duminică, 6 iunie 2021

Karol Wojtyła. Geneza.

 


Muzeul de Istorie 


Suceava 


28 mai - 30 iunie 2021




    Muzeul Național al Bucovinei și Institutul Polonez București vă invită să vedeți, în perioada 28 mai – 30 iunie 2021, la Muzeul de Istorie, în Cafeteria, expoziția Karol Wojtyła. Geneza.

   În anul 2020, s-au împlinit 100 de ani de la nașterea Papei Ioan Paul al II-lea și această mini-expoziție îi este dedicată.

   Oamenilor din numeroase țări ale lumii le-a adus speranță și credință, iar pe polonezi i-a îndemnat să lupte pentru libertate.

   Karol Wojtyła - Papa Ioan Paul al II-lea, a fost una dintre cele mai importante personalități ale secolului al XX-lea.

   Expoziția reprezintă o călătorie prin momentele decisive din viața Papei – de la nașterea micuțului Lolek, trecând prin cel de-al Doilea Război Mondial, vremurile în care a fost episcop de Cracovia, momentul când devine capul Bisericii Catolice, pontificatul, bolile și ultimele clipe de viață.

Dragostea începe vineri

 


De pe ecranele cinematografelor de-odinioară 


Cinemateca





Sergiu Nicolaescu și Adina Popescu.
Dragostea începe vineri dar se sfîrșește sîmbătă.





Consemnare publicată în Almanah Cinema 1974.


Adina Popescu și Liviu Ciulei.
O generație la vîrsta opțiunilor în Dragostea începe vineri.


De Noaptea Muzeelor

 


Muzeul Național Tehnic prof. ing. Dimitrie Leonida 


București 


12 iunie 2021




   Știați că primul automobil din lume cu caroserie aerodinamică și cu roțile amplasate în interiorul caroseriei, a fost brevetat in 1922 și realizat, în anul 1923, la Berlin, de către un roman, inginerul Aurel Perșu? Astăzi, acest automobil ce a împlinit 100 de ani de la proiectare, se află expus în Muzeul Tehnic Prof ing D. Leonida.

    Știați că un pasionat de automobile istorice, un român, Florian Marin, și-a propus să reconstruiască această mașină, folosind piese din aceeași epocă, pentru a fi văzută de toată lumea… pe drumurile publice? Ei bine, această idee, după zile intregi de documentare, măsurători, multă muncă și finanțare pe măsură, s-a transformat într-un proiect realizabil.      

   Muzeul Tehnic Prof ing D. Leonida, în parteneriat cu Marin Florian, pe 12 iunie, în premieră, vă va dovedi că orice vis poate deveni realitate. O singură zi. 

    În sala de expoziții temporare puteți vedea, în faza de construcție, componentele interne ale automobilului pe scheletul său de lemn înainte de a fi îmbrăcat cu tablă de aluminiu, așa cum a fost el construit inițial.


     Și ca să vă încântăm și să vă dovedim că automobilul istoric trăiește, vom aduce pentru voi și un Plymonth de Lux Sedan din 1938, în stare perfectă de funcționare.

Fiți atenți în trafic ! Le veți întâlni în curând!

Pe simezele Capitalei -

 


Arta plastică contemporană românească


Alina - Ondine Slimovschi 


Art Yourself Gallery, București 


1 - 30 iunie 2021



In memoriam lui Iuri

 


Arta plastică contemporană românească 


Iuri Isar 


Muzeul Național al Literaturii Române, București 


9 - 30 iunie 2021




    Muzeul Național al Literaturii Române vă invită să vizitați expoziția In memoriam Iuri Isar, deschisă în perioada 9 – 30 iunie 2021, la sediul MNLR din Calea Griviței 64-66. Dedicată gravorului și graficianului Iuri Isar, expoziția poate fi vizitată de marți până sâmbătă, în intervalul orar 10:00 – 18:00, pe baza unei programări la numărul de telefon 0762.671.698.

