La ceas aniversar




Arta plastica contemporana romaneasca


Galeria Odeon, Bucuresti


28 februarie - 27 martie 2016







Martisor - traditie si simbol




Muzeul Maramuresan


Muzeul de Etnografie, Sighetu Marmatiei


25 februarie 2016







Va asteptam cu drag la cea mai frumoasa expozitie organizata de copii in scop caritabil!
***

Emigrarea interioară




Muzeul National Brukenthal


Stefan Bertalan


10 februarie - 3 aprilie 2016







Aristocraţi români în lumea lui Proust: Anton Bibescu, Martha Bibescu, Anna de Noailles, Elena Bibescu




Lansare de carte


Mihai Dimitrie Sturdza


Libraria Humanitas, Cismigiu, Bucuresti


27 februarie 2016






    Vă aşteptăm sâmbătă, 27 februarie, ora 17:00, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu, la lansarea volumului Aristocraţi români în lumea lui Proust: Anton Bibescu, Martha Bibescu, Anna de Noailles, Elena Bibescu de Mihai Dimitrie Sturdza, recent apărut la Humanitas, în colecţia Istorie.     La eveniment vor participa, alături de autor, istoricii Georgeta Filitti, Andrei Pippidi şi Sergiu Iosipescu. Întâlnirea va fi moderată de Cătălin Strat, redactor al Editurii Humanitas.

   Această carte are patru eroi. De fapt cinci, cu Marcel Proust, care le este prieten şi confident. Cu toţii iubesc artele, spectacolele de teatru, frecventează saloanele literare, adoră viaţa mondenă şi cu toţii sunt atinşi de o maladie care, în atmosfera de Belle Époque, doar la elite e firească şi cumva obligatorie: snobismul. Dar, dincolo de imaginea unor aristocraţi români care fac parte din lumea bună pariziană, descoperim un diplomat discret şi eficient, Anton Bibescu, o scriitoare care ţine să strălucească şi în cercurile influente, Martha Bibescu, o poetă căreia contemporanii îi spun „divina contesă“, Anna de Noailles, şi o pianistă care uimeşte prin virtuozitate, Elena Bibescu.
   "Anne de Noailles şi Constantin Brâncoveanu, Marthe Bibesco şi Anton Bibescu au jucat în cultura europeană a vremii lor un rol ce nu poate fi trecut cu vederea. Ei au fostprieteni apropiaţi şi admiratori ai lui Marcel Proust, încă din vremea când acesta era un necunoscut în afara cercurilor mondene ale Parisului. Acolo, multă vreme, lui Proust nu i s-a dat nici o importanţă. Şi din acest motiv, pe care nici nu-l puteau bănui la acea vreme, cei patru români au ocupat un loc deloc neglijabil în <Galaxia Proust>, în lumea personajelor care au contribuit la geneza suitei În căutarea timpului pierdut, astăzi obiect de preţuire universală.
    Tot ei au fost antemergătorii altei generaţii de români, cea a lui Emil Cioran, Mircea Eliade şi Eugen Ionescu, care, ca şi Proust, sunt astăzi nume şi repere de neocolit…“
(Mihai Dimitrie Sturdza)
***

