PERSOANA UMANA: identitate, tipologie, taina
-Cum să devin persoană?
-Apartin vreunui tip de personalitate?
-Care este diferenta intre o personalitate normala si o
personalitate dificila?
Cum pot comunica, cum pot relationa?
Invitat permanent: Ciprian Voicila
Gazda eveniment: Nicoleta Vascan
"Sa vorbim despre stiinta si credinta.
Despre taina persoanei cu Parintele Dumitru Staniloae”
"Stiinta ne lasa inchisi in descrierea legilor diferitelor
existente, dar nu vrea sa stie ca aceste legi trebuie sa fie de la cineva mai
presus de legi. Ea nu explica nimic, descrie numai; descrie mai mult legile
lucrurilor materiale. In secolul XIX se credea ca poate sa cunoasca si cele
spirituale, dar nu le poate cunoaste. Psihologia este cea mai slaba dintre
stiinte pentru ca vrea sa reduca la cateva legi viata spirituala a omului; omul
este o mare taina.
Eu sunt o mare taina fata de celalalt, desi ma deosebesc de
altii si fiecare se deosebeste de altii; fiecare este o taina de necuprins, de
nedefinit. Fiecare este o taina, fiecare este mereu nou, fiecare este altfel
decat altul, asa ca nu poti sa reduci viata persoanei la o stiinta precisa, asa
cum pretinde stiinta. Persoana e o mare taina, dealtfel si lucrurile, fiecare
sunt taine… Ce insemneaza acest „este”, „a fi”… cine poate sa spuna?… Cioran
nu-si pune nici o problema, desi e laudat – vad – foarte mult; la el totul e
nimic, totul e de dispretuit, nici macar nu-si pune problema lui „este”: ce-i
aceasta „este”?…
Problema nu o poate rezolva nici antropologia sau
paleontologia; nu cred ca omul a iesit din maimuta: cu cat ma duc mai in trecut
cu atat vad un om mai superior; mai superior decat omul de astazi. Avea o
intelegere a tainei, a lucrurilor tainice omul de dinainte. Cei ce au scris
Biblia sunt cu mult mai intelepti decat cei de astazi; sunt in stare oamenii de
astazi sa scrie asa ceva?… Cine poate intrece pe cei care au scris cartile
Bibliei?… Cu cat te duci mai in urma, cu atata dai de oameni mai intelepti.
Ce-a ajuns stiinta asta a Occidentului; unde a ajuns: a ajuns la o practica a
asa-zisei tehnici a civilizatiei: au dezvoltat cele materiale dar cele
spirituale…
Am fost astazi la Cernica si am trecut pe la marginea
orasului; sunt niste blocuri cu totul lipsite de simtul esteticului, de simtul
spiritualului, sunt niste mormane asa in care nu mai este omul, a disparut
omul. Si cum te simti cand te duci in natura, ce gandire se dezvolta in tine…
Ce gandire are Occidentul fata de gandirea pe care o avea poporul nostru de la
sate?… ce gandire are?… catolicismul sustine ca in taina nu e energia necreata
ci ca e o gratie creata; atunci Hristos nu este in taina si ca urmare au venit
sectele si au spus: „ce ne mai trebuie taine” si au ramas cu discursuri;
fiecare cu discursul lui. Pe cand tainele te unesc, sunt aceleasi, si noi
suntem o unitate pentru ca avem tainele si pentru ca le cunoastem: poporul cunoaste
tainele toate… intelectualii nu mai recunosc nici o taina, parca stiu tot: nu
stiu nimic.
Trebuie sa recunosti taina, fiecare lucru chiar lucrul
material este o taina, cu atat mai mult o persoana este o taina… De aceea
Ortodoxia a pastrat crestinismul de la inceput, mai vechi decat catolicismul,
si a pastrat sentimentul acesta al tainei; si ce superficialitate traiesti cand
mergi prin orasele acestea cu blocurile lor, cu tehnica lor, si ce sentiment
avea in suflet taranul cand facea o fantana… caci el stia ca dincolo de astea
toate sunt o taina mare… Pe cand astia cred ca nu mai e nimic decat atata;
tehnica aceasta. Si ce prost te simti, ce stramtorat te simti in mijlocul lor…
Nici nu-si pun intrebarea despre sensul lucrurilor; daca nu-i decat lumea
aceasta, cu dependentele ei, cu legile ei, totul e fara sens. Daca oamenii mor
rand pe rand definitiv, apar alte generatii si mor definitiv, ce sens mai vad
ei: nici unul. Nu-i nici un sens in alt plan, superior acestuia.
Lumea aceasta e foarte complexa, cine-o patrunde?… Si chiar
daca o patrunzi nu te satisface daca nu recunosti ceva mai presus de ea. Nu te
satisface; nu ma mantuieste lumea aceasta.
