată de prof. dr. C. S. Sommer,
coordonator al Comisiei Limes-ului din Germania, profesor la Universitatea din
Bamberg și inspector-șef al Monumentelor Arheologice din Bavaria.
Prezentarea
va avea loc la Bastionul Croitorilor, str. Baba Nova, nr. 35, fiind astfel
găzduită de Primăria și Consiliul Local Cluj-Napoca și de Centrul de Cultură
Urbană.
Monumentele care compun granița romană din Germania, ca și
cele din Anglia, sunt deocamdată singurele care fac parte din UNESCO.
Prelegerea se va concentra pe studii de caz diferite, fiind prezentată detaliat
situația actuală a siturilor arheologice care compun granița romană din
Germania (zona fostei provincii Raetia), cu accent pe prezentarea istoricului
și a structurii sistemului actual de promovare și management al frontierei
romane.
Vor fi prezentate avantajele metodelor moderne de analiză
detaliată a unor suprafețe mari de teren și modul în care monumentele din
Germania au fost incluse în listele patrimoniului universal UNESCO.
Actualitatea subiectului este în avantajul României, pe
teritoriul căreia există monumente similare celor din Germania, granița romană
a Daciei fiind practic cel mai lung sector de limes din Europa, de peste 1000
km. Recent a fost constituită Comisia Limes-ului și în România, care va avea
tocmai rolul de coordonare a cercetării și documentării limes-ului dacic în
vederea înscrierii acestuia pe lista tentativă națională și apoi pe listele
UNESCO. Dar acest lucru depinde de strategia comună a celor 9 țări europene
care au pe teritoriul lor porțiuni de graniță romană (Anglia, Olanda, Germania,
Austria, Ungaria, Serbia, Croația, Bulgaria și România), iar prof. Sommer este
cel mai în măsură să ne prezinte ultimele demersuri în acest sens, fiind
liderul grupului de legătură cu membrii ICOMOS și UNESCO în această privință.
De aceea, planurile de a convinge aceste comisii că trebuie incluse pe listele
mondiale și celelalte porțiuni de graniță ne privesc în mod direct, prezența
d-lui profesor fiind însemnată.
Fără îndoială scopul final al documentării monumentelor din
Dacia constă în punerea lor în valoare pentru beneficiul publicului larg.
Saturnalii
Arta plastică contemporană românească
Cătălin Alexandru Chifan
Galeriile de Artă Casa Cărții, Iași
20 - 31 martie 2015
Protejarea patrimoniului arheologic din Romania
Lansare de carte
Corina Bors
Muzeul National de Istorie a Romaniei, Bucuresti
11 martie 2015
Miercuri, 11 martie 2015, cu începere de la ora 12.00, în
Sala Lapidarium a Muzeului Național de Istorie a României, Calea Victoriei nr.
12, sector 3, Bucureşti, va avea loc lansarea acestui nou volum, apărut în
cadrul seriei Monografii a muzeului amintit.
Accesul la eveniment este gratuit.
Evenimentul va fi moderat de dr. Ernest
Oberländer-Târnoveanu, director general al Muzeului Național de Istorie a
României. Volumul va fi prezentat de prof. univ. dr. Ioan Opriș, prof. univ.
Alexandru Barnea și dr. Paul Damian, director adjunct al Muzeului Național de Istorie
a României.
Volumul reprezintă un demers de cercetare întreprins de
autoare în contextul stagiului de studii doctorale. În ultimele două decenii și
mai bine, chestiunile referitoare la protejarea patrimoniului arheologic din
România se dovedesc a fi teme de actualitate, ce necesită deopotrivă recuperări
şi actualizări de ordin conceptual, o reconsiderare majoră a cadrului juridic
național de referință, dar şi raportarea la norme de bună practică și acțiuni
concrete întreprinse —în acest domeniu— la nivel internaţional. În cuprinsul
patrimoniului cultural național per ansamblu, patrimoniul arheologic al
României deţine un loc central, prin ponderea numerică și materială, valoarea
istorică şi științifică, dar și prin mai îndelungata sa tradiţie în privinţa
cercetării şi recunoaşterii sale.
