miercuri, 13 aprilie 2016

Expozitia: Terra




Arta plastica contemporana romaneasca


Dumitru Radu


Centrul Cultural Palatele Brancovenesti, Mogosoaia


16 aprilie 2016




***Uniunea Artiștilor Plastici din România

Colaj DadA. Alături de tineri cu și despre DadA




Muzeul National al Satului Dimitrie Gusti


Bucuresti


16 aprilie 2016





   Muzeul Național al Satului Dimitrie Gusti organizează sâmbătă, 16 aprilie, începând cu ora 12:00, Sala de sticlă, manifestarea culturală Colaj DadA. Alături de tineri cu și despre DadA la Muzeul Satului, prilejuită de împlinirea a 120 de ani de la naşterea lui Tristan Tzara, co-fondatorul mişcarii culturale Dada. Acțiunea face parte atât din programul Întalniri memorbile. Mari personalitati romanesti, cît și din programele de educaţie muzeală.
    Poet şi eseist, Tristan Tzara, pe numele său adevarat Samul Rosenstock, s-a născut la Moineşti, judeţul Bacău. Este revoltat de tragedia Primului Război Mondial şi se află sub influenţa Simbolismului pentru care scrie la revista Simbolul, sub binecuvîntarea lui Al.Macedonski, cu pseudonimul S.Samyro. Emigrează în Elveţia unde va crea curentul cultural Dada. Ca o revoltă totală a tot ceea ce se întâmplă în ţară îşi va schimba și numele în Tristan Tzara, asta însemnând Tristă Ţară. Abordeaza stilul unei poezii moderne, nonconformiste, lipsite de orice canon al construcției operei literare, poezia – colaj, fără logică, cu spaţii decupate din revistele şi ziarele vremii.
    În cadrul proiectului Colaj DadA. Alături de tineri cu și despre DadA la Muzeul Satului vor avea loc momente de muzică și poezie, ateliere – colaj de poezie, imagini și măşti. Vor participa elevi de la Colegiul de Arhitectură N.Socolescu din Bucureşti, studenţi ai Facultății de Geografie a Universitaţii Hyperion din Bucureşti, un grup de copii de la atelierul de pictură coordonat de artistul plastic Ana Mirela-Anghel .
    Colajul își propune folosirea termenilor etnografici, fiind propriu spaţiului unde se desfaşoară evenimentul. De la o joacă de copii, împreună putem realiza un set de colaje care să aducă în prim plan creativitatea tinerilor de astăzi.
    Vă așteptăm pe toți cei atrași de fenomenul avangardei să realizăm împreună un colaj la Muzeul Satului!

Mai multe informaţii:
Biroul Pograme culturale 021 317 91 03 / int. 191
Biroul Relații Publice 021 317 91 03 / int. 178
Coordonator: Adrian Lupeș 0723 215 418
 ***http://www.autentici.ro/evenimente/colaj-dada.html

Simbol




Expozitie de fotografie


Cafe Klapka, Timisoara


14 aprilie 2016





    O nouă generaţie de fotografi formată de cunoscutul şi îndrăgitul artist fotograf Onuţ Danciu îşi va prezenta publicului cele mai reuşite lucrări, într-o expoziţie care va fi vernisată în 14 aprilie, de la ora 18.00, la Café Klapka. 
   Şapte tineri fotografi – Daria Bârsan, Claudia Giurgiu, Ovidiu Giurgiu, Izabella Daiana Laczko, Klaus Sciadei, Ioana Sumai şi Ionuţ Tanciu, cursanţi în anul al doilea la clasa cine-foto a profesorului Onuţ Danciu de la Centrul de Cultură şi Artă al judeţului Timiş, îşi vor prezenta lucrările într-o expoziţie intitulată sugestiv Simbol, căci, la tot pasul, suntem însoţiţi de simboluri, chiar dacă, de cele mai multe ori, acestea scapă atenţiei noastre. 
   "Prin lucrările lor, expozanţii încearcă să îndepărteze inutilul şi poleiala care de obicei ne atrag sau doar ne obturează privirea, să se apropie de miezul lucrurilor, care nu se lasă întotdeauna descoperit cu uşurinţă şi să înţeleagă câteva din simbolurile care ne înconjoară, un exerciţiu de eliberare de balast, de întoarcere la esenţă şi tălmăcire de simboluri”, a spus Onuţ Danciu despre expoziţia elevilor săi, care va fi deschisă vreme de două săptămâni.
***http://www.pressalert.ro/2016/04/arta-fotografica-expozitie-timisoara/

