joi, 18 februarie 2016

Expozitie comemorativa




Arta plastica contemporana romaneasca


Ion Matasareanu


Muzeul de Arta Constanta


18 februarie - 10 martie 2016







În mişcare. O viaţă




Oliver Sacks


Libraria Humanitas, Cismigiu, Bucuresti


23 februarie 2016






    Editura Humanitas vă aşteaptă marţi, 23 februarie, ora 19:00, la Librăria Humanitas de Cişmigiu pentru o seară dedicată lui Oliver Sacks şi emoţionantului său volum de memorii 
În mişcare. O viaţă.
   Vlad Zografi, Bogdan O. Popescu, Vlad Stroescu, Doru Căstăian şi Lidia Bodea vor vorbi despre vizionarul neurolog şi autor al unor fascinate cărţi care au avut un mare impact asupra intelectualilor umanişti din toată lumea şi care s-au bucurat de o uriaşă notorietate internaţională, fiind traduse în 25 de limbi, în tiraje de milioane de exemplare. Cărţile sale sunt studiate în universităţi de către neurologi, scriitori, filozofi şi sociologi.
    Awakenings a stat la baza filmului cu acelaşi titlu (cu Robert De Niro si Robin Williams, film nominalizat pentru Premiul Oscar) şi a piesei lui Harold Pinter, A Kind of Alaska.
   Omul care îşi confunda soţia cu o pălărie (The Man Who Mistook His Wife for a Hat) a fost de asemenea pusă în scenă, cu mare succes, în regia lui Peter Brook.
   Editura Humanitas a publicat în colecţia Paşi peste graniţe şapte dintre lucrările sale: Revenirea la viaţă, Un picior de sprijin, Muzicofilia, Omul care îşi confunda soţia cu o pălărie, Văzând glasuri, Ochiul minţii şi În mişcare. O viaţă.
    La începutul anului 2015, aflând că mai are puţin de trăit, Oliver Sacks a trimis cotidianului New York Times o declaraţie în care spunea: "Îmi revine acum să aleg în ce fel voi trăi lunile care-mi rămân de trăit. Ar trebui să fie în cel mai plin, mai profund şi mai productiv mod cu putinţă.“
   Două luni mai târziu îi apărea ceea ce avea să fie ultima sa carte, un volum de memorii în care autorul Omului care îşi confunda soţia cu o pălărie priveşte în urmă cu seninătate şi nostalgie, cu un umor menit să spulbere orice urmă de autocomplezenţă, dar şi cu încredinţarea că viaţa nu i-a fost zadarnică. De la patima pentru motociclete şi haltere din tinereţe până la cea pentru înot şi scufundări nutrită până în ultimii ani, de la pasiunea pentru chimie şi medicină la frământările privind calea de urmat în practica medicală şi neastâmpărul cercetătorului dedicat fără rest neurologiei şi fiziologiei, întreaga viaţă a autorului pare să fi stat sub semnul unei mişcări necontenite şi al unei energii fără margini. Mai presus de toate însă, prin evocarea numeroasei sale familii şi a numeroşilor săi prieteni (printre care Thom Gunn, A.R. Luria, W.H. Auden, Francis Crick sau Robert De Niro şi Robin Williams), prin evocarea atâtor pacienţi cărora le-a purtat un interes şi o compasiune nesmintite, memoriile lui Oliver Sacks vorbesc despre marea lui dorinţă de a înţelege, despre căldura umană care i-a animat întreaga viaţă şi activitate şi, nu în ultimul rând, despre marea bucurie a scrisului.
    "Nu pot pretinde că nu îmi este frică. Dar sentimentul predominant este cel de gratitudine. Am iubit şi am fost iubit; mi s-a dăruit mult şi am dat câte ceva în schimb; am citit şi am călătorit, am gândit şi am scris. Am interacţionat cu lumea, acea interacţiune specială de care sunt capabili scriitorii şi cititorii.
    Am fost, mai presus de toate, o fiinţă conştientă, un animal inteligent pe această frumoasă planetă, iar acest lucru, în sine, a fost un enorm privilegiu şi o aventură.“
(Oliver Sacks, The New York Times)
***

