sâmbătă, 12 ianuarie 2019
Frizeriile Ciufulici
România de-altădată
Imagine din Târgu Jiu. Foto: Cult-ura
Articol publicat în Contemporanul, nr. 44. 1 noiembrie 1963.
Să ne cunoaștem artiștii
Arta plastică contemporană românească
Fodor Kalman (1928 - 1980)
Articol publicat în Contemporanul, nr. 44. 1 noiembrie 1963.
Așteptându-l pe Godot
De pe scenele teatrului românesc de-odinioară
Teatrul Național I. L. Caragiale
Așteptîndu-l pe Godot de S. Beckett.
Scenă cu Marin Moraru și Gh. Dinică. Regia Gr. Gonța.
Premieră: 13 februarie 1980.
Foto: S. Mendrea.
Scenă cu Gh. Dinică și Alexandru Pop.
Scenă cu Marin Moraru și Gh. Dinică.
Scenă cu Sandu Sticlaru și Gr. Gonța.
Pe simezele Capitalei - Fish on a Wire
Arta plastică contemporană românească
Mihai Moldovanu
Galeria CONTEMP, București
18 ianuarie - 18 februarie 2019
Pentru Mihai Moldovanu artele textile reprezintă rampa
ideală de lansare spre alte orizonturi vizuale. Creaţia sa îngemănează
instalaţia, asamblajul, colajul, pictura, grafica şi obiectul. În funcţie de
proiect, fiecare dintre acestea poate deţine prim-planul. Lucrările sale sunt
inscriptibile în Mixed Media, dar faptul de a căuta volumul sau de a marşa pe
expandarea spaţiului şi pe juxtapunerea texturilor îl apropie de obiect şi de
sculptură până într-un punct în care diversitatea materialelor folosite este
atenuată considerabil de semnele vizuale în slujba cărora au fost puse.
Ocazional, artistul apelează şi la elemente multimedia, respectiv la lumină,
proiector, PC şi nu numai. Altfel spus, sfera textilului reprezintă pentru el
deopotrivă o zonă de confort şi un punct de start, diversitatea este lege de
compoziţie, iar decorativul un hotar semideschis, care permite transcenderea
sa. Simbioza dintre latura decorativă şi cea iconografică este o marcă a
artistului.
Expoziţia Fish on a Wire, configurată pe criterii
morfologice şi iconologice, în această ordine, prinde, printr-un număr minim de
lucrări, spiritul muncii întreprinse de Mihai Moldovanu în întreaga sa
activitate. La nivel formal, numitorul comun este folosirea pătratului, a
rombului şi elipsei. Paleta cromatică gravitează în jurul albastrului şi
roşului, iar ieşirea în volum se face prin volută. Pictura este prezentă atât
în asamblaje, cât şi ca atare, de fiecare dată cu rol activ în economia
lucrărilor, în manieră nondecorativă. Mai mult, elementele picturale se
constituie în metasemne.
Pe un alt palier de analiză, ochiul dintr-o lucrare este de
inspiraţie neolitică, din cultura Cucuteni; peştele, reprezentat din profil,
este de sorginte creştină, fiind acronim al grecescului ΙΧΘΥΣ - Iesous Christos
Theou Yios Soter (Isus Christos, Fiul lui Dumnezeu, Mântuitorul), iar apa,
reprezentată într-o altă lucrare în ipostază fluid-gravitaţională, este, în
context teologic, alegorie a latentului, germinativului, nedeterminatului.
Crucea, iconostasul, templul, aripa (angelică), dar şi instrumentul muzical cu
coarde, simbol al armoniei celeste apar în mod recurent în creaţia lui Mihai
Moldovanu.
Revenind la morfologie, peştele, în ipostază volumetrică, a
fost proiectat digital şi realizat, element cu element, pe o imprimantă 3D.
Structura portantă, ea însăşi reţea de fire, a fost bobinată manual cu material
textil. Ideea, cea care a precedat forma, realizarea şi ansamblul unitar
constituit în semn, se întrepătrund în discursul unui artist complet, original
şi neconvenţional al cărui modus operandi transcende maniera, genurile şi
stilurile.