Copilarie. Tinerete. Maturitate




Arta plastica contemporana romaneasca


Iurie Darie, Constantin Sinescu


Galeria de Arta Luceafarul, Bucuresti


14 aprilie - 30 iunie 2016




***Uniunea Artiștilor Plastici din România

Sinaia, Oraşul Elitelor




Lansare de carte


Dan Manea


Muzeul Municipiului Bucuresti


16 aprilie 2016





    Avem plăcerea să vă invităm la lansarea cărţii Sinaia, Oraşul Elitelor,  un proiect editorial ce poartă semnătura domnului arhitect Dan Manea. O carte despre "Micul Versailles” care se lansează în inima "Micului Paris”, la Muzeul Municipiului Bucureşti.
    Ambele oraşe, Bucureşti şi Sinaia, cu rol de capitale, la un moment dat, păstrează amprenta ilustrelor personalităţi care au creat România modernă. Sinaia, Oraşul Elitelor este un demers de recuperare a peste 150 de ani de istorie, un veritabil arc peste spaţiu şi timp în care densitatea valorilor redescoperite atribuie sens motto-ului cărţii "Nu poţi să preţuieşti, dacă nu cunoşti”.
    Evenimentul va avea loc sâmbătă, 16 aprilie, la Muzeul Municipiului București, în clădirea Palatului Suțu, Bd. Ion C. Brătianu, Nr. 2, începând cu ora 11:00.
    Amfitrionul evenimentului este domnul Adrian Majuru, directorul Muzeului Municipiului Bucureşti. De asemenea, suntem onoraţi să-i avem alături de noi pe domnul academician Constantin Bălăceanu-Stolnici, reprezentanţi ai primăriei oraşului Sinaia alături de alţi invitaţi speciali.

Pe simezele Capitalei




Arta plastica contemporana romaneasca


Ioan Iacob, Mircea Roman, Aurel Vlad, Florentina Voichi


Muzeul National al Taranului Roman, Bucuresti


21 aprilie - 29 mai 2016





   Muzeul Național al Țăranului Român vă invită joi, 21 aprilie 2016, ora 18:00, la vernisajul expoziției FIG 2 a artiștilor Ioan Iacob, Mircea Roman, Aurel Vlad și Florentina Voichi, curator Monica Morariu, care va avea loc la Sala Foaier.
   FIG 2 este cea de-a doua ediție din ciclul de expoziții intitulate FIG, concepute ca un dialog între pictură și sculptură, într-un raport egal de forțe, cu referințe mitologice, religioase sau laice, având ca temă principală corpul uman.
   Expoziția reprezintă un manifest al artiștilor adresat societății românești contemporane, marcate în mod profund de tragedia petrecută în anul 2015, în clubul Colectiv. Artiștii vor expune în premieră, pe lângă o selecție din operele deja cunoscute publicului, o serie de lucrări create special pentru această expoziție, care aduc în discuție subiecte ca efemeritatea existenței umane, sacrificiu și suferință.
    Prima expoziție din ciclul FIG a avut loc în anul 2013, la galeria Simeza din București, și a reunit creația artiștilor Costel Butoi, Mircea Roman, Aurel Vlad și Florentina Voichi.
   Expoziția va fi deschisă de criticul literar prof. univ. dr. Ion Bogdan Lefter și poate fi vizionată la Sala Foaier, în perioada 21 aprilie – 29 mai 2016, de marți până duminică, între orele 10:00 și 18:00. Intrarea este liberă.
***Uniunea Artiștilor Plastici din România

