marți, 19 noiembrie 2019

Viața ce ți-am dat




De pe scenele teatrului românesc de-odinioară 


Teatru TV




Dina Cocea.






Articol publicat în Caiet program, Nr. 18, Teatrul Național, București.
Stagiunea 1972 - 1973.



Feminine Expression of Light




Expoziție de fotografie 


Adrian Moisei 


Galeria Nicolae Tonitza, Iași 


20 - 30 noiembrie 2019





Un veac de Feminitate




Colecții și Colecționari 


Iulia Gorneanu 


Muzeul Orașului Oradea 


19 noiembrie 2019 - 30 martie 2020




Curator și colecționar drd. Iulia Gorneanu.
Localizare: Cetatea Oradea, corp B, et II.

   Expoziția Un veac de Feminitate creează contextul întoarcerii într-un timp istoric în care designul, atenția pentru detaliu, stilul, rafinamentul și-au pus amprenta asupra pieselor vestimentare și accesoriilor. Toate exponatele provin din colecția Iulia Gorneanu, sunt piese originale din perioada 1850-1950, cu excepția unor piese ce sunt catalogate ca aparținând primei jumătăți a secolului al-XIX-lea.  Expoziția prezintă pălării poșete, umbreluțe de soare, vestimentație, bijuterii, podoabe, ceasuri, evantaie, sticluțe de parfum, carnețele de bal, dantelă, fotografii, reviste de modă, reprezentative pentru epoca în care au fost create.
    În premieră, la Muzeul Orașului Oradea, veți putea admira piese vestimentare specifice perioadei Belle Epoque, ce au aparținut Ottiliei Michail-Oteteleșanu, pictoriță a Casei Regale și protejata -pe linie artistică-  a Reginei Elisabeta.
   Totodată, expoziția va include o secțiune intitulată Rafinament și intimitate în Belle Epoque și Interbelic în care vor fi expuse, în premieră, piese de lenjerie. Idealul de frumusețe  a  experimentat schimbări majore de-a lungul timpului, oscilând uneori  între extreme de la o epocă la alta și conducând la ceea ce astăzi lenjeria  încununează cu succes: celebrarea feminității.
Vă așteptăm.

...Nero...




Din istoria caricaturii românești 


Neboișa Rosici - Nero (1933 - 1995)






Desene publicate în Perpetuum Comic estival '79.




Desene publicate în Perpetuum Comic '81.






Desene publicate în Perpetuum Comic '83.


Coperta și ilustrațiile.
Autor: Arcadie Chirșbaum. Editura Facla, Timișoara. 1983.




Desene publicate în Perpetuum Comic '85.


Ilustrații. 
Editura Facla, Timișoara. 1985.




Desene publicate în Perpetuum Comic '86.



Desene publicate în Perpetuum Comic '87.


Desen publicat în volumul: Un bilet în plus. 1987.


 Desen publicat în Revista Urzica, Nr. 750. 15 decembrie 1987.


Desen publicat în Perpetuum Comic '88, Almanahul Revistei Urzica.


Desen publicat în Revista Moftul Român, Nr. 11 - 12. 1990.


Desen publicat în Renașterea Bănățeană, 2 noiembrie 1990.

Apare publicaţia Diana (editor AJVPS Timiş). 1991.

Fondatori: Ion Dancea, Neboişa Rosici, Dan Gruia, Sorin Bergheanu


***
L-am găsit menționat, drept co-autor, alături de Aurel Săhleanu, al volumelor


Editura Tehnică, 1975.

Testament - 400 de ani de poezie românească




Lansare de carte  


Daniel Ioniță


Muzeul de Artă Cluj-Napoca 


20 noiembrie 2019





Pe simezele Capitalei - Culoare și Peisaj




Arta plastică contemporană românească 


Claudia Bucur 


Cercul Militar Național, București 


12 - 25 noiembrie 2019




Constanța noastră în imagini și documente de epocă




Muzeul de Istorie Națională și Arheologie 


Constanța 


19 noiembrie 2019






Romancieră, nuvelistă, dramaturg...




Hortensia Papadat-Bengescu (1876 - 1955)







Paragraf publicat în Istoria teatrului în România, vol. III (1919 - 1944),
Editura Academiei R.S.R. 1973.






Articol publicat în Caiet, Nr. 80, Teatrul Național, București.
Stagiunea 1989.

***Mai multe despre această scriitoare puteți afla și de aici:  Wikipedia




Salonul de literatură Junimea




Ioan Răducea


Casa Pogor, Iași 


21 noiembrie 2019





Pe simezele orădene - Erotikonia




Arta plastică contemporană românească 


Ioan Aurel Mureșan 


Muzeul Țării Crișurilor, Oradea 


19 noiembrie 2019 - 2 februarie 2020




    Muzeul Ţării Crişurilor lansează o nouă provocare iubitorilor de artă. Erotikonia, cum se numeşte, este o expoziţie în care, aşa cum sugerează şi numele, Eros este personajul principal, "întrupat” într-o serie de lucrări în care artistul "glisează între carnalitate și ideal, între voyeurism și diafan și ingenuu cu o ușurință de care doar marii artiști sunt capabili”, după cum îl caracterizează şi criticul de artă Aurel Chiriac. Vernisajul va avea loc marţi, 19 noiembrie, la sediul instituţiei muzeale, începând cu ora 17:30. Expoziţia va fi prezentată de Ioan Moldovan, directorul Revistei Familia şi de Aurel Chiriac, directorul Muzeului Ţării Crişurilor.     
    Evenimentul se va consuma în acordurile trupei orădene de jazz „Cosmopolitan Vibe”, care va susţine câteva reprezentaţii artistice.
   Ioan Aurel Mureşan s-a născut în 1956 la Ceanu Mare (jud. Cluj), a urmat studiile Liceului de Arte Plastice „Romulus Ladea” din Cluj-Napoca, după care a absolvit Institutul de Arte Plastice Ion Andreescu din Cluj-Napoca, specializarea Pictură, iar din 2005 a devenit doctor al Universităţii de Artă şi Design din Cluj-Napoca, unde activează şi în prezent ca profesor universitar.
    Începând din 1981, anul debutului său artistic, a participat la 29 de expoziţii de grup în ţară şi străinătate, dintre care de remarcat sunt Bienala internaţională de artă Sao Paolo, Brazilia (1991) şi Expoziţia internaţională din Lisabona, Portugalia (1992).
    De-a lungul carierei sale artistice, a avut 9 expoziţii personale în România şi una la Crescent Theatre din Birmingham, Anglia (2002). Expoziţia Erotikonia este cea de-a doua personală prezentă pe simezele Muzeului Ţării Crişurilor, după cea vernisată în 1997, la vechiul sediu al instituţiei muzeale, din Palatul Baroc.
    "Ioan Aurel Mureșan are o calitate rar întâlnită la artiștii plastici contemporani – aceea de a reuși să își ascundă marile acumulări culturale în spatele talentului. Ceea ce pe alții i-ar crispa, el reușește cu dezinvoltură. Se joacă în și cu istoria artei, în și cu istoria ideilor cu o nonșalanță care amestecă certitudini și obsesii, esențialități și ostentații, finețe psihologică și singurătăți ideatice. Fiecare lucrare de-a sa este, de fapt, un recurs la întreaga «poveste» a artelor vizuale. Identificarea acestui apel permanent la ce «va fi fost» face parte din farmecul oricărei referiri la opera lui Ioan Aurel Mureșan. Doar luând în considerare titlurile lucrărilor acestei expoziții realizezi că e vorba de un soi de legitimare culturală, ca parte direct constitutivă a mesajului ei. Dezinvolt, dar rațional, jucându-se în și cu propria imaginație, dar luând cu el o întreagă istorie culturală, Ioan Aurel Mureșan răspunde în Erotikonia la o întrebare pusă de N. Steinhardt: «De ce îi este omului de astăzi foame? De iubire și de sens»” – Aurel Chiriac.
    La rândul său, Ioan Aurel Mureșan argumentează conceptul artistic care stă la baza acestei expoziţii. "Erotikonia este un ținut al imaginarului dominat de cei doi termeni care compun jocul semantic al titlului – duetul conceptual eros/ikon. Erosul ca energie magică universală este principiul vital al individuației, înțeleasă ca drum inițiatic al eu-lui individual către Sinele atotcuprinzător. (...) Forța imaginară a Erosului este atât de mare încât ea structurează aproape toate formele simbolice ale culturii. Cultura este eminamente un produs semiologic, un câmp al semnificației. Prin urmare, pictura însăși devine un limbaj semnificativ, iar imaginarul erotic oferă multiple deschideri către alteritate. Termenul eikon (icon) face trimitere către reprezentările mentale și cele material-picturale. Prin urmare, corpul feminin, ca eikon fundamental, se așează în centrul reprezentărilor, motivelor și formelor artistice.(...) În calitate de tipar imagistic, corpul feminin devine sursa unor desfășurări picturale recurente în istoria artelor, dar și de inedite manifestări și ipostazieri ale unei poetici personale. În cazul proiectului de față, vom vedea o desfășurare imagistică exuberantă, un spectacol vizual-spectacular al eternului feminin în congruență cu limbajul specific al picturii contemporane”.                 
    Autor al seriilor picturale Minunatele ceasuri ale ducelui d'Ivry şi Călătoria magică a ducelui d’Ivry, Ioan Aurel Mureşan propune prin proiectul Erotikonia o nouă provocare iubitorilor de artă.
Expoziţia va fi deschisă publicului până în data de 2 februarie 2020.

Bijuterii Străvechi și Mesaje Relevate




Casa Filipescu - Cesianu 


București 


22 noiembrie 2019 - 20 martie 2020




    Muzeului Municipiului București vă invită la deschiderea expoziției tematice Bijuterii Străvechi și Mesaje Relevate, eveniment care va avea loc vineri, 22 noiembrie, ora 18:00, la Casa Filipescu-Cesianu (Calea Victoriei, nr 151).
    Piesele prezentate în expoziție sunt diverse din punct de vedere al materialului, stilului, originii și datării și provin din Colecția de Arheologie a Muzeului Municipiului București. Mai mult de 200 de artefacte reprezentative, însoțite de imagini și reconstituiri grafice, vor ilustra secvențe din evoluția podoabelor și accesoriilor vestimentare ce împodobeau corpul uman.
În povestea evoluției umane se află încă ascuns un senzual căruia i-am oferit de timpuriu o extensie anatomică prin decorațiile purtate ca mesaj relevat despre noi înșine. Frumusețe, Forță, Statut, Credință, toate împreună se regăsesc în dorința împlinită de a manipula privitorul prin fiecare detaliu vestimentar.
    Fie că apropiem distanțe sau alungăm priviri care ne caută, ne folosim de mici decorații prețioase pe care le asociem dorinței de a trece praguri sau proiecției despre noi înșine, ca mesaj oferit celuilalt. Bijuteriile, cum le numim generic astăzi, pot reprezenta cea mai veche poveste spusă de umanitate într-un limbaj nonverbal. În deplină tăcere, dar cu vorbele lipite de buze.
    Putem afirma astfel că bijuteriile și accesoriile vestimentare reprezintă o manifestare universală de înfrumusețare apărută încă din vremurile preistorice.
    Realizate din cochilii, scoici, oase, piatră, lut, metal, sticlă și pietre semiprețioase, acestea atestă nevoia umană de împodobi corpul, părul, hainele. Dar mai ales de a împlini personalitatea. Este posibil ca de timpuriu să fi fost purtate ca talisman împotriva forțelor malefice, în scop decorativ sau ca simbol al statutului social. Frumusețea, calitatea și creativitatea acestor artefacte ilustrează măiestria artizanilor începând din neolitic și până în zilele noastre.
    Traversând timpul și spațiul, această expoziție va explora relația complexă a omului cu podoabele și va transporta vizitatorul într-o lume a cărei artă fascinează și astăzi.
Expoziția va rămâne deschisă până în luna martie 2021.
Eveniment organizat de Primăria Municipiului București prin Muzeul Municipiului București.

Salonul literar Axis Libri




Lectură publică 


Ion Zimbru 


Biblioteca Județeană V. A. Urechia, Galați 


21 noiembrie 2019