Anul acesta se împlinesc o sută de ani de la Consiliul de
Coroană care ne-a decis neutralitatea. Cu această ocazie, Muzeul Național
Peleș vă invită în perioada 3 august – 30 octombrie 2014 să vizitați expoziția
temporară Consiliul de coroană din 1914. 100 de ani de la neutralitatea
României. Organizată în Sala veche de muzică a Reginei Elisabeta de la
parterul Castelului Peleș, expoziția își propune să reconstituie cu mijloace
specifice, momentul istoric din 21 iulie/3 august 1914. Demersul muzeografic este
însoțit de un catalog ilustrativ pentru contextul istoric al debutului primei
conflagrații mondiale.
Totodată, comemorăm un veac de la dispariţia primului Rege
al României, ocazie cu care ne propunem să aducem în atenţia iubitorilor de
istorie informaţii punctuale legate de ultimele luni din viaţa bătrânului
suveran. În noaptea de după Consiliu, zdrobit şi împovărat de decizia unanimă a
oamenilor politici, Regele invită la dejun pe I. G. Duca şi pe Vasile Morţun.
Atmosfera e irespirabilă: Regina Elisabeta deplânge atitudinea ingrată a
politicienilor români, iar Principii moştenitori încearcă fără succes să
tempereze spiritele. Convins de invincibilitatea Germaniei, Regele se
raportează cu obstinaţie la războiul franco-prusac. Supus unei presiuni diplomatice
insuportabile, primul-ministru Ionel Brătianu îl vizitează săptămânal. Departe
de Capitala cuprinsă de fiorul francofiliei, Regele asistă neputincios la
schimbările de dispoziţie ale oamenilor politici, care pendulează între cele
două Blocuri militare.
În Povestea vieţii mele, Regina Maria rezuma în fraze
revelatoare contextul anului 1914:
"Lunile următoare [Consiliului de Coroană] au fost triste
pentru noi toţi şi apăsătoare din pricina gândurilor nerostite pe care le
ascundea suprafaţa liniştită a vieţii noastre la Sinaia. (…) Ceea ce era pentru
unul un triumf era pentru celălalt înfrângere (…).”
Regele Carol persistă fără convingere în ideea abdicării, în
timp ce Maria se împotriveşte total acestei idei:
"Dar părerea că Unchiul avea poate de gând să abdice
prinsese rădăcini şi stârnise o înfiorare în toată ţara, care se temea să-şi
piardă dinastia în ceasul de grea cumpănă.”
Cu informaţii de primă mână, Duca o completează fericit:
"Zilnic erau drame între principele Ferdinand şi soţia lui,
între principesa Maria şi regina Elisabeta, între tată şi copii, între copii şi
bătrâna mătuşă, între ei toţi şi rege. Ameninţări, lacrimi; opoziţia profita de
aceste dezbinări ca să trimită vorbe şi emisari la Pelişor să încurajeze pe
principesa Maria şi pe principele Carol în atitudinea lor.”
Cel mai tânăr ministru al guvernului liberal aflat la putere,
menţionează chiar şi tentative eşuate de uzurpare a tronului. Politicieni
precum Take Ionescu proferau numele ducelui de Abruzzi, a cărui atitudine
antantofilă ar fi salvat România din marasmul stării de fapt de la debutul
războiului. Chinuit de ani buni de o afecțiune a ficatului, Carol trăieşte în
recluziune:
"Ce făcea bătrânul rege, în acest răstimp ? Stătea închis
în cabinetul său de lucru şi nu vedea mai pe nimeni. Pe noi, miniştrii nu ne
mai chema. De la Consiliul de Coroană şi până la moartea lui n-a primit decât
pe acei dintre noi care au cerut anume să-i vorbească.”
În ziua de dinaintea morţii sale, Carol îl primeşte în
audienţă pe jurnalistul şi omul politic Virgil Arion şi declară o ameliorare a
stării sale de sănătate. După obiceiul lui de o viaţă, notează în Jurnal în
seara zilei de 26 septembrie/9 octombrie câteva fraze greu lizibile, iar
ultimul cuvânt pe care îl scrie este "Schnee”, după care desenează o cruce. Se
stingea din viață sâmbătă, 27 septembrie/10 octombrie 1914, în jurul orei cinci
dimineaţa. Alarmată de starea de agitaţie a suveranului, Elisabeta telefonează
doctorului Curţii, Mamulea, care anunţă decesul Regelui Carol I.
A grăbit sau nu eșecul eforturilor sale politice din vara
anului 1914 deznodământul tragic al domniei sale ? Fără îndoială. E constatarea
multora dintre contemporani, rezumată magistral de Regina Maria:
"Legenda afirmă că Unchiul muri din pricină că i se
frânsese inima de durere. Nu ştiu dacă inimile se frâng, dar fără îndoială era
ceva tragic în dezbinarea dintre rege şi poporul său tocmai la sfârşit, şi cred
într-adevăr că această durere i-a grăbit moartea”.