Flori pentru Denise
Initiative de toata lauda
Aurelia Chiru
Galeria Occidentului, Bucuresti
25 martie 2015
Denise este o minune de fetita cu ochi albastri asupra
careia vegheaza un inger, mama ei. Pentru ca este un copil cu nevoi speciale,
mama, fosta balerina, profesor si coregraf, a renuntat la cariera pentru a fi
alaturi de Denise incercand sa-i ofere sanse egale si o viata cat mai aproape
de normal. Toate acestea insa au costuri imense iar din indemnizatia de
insotitor de doar 670 ron abia se pot acoperi cheltuielile cu traiul zilnic.
Cele doua, mama si fiica, au acumulat datorii imense la intretinere, fiind in
situatia in care in urmatoarele 2 saptamani ar urma sa fie evacuate iar casa
scoasa la licitatie.
Asa incat, cunoscand situatia lor, la indemnul pictoritei
Aurelia Chiru, un grup de artisti s-au mobilizat si au donat din lucrarile lor
pentru aceasta cauza si impreuna cu invitatii nostri speciali, Jezebel, Elena Shen si Silviu Forlogea vom oferi aceste FLORI PENTRU DENISE.
Printre picturi si bijuterii
Prezente romanesti peste hotare
Raluca Vulcan
Galeria Art d'Amand, Bois Colombes, Franta
7 martie - 11 aprilie 2015
Raluca este prezenta in cadrul expozitiei cu sase lucrari.
Doar ea...
Expozitie de fotografie
Vasile Diaconescu
Galeriile de Arta Stefan Luchian, Botosani
8 martie - 2 aprilie 2015
călător, împătimit de miraculoasa frumuseţe a lumii
– în general - şi a chipului feminin – ca parte a acestei inepuizabile
frumuseţi, Vasile Diaconescu exprimă prin intermediul artei fotografice
admiraţia şi iubirea pentru cele care, în diverse ipostaze – mama, fiică, sora,
iubita, soţie, colegă ori simplă (ne)cunoscută – le-a întâlnit de-a lungul
existenţei sale.
De la figuri feminine ale antichităţii şi până la cele ale
momentului actual, provenind din lumi şi din culturi diferite, "doamnele” pe
care – cu o aparte generozitate – autorul le prezintă fotografic publicului
botoşănen (şi nu numai) sunt privite de autor ca faţete ale unui întreg,
eternul şi magicul frumos feminin, întruchipat sub numele ,,Doar ea...”.
Născut pe 8 martie 1957 la Iaşi, absolvent al Facultăţii de
Electronică şi Telecomunicaţii a Institutului Politehnic din Iaşi, stabilit de
peste 20 de ani în Italia, cunoscător al câtorva limbi străine, Vasile
Diaconescu este cunoscut publicului botoşănean prin expoziţia Impresii de călătorie care a fost vernisată la Galeriile de Artă Ştefan Luchian Botoşani în
aprilie 2013.
Itinerată, această expoziţie deosebită, cu peste 300 de
fotografii de pe 5 continente, a putut fi văzută de mii de vizitatori români,
fiind găzduită de prestigioase instituţii muzeale din ţară: Muzeul Unirii Iaşi
şi Complexului Muzeal de Ştiintele Naturii Răsvan Angheluţă Galaţi –
iunie 2014 şi Muzeul Grăniceresc Năsăudean – septembrie 2014 Complexului Muzeal
de Stiintele Naturii ,,Răsvan Angheluţă" Galaţi.
Vernisajul, care va avea loc duminică, 8 martie 2015, ora
12:00, la Galeriile de Artă Ştefan Luchian Botoşani (Str. Piaţa Revoluţiei nr.
13, telefon 0231/514197) este o invitaţie lansată de un călător împătimit de
frumos, sensibil şi etern îndrăgostit Doar (de) ... ea.
Program de vizitare:
zilnic 9:00 – 17:00. Intrarea gratuită.
Întocmit,
Ana-Elisabeta Florescu, muzeograf Secţia de Artă şi
Etnografie
Golem; Legende și mituri iudaice
Lansare de carte: Alexander Hausvater
Arta plastică contemporană românească: Ioana Stana
Institutul Cultural Român, București
12 martie 2015
Joi, 12 martie 2015, ora 17.00, la sediul Institutului
Cultural Român (Aleea Alexandru nr. 38) va fi lansat volumul Golem. Mit şi
spectacol cu regizorul Alexander Hausvater, coordonat de Liana Cojocaru și
vernisajul expoziţiei de pictură Legende si mituri iudaice a plasticienei
Ioana Stana.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)