Vindecari miraculoase - Mişu Popp




Muzeul Municipiului Bucuresti


3 martie - 22 mai 2016





   Muzeul Municipiului Bucureşti continuă seria manifestărilor derulate sub titlul Vindecari miraculoase cu o expoziţie dedicată pictorului Mişu Popp, vernisată în ziua de joi, 3 martie, ora 12:00, la Palatul Suțu. 
    Organizatorii aduc în atenţia publicului intervenţiile de restaurare realizate de către specialiştii muzeului asupra unei picturi de excepţie a acestui artist. Portretul de femeie semnat de Mişu Popp în 1857, prezentat în expoziţia Vindecări miraculoase, este o lucrare provenită din valorosul patrimoniu al Pinacotecii Municipiului Bucureşti. În pictură se regăsesc elementele compoziţionale ale portretelor de la jumătatea secolului al XIX-lea, care aveau un rol de mărturie socială şi de prezervare imagistică pentru viitor: de la rochia de mătase bogată, bijuteriile sau buchetul de nuntă, până la sfeşnicul cu trei braţe sau oglinda.
   Seria Vindecări miraculoase a fost creată la iniţiativa Dr. Adrian Majuru şi îşi propune să dezvăluie vizitatorilor muzeului anumite secrete legate de procesul de restaurare. Expoziţia dedicată artistului Mișu Popp este realizată de către Simona Predescu (Expert restaurator pictură) şi Ioan D. Popa (Şef Secţie Restaurare – Conservare). Expoziţia a fost organizată cu contribuţia Dr. Marian Constantin (Şef Secţie Artă) şi Liana Ivan-Ghilia (Muzeograf), iar investigaţiile fizico-chimice au fost asigurate de către Ingrid Poll (Chimist).
    Reprezentant al academismului românesc, Mişu Popp întregeşte grupul de pictori ardeleni care au lăsat o puternică amprentă asupra picturii româneşti din secolului al XIX-lea – alături de Constantin Lecca şi Carol Popp de Szathmary. Se remarcă atât prin picturile de şevalet, cât şi prin picturile murale realizate în biserici, pictate individual sau împreună cu prietenul său Constantin Lecca.
    Lucrarea Portret de femeie a intrat în laboratorul de restaurare pictură al Muzeului Municipiului Bucureşti cu probleme deosebite de conservare. Acestea deformau imaginea picturii aşa cum ar fi trebuit să fie percepută de către privitor şi, în acelaşi timp, întreţineau o puternică tensiune asupra structurii lucrării. Lucrarea suferise intervenţii de reparare a unor spărturi şi sfâşieri în urma cărora a fost foarte afectată prin arderea stratului pictural şi deformarea suportului de pânză. Intervenţia a constat în aplicarea pe spatele lucrării a mai multor petice cu ceară în vederea reparării spărturilor din pânza suport. Aceste petice s-au imprimat în pânză fiind vizibile pe faţă și determinând în timp strângerea inegală a pânzei suport în jurul peticelor. Suportul prezenta deformări şi pe marginea interioară a şasiului din cauza unei slabe întinderi a acestuia pe şasiu cauzată în principal de oxidarea puternică a pânzei în jurul cuielor şi alunecării sau desprinderii pe alocuri a acesteia. Lucrarea a fost întinsă pe şasiu nou confecţionat, cu pantă, traverse şi pene. Lacunele au fost chituite, s-a făcut integrarea cromatică şi vernisarea finală. Lucrarea a fost înrămată cu o ramă nouă şi protejată pe verso cu carton neutru pentru o conservare eficientă.
    Textura bogată a rochiei din Portret de femeie, transparența fragilă a dantelei, prospețimea florilor decorative, amplitudinea buclelor, somptuozitatea discret sugerată a decorului – toate aceste elemente compun cadrul impresionant al prezenţei personale ce constituie, de fapt, subiectul lucrării. Esenţa acestei prezenţe pare să fie o notă de vagă melancolie străbătând din trăsăturile delicate ale figurii distante şi totodată – graţie abilităţii pictorului – familiare, a necunoscutei a cărei psihologie suntem invitaţi să o descifrăm. 
Expoziția va putea fi vizitată în perioada 3 martie – 22 mai 2016. Vă așteptăm!
***

Imaginea din oglindă




Muzeul National de Arta al Romaniei


Bucuresti


24 februarie 2016





   Vă invităm să participaţi miercuri, 24 februarie 2016, ora 16:30, la conferinţa Imaginea din oglindă susţinută de prof. univ. dr. Adina Nanu în cadrul expoziției EGAL. Artă și feminism în România modernă.
    Nu uitați sa trimiteti inainte un mail la programari@art.museum.ro pentru a va înscrie! 

   Conferinţa îşi propune să prezinte câteva dintre pictoriţele şi sculptoriţele prezente în expoziţia EGAL. Artă şi feminism în România modernă, analizând mai puţin operele create de acestea, cât mai ales propria lor înfăţişare compusă în oglindă. În perioada când emanciparea femeilor s-a manifestat cel mai vizibil, cu precădere între cele două războaie mondiale, aceste artiste au făcut parte din prima generaţie care a studiat, a lucrat şi a expus în domeniul artelor majore, domeniu rezervat până atunci în exclusivitate bărbaţilor.
     Adina Nanu este doctor în istoria artei şi estetică, având o îndelungată activitate ca profesor la Universitatea Naţională de Arte şi la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică I. L. Caragiale din Bucureşti. Totodată, este prima şi singura autoare din România a unui volum despre istoria costumului universal.

