vineri, 4 iunie 2021

Hai la piață!

 


Parcul Etnografic Romulus Vuia 


Cluj - Napoca, muzee 


ediția a II-a, 4 -6 iunie 2021



Spectacol de...absolvire

 


Palatul Culturii


Ploiești 


5 iunie 2021



Info muzeistic vâlcean

 


Muzeul Județean Vâlcea




Flyer, format dublu cât al unui semn de carte. Anii 2010.















Ura, Cărăbuș!

 


De pe scenele teatrului românesc de-odinioară 


Teatrul Cărăbuș



Constantin Tănase și vedetele sale Lisette Verea, Lulu Savu, 
Lizica Petrescu și Mia Steriadi (1933).
Foto Monografia Teatrul de Revistă Constantin Tănase (1919 - 2000) de Aurel Storin.



Consemnare publicată în Ziarul Universul de joi, 1 septembrie 1932.

România în aquaforte

 


Muzeul Municipiului București 


Anton Kaindl


9 iunie - 8 august 2021




    Muzeul Municipiului București vă invită să parcurgeți, la Palatul Suțu (Bdul Ion C. Brătianu nr. 2), începând cu data de 9 iunie 2021, expoziția tematică România în aquaforte, văzută de Anton Kaindl.

    Organizarea unei expoziții dedicată lui Anton Kaindl este întotdeauna un eveniment special. Publicul va avea ocazia să vadă ultimele gravuri realizate de acesta și lăsate moștenire oamenilor care l-au îngrijit în ultimii ani de viață. Astfel, cu câteva zile înainte să moară, Kaindl lăsa moștenire familiei Obreja, care i-a oferit găzduire și devotament, un album cu peste 200 de gravuri și 800 de acuarele. Testamentul stipula ca ultimele lucrări din opera sa și drepturile de autor să revină Silviei Obreja.

    Albumul cu gravuri a fost achiziționat de Muzeul Municipiului București în 1967 chiar de la moștenitoarea desemnată de Kaindl. Astfel, în patrimoniul muzeului nostru se află albumul cu gravuri realizate în tehnică aquaforte, înfățișând monumente istorice din capitală și din țară. Cele 218 lucrări redau, într-o grafică minuțioasă, biserici, schituri, ansambluri mănăstirești din Oltenia, Moldova, Maramureș, Muntenia, Bistrița, troițe din Oltenia, Bistrița, Muntenia, vestitele cule oltenești, case cu arhitectură tradițională din Oltenia și Transilvania, mori din spațiul rural al Transilvaniei, Olteniei, Munteniei și Bistriței. Albumul este completat de lucrări care înfățișează Castelul Bran, Castelul Banloc și Cetatea Neamț din Moldova și șaisprezece lucrări cu peisaje din București sau din preajma lui: Catedrala și Palatul Patriarhiei, Biserica Bucur, clopotnița Bisericii Udricani, Biserica Sfântul Anton, Biserica Bărăția, Strada Văcărești în anul 1921, Biserica Fundenii Doamnei, Mănăstirea Antim, Mănăstirea Radu-Vodă, Mănăstirea Plumbuita, Mănăstirea Văcărești, Nunțiatura Apostolică, Ambasada Franceză, Casa de Depuneri. De asemenea, colecția este completată de două autoportrete și o gravură care marchează 30 de ani de activitate a artistului în România, cu mențiunea atât de îndrăgită de autor: AMICILOR MEI / 30 DE ANI – ÎN ROMÂNIA / ANTON KAINDL.

    Modul în care aceste imagini reflectă aspecte arhitecturale din zonele vizitate de Anton Kaindl este evidențiat în expoziție prin amplasarea pieselor reprezentative în patru secțiuni geografice: imagini din București, Maramureș, Moldova, Oltenia. Un aspect inedit al acestei expuneri este reproducerea gravurilor cu troițe din mai multe zone geografice. Aceste lucrări fragmentează aspectul formal al execuțiilor și obligă privitorul să pătrundă mai mult în universul remarcabil al comunităților rurale. Prin urmare, întreaga expoziție propune aprecierea unui segment al producției artistice din prima jumătate a secolului XX, sub forma perspectivei unui artist străin asupra unor monumente reprezentative din spațiul românesc.

    Gravorul german Anton Kaindl (1872-1951) a ajuns în 1921, la invitația Reginei Maria a României, la București. Abandonându-și viața în țara natală, el ajunge să lucreze timp de treizeci de ani în România atât gravură originală, cât și gravură de interpretare. Născut pe 28 februarie 1872, în Gisellthausen, Kaindl se pare că ar fi trăit o perioadă în Geneva, Zürich și München. După venirea în România, este numit profesor la școlile Sfântul Iosif și Sfântul Andrei din București. În calitate de gravor la curtea regală, străbate România realizând o operă impresionantă care documentează zonele pe care le vizitează, printre care Balcic (1927), Bran (1931), Moldova (1932) și Oltenia (1921-1939).

    Albume care conțin lucrările lui apar în inventarele mai multor muzee din țară. În patrimoniul Muzeului Municipiului București se află un album cu 218 gravuri care înfățișează monumentele arhitecturale vizitate în călătoriile prin țară. Însă opera sa nu este reprezentată doar de rezultatele acestor incursiuni. Pe lângă ele, Anton Kaindl a abordat și alte câteva segmente tematice: cărți de vizită, felicitări, gravuri jubiliare legate de evenimente din viața artistului, ex libris-uri, ciclul Dansul morții – înscris în curentul simbolist-religios și autoportrete. Kaindl a utilizat tehnica aquaforte pentru realizarea gravurilor, iar materialul folosit pentru plăci era alama, cuprul și zincul.