Abstract 2016




Arta plastica contemporana romaneasca


Liviu Nedelcu


Galeriile de Arta Focsani


18 februarie 2016




Gest și materie

   Disputată mereu între un figurativism cu investitură culturală, de amplă deschidere conotativă și un expresionism abstract la fel de conștient asumat ca atitudine culturală, în traseul obstinatei căutări/practici a unei libertăți maxime în raport cu realitățile extraestetice, dar cu atât mai atentă la exigențele compoziției pur picturale, creația lui Liviu Nedelcu exploatează fără rezerve, fără prejudecăți, instrumentarul conceptual și expresiv pus la dispoziția unui artist cu experiență de atelier de specificul eclectic al postmodernismului. Totuși, libertatea gestului ca expresie a unei alerte neliniști, a unei energii interioare de natură biologică și, în aceeași măsură, psihică, prezentă în toate/în majoritatea compozițiilor sale, dincolo de angajamentele semantice ale ciclurilor ce le includ, dovedesc opțiunea de fond pentru gestualism, pentru libertatea imperioasă a mișcării în spațiu și preferința pentru spațiile/compozițiile deschise. Această constanță a prezenței traseelor gestuale, uneori tinzând spre stagnarea gestului în pată, asigură omogenitatea stilistică a creației sale angajată în susținerea unor atitudini sociale, spirituale, culturale și chiar polemic culturale cu exigențele lor retorice.
   Ciclul de picturi recent realizate, și care fac obiectul actualei expoziții, explorează filonul acestei abstracții esențial legate de concret, de materialitatea substanței picturale, cromatice și de suport concret și, de materialitatea/substanțialitatea psihică. Modernismul istoric pune în dezbatere relația abstract-concret în cadrul defigurativizării raționaliste, al reducției tridimensionalității la planeitate și al diversității formale mimetice la severitatea geometrică. În opoziție cu acest program auster, care exclude în aceeaşi măsură proliferarea/descriptivitatea formală analitică și substanțialitatea cromatică, expresionismul abstract la fel de ostil reprezentării, debutează la sfârșitul celui de-al doilea război mondial, sub semnul protestului politic, la fel de violent ca tensiune a mișcării, ca regim cromatic, ca și realitatea la care reacționează, transferând-o în limbaj artistic.
    Dacă semanticitatea abstracționismului conceptual, geometric, este fie de încărcătură metafizică, fie de referință filozofică, neoplatonică, fie de citare științifică, (până la totala autoreferențialitate a minimalismului), abstracționismul liber, expresionist deschis unor angajamente tematice subiective la fel de limitate în afara primei vehemențe retorice, se asociază explorărilor psihologice care caută un eu primitiv de dincolo de primele schițe de limbaj, de pe pragul dintre civilizație și naturalitatea pură, în care „gestul și cuvântul” sunt încă solidare, dar este și deschis hibridărilor cu discursul figurativ și în continuitatea complementarității cu discursul vorbit, cu cuvântul, gestul devine scriitură, semn, text. Acest traseu al depășirii primei investituri protestatare, de anvergură politică a gestualismului i se încadrează creația lui Liviu Nedelcu, uneori de un gestualism pur, total liber de sarcina figurativă, deși alteori foarte coerent integrat, mai precis integrând discursul figurativ.
    Ciclul Abstract, căruia i-a integrat și lucrări din subciclul Cuiburi aduce în pictura lui Liviu Nedelcu un plus remarcabil de concretețe materială, o densitate a traseului cromatic la care participă atât consistența suportului pigmentar, cât și intensitatea- armonică - a culorii. Raporturile între tonurile de roșu, tonurile de albastru, secondate de alb, sunt uneori extinse pe suprafețe ample în economia compoziției, și de trasee de un negru intens, și la care participă uneori și alte culori verde, orange, galben, brunuri calde. Dinamismul gestual susține o tramă narativă la fel de consistentă, deși lipsită de suportul explicit al unei „istorii”, confruntarea, continuitatea dintre mișcarea energic-deschisă, angajând spațiul, și nuclee care convertesc această mișcare, uneori curbilinie spre o circularitate aproape închisă, cu tensiuni de tridimensionalitate (cuiburile, sau simple aluzii la nod sau centru) generând, un centru spațial și de condensare temporală (Alexandra Titu)
***

Travel in the City




Colectii si Colectionari


Inscrisuri de toate felurile




O carticica (de format jumatate cat un A4) destinata copiilor.
Sa zicem de varsta "ciclului primar".
Din Statele Unite ale Americii. 
Editata in cadrul colectiei Little Wonder Book la 1939.
Contine cunostinte generale dintr-o anume tematica.
N-am rezistat tentatiei si-am achizionat-o contra a 25 de centi. Plus taxe, desigur.
Nu de alta, dar contine numeroase fotografii cu mult parfum de epoca.
Am zis ca le putem vedea impreuna.




Copii mergand pe trotuar.
Ei sunt Jean si Buddy. Personajele care "calatoresc" prin oras.
Prin New York, de fapt.


Diferite mijloace de transport pentru copii... 


Autobuzul care-i duce la scoala.


Jucarii "concepute" de catre Jean si Buddy.


O strada aglomerata.


Autobuzul cel mare. Si galben.


Zona de siguranta.


Tramvaiul.


Troleibuzul.


Taxiul.


Expozitie de autoturisme.


O macheta a orasului facuta de catre copii la scoala. Din cutii de carton.


Aceste semne ajuta sa fie strazile orasului sigure.


Politisti.


Statia metrolului (trenului) de suprafata.


L Train: Trenul de suprafata.


Statie (subterana) de metrou.


Metroul.


Feribotul.


Tunelul de sub fluviu (Hudson).


Marele Pod (Brooklyn).


Skyport.


Machete de trasura si tramvai prezente in muzeu.


Alte exponate aflate in muzeu.


Desen realizat de catre Buddy.


Titlurile din colectia Little Wonder Books.


Coperta I si IV a brosurii noastre.