Exponatul lunii: Convoi la Plevna




Muzeul National de Istorie a Romaniei


Bucuresti


25 februarie - 18 martie 2016






  Muzeul Naţional de Istorie a României (MNIR) prezintă în luna februarie 2016, în cadrul micro-expoziţiei Exponatul lunii, o piesă excepţională: Convoi la Plevna - o pictură de Ștefan Luchian expusă pentru prima dată după restaurare. Vernisajul micro-expoziţiei va avea loc joi, 25 februarie 2016, începând cu ora 13:00, la sediul muzeului din Calea Victoriei, nr. 12, Sala Lapidarium.
   Supranumit "poetul plastic al florilor”, Ştefan Luchian a deschis drumuri noi în arta românească prin intermediul operei sale, exercitând o puternică influenţă asupra picturii din primele decenii ale secolului al XX-lea.
    Marele artist, de la a cărui moarte se împlinește anul acesta un secol, s-a aflat la începutul creaţiei pe linia realistă a reprezentării plastice, urmând pentru o vreme calea înaintaşilor săi. A fost apreciat ca fiind unul dintre cei mai străluciţi urmaşi ai lui Nicolae Grigorescu şi Ion Andreescu, "părinţii” picturii româneşti. Luchian reprezintă prin lucrările sale expresia şi conştiinţa profund istorică a naţiunii româneşti şi datorită tatălui său, militar, implicat în evenimentele istorice ale vremii. Astfel, evenimente importante, cum ar fi Războiul pentru Independenţa naţională a României (1877-1878), sunt marcate în opera lui Luchian prin lucrări precum: O santinelă, Santinela de la 1877, Roşiorul sau Curaj. Pictorul reînsufleţeşte pe pânză imaginea tinerilor oşteni români ce cu arma în mână sunt gata să-şi apere hotarele ţării.
    Subiectul picturii denumită Convoi la Plevna priveşte, de asemenea, o secvenţă din Războiul de Independenţă, un motiv intens explorat şi în pictura lui Grigorescu. Realizat în perioada de început a creaţiei pictorului, tabloul Convoi la Plevna, aflat în colecția Muzeului Național de Istorie a României, se află sub puternica influenţă artistică a lui Nicolae Grigorescu din punct de vedere al subiectului, compoziţiei şi cromaticii. Este posibil ca această pictură să fi fost realizată pentru a pregăti o altă lucrare de mai mari dimensiuni, cu acelaşi titlu, ce urma să fie expusă la un salon parizian în anul 1892.
    Tabloul Convoi la Plevna a fost supus unui complex proces de conservare-restaurare, în urma căruia a fost "readus” la viață și redat publicului iubitor de frumos. Operațiunea de restaurare, realizată de lector univ. dr. Romeo Gheorghiță și de dna. Sorina Gheorghiță, a fost una complicată, întrucât lucrarea prezenta numeroase intervenţii anterioare iar examinarea realizată înaintea restaurării a revelat existenţa unor degradări şi pierderi destul de semnificative. Operaţiunile de restaurare au avut în vedere recuperarea autenticităţii imaginii operei de artă. Procesul metodologic şi de analiză preliminară, a urmărit în primul rând conservarea şi recuperarea valorii autentice istorice şi estetice a picturii Convoi la Plevna.
   Micro-expoziţia va fi deschisă la Muzeul Naţional de Istorie a României în perioada 25 februarie - 18 martie 2016, putând fi vizitată de miercuri până duminică în intervalul orar 9:00 – 17:00.

Vă așteptăm cu drag la MNIR!