Rendez-vous cu Galatii de altadata




Muzeul Casa Colectiilor


Galati


15 aprilie 2016





    Muzeul de Istorie Paul Păltănea Galaţi, în parteneriat cu Primăria Municipiului Galaţi, invită vineri, 15 aprilie 2016, ora 12:00, la vernisajul expoziţiei: Rendez-vous cu Galatii de altadata. 
   Cu acest prilej, gălățenii sunt aşteptaţi la o plimbare imaginară printre monumentele istorice construite la Galați, în perioada regimului de Porto-Franco (1834-1883), cum ar fi: Casa Cuza Vodă, Casa Costache Negri, Casa Aristide Serfioti, Casa Gheorghe Gheorghiade, Casa Balş, Casa Epaminonda Lambrinidi sau Institutul Notre Dame de Sion dar şi printre cele construite după încetarea regimului de Porto-Franco (1884-1941) precum: Casa Cavallioti, Palatul Comisiei Europene a Dunării, Casa C. G. Plesnilă, Școala normală Costache Negri, Liceul Vasile Alecsandri, Casa Robescu, Farmacia Ţinc, Palatul Episcopal al Dunării de Jos, Palatul Poştelor, Palatul Administrativ, Palatul Navigaţiei, Palatul de Justiţie, Grand Hotel, Casa Macri, Palatul Simion Gheorghiu, Palatul Şcolii Comerciale Al. I. Cuza, Palatul Cultural V. A. Urechia, casele doctorilor Nicolae Alexandrescu şi Grigore Bazgan. Astăzi, aceste "bijuterii” sculptate în piatră amintesc de Galaţii de altădată, iar noi suntem datori să păstrăm această "comoară” care ni se dezvăluie zilnic la orice pas. (muzeograf Valentin Bodea)
    Expoziţia face parte din proiectul cultural Galaţii de altădată realizat de Asociaţia pentru Tranziţia Urbană şi Primăria Municipiului Galaţi, cu finanţare alocată din timbrul arhitecturii de către Uniunea Arhitecţilor din România.
    Evenimentul se va desfășura la Muzeul Casa Colecţiilor (str. Eroilor, nr. 64), secție a Muzeului de Istorie Paul Păltănea Galați.
***

Muzeul de Istorie "Paul Păltănea" Galati

Impreuna ajutam!




Initiative de toata lauda


Primaria Municipiului Moinesti


17 aprilie 2016






CenaKlub Tiuk!



Radu Niciporuc: Pascal deseneaza corabii


Libraria Humanitas, Brasov


15 aprilie 2016





Corpul dislocat




Arta plastica contemporana romaneasca


Arina Ailincai


Centrul Cultural Palatele Brancovenesti, Mogosoaia


16 aprilie 2016





   Artista clujeană Arina Ailincăi aduce în expoziție fragmente de corp pe care le asamblează/ dezasamblează. Ea își asumă un joc derridean raportându-se mereu la întreg chiar și atunci când își gândește lucrările în paradigma deconstrucției. Observă/redă/studiază fragmente pe care mereu le contextualizează.
   Motto-ul vizual “body in pieces” este reîntregit constant. Prin această reîntregire aparentă, Arina contracarează ideea de fragmentaritate, stagnând astfel imaginea mutilării, dislocării, eviscerării.
   La nivel formal, sculptura ceramică de factură expresionistă este contrabalansată de scriitura imprimată/incizată pe lucrare. Urma memoriei este trasată de alfabetul vizual personal care oscilează între jocul lejer al literelor până la comasarea și condensarea lor. Un gestualism pictural completează fiecare piesă ceramică. Intervalul spațial abstract este configurat între fragmente. Dacă nu interpune plăci de plexiglass, ceramista gândește spațiul asemenea unei părți din lucrare, amintind de Lucio Fontana.
    În personala de la galeria Ghețărie, Palatele Brâncovenești, alături de reprezentările corporale din ceramică vor fi expuse fotografii. Lucrările din gresie sau paper clay vor face pandant cu fotografiile primelor performance-uri din tabăra de sculptură din Delta Dunării (1987). Atunci s-a produs apropierea Arinei de reprezentarea corporală, după ce până în '87, apetența pentru tematica abstractă era evidentă.
   Subiectul Dislocării este transpus nu doar în ceramică, dar și în zona fotografiei și a performance-ului pentru a contura o imagine cât mai diversă. (Raluca Băloiu, curatoare)

