Arta plastică contemporană românească
Călin Linica-Els
CĂLIN ELS (SIEGLER) Linica, 28.09.1925, Moreni (Câmpina) – ?
Studii: 1942–1945,
Şcoala de artă pentru evrei, Bucureşti, cu M.H. Maxy;
1945–1948, Academia de Belle-Arte
Bucureşti, cu Cornel Medrea.
Debutează în 1945 la Salonul Oficial de toamnă cu Portret de fată.
Lucrează busturi
şi portrete cu tematică realist-socialistă: Muncitor de la
Griviţa, portretul lui
Dan Deşliu, Miner. Face şi grafică cu aceeaşi tematică, dar
şi peisaje. Ca
însoţitoare ale tematicii oficiale, apar lucrări de mai mici
dimensiuni cu forme
mai libere (Pasăre fără zbor, Fluture, Stabil-mobil). În mod
similar,
lucrările în ceramică se pot clasifica în două categorii: pe
de-o parte, obiecte
de mici dimensiuni, iar pe de alta, reliefuri cu funcţiune
decorativă monumentală
în care valorifică motive ale artei populare româneşti. În
1972 se stabileşte în
Israel, la Haifa, unde practică mai ales pictura
îndreptându-se spre peisaj.
Exp. personale: 1969, Bucureşti, Gal. Mihai Vodă; 1976,
Kiriat Motkin, Israel, exp.
Picturi şi monotipuri; 1978, Haifa, Centrul Cultural
Francez, exp. Forme sculpturale şi
ceramice. Exp. colective: 1945–1947, Bucureşti, SO; 1948,
Bucureşti, exp. Flacăra; 1949–
1954, 1957, Bucureşti, Exp. anuală de stat; 1968, Faenza,
Exp. intern. de ceramică. Artă
publică: 1969, Caracal, basorelief ceramic; 1973, Bialik,
Israel. Bibl.: AKL; Jianu 1986; Un
secol de sculptură 2001; Adrian M. Darmon, Autour de l’art
juif: Encyclopédie des
peintres, photographes et sculpteurs, Paris, 2003. –
***, în Arta, nr. 3, 1969; nr. 8, 1969; nr. 9, 1970. I.V. şi I.C.
(conform Dicționarul sculptorilor din Rmânia)