125 de ani de la înființarea Societății Arhitecților Români




Biblioteca Centrala Universitara


Bucuresti


26 februarie 2016






   Simpozionul 125 de ani de la înființarea Societății Arhitecților Români va avea loc vineri, 
26 februarie, ora 10:30, în Aula Bibliotecii Centrale Universitare București, clădirea Fundației Regale Carol I - Calea Victoriei, nr. 88.
    Organizat de Uniunea Arhitecților din România și de Ordinul Arhitecților din România, simpozionul celebrează înființarea, la 26 februarie 1891, de către 24 de arhitecți români, a propriei organizații profesionale.
    Trecând prin diferite forme de organizare și parcurgând etape istorice diferite, Societatea Arhitecților Români și, mai apoi, Uniunea Arhitecților din România au avut un rol considerabil în afirmarea profesiei, a arhitecturii și a urbanismului ca părți esențiale ale mediului construit în România.
    Intervențiile arhitecților Alexandru Beldiman, Peter Derer și Nicolae Lascu vor releva principalele particularități ale etapelor succesive ale existenței SAR-UAR, de la înființare până la desființarea SAR în 1948; Uniunea Arhitecților între 1952 și 1989; Uniunea Arhitecților din România din 1990.
    După discuții, în partea a doua a manifestării, va fi prezentat un film având la bază expoziția Arhitecți români creatori de patrimoniu cultural, realizată sub coordonarea arh. Cristina Olga Gociman, cuprinzând cele mai semnificative exemple de arhitecturi din România până în 1990.
***Ioana Zinelli

În căutarea Sophiei




Muzeul National Brukenthal


Sibiu


2 februarie - 31 iulie 2016






   În contextul aniversării bicentenarului Muzeului Naţional Brukenthal în anul 2017, expoziţia 
În căutarea Sophiei oferă (la Cabinetul de Cartografie) o privire de ansamblu asupra vieţii şi personalităţii Sophiei von Brukenthal (1725-1782), soţia baronului Samuel von Brukenthal, Guvernator al Transilvaniei şi întemeietor al Muzeului Brukenthal.
    Expoziţia este dezvoltată pe panouri de mari dimensiuni, ce prezintă informaţii interdisciplinare şi reproduceri după lucrări de artă din pinacoteca Brukenthal, după documente de secol XVIII, precum şi reprezentări vizuale recente ale Palatului Brukenthal.
Tematic se delimitează mai multe nuclee:
- familia Sophiei;
- analiza istoricului de artă dr. Alexandru Sonoc şi a chirurgului estetician prof. Norbert Pallua, M.D., Preşedinte al EBOPRAS, asupra unicului portret al baronesei cunoscut nouă, pentru a determina vârsta Sophiei la data realizării portretului;
- două întineriri ale Sophiei la vârsta de 25 de ani, realizate prin tehnica digitială age regression de către portretistul criminalist Florin Lăzău, şi din perspectivă artistică de către Robert Strebeli;
- aspecte ale personalităţii şi activităţii Sophiei von Brukenthal;
- moştenirea culturală a familiei von Brukenthal.
    Expoziţia În căutarea Sophiei reprezintă continuarea proiectului cultural omonim, derulat în 2015 de Muzeul Naţional Brukenthal şi co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional.
Curator: Maria Barna
Consultant științific: dr. Alexandru Sonoc
Fotograf: Alexandru Olănescu
Grafică: Chris Balthes
Text oferit de curatorul expoziţiei:

Targul Martisorului la...Sosea




Muzeul National al Taranului Roman


Bucuresti


26 februarie - 1 martie 2016







    Mărțișor, Mărțișug sau Marț era consemnat de etnologii începutului de secol XX, ca obicei de 
1 martie, prezent nu numai la români, dar și la bulgarii și albanezii din Balcani. Obicei pe care țăranii îl repetau în fiecare început de primăvară ca semn protector împotriva bolilor și a nenorocului. Copiilor li se lega o monedă de argint la mână cu un fir răsucit de lână sau de bumbac alb și roșu ca să fie feriți de boală, pe care aceștia îl legau după 12 zile în pom ca să fie pomul roditor, iar vitelor li se agăța fir roșu cu alb ca să fie sănătoase și la fel, bune de rod. Preluată de lumea urbană și devenită modă, firul de bumbac devenit fir de argint sau de aur, purtat drept colier și podoabă, ținut la piept, primit ca suvenir și mai nou cadou, povestea mărțișorului supraviețuiește în diferite forme până în contemporaneitate, de la firul simplu răsucit în alb și roșu până la mărțișorul virtual.
     Muzeul Național al Țăranului Român continuă și anul acesta tradiția ultimelor târguri organizate de Mărțișor, oferind publicului 5 zile de răsfăț vizual, fiind invitat să aleagă din oferta bogată care urmărește, ca și până acum, să particularizeze târgul prin unicitatea, creativitatea și diversitatea mărțișoarelor.
    În peisajul târgurilor bucureştene, Târgul Mărțişorului de la MNȚR valorifică obiectul handmade, încurajează creativitatea artistică, inovația şi meşteşugul capabil să fie reînnoit cu noi particularități care să comunice prin expresivitate, imaginație, simț al umorului semnificațiile mai vechi sau mai noi ale mărțișorului. Participanții invitați — studenți, artiști, designeri, arhitecți, meșteșugari — folosesc ca sursă de inspirație lumea și mitologia țărănească ori imaginează noi forme ale creativității urbane: de la obiectul manufacturat și reciclat care folosește materiile naturale devenite clasice la amprenta unui design contemporan, banda desenată sau personaje și semne din mitologia urbană, imaginate pe o multitudine de materii neconvenționale.
    Alături de participanții invitați la târg se numără, ca în fiecare an, şi şcoli, fundații, asociații, organizații care desfășoară acțiuni cu caracter umanitar pentru copii cu dizabilități și sprijin pentru categoriile defavorizate, toți aceștia fiind invitați din oficiu, fără selecție.
    Devenită accesoriu tradițional al Târgului Mărțișorului, oferta gastronomică vine cu produse ce sunt mai aproape de conceptul de bucătărie naturală, chiar dacă zona reprezentată este rurală sau urbană: turtă dulce, prăjiturele de casă, cozonaci şi alte produse de patiserie – Bucovina, Alexandria, Baia Mare și Buzău, miere, dulcețuri – Ilfov, ceaiuri și plante de leac din Dâmbovița.

Vă așteptăm ca în fiecare an să mărțișorim împreună cu fir alb și roșu timp de 5 zile


Organizator: Secția Educație muzeală
Responsabil selecție / Coordonator: Lila Passima
Echipa de organizare: Oana Constantin, Simona Hobincu
Contacte / relații cu media audio-vizuală: Iuliana Bălan
info@muzeultaranuluiroman.ro/ 021-317.96.60

Perioadă: 26 februarie – 1 martie 2016
Orarul târgului: 10:00 – 18:00
Loc de desfășurare: 
curtea interioară a MNȚR, sala Acvariu, holul de intrare – Studioul Horia Bernea
Bilet de intrare: 4 lei preț întreg, 2 lei preț redus (elevi, studenți, pensionari)
***

Targ filatelic si numismatic




Colectii si Colectionari


International Trade Center, Brasov


19 martie 2016






Smaranda Braescu – Portretul unei campioane



Muzeul de Istorie Paul Paltanea


Muzeul Casa Colectiilor, Galati


25 februarie 2016





    Muzeul de Istorie Paul Păltănea, în parteneriat cu Școala Gimnazială nr. 5 Galați, vă invită joi, 25 februarie 2016, ora 14:00, la expunerea susținută de muzeograf Mihaela Damian: Smaranda Braescu – Portretul unei campioane, menită să celebreze memoria primei parașutiste românce, ale cărei virtuți l-au determinat pe Octavian Goga să afirme: "nu cunosc un devotament pentru o idee, manifestat cu o pornire de sacrificiu mai curată, mai îndrăzneață și mai nobilă decât actele eroice ale acestei ființe plăpânde, care primejduindu-și viața de atâtea ori a stabilit un record în aviație, purtând faima numelui nostru peste hotare.”
    Evenimentul se va desfășura la Muzeul Casa Colecțiilor Galaţi (fosta Farmacie Ținc, str. Eroilor, nr. 64).
Vă aşteptăm !

Pe simezele Capitalei




Expozitie de pictura si fotografie


Crowne Plaza Hotel, Bucuresti


26 februarie 2016





Targ de Martisor




Muzeul National de Geologie


Bucuresti


26 februarie - 6 martie 2016






***Muzeul Geologic Igr