   Dorința mea este de a “scrie” un poem tridimensional despre condiția umană. Aș vrea să exprim aspecte ale specificității noastre, ale balansului între corpul fizic, efemer, fragil, erodat de timp, vulnerabil. Mă interesează relația corpului uman cu lumea intangibilă a interiorității noastre profunde, relație care funcționează ca parte complementară.
    Scriitura prezentă ca fundal, pe suprafața sau interiorul corpului, devine o istorie personală și universală, sau chiar un palimpsest al existenței umane prezente și trecute.
Diminuarea contrastului între detaliile naturaliste exterioare și scriitura metaforică diluează linia fină care separă imaginarul de real.
Sinteza limbajului vizual bi/tridimensional încărcat de înțelesuri direcționează privitorul spre propriul lăuntru, dar îl determină să investigheze și în afara sa. (Arina Ailincăi, ceramistă)
***

Dada în direct




Lansare de carte


Petre Raileanu


Libraria Open Art, Bucuresti


14 aprilie 2016




    Joi, 14 aprilie, ora 18:00, vă aşteptăm la lansarea volumului Dada în direct de Petre Raileanu, Editura Tracus Arte, 2016.
Invitaţi: Igor Mocanu şi Ion Bogdan Lefter
Moderator: Vasile Mihalache

  Petre Raileanu este cercetător independent şi eseist. DEA în literatură şi civilizaţie franceză secolul XX, Paris 3, Universitatea Sorbonne Nouvelle. Cărţile apărute în Franţa şi România abordează problematica zonelor de interferenţă dintre cele două culturi şi a prezenţei culturii române în spaţiul european, în special în epoca avangardelor literare şi artistice.
Este membru al Uniunii Scriitorilor din România şi al Société des gens de lettres, Paris.
    Studiul Dada în direct se bazează pe documente şi mărturii directe ale principalilor protagonişti şi reface istoria acestei mişcări lansate în 1916 la Zürich: naşterea, existenţa ei agitată, program, obiective, aderenţi, arie de răspândire.

Clubul Iubitor de Iaşi




Anastasie Fatu: ctitoriri iesene


Biblioteca Judeteana Gheorghe Asachi, Iasi


16 aprilie 2016




    Biblioteca Judeţeană Gh. Asachi vă invită sâmbătă, 16 aprilie 2016, începând cu ora 17:00, la Sala de Lectură, la o nouă întâlnire cu istoria orașului, în cadrul Clubului Iubitor de Iaşi. Tema întâlnirii – Anastasie Fătu: ctitoriri ieșene – este dedicată realizărilor unei figuri emblematice a secolului al XIX-lea românesc, a cărui operă este astăzi prea puțin cunoscută. Prezentarea va fi făcută de domnul Mandache Leocov, fost profesor universitar și director timp de 17 ani al Grădinii Botanice din Iași.
   Clubul Iubitor de Iaşi se adresează tuturor celor pasionaţi de istoria locală şi îşi propune, prin întâlniri periodice, să faciliteze creşterea nivelului de informare asupra trecutului oraşului nostru, cunoaşterea şi monitorizarea monumentelor oraşului, conexiunea persoanelor cu interese similare.
   Proiectul Iubitor de Iaşi se desfăşoară în cadrul programului Culorile Cărţii al Bibliotecii Judeţene.
    Vă aşteptăm sâmbătă, 16 aprilie 2016, începând cu ora 17:00, la Sala de Lectură a Bibliotecii Judeţene Gh. Asachi Iaşi, Galeriile Comerciale Ştefan cel Mare, Nr. 8-10.
***