    Tehnicile tradiţionale ale gravurii, regăsite în lucrări de sine stătătoare, dar şi în grafica de carte, în afiş sau în numeroase ediţii bibliofile cunosc un puternic reviriment după 1990 datorită efortului constant depus de artişti, unii dintre ei şi profesori, cu totul dedicaţi meseriei lor, precum: Mircia Dumitrescu, Ion Panaitescu, Ileana Micodin, Ala Jalea Popa, Cornelia Daneţ, Ştefan Iacobescu,  Mihail Mănescu, Nicolae Aurel Alexi,  Aurel Bulacu, Teodor Hrib, Romeo Liberis, Ion Atansiu Delamare, Cristian Tarbă, Stela Lie, Liviu Stoiciu, Anca Boeriu, Mircea Nechita, Mariea Petcu, Rodica Lomnăşan, Iuri Isar şi mulţi alţii, proveniţi din generaţii diferite, dar cu toţii puternic motivaţi să recupereze multiplele valenţe artistice ale unor vechi tehnici şi să le integreze viziunilor contemporane. În acest context prielnic, arta lui Iuri Isar se dezvoltă armonios, hrănindu-se din tradiţie, dar şi din cele mai noi tendinţe, venind astfel cu un plus de originalitate şi cu o viziune inconfundabilă. Mereu animat de dorinţa de a se înscrie în spiritul epocii, fără a neglija însă meşteşugul, regretatul grafician s-a manifestat ca artist şi ca artizan inspirat, creând emulaţie şi formând, la rândul lui, generaţii noi de artişti.

     Lucrările care vor fi expuse provin din mai multe etape de creaţie şi încercă să reunească varietatea tehnicilor utilizate de artist. Iuri Isar s-a exprimat îndeosebi ca gravor, folosind pentru clişee – adică pentru negative – piatra, lemnul, linoleul sau metalul. Nu de puţine ori, însă, a intervenit cromatic asupra lucrărilor finite, trecute prin presa de gravură, transformându-le în unicat. Mai mult, artistul a creat obiecte tridimensionale cărora le-a integrat imagini obţinute prin tehnicile tradiţionale ale gravurii, desen, inserţii caligrafice, colaj din diferite materiale cu valenţe expresive. Lemnul, metalul hârtia, sticla, mici obiecte ready made, cu texturile şi formele lor particulare, coexistă armonios în alcătuirea acestor lucrări deschise ca nişte ferestre, purtătoare ale unei duble valenţe: estetică şi ideatică.

     Din punct de vedere tematic arta lui Iuri Isar a primit de-a lungul timpului mai multe influenţe şi surse de inspiraţie. A pornit de la explorarea anatomiei corpului omenesc, trecută apoi prin filtrul unor stilizări succesive, şi a mers, treptat, spre expresii vizuale de mare profunzime ale condiţiei umane. Motivele biblice revin şi ele în interpretări plastice inedite, în care regăsim cuplul originar, simbolul treimic, semne sacre, aluzii la jertfa hristică. – Luiza Barcan (Artist şi artizan)

Actor de teatru și film, poet

 


De pe scenele teatrului românesc de-odinioară, 


Dinu Ianculescu (1925 - 2017),






Versuri publicate în Gong 82, Almanahul Revistei Teatrul, decembrie 1981.

***Mai multe despre Dinu puteți afla și de aici: Wikipedia

Castelena de la Ciucea

 


Muzeul Memorial Octavian Goga 


Ciucea


28 mai - 30 iunie 2021




    Continuându-ne misiunea de colecționare, cercetare, conservare și restaurare, comunicare și expunere a mărturiilor materiale și spirituale despre viața și activitatea poetului Octavian Goga, în scopul cunoașterii, educării și recreerii publicului vizitator, cu prilejul împlinirii a 138 ani de la nașterea Veturiei Goga, am inaugurat expoziţia Castelana de la Ciucea în cadrul căreia sunt prezentate podoabe și partituri ce-i aparținuseră “Privighetorii Ardealului”.

Vă așteptăm cu mult drag la Muzeu!