În fine, nu am propus peştele drept element unificator din
motive ihtiologice, ci mai degrabă pentru că, după cum spunea Goran Bregović în
soundtrack-ul filmului regizat de Emir Kusturica, Arizona Dream, peştele ştie
tot (“The fish doesn't think because the fish knows everything” - cântecul This
is a film). Titlul parafrazează la rândul său o altă cunoscută peliculă, Bird
on Wire, a lui John Badham, dar şi cântecul omonim compus de Leonard Cohen.
Desigur, motivul principal al alegerii ţine de raţiuni artistice sau cel puţin
muzeografice.
(Mihai Plămădeală, curator)
Pictori ruși pe simezele Capitalei
Lumea și noi...
Vasili Ilici Kasian, Alexandr Safonovici Peșcenko
Galeriile de artă, București
1963
Peisaj - A. S. Peșcenko.
Consemnare publicată în Contemporanul, nr. 44. 1 noiembrie 1963.
Regina Maria, de la istorie la fenomen cultural contemporan
Universitatea din București
18 ianuarie 2019
Atelierul AAMIC din cadrul Masteratului de Istoria Ideilor,
Mentalităților și Culturii de masă, Facultatea de Istorie & Facultatea de
Jurnalism și Știintele Comunicării , Universitatea din București, vă invită la
un eveniment special: proiecția filmului Maria, Inima României (2018),
realizat de Chainsaw Film Production. Proiecția va fi urmată de o dezbatere la
care avem onoarea să îi avem alături pe Prof. univ. dr. Mihaela Grancea
(Universitatea Lucian Blaga, Sibiu), Prof. univ dr. Alin Ciupală
(Universitatea București), Prof. univ. dr. Virgiliu Țârău (Universitatea
Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca), Dan Drăghicescu, Producător asociat al filmului Maria, Inima României. Întâlnirea va fi moderată de Prof. univ. dr.
Mirela-Luminița Murgescu (Universitatea din București) și masterand Alexandra
Colceru (Universitatea din București)
I s-a spus, printre altele, "mama regină”, "regina soldat”, "regina războiului unităţii naţionale”, iar cu ocazia sarbătoririi Centenarului
a fost una dintre cele mai vehiculate figuri istorice în spațiul românesc. După
un an 2018 plin de evenimente, în care personalitatea Reginei Maria a fost invocată
în lansări de carte, concerte, conferințe, expoziții fotografice în țară și în
străinătate, interviuri, spectacole, filme documentar, retrospective
fotografice pe baza unor selecții din arhive, reclame comerciale s.a.m.d., i-am
văzut în nenumărate rânduri imaginea redată sub nuanțe feministe, nejustificat
melancolice, chiar absolutizante.
De aceea, încercând să analizăm cât mai obiectiv cu putință
locul cuvenit Reginei Maria în memoria noastră națională, vă invităm să
vizionăm împreună filmul documentar Maria, inima României și să dezbatem
într-un cadru critic, dar nu insolent, istoric corect și fără idealizări
paralizante, cum ne putem raporta la imaginea Reginei după mai bine de un secol
de Românie "întregită”.
Evenimentul va avea loc vineri, 18 ianuarie, ora 17:00,
Amfiteatrul Nicolae Iorga, etaj I, Facultatea de Istorie, Bd.
Regina Elisabeta 4-12.
***AAMIC - Atelierul de Analiză a Mentalităților și Ideilor ContemporaneRegina Maria, de la istorie la eveniment cultural contemporan
Pe simezele slătinene - Cartografii cromatice
Arta plastică contemporană românească
Cătălin Podoleanu
Galeria Artis, Slatina
16 ianuarie 2019
Pe simezele europene - Ecriture Tridimensionnelles
Prezențe românești peste hotare
Sorin Purcaru
Consiliul Europei, Strasbourg, Franța
4 februarie - 1 martie 2019
Sub semnul Zilei Culturii Naționale
Lansare de carte
Ion Pop, Mircea Zaciu
Biblioteca Județeană George Coșbuc, Bistrița
14 ianuarie 2019
Pe simezele Capitalei - Remember...2018
Arta plastică contemporană românească
Carmen Văideanu
Cercul Militar Național, București
8 - 21 ianuarie 2019
Abonați-vă la:
Postări (Atom)