Retrospectiva




Arta plastica contemporana romaneasca


Simona Runcan


Centrul Cultural Palatele Brancovenesti, Mogosoaia


16 aprilie - 8 mai 2016





    Sâmbătă, 16 aprilie 2016, ora 17:30, va avea loc la Palatul Mogoşoaia vernisajul expoziţiei retrospective Simona Runcan organizată de Centrul Cultural Palatele Brâncoveneşti în parteneriat cu Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti, curatoriată de Cristina Cojocaru şi Patricia Bădulescu.
   Simona Runcan (1942–2007) a absolvit în 1966 secția de grafică a Institutului de Arte Plastice Nicolae Grigorescu la clasa prof. Eugen Popa. A explorat în opera sa, caracterizată de serialitate și ciclicitate, mai multe tehnici și direcții tematice, de la limbajul unui figurativism epurat cu miză conceptuală, exersat în grafica din anii 1960–1980, până la vocabularul neotradiţionalist din pictura intervalului 1990–2007, subordonat unei viziuni proprii, în acord cu preocupările sale artistice anterioare.
   Prima expoziţie retrospectivă a Simonei Runcan va putea fi vizitată la Palatul Mogoşoaia în perioada 16 aprilie–8 mai, de marţi până duminică, între orele 10:00–17:00. Ea reunește aproape 100 de lucrări de grafică, pictură și instalație-obiect, ce reconstituie parcursul unei activități artistice intense, desfășurate de-a lungul a patru decenii de căutări formale și tematice.
    Demersul curatorial are ca miză redescoperirea şi recontextualizarea operei Simonei Runcan din perspectiva istoriei actuale a artei și își propune să pună sub semnul retrospecţiei nu numai partea bine cunoscută a creației sale, ci şi pe aceea care se cere astăzi imperativ revizitată.    
    Viziunea integratoare, ce urmărește traseele de circulație a temelor și motivelor în cadrul parcursului său artistic, aduce în atenție lucrări din toate etapele carierei acesteia: seriile de desene și gravuri Jocuri, Prezența obiectelor și Despre podoabe din anii `60-`70; ciclul de gravuri și instalații-obiect Legile echilibrului, expus la Galeria Simeza în 1979; Naturile moarte realizate între 1983 şi 1986; seriile de picturi în ulei Lazăr în așteptare, ciclu prezentat la Galeria Catacomba în 1994; Conviețuiri silențioase, precum și Interior. Icoane. Înclinări, serie de lucrări expusă pentru prima dată la Galeria Etaj 3/4 în 1999.
    La vernisaj va fi lansat și catalogul retrospectiv dedicat Simonei Runcan, publicat de editura UNArte cu finanțarea Centrului Cultural Palatele Brâncovenești. Acesta reproduce o mare parte din lucrările artistei, oferind o perspectivă cronologică asupra etapelor sale de creaţie și subliniind modul în care acestea se articulează prin filiaţii de motive, teme şi idei. Volumul, un instrument necesar pentru (re)citirea şi (re)interpretarea acestor opere, cuprinde o serie de studii, semnate de prof. univ. dr. Ruxandra Demetrescu, Cristina Cojocaru, Patricia Bădulescu şi Ioana Măgureanu, coordonatoarea publicației.
    Cristina Cojocaru (asistent de cercetare la Institutul de Istoria Artei G. Oprescu) și Patricia Bădulescu sunt absolvente ale Facultăţii de Istoria şi Teoria Artei din cadrul Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti, unde își continuă în prezent studiile doctorale și predau în calitate de colaboratoare. Activitatea lor de cercetare s-a materializat în publicaţii de specialitate şi curatoriere de expoziţii.
***

Ziua Nationala a Costumului Traditional din Romania




Muzeul Judetean de Etnografie si Arta Populara


Baia Mare


7 mai 2016







Arheologie senzuală




Arta plastica contemporana romaneasca


Raluca Bajenaru


Galeria MORA, Bucuresti


22 aprilie - 25 mai 2016





    Vă invităm vineri, 22 aprilie, ora 19:00, la Galeria MORA pentru vernisajul expoziției Arheologie senzuală a artistei Raluca Băjenaru.