Persoana e o mare taina, o taina care ma inalta, imi da o
bucurie… de-as avea toata lumea, daca n-ar fi o persoana atenta fata de mine as
fi cel mai nenorocit om. Numai daca am o persoana care-i atenta fata de mine,
numai atunci ma simt fericit. Deci ce mare lucru este persoana, cine-o poate
defini?… stiinta nu cred ca mai poate pretinde astazi ca poate defini persoana.
De fapt unde a ajuns lumea?… nu mai are nici o intelegere a tainei; cei mai
dinainte de noi aveau alta intelegere.
Cred ca e veche omenirea, mult mai veche dar nu iesita din
maimuta: nu stiu cine spunea de niste gene care au aparut deodata intr-un ins
avand 47 de gene in loc de 46, si acela a fost omul, dar cum a aparut?… Sigur
ca nu L-a vazut nimeni pe Dumnezeu cum face pe om: cum aduna pamant si ii face
trupul si ii sufla suflare de viata si asa mai departe. Dar e o taina aparitia
omului: omul nu a putut aparea asa, din animal, din maimuta. Este cu totul
altceva: e ratiunea asta prin care judeca toate, prin care este constient de
toate. Au si animalele o ratiune, dar e o ratiune obiect; omul e o ratiune
subiect. Este adevarat ca sunt si animale care parca au afectiune, sunt caini,
pisici, chiar in flori, in plante e ceva care parca e un fel de simtire, dar o
simtire inconstienta; e altceva. Are si cainele o afectiune fata de stapanul
sau, dar nu e totusi ratiunea care gandeste la viitor, care vede pe toate in
armonia lor.
Eu cred ca aparitia omului este o taina si in taina aceasta
e o taina suprema – spune Sfantul Grigorie de Nyssa: „Nu se poate sa fi fost
candva cand n-a fost nimic.” Nu se poate… Unii oameni de stiinta spun ca n-a
fost nimic si a aparut din nimic; nu se poate sa fi fost candva cand n-a fost
nimic; ori Acest care a fost totdeauna, care a fost fara inceput, n-are cauza.
Toate au o cauza: de la Acela sunt; in Acela sunt cauzele tuturor, deci trebuie
sa fie perfect, trebuie sa fie desavarsit, trebuie sa fie constient, trebuie sa
fie deasupra legilor, trebuie sa fie Absolutul, de nesupus legilor. Acesta este
Dumnezeu, care are puterea sa faca din nimic, nu din sine, ca daca ar fi din
sine ar fi toate perfecte, ori nu pot fi din El; nu pot fi nici dintr-o materie
preexistenta pentru ca in acest caz n-ar fi perfect El; trebuie sa fie cineva
din veci perfect si absolut, desavarsit, iar datorita complexitatii Lui, El
trebuie sa aiba caracter de persoana, nu se poate sa nu aiba caracter de
persoana. Si nu poti sa gandesti persoana fara persoana; deci iata Treimea…
Trebuie sa fie o persoana care iubeste. Nu se poate sa ai alta persoana pe care
sa nu o iubesti, sau una de care sa nu vrei sa fii iubit; nu poti… Totdeauna
vrei sa ai o persoana care sa te iubeasca si tu o iubesti pe ea; si ce iubire
mai inalta si mai curata este decat cea intre Tata si Fiu, si daca sunt numai
doi care se iubesc in veci, iubirea lor e perfecta cand impreuna iubesc pe al
treilea; nu se pot margini; si fiecare din ei are o bucurie mult mai mare cand
are si pe altul care se bucura de celalalt. Tatal are pe Duhul care se bucura
impreuna cu El de Fiul, Fiul are pe Duhul care se bucura impreuna cu El de
Tatal. Asa ca invatatura despre Treime apare inevitabil.
„N-a fost candva cand n-a fost”, e cea mai intemeiata
stiinta… Stiinta nu spune nimic despre originea lumii: stiinta este foarte
marginita. Credinta vede realitatea, vede ca nu poate sa fie lumea aceasta de
la ea. Trebuie sa fie cineva perfect si fara inceput. Aceasta este cea mai
sigura stiinta. Credinta este adevarata stiinta. Mi-a spus un doctor: „Eu nu
cred in Dumnezeu; eu stiu de Dumnezeu…” Nu e vorba de o credinta in Dumnezeu ci
de stiinta; adevarata stiinta. Si cred ca Occidentul acesta va ajunge la un
mare fiasco daca nu se opreste. Poate sa duca la sfarsitul lumii cu aceasta
civilizatie tehnica, care nu-si pune problema tainei.
Nu-mi da nimic, nu-mi explica nimic aceasta stiinta atee,
fara Dumnezeu; absolut nimic. Dar nu vrea sa recunoasca ca totul este o taina…
este o taina… Aceasta e stiinta adevarata, sa stii ca exista o taina a tuturor
lucrurilor. Si taina suprema este Dumnezeu, dar o taina de care esti sigur;
taina pe care o constati in mod sigur, si cred ca daca omenirea s-ar mai putea
maturiza, ar trebui sa revina la aceasta intelegere a tainei lucrurilor, a
neputintei stiintei de a explica ceva.
