sâmbătă, 16 martie 2019
Îngeri și demoni în tradiția iudaică
Felicia Waldman
Casa Filipescu - Cesianu, București
20 martie 2019
Dr. Felicia Waldman este conferențiar universitar la
Facultatea de Litere, Universitatea din București, coordonator al Centrului de
Studii Ebraice și editor al revistei academice Studia Hebraica. Este Profesor
Afiliat la Universitatea din Haifa, visiting professor la Universitatea de Stat
din Milano, Universitatea Paul Valery din Montpellier și Universitatea Al. I.
Cuza din Iași, și profesor invitat la Institutul Diplomatic Român din
București. Domeniile ei de expertiză includ misticismul evreiesc, educația
despre Holocaust și patrimonial evreiesc din România. A publicat 4 cărți și
peste 30 de articole și a co-editat 3 volume pe aceste teme. Pe parcursul
ultimilor 18 ani a coordonat 12 proiecte internaționale de cercetare a istoriei
evreilor români și patrimoniului evreiesc din România și a fost invitată să
prezinte materiale la peste 70 de conferințe internaționale. Este Adjunct al
Șefului Delegației României la International Holocaust Remembrance Alliance și
câștigător al Premiului Al. Safran 2014 pentru cartea Romania, Israel,
France: Jewish Trails, Volume in Honor of Professor Carol Iancu, Editura
Universității din București, 2014 (22 contribuții în română și engleză) și Roumanie, Israel, France: parcours juifs. Hommage au professeur Carol Iancu,
Honore Champion, Paris, 2014 (34 contribuții în franceză) (ambele co-editate cu
Danielle Delmaire și Lucian Zeev Herșcovici).
Intrare - 10 lei. Biletele se pot cumpăra în ziua
conferinței, de la standul de bilete al Casei Filipescu-Cesianu.
Eveniment organizat de Primăria Municipiului București prin
Muzeul Municipiului București.
Să ne cunoaștem artiștii
De pe scenele teatrului românesc de-odinioară
Ion Sî(â)rbul (1887 - 1947)
Desen de Silvian.
Editura Dacia, Cluj. 1973.
Articol publicat în Gong '88, Almanahul Revistei Teatrul. Decembrie 1987.
Să ne cunoaștem artiștii
Arta plastică contemporană românească
Constantin Bulat
Vas formă - ceramică angobă patinată cu decor smalț negru mat.
Formă (ceramică glazurată).
Cronică (semnată Olga Bușneag) publicată în Revista Arta Plastică.
Nr. 10. Octombrie 1966.
Pictură cubană
Lumea și noi...
Cuba
Arta plastică contemporană
Amelia Pelaez - Femei (ulei).
Servando Cabrera Moreno - Nud (ulei).
Adigio Benitez - Peisaj (ulei).
Cronică (semnată N. Argintescu-Amza) publicată în Revista Arta Plastică.
Nt. 10. Octombrie 1966.
Știință şi etnicitate II: Biopolitică şi eugenism în România, 1920-1944
Muzeul Dr. Nicolae Minovici
București
29 martie - 31 iulie 2019
Muzeul Municipiului București și Centre for Medical
Humanities, Oxford Brookes University vă invită vineri, 29 martie 2019, ora
14:00, la vernisajul expoziției tematice
Știință şi etnicitate II: Biopolitică
şi eugenism în România, 1920-1944. Evenimentul va avea loc la Muzeul Dr.
Nicolae Minovici (Str. Minovici Nicolae, nr. 1).
Intrarea este liberă la vernisaj, în limita locurilor
disponibile.
Această expoziție documentează complexul program biopolitic
și eugenic gândit pentru a crea o nouă familie și o nouă națiune română
printr-un management științific atât la nivel individual, cât și colectiv. În
România, între anii 1920 și 1944, biopolitica și eugenismul au fost sprijinite
oficial, așa cum s-a întâmplat de altfel în întreaga Europă și în Statele Unite.
