Din istoria industriei românești
Uzina de Autocamioane Brașov (1)
Pe o șosea, la intrarea în Capitală. Lungul șir de camioane fabricate la uzinele
Steagul Roșu din Orașul Stalin se îndreaptă către întreprinderile din București,
cărora l-au fost reoartizate. Foto: A. Lovinescu. Revista Flacăra, Nr. 23. 1 decembrie 1954.
Consemnare publicată în Revista Albina, Nr. 441, de miercuri, 6 iunie 1956.
Consemnare publicată în Ziarul Scînteia de joi, 28 mai 1959.
Hala de montaj-vagoane a uzinelor Steagul Roșu.
Volum: Brașov - Orașe și priveliști. 1962.
Fabrica de autocamioane Steagul Roșu Brașov.
Album: România. Comerțul exterior (1944-1964). 1965.
Uzina de autocamioane Steagul roșu. Album: Regiunea Brașov.
Foto: Aurel Mihailopol. 1965/1966.
Idem (imagine în continuarea celei de mai sus).
La uzinele de autocamioane Steagul roșu. Album: Brașov. 1968.
Volum: Brașov - Orașe și priveliști.
Fotografiile au fost realizate de H. Loffler (E.F.I.A.P.), C. Nestor,
S. Mendrea (A.F.I.A.P.) și F. Hausleitner de la Studioul de artă fotografică
a Combinatului poligrafic Casa Scînteii. Prefață: Petre Salcudeanu.
Editura Meridiane. 1962.
Album: România. Comerțul exterior (1944-1964). Editat (în limba engleză)
de către Camera de Comerț a Republicii Populare Romane. 1965.
Album: Regiunea Brașov.
Foto: Aurel Mihailopol (EFIAP). Text: Sînziana Pop. Editura Meridiane.
Dat la cules: 04 08 1966. Tiraj: 5160 exemplare. Apărut: 1967.
Album: Brașov. Editura Meridiane. 1968.
Text de Iulian Neacșu. Fotografii de Ion și Florin Petheu.
Volum aniversar.
Vizitele de lucru efectuate în U. A. B. de către secretarul general al partidului,
tovarășul Nicolae Ceaușescu, s-au înscris ca momente de covîrșitoare însemnătate
pentru dezvoltarea uzinei.
Cartierul Steagul Roșu.
2 ianuarie 1921.
La început a fost Fabrica Româneasca de Locomotive și Vagoane S. A.
Pentru evitarea unor confuzii de titulatură se alege alta...
Fabrica ROMLOC. 1927.
Primul pas: vagoane cisternă.
Caroserii.
Construit la Astra Arad.
Concurența era aprigă în domeniu (vagoane noi C.F.R.);
În 1927 Romloc este cumpărată de către Astra Arad.
Din 1936 își schimbă titulatura în
Astra - Prima Fabrică Română de Vagoane și Motoare - S. A.
Astra în construcție la Brașov.
Astra (Brașov), Centrala electrică.
De la calibru 75 mm...
Proiectile.
În urma războiului...
A început reconstrucția...
Țara avea nevoie de unelte.
La 21 august 1948 Astra - Brașov capătă denumirea
Uzinele Steagul Roșu
(întreprindere de interes general în cadrul Ministerului Metalurgiei).
Turnătoria de oțel în connstrucție.
Primii rulmenți românești (1949).
Din 1959 secția devine de sine stătătoare fiind cunoscută
sub numele de Uzina Rulmentul Brașov.
Hala de rulmenți.
Boghiuri.
Motor Deutz pe bancul de probă.
De fapt, primele autocamioane romănești au defilat la
demonstrația oamenilor muncii de 1 Mai.
Autocamionul SR - 101.
Prelucrarea arborilor cotiți.
Montaj motor.
Agregat pentru prelucrarea blocului motor.
Montajul general.
Gata pentru livrare.
SR - 131 Carpați (începând cu 1962).
SR - 113 Bucegi (din 1964).
Compartimentul de concepție și de pregătire.
Fabrica de genți.
Flux tehnologic.
Studiul muncii. Aplicare; Containerizarea;
Ansamblarea discului ambreiaj - ieri; azi.
Linii arhitectonice.
Instalația de dispecerizare.
Televiziunea industrială.
Poșta pneumatică.
Transportoare.
Noul montaj general.
Se construiesc hale noi.
Hala Sașiu II.
Noua hală a tratamentului termic.
Sculăria. Vedere generală.
În sculărie.
Prim plan.
Laboratorul de precizie.
Model din rășini epoxidice.
Execuția matrițelor după model din rășini.
Prima linie automată de prelucrare a blocului motor.
Linie automată de prelucrare a punții din spate.
Agregat de roluit genți.
Agregat de găurit și alezat chiulasa.
Subansamblu tipizat pentru construcția de agregate.
Agregat de burghiat.
Agregat de burghiat și lamat.
Agregate de hănuit verticală respectiv, în dreapta,
de găurit multiax.
***
Acest articol îl puteam încadra lesne în categoria: "Estetică industrială".
Ca și altele asemanatoare.
Prefer să-l dedic memoriei utilajelor care au ajuns la topit, ca fier vechi.
Nu s-a gândit nimeni să le fi donat unor mici întreprinzători, chiar și individuali,
care doreau începerea unei inițiative particulare.
Într-un timp rezonabil, sp zicem cinci ani, se putea pretinde achitarea lor,
tot la valoarea de fier vechi. Poate eram mai căștigați. Cu toții...
A doua parte a acestei "istorii de bilanț" o puteți urmări aici: