joi, 17 mai 2018
Bisericile cetăți ale sașilor din Ardeal
România de-altădată
Academician George Oprescu (1881 - 1969)
Lucrare probabil prezentată în cadrul unor lucrări/prelegeri
ale Academiei Române.
Eu am citit-o pe nerăsuflate.
Ulterior, sub același titlu, va publica o monografie mult mai amplă
(284 pagini, numeroase fotografii).
La Editura Academiei Române, intr-un tiraj de 1500 exemplare. 1957.
***Rezumatele (în limba rusă și franceză) nu vi le mai prezint.
Bănuiesc că știți și de ce...
Acad. G. Oprescu la 80 de ani. Cu prilejul acestei aniversări,
la Academia R.P. Romîne are loc, astăzi după-amiază (15 decembrie 1961 - n.a.),
o ședință festivă.
Articol publicat în Contemporanul, nr. 50. Vineri, 15 decembrie 1961.
Mai multe despre acest profesor academician puteți afla de aici:
George Oprescu - Wikipedia
În artă prin diversitate
Arta plastică contemporană românească
Valeriu Jabinschi
Galeria de Artă ARTEX, Râmnicu Vâlcea
18 mai 2018
Bilanț pe...1983
Prezențe românești peste hotare
Eugenia Moldoveanu.
Foto: pinterest.com
Articol publicat în Scena Lirică, Nr. 3. 1984.
Editor: Opera Română, București.
Trei comedii
Lansare de carte
Aristofan
Librăria Humanitas, Cișmigiu, București
19 mai 2018
Editura Humanitas vă invită sâmbătă, 19 mai, ora 17:00,
în librăria Humanitas de la Cișmigiu la o seară dedicată celor trei piese ale
lui Aristofan din volumul Trei comedii. Lysistrata, Viespile, Belșugul
(Plutos), publicat de Editura Humanitas în traducerea în versuri, cu
introducere și prefață de Andrei Cornea și ilustrații de Mihail Coșulețu.
Marina Constantinescu și Andrei Cornea vor participa la o discuție despre
teatrul antic și critica politică și socială posibilă în democrația ateniană
prin intermediul artei. Fragmente din cele trei piese din volum vor fi
interpretate de Cristian Constantin și Onorina-Ghiulnara Djuvadov, studenți la
UNATC.
Cele trei piese din volum prezintă trei conflictele
etern-umane, dar şi cu importante sublinieri politice: conflictul dintre sexe
(Lysistrata), conflictul dintre generaţii (Viespile), conflictul dintre bogaţi
şi săraci (Belşugul).
"Am fost întrebat: la ce i-ar servi unui contemporan să
citească fie şi numai cele trei piese de Aristofan pe care i le propun în
volumul de faţă? Întrebarea nu-i fără sens: Aristofan a trăit acum aproximativ
2400 de ani; lumea lui era, sau cel puţin aşa ne-o închipuim, complet diferită
de a noastră, la începutul secolului XXI. Alte ocupaţii, alte griji, alte
bucurii, până la urmă altfel de oameni la el şi la noi, nu-i aşa? Şi atunci de
ce i-am acorda bătrânului comediograf mai mult decât o atenţie de tip
arheologic, şi nu i-am prefera în schimb lecturi mai actuale pentru orele
libere?
Chiar aşa, altfel de oameni la el şi la noi? Nu tocmai. Eu
cred că distanţa dintre lumea lui şi a noastră e înşelătoare, căci nu sunt
altfel oamenii în esenţa lor acum faţă de atunci, ci doar ambalajul lor, pentru
a spune astfel, s-a schimbat destul, poate până la nerecunoaştere. …Să-l
desfacem, şi ce să vezi: regăsim sub foile lui colorate omul dintotdeauna, prea
puţin diferit de cel din epoca Atenei clasice pe care îl lua în derâdere
Aristofan.
Nu suntem şi noi vanitoşi ori invidioşi? Au pierit dintre
noi demagogii, lăudăroşii şi flecarii? Nu mai există mincinoşi, zgârciţi,
risipitori? Pe de altă parte, distribuţia inegală şi chiar nedreaptă a averilor
e deja istorie? Certurile dintre generaţii, necazurile vârstei înaintate,
problemele sexualităţii, ale educaţiei tinerilor s-au evaporat? Oare războiul a
făcut loc păcii universale? Domnesc cumva pe lume libertatea şi buna-credinţă?
Suntem noi în stare, cu toate mijloacele noastre tehnice, să trăim cu adevărat
bine şi fericit? Întrebări retorice care dau a înţelege, fără urmă de îndoială,
că omul profund nu s-a schimbat deloc şi că dramele lui au rămas tot aceleaşi
de mii de ani.
La ce bun să-l mai citim, deci, pe Aristofan? Poate chiar
de-asta: ca să râdem de felul în care măiestrul poet face să prindă viaţă pe
scenă, metodic şi cu o logică sui generis, absurdul la care adesea nu dorim să
renunţăm cu totul; şi pentru ca apoi, în timp ce despachetăm ambalajele
civilizaţionale, să observăm cu melancolie sursa şi obiectul râsului nostru –
eternul lor miez neschimbător: noi înşine.“ (Andrei Cornea)
Accesul la eveniment este gratuit, pe baza unei rezervări
prin Eventbook aici: https://eventbook.ro/other/bilete-lansare-aristofan
Abonați-vă la:
Postări (Atom)