Shaping Design. Together

 


Design de produs 


Muzeul Național de Artă al României, București


5 - 27 iunie 2021



Grafică - Căutări

 


Eugen Miloș 


Muzeul Cuibul Visurilor, Maieru 


4 iunie - 4 iulie 2021




   "Parc-a fost ieri, aveam opt ani când ne-am mutat de la Oradea la Bistrița și tatăl meu m-a scos în centru pentru a-mi arăta orașul. Bineînțeles că muzeul a fost unul dintre locurile unde am poposit timp de o oră, secțiile de istorie și naturale, aflate atunci pe corso în 'partea de sus' m-au introdus într-o lume specială, a științei, a cunoașterii, cu oamenii muzeului pe care eu i-am perceput ca niște profesori, oameni educați de la care aveam ce învăța, cu dragoste pentru munca lor, cu harul de a atrage vizitatorii spre cunoaștere, spre erudiție. Țin minte că am intrat în sanctuarul timpului cu o anumită teamă, teama de a nu deranja trecutul și liniștea specifică, mă uitam la exponate încercând să le dau viața, viul când ele au fost folosite, compunând spațiul din jurul lor, încercând să-mi imaginez cum arătau oamenii care le-au folosit, cum erau îmbrăcați, cum gândeau, cum arăta locul." (Eugen Miloş)

    Sub egida Complexului Muzeal Bistriţa-Năsăud, Muzeul Cuibul Visurilor Maieru vă invită, începând cu data de 4 iunie 2021, la expoziţia de grafică intitulată Căutări a custodelui Eugen Miloş din cadrul Casei Argintarului (Centrul German Bistrița), secţie a Complexului Muzeal.

    Prin aceste câteva zeci de portrete, realizate în creion sau cărbune, autorul doreşte să readucă în atenţia publicului o parte din valorile şi modelele consacrate în timp, modele adevărate ale oamenilor inteligenţi, ale oamenilor cu bun simţ, ale oamenilor de valori - cu valori care s-au dovedit de-a lungul timpului folositoare comunităţii.

    Transmiţând şi emoționante expresii sufletești, fiecare desen în parte poartă cu el trăirea personajului, trăirea omului, realizarea unei lucrări nefiind doar o joacă pe hârtie, ci ceva cu mult mai mult, o vindecare, atât artistul, cât şi privitorul putând percepe acea comuniune între portret şi persoana reală, realizată în special prin privirea personajului schiţat, ochii fiind elementul de bază de la care talentatul artist-grafician îşi începe fiecare lucrare.

   Toate aceste lucrări - în care sunt portretizate personalități marcante ale lumii clasice sau contemporane, chipuri de savanți, profesori, compozitori, filozofi sau lideri spirituali - readuc în lumină ideea de oameni valoroși din domeniul culturii, spiritualității, muzicii, prin redescoperirea valorilor şi modelelor adevărate, pe care atât noi, cât şi tânăra generaţie trebuie să le ia ca exemplu demn de urmat.

Expoziţia va putea fi vizitată în perioada 4 iunie – 4 iulie 2021, 

la Muzeul Cuibul Visurilor Maieru.

Muzeograf,

Partene Viorel-Daniel

Vă aşteptăm cu mult drag!

Manager,

Alexandru Gavrilaş

Obiectul lunii

 


Muzeul Național Peleș 


Sinaia 


iunie 2021




Design realizat de regina Maria

Școala de Arte și Meserii Sinaia, 1909

Lemn de tei, stucat, pictat, aurit; stofă

   Nepoată a reginei Victoria a Marii Britanii și a țarului rus Alexandru al II-lea, fiica ducelui Alfred de Edinburgh, principe de Saxa Coburg-Gotha, și a ducesei Maria Alexandrovna a Rusiei, Regina Maria a fost una dintre cele mai importante personalități ale istoriei naționale, figură emblematică a României moderne.

   De o frumusețe încântătoare, inteligentă, fermecătoare, plină de talent pentru pictură, pentru scris, pentru călărie, Regina Maria era imaginea totală a entuziasmului constructiv, cu trăiri năvalnice și plenare, ce a căutat frumosul în tot ce o înconjura, în climatul său și, în special, în natură.