B-dul Regina Elisabeta nr. 30
Eveniment inclus in Weekend-ul Galeriilor / WEG#3

   Arheologie senzuală explorează primele limite de care mă lovesc în contactul cu lumea, limitele propriei pieli, limitele mecanismului incontrolabil al corpului care are o viață proprie, care ESTE viața, care aș vrea să-mi fie supus, căruia de fapt, îi sunt supusă; explorează lumea de dinaintea conștiinței mele, lumea în care, ca nou-născut, respiram fără să știu că respir, lumea despre care nu am amintiri și care mi-a fost construită prin amintirile altora.
    Caut în jurul meu - în oamenii din jurul meu, pe corpurile lor - aceste amintiri, asemeni unui arheolog care încearcă să descopere o istorie tăcută, nedescifrată, istoria unui prizonierat în captivitatea pielii, destinul de a nu-mi fi putut alege nașterea – pe care îl împărtășim cu toții. Este arheologia intimităților unice și efemere în care pătrund.
    Colecționez <fosile> ale buricelor, fire de păr pierdute, cuvinte inventate de copii și toate aceste <relicve> au pentru mine ceva senzual, nu în înțelesul erotic al termenului, ci, mai degrabă acea senzualitate tulburătoare pe care o asociez efemerității umane.
    Modul în care pielea noastră se transformă cu anii, îmbătrânind, în timp ce noi rămânem aceeași persoană, faptul că ne ascundem atât de mult sub haine, protejându-ne corpul de parcă ar fi un idol personal, faptul că, în mine, ca femeie, poate crește un corp străin care mai târziu va avea propria voință, ultima strângere de mână a unui muribund – toate acestea au pentru mine valoare unei senzualități care definește viața, aceeași senzualitate care face ca anotimpurile să se succeadă.
    Caut urme, explorez ca arheolog această senzualitate incertă - relicvă sau viață a prezentului? – încerc să o decodific, însă nu reușesc decât să o fac să se închidă mai mult.” - Raluca Băjenaru

   Raluca Băjenaru este castigatoarea expozitiei Concept din cadrul proiectului MORA Emerging 2015 dedicat tinerilor artisti la debut.

Expoziția poate fi vizitată până pe 25 mai 2016, de luni până vineri între 10:00 si 17:00
Programul de vizitare in timpul WEG#3
Sambata 13:00-21:00
Duminica13:00-21:00

    Centrul de artă MORA este un spațiu de întâlnire și dialog între artiști, public și societate, un cadru de dezvoltare a artei contemporane, de explorare a artei ca mijloc privilegiat în procese educaționale, un cadru dedicat explorării și întăririi rolului esențial al artei în dezvoltarea socială și în dezvoltarea durabilă.
***

Interferențe culturale: Gânduri duhovnicești




Destinul omului


Preot Niculae Constantin


Cercul Militar National, Bucuresti


14 aprilie 2016





   Joi, 14 aprilie 2016, ora 17:15, la Sala Cinema, va avea loc expunerea cu tema Destinul omului susținută de preot Niculae Constantin.
Intrarea liberă.

Coloanele Cerului




Expozitie de icoane


Galeria de Arta ARTEX, Ramnicu Valcea


15 aprilie - 12 mai 2016







Cinepa, de la samanta la produs finit




Muzeul Tarii Crisurilor


Oradea


14 aprilie 2016



   Expoziţia prezintă principalele etape de prelucrare a cînepii (culesul cînepii, topitul, zdrobitul şi meliţatul tulpinilor, pieptănatul fuioarelor, torsul, răşchiatul firelor, spălatul sau “lăutul” firelor, depănatul, urzitul şi ţesutul pănurii), precum şi produsele finite rezultate în urma acestora (piese textile, piese de port popular), relevînd importanţa pe care predecesorii noştri o acordau acestei plante textile. 
    Specialiştii Secţiei de Etnografie au recreat atmosfera locuinţei ţărăneşti de altădată (prima jumătate a secolului al XX-lea) prin reconstituirea parţială a două interioare ţărăneşti: unul de lucru (cu război de ţesut, leagăn, laviţă, scaune etc.) şi altul de sărbătoare (ştergare, feţe de masă, perne, ţoluri etc.), ambele utilate cu textile specifice (ştergare, feţe de masă, perne, ţoluri etc.), dar şi cu manechine îmbrăcate în costume populare din zona noastră. S-au avut în vedere inclusiv anumite obiceiuri practicate în timpul prelucrării cânepii, cum era şi cel al şezătorii, care este prezentat în cadrul interiorului de sărbătoare. Grupurile care vor vizita această expoziţie în cadrul Şcolii altfel vor beneficia și de demonstrații în tehnica țesutului efectuate de muzeografi sau de meșteri populari.

Salonul primaverii




Arta plastica contemporana romaneasca


Biblioteca Oraseneasca Tata Oancea, Bocsa


18 - 22 aprilie 2016