De la bun început, programul eugenic ce urmărea crearea unei populații
românești sănătoase a fost plasat în cadrul mai larg al unui proiect
biopolitics de instituire a unui protecționism național și de construcție a
națiunii. Expoziția descrie acest proiect biopolitic.
Așa cum această expoziție o dovedește, sprijinul pentru
biopolitică și eugenism acordat de elitele românești nu a fost doar un simptom
al rasismului și antisemitismului acestora (deși unii autori au fost notorii
pentru rasismul și antisemitismul lor), ci era în principal expresia dorinței
de a proteja corpul național prin controlul funcțiilor sale biologice și
sociale. Ideea unei Românii etnic omogene a fost, desigur, exprimată încă de la
începutul secolului douăzeci, dar ea a devenit o normă politică abia în timpul
regimului lui Ion Antonescu, dând consistență argumentelor ideologice care au
stat la baza exterminării evreilor și a romilor în perioada 1941-1942. Atunci,
în centrul atenției nu mai erau îmbunătățirea și protejarea eugenică a familiei
române, ci însăși supraviețuirea și viitorul națiunii. Menținerea potențialului
rasial al națiunii devenise un obiectiv de primă importanță, și oricine punea
în pericol acest potențial era stigmatizat ca inamic al statului. Această formă
radicală de etnicitate a fost promovată odată cu intensa politizare și totala
subordonare a instituțiilor de cercetare științifică față de guvernul României.
Folosind materiale puțin cunoscute marelui public, această
expoziție ilustrează măsura în care agenda națională a redefinit proiectele
științifice în România. Popularitatea biopoliticii și eugenismului în perioada
interbelică și a celui de al Doilea Război Mondial nu poate fi contestată, dar
efectele acesteia rămân a fi cercetate de aici înainte. În ultimă instanță,
această expoziție încurajează atât publicul larg, cât și specialiștii să
reflecteze critic asupra acestor idei fără a ezita însă să recunoască rolul
central ocupat de biopolitică și eugenism în istoria României în perioada
1920-1944.
Curator: Prof. Univ. Dr. Marius Turda, Oxford Brookes
University (UK)
Expoziția este realizată în colaborare cu:
Lector Univ. Dr. Răzvan Pârâianu - Universitatea de
Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie din Târgu Mureș (Romania).
Expoziția reprezintă colaborarea dintre următoarele instituții: Centre for Medical Humanities,
Oxford Brookes University, Muzeul Municipiului București, Embassy of Israel in
Romania.
Eveniment organizat de Primăria Municipiului București prin
Muzeul Municipiului București.
Să ne cunoaștem artiștii
De pe scenele teatrului românesc de-odinioară
I. G. Morțun
Desen de Silvan.
Editura Dacia, Cluj, 1973.
Problemă veșnic...actuală
România de-altădată (?!)
Anul trecut, în orașul Hunedoara s-au construit numeroase blocuri,
printre care și acestea din fotografie, cu ajutorul cofrajelor glisante.
Foto: Gh. Vințilă.
Articol publicat în Ziarul Scînteia de sîmbătă, 1 februrie 1964.
Pe simezele clujene - Magia formelor și culorilor
Arta plastică contemporană românească
Palko Csaba
Muzeul de Artă Cluj - Napoca
21 martie - 7 aprilie 2019
Să ne cunoaștem artiștii
Arta plastică contemporană românească
Eugenia Dumitrașcu (1931 - 2003)
Peisaj - tehnică mixtă.
Natură moartă - tehnică mixtă.
Cronică (semnată Olga Bușneag) publicată în Revista Arta Plastică, Nr. 10.
Octombrie 1966.
***Mai multe despre acest artist plastic puteți afla și de aici: Pressalert
La început de ianuarie...1948
De pe ecranele cinematografelor de-odinioară
Cinemateca
Consemnări publicate în Ziarul Universul de pe 7 ianuarie 1948.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)