    Impulsionată de rigiditatea și severitatea stilului de viață impus de Regele Carol I, dar și fascinată de libertatea de expunere, gândire și acțiune pe care o manifesta Art Nouveau-ul, stil artistic ce a înflorit în ultimii ani ai secolului al XIX-lea și la începutul secolului al XX-lea, Maria a simțit să aducă o schimbare în ambientul reședințelor sale regale.



    Încă principesă în acea perioadă, aceasta și-a dedicat timpul liber amenajării Castelului Pelișor, castel ce devenea astfel imaginea fidelă a gusturilor sale în materie de frumos, dezvăluind personalitatea sa îndrăzneață, misterioasă, romantică. Talentată, Principesa Maria nu a copiat fidel stilul Art Nouveau, ci și-a dorit să creeze propriul stil artistic, "un amestec al stilului neoromânesc, cu stilul Art Nouveau, elemente bizantine și etnografice". A comandat arhitectului Liman și decoratorului vienez Bernhard Ludwig, interioare luminoase, primitoare, decorate după tendințele noului stil decorativ, și a realizat design-ul mai multor piese de mobilier într-o concepție novatoare.

   "Mobilele prințesei se deosebesc prin simplitatea liniilor, prin adaptarea perfectă la scopul cărora sunt destinate și prin modul discret și distins prin care sunt întrebuințate podoabele artistice – mai ales florile".

    Pasiunea arzătoare a Reginei Maria pentru flori se regăsește astfel în creațiile sale, floarea de crin apărând aproape obsesiv. Fapt ilustrat și de fotografiile realizate la reședințele sale regale unde se remarcă abundența acestei flori. Crinul a fost una dintre cele mai îndrăgite flori ale Reginei Maria, pe care l-a descoperit încă din tinerețe, descriindu-l astfel: "minunat, frumos, nobil, cu tija înaltă și flexibilă având în ea ceva sacru, amintind de crinul frescelor religioase. Iar parfumul său, miros penetrant, îmbătător deasupra tuturor. El mă amețea și mă învăluia cu o încântare ce izvora dintr-o lume biblică legendară". Simbol al purității prin culoarea sa albă, crinul ilustrează inocența, castitatea, dar și uitarea de sine în seama lui Dumnezeu. De asemenea, crinul heraldic cu sașe petale simbolizează gloria.



    Despre dragostea sa pentru flori și frumoasele sale creații artistice, Nichifor Crainic spunea în Icoanele vremii: "Regina Maria nu s-a sfiit să ne arate că în fața unui crin cu miezul galben ca o fărâmă de lună, ori în fața unui stânjenel cu petale vinete ca cerul de seară, sufletul său știe să îngenuncheze evlavios, ca al oricărui îndrăgostit de armonia culorilor și liniilor. Sufletul acesta de o finețe rară a plutit cu pajura măiastră în împărăția basmelor…a răsfrânt în limpezimea lor căderea apelor, s-a deschis cu zorile și s-a întristat cu asfințitul…ca să se adune în urmă ca izvoarele, în matca operei de artă".

   În Castelul Pelișor se află expus un scaun pictat de Regina Maria cu motivul crinului cu cinci petale. Inspirat de piesele de mobilier realizate de Baillie Scott, scaunul are o formă modernă, cu spătar înalt, linii drepte, epurate de ornamente. Piesa de mobilier a fost realizată în atelierele Școlii de Arte și Meserii din Sinaia și este lucrată în lemn de tei aurit pe întreaga suprafață cu foiță de aur.

Text: Alexandra Ghioarcă, muzeograf.

***Muzeul National Peles

Retroversibil

 


Colecția Adina Nanu 


Teatrul Național I. L. Caragiale, București


8 iunie 2021



Pe simezele Capitalei - Grup 75

 


Arta plastică contemporană românească


Căminul Artei, București 


7 iunie 2021