După 48 de ani de domnie, primul Rege al României murea în
urma unui atac de cord la vârsta de 75 de ani, în Dormitorul de la etajul nobil
al Castelului Peleş. Tzigara-Samurcaş, autorul ultimei monografii a reşedinţei
de la Sinaia şi directorul Fundaţiei Carol I relatează cum împreună cu
adjutanţii a coborât trupul neînsufleţit al suveranului în Holul de onoare,
depunându-l pe catafalc. Sub privirile înlăcrimate ale Reginei, cortegiul
funerar părăseşte Peleşul după două zile şi se deplasează spre gara Sinaia.
Conform doleanţelor testamentare ale Regelui, cortegiul poposeşte în Sala
tronului din capitală, după care suveranul este înmormântat cu onoruri militare
la Curtea de Argeş.
Rege constituţional, primul suveran al României
independente, Carol I şi-a pus amprenta asupra istoriei noastre moderne: a dat
României prima lege fundamentală la 1866, a adus Independenţa de stat în anul
1878, a proclamat Regatul în anul 1881. El însuşi artist – Regele Carol
manifesta o pasiune extraordinară pentru sculptura în lemn -, Carol pune bazele
colecţionismului de artă de tip aristocratic din România. Reşedinţa de la
Sinaia este rezultatul preocupărilor sale artistice de o viaţă. Multitudinea
colecţiilor, complexitatea arhitectonică şi decorativă a Peleşului reprezintă
adevărata sa moştenire culturală. În calitate de suveran şi de comanditar,
Regele Carol I invită de-a lungul celor aproape cinci decenii de domnie
artiştii cei mai solicitaţi ai epocii pentru a-i crea o serie de portrete de
aparat. Personalităţi ca Jean du Nouy, Carol Popp de Szathmari, Tadeusz
Ajdukiewicz, Alfred Swartz etc au trecut pragul reşedinţei sale preferate.
Printre ei, pictorul american, George Peter Alexander Healy
(1813 -1894). Originar din Boston, Healy a fost unul dintre cei mai mari
portretişti ai epocii sale. I-au pozat pe rând Lincoln, Andrew Jackson,
Louis-Philippe, papa Pius al IX-lea, mareşalul Soult, Gambetta şi Lizst. Întâlnirea
dintre Rege şi artist s-a produs în anul 1872 la Roma, unde Healy realizează
primul portret al Elisabetei în costum popular, portret păstrat în colecţia de
pictură a Muzeului Naţional Peleş. Au urmat portretul Elisabetei cu Principesa
Mărioara terminat la 10/22 august 1872. Din corespondenţa cu viitorul împărat
al Germaniei, Friedrich al III-lea rezultă că în acelaşi an, Healy a
definitivat şi un portret al suveranului:
"Talentul său distins îl pune deasupra lui Wintherhalter.
El este un om mai în etate, care venise deja de mai înainte în Franţa şi atunci
a pictat pe Louis-Philippe. Acum trăieşte la Roma”.
Două dintre pânzele artistului american au figurat în primul
eveniment artistic de amploare din România, Expoziţia Societăţii Amicilor
Bellelor Arte (1873). În lucrarea sa autobiografică publicată la Chicago în
anul 1894, Healy consemnează vizita sa din anul încoronării Regelui Carol I,
eveniment la care a fost invitat să ia parte. Îndrăgostit de arta românească,
pe care ajunge să o cunoască prin reprezentanţii ei de seamă, Healy
colecţionează schiţe semnate de Nicolae Grigorescu, unul dintre pictorii
preferaţi ai Casei regale. Într-adevăr, în anul 1881, Healy reapare în paginile
jurnalului Regelui Carol: în februarie–martie execută portretul Elisabetei în
costum popular şi portretul Regelui, păstrat în Biroul de lucru de la Castelul
Peleş.
"Luni, 16/28 februarie
[...]Dimineaţa pozat Healy, la un portret pe care îl face
pentru expoziţia de artă (Salonul) din Paris, portret până la genunchi. (…).”
În paralel, Healy primeşte comanda unui alt portret regal:
"După-amiaza pozat Healy, tabloul pentru Metz, Regimentul
1Dragoni”.
Foarte probabil, acesta este portretul care face obiectul
prezentării noastre. Reprezentat în mărime naturală, în uniforma de paradă a
călăraşilor, cu Ordinul Casei de Hohenzollern în grad de colan pe piept,
portretul se remarcă datorită distincţiei şi sobrietăţii. Cu mâna stângă
sprijinită pe mânerul sabiei şi chipiul în cealaltă mână, cu privirea sa
pătrunzătoare, de un albastru metalic, Carol I se înfăţişează posterităţii în
postura sa favorită, cea marţială. Exactitatea fizionomiei şi a ţinutei redate
prin savanta implementare a tuturor rigorilor academismului sunt desăvârşite de
echilibrul tuşei cromatice. Prin lucrarea sa, Healy reuşeşte să creeze un
portret de aparat de o izbitoare asemănare fizică cu personajul portretizat.
Totodată, îi captează cu veritabil talent de psiholog, personalitatea: mândru
de originea sa germană, proaspăt încoronatul Rege al României scrutează cu
temeritate viitorul.
Macrina Oproiu