Stiinta ne scrie legile…ei si ce-i cu asta; ne scrie niste
legi practice de care te folosesti in aplicarea lor: cum sa faci case, sa faci
diferite lucruri; dar ce-si poate explica, si ce poate crea?… tot lucruri
moarte. Este o moarte tehnica aceasta. Poate ca se potriveste cu ceea ce se
spune la Apocalipsa, ca se vor inmulti Gog si Magog – aceste multimi straine de
Dumnezeu, si vor ramane putini cei ce vor trai cu adevarat credinta, cei care
vor fi cu adevarat credinciosi.
Si iata respectul pentru cei ce au fost, ca lucrurile cele
mai minunate le-am mostenit din trecut, de la generatiile trecute, lucrurile
spirituale, spiritualitatea.
Credinta este stiinta adevarata si stiinta adevarata este
stiinta tainei, care raspunde pe de alta parte aspiratiei omului de a cunoaste
la infinit: niciodata nu poti sa cunosti ceea ce este in taina complet, trebuie
sa inaintezi la infinit in aceasta cunostinta; si asta corespunde aspiratiei
omului.
De aceea Ortodoxia este mult mai inalta decat Occidentul acesta care nu
stie de taina si care a redus crestinismul la ceva foarte apropiat de stiinta
aceasta marginita.
Intrand in Occident, crestinismul a intrat intr-o lume barbara.
In Rasarit a intrat intr-o lume care depasise toate posibilitatile filosofiei,
care nu satisfaceau. Evanghelia a venit cu Taina Persoanei, pentru filosofie
era o esenta acolo… daca e esenta totul trebuie sa fie impersonal si supus unor
legi uniforme.
Ori nu-i asa: de unde sunt persoanele care sunt atat de
variate?… fiecare este alta si e taina libertatii in persoane. Crestinismul a
venit intr-o lume care depasise toate aceste faze. Pe cand in Occident a ajuns
la niste barbari: spunea un protestant: „Noi n-am intalnit nimic crestin decat
„sa nu furi si sa nu ucizi.” Inainte furau si ucideau. Atata stiu ei din
crestinism, si ce inalt este crestinismul… Poate fi depasit de vreo doctrina,
de vreo gandire?… Poate fi depasita Evanghelia lui Ioan?… As vrea sa lucrez
daca imi ajuta Dumnezeu la o carte despre Hristos in Epistolele Sfintilor
Apostoli. Este extraordinar; atata bogatie, atata profunzime, este inepuizabil;
ce-s toate filosofiile pe langa Epistolele Sfantului Apostol Pavel?… Cioran
spune ca a fost epileptic…- poate un epileptic sa creeze asa ceva?…- ca a
nesocotit marile filosofii ale antichitatii. Ce-mi explica marile filosofii ale
antichitatii?… ce-mi explica Platon?… si ce-mi dau filosofiile occidentale?
filosofii atee care insusindu-si acest spirit, ca nu exista taina, spun ca
Dumnezeu e distant. Un Dumnezeu care n-are rol in viata noastra nu este…
filozofie atee… si cati oameni se hranesc cu filosofiile acestea si pretind ca
cugeta…
Pe cand Evanghelia hraneste de generatii si va hrani pana la
sfarsitul lumii. Acesta este crestinismul adevarat. Si aici e credinta:
credinta este sesizarea tainei lucrurilor; si taina suprema este persoana, si e
persoana care iubeste… Credinta care-i adevarata stiinta. Adica nu poti
desparti stiinta de credinta adevarata:
STIINTA CARE N-ARE CREDINTA NU-I STIINTA.
Insa la cei vechi
gasim mai multa intelepciune.”
(Sursa: www.apologeticum.ro )
Si multe altele mai sunt de povestit dar pentru asta, va dau
intalnire joi, 20 martie 2014, ora 19:30 la Atelierul de psihologie crestin
ortodoxa si am nadejde ca intrebarile personale isi vor afla raspunsurile
potrivite si in prima parte si in cea de a doua parte a seratei; dam slava Prea
Sfintei Treimi si Maicii Domnului ,, Ceea ce este mai cinstita decat Heruvimii
si mai slavita fara de asemanare decat Serafimii “ , Sfantului Efrem Sirul si
Sfantului Parinte Nicolae Velimirovici!
In numele Tatalui, al Fiului si al Sfantului Duh sa purtam
in suflet si in cuvant Sfanta Traditie pe mai departe!
Nicoleta Florentina Vascan- psiholog clinician
crestin-ortodox (membru în cadrul Colegiului Psihologilor din România cu
acreditare în psihologia clinică și
licențiată în Teologie Ortodoxă și Misiune Socială a Bisericii)
P.S. – La fiecare editie a Atelierului vor fi extrasi DOI
CASTIGATORI la ,,Tombola de prim ajutor” ; acestia vor beneficia de o sedinta
de psihoterapie gratuita cu Nicoleta Vascan, psiholog ortodox!
RSVP: Ceainaria Predania
strada Vulturilor nr. 8, Bucuresti
Telefon: 0734.131.377