    Gravurile originale ale lui Kaindl denotă interesul pentru redarea bisericilor, castelelor sau caselor țărănești din perspective inedite. Uneori surprind monumentul frontal, subliniindu-i silueta pe înălțime sau pe lățime, alteori din unghiuri care par contemporane astăzi. Uneori punctul de plecare este foarte jos, alimentând suplețea arhitecturii sau augmentând înălțimea divinității, alteori perspectiva este de foarte sus, biserica fiind în centrul imaginii, așa cum este centru al comunităților. Castelele sunt mai pretențios redate, pe înălțimi, privirea gravorului concentrându-se foarte mult pe vegetație sau pe stâncile din jur, artificiu care conferă un aer misterios acestor construcții și le subliniază rolul de fortărețe. Troițele nu se înscriu în stilul formal de redare. Variate, acestea surprind prin dinamismul elementelor care le compun. Ele denotă naturalismul și ingeniozitatea artiștilor tradiționali care au îmbinat credința cu tradiția, rezultând mici altare pe care Kaindl le redă printr-o expunere grafică excepțională.

Curatori ai expoziției:

Magdalena Chitilă, muzeograf

Nicoleta Bădilă, muzeograf

Pe simezele Capitalei - Atemporal

 


Arta plastică contemporană românească


Marian Simon


U'Art Gallery, București


9 iunie 2021



Beethoven - 200 ani de la naștere

 


Biblioteca Germană Alexander Tietz 


Reșița 


4 iunie 2021



Luna Copiilor

 


Muzeul de Artă Populară Dr. Nicolae Minovici 


București 


2 - 30 iunie 2021




    În colecția doctorului Minovici există cinci figurine de lut, jucării de tipul fluiericilor, binecunoscute de generațiile care, până mai ieri, le utilizau cu fascinație. Modelate la mână sau pe roata olarului, uneori în matrițe, aceste figurine-fluierici fascinează nu doar copilul, ci și adultul.      Decorația lor este una sumară, forma având întâietate; decorul se rezumă la colorarea fluiericiului și la smălțuirea sa. Fluiericiul se realizează printr-o formă tubulară perforată, cu un orificiu de suflat, și poate fi atașat piciorului piesei.


Pe simezele băcăoane - Retrospectivă

 


Arta plastică contemporană românească


Irina Dascălu


Galeriile Alfa, Bacău 


10 iunie 2021



Clepsidra...

 


Inițiative de toată lauda 


Lansare de carte 


Casa de Cultură Mihai Ursachi, Iași 


4 iunie 2021




    Săptămâna aceasta a apărut nr.1/2021 al revistei Clepsidra (XVIII), un proiect realizat de Primăria Municipiului Iași, prin Casa de Cultură Mihai Ursachi a Municipiului Iași, împreună cu Administrația Națională a Penitenciarelor - Penitenciarul Iași, Penitenciarul Vaslui, Penitenciarul Botoșani și Penitenciarul Focșani, cu scopul de a valorifica potențialul literar și artistic al deținuților.

    Cu această ocazie, pe data de 4 iunie, începând cu ora 12:00, va avea loc lansarea noului număr al revistei Clepsidra, eveniment care se va desfășura în Sala Diotima a Casei de Cultură Mihai Ursachi a Municipiului Iași.

Obiectul lunii

 


Muzeul Victor Babeș 


București 


2 - 30 iunie 2021




   Obiectul lunii iunie la Muzeul Victor Babeș este unul deosebit de important pentru cariera savantului român, este vorba despre Cursul de Anatomie Patologică Generală al profesorului Victor Babeș, pe care l-a prezentat la Facultatea de Medicină din București. 

   Cursul profesorului Babeș de Anatomie Patologică Generală cu 203 figuri originale, a fost cules și redactat de Dr. Marius Georgescu, fost intern al Spitalelor Eforiei. Cursul de Anatomie Patologică a apărut la București, la Cartea Românească, Institutul de Arte Grafice Carol Gobl în anul 1921, fiind considerat și astăzi unul dintre cele mai bune tratate de anatomie patologică. Cursul (1 vol.) conține 456 de pagini și are o copertă cartonată (dimensiuni-240 x 170 mm, greutate- 0,62 kg).

Pe simezele hunedorene - Doi în Unu

 


Arta plastică contemporană românească


Ion Șeu


Muzeul Castelul Corvinilor, Hunedoara


5 iunie 2021




Sâmbătă 5 iunie, vă invităm la vernisajul expoziției de pictură aparținând domnului Ioan Șeu.

Născut în 11 septembrie 1940, în satul Nicula, jud. Cluj

Absolvental Facultății de Arte Plastice București, promoția 1965

A fost profesor de desen la Liceul din Ghelari, pîna în anul 1969

Pe lânga activitatea de profesor a pus în mișcare activitatea artistică a comunei, atât în domeniul artelor plastice cât și pentru valorificarea tezaurului folcloric al pădurenilor

- autor a nenumarate articole de artă și folclor în presă

- profesor de pictură, sculptură la Casa Pionierilor (actualul Palat al

Elevilor) din data de 9 septembrie 1972 pîna la iesirea la pensie (1997)

Monumente publice

- Monumentul Siderurgiei (colectiv), Hunedoara 1970

- Monumentul Eroii Neamului (bronz), Deva, 1992

- Bustul lui N. Densușianu – Densuș, 2002

-Tartaria, jud Alba, 2003

- Bustul Nadia Comăneci, Liceul Național de Gimnastică Deva, 2002

- Aleea Gimnastelor -(bronz), Deva, 2008


Șotron - Festivalul Copilăriei

 


Muzeul Mihail Sadoveanu 


Iași 


4 - 6 iunie 2021