Portretistică transilvană de secol XIX în patrimoniul Muzeului de Artă Cluj-Napoca (Colecția Casinei din Cluj)





Muzeul de Arta Cluj - Napoca


24 februarie - 20 martie 2016





    Muzeul de Artă Cluj-Napoca (MACN), instituție publică de interes județean, care funcționează sub autoritatea Consiliului Județean Cluj, organizează, în perioada 24 februarie – 20 martie 2016, expoziția intitulată generic Portretistică transilvană de secol XIX în patrimoniul Muzeului de Artă Cluj-Napoca (Colecția Casinei din Cluj).
   Inaugurarea oficială va avea loc miercuri, 24 februarie 2016, ora 18:00, în prezența domnilor Lucian Nastasă-Kovács, manager al Muzeului de Artă Cluj-Napoca, Vákár István, vicepreședinte al Consiliului Județean Cluj, Vekov Károly, președinte al Casinei din Cluj, precum și a curatorului expoziției, doamna Pásztor Csenge Bíborka.
   Consacrată genului portretistic, expoziția își propune să prezinte, în premieră, un fond patrimonial inedit, de certă importanță artistico-documentară, care lărgește perspectiva asupra producției picturii de șevalet transilvănene din a doua jumătate a secolului al XIX-lea, el reprezentând, totodată, și o mărturie valoroasă cu privire la un aspect semnificativ al istoriei orașului, și anume destinul așa-numitei "Casine din Cluj” și a colecției sale de portrete.
    "Casinele”, introduse de contele Széchenyi István de Sárvár-Felsővidék (1791-1860) în Ungaria, iar sub influența sa directă și în Transilvania, au deținut o importanță deosebită atât în viața publică maghiară, cât și în cea românească, ele jucând rolul unor veritabile focare de cultură frecventate de personalități de seamă ale vieții politice, sociale și economice ale timpului sau chiar constituind nucleele unor viitoare societăți științifice. Prima societate românească de acest fel din Transilvania, Casina română din Brașov, a fost întemeiată în urbea de sub Tâmpa, în 1835, ca loc de întâlnire culturală pentru negustorii români, istoria ei fiind indisolubil legată și de marile lupte politice din vremea revoluției pașoptiste și a Memorandumului din anul 1892.
     "Casina din Cluj” a fost înființată în anul 1833 de către reprezentanții nobilimii transilvănene, după modelul cluburilor englezeşti de la începutul secolului al XIX-lea, lucrările de construcţie ale sediului său monoetajat de pe strada Deák Ferenc (actualul Bulevard al Eroilor nr. 16) fiind încheiate la finele veacului. Costurile de amenajare a spaţiilor interioare ale noului aşezământ – mobilier, tablouri, inclusiv porțelanuri – au fost acoperite integral din donaţiile publice ale membrilor, nefiind însă exclusă nici posibilitatea ca, după finalizarea înălțării sediului, să fi fost achiziţionate și alte piese de utilitate.
    Cum a evoluat apoi istoria Casinei, care au fost diversele evenimente istorice ale secolului XX ce și-au pus pecetea asupra destinului ei şi, nu în ultimul rând, a colecţiei de portrete, când și în ce împrejurări au fost îndepărtate aceste tablouri, ce s-a întâmplat ulterior cu respectivele opere de artă etc. – sunt doar câteva teme pe care şi-a propus să le elucideze cercetarea derulată de Pásztor Csenge Bíborka, curatorul expoziţiei. Cât privește contextul istoric al scoaterii portretelor din circuitul public obișnuit, acesta este unul deja aproape "clasic” pentru Europa centrală și de răsărit, în contextul sfârșitului celei de-a doua conflagrații mondiale, când Armata Roșie a ocupat țări care – mai apoi – vor fi incluse în așa-numitul "Bloc comunist”, Uniunea Sovietică impunând cu forța un regim politic și o ideologie ce vor domina spațiul vreme de aproape o jumătate de veac.
Ca un paradox însă, în toată perioada interbelică și până la finele ultimei conflagrații mondiale, edificiul Casinei din Cluj a funcționat ca sediu al comandamentelor diferitelor trupe militare, în mod succesiv române, maghiare și sovietice. Dacă în cazul primelor două corpuri de armată nu există informaţii privitoare la eventuale distrugeri provocate în interiorul clădirii, invazia sovietică s-a dovedit a fi cu adevărat fatală pentru sediul Casinei, situație ce s-a perpetuat în întreaga perioadă de instaurare a regimului comunist în România, pentru ca mai apoi să se manifeste un dezinteres major în ceea ce privește protejarea și conservarea monumentelor istorice, mai ales dacă acestea purtau pecetea culturală a unor grupuri etnice minoritare. Așa se face că multe dintre palatele și castelele transilvane au devenit sedii de CAP ori SMA, iar transformarea unora în sedii de școli sau cămine pentru elevi fiind deja un gest de bunăvoință. În aceste împrejurări, devastările, furturile și indolența au fost la ordinea zilei, clădirile ruinându-se pe zi ce trecea, în vreme ce mobilierul, bibliotecile impresionante, galeriile private, porțelanurile etc. au căzut pradă inițial soldaților, apoi activiștilor de partid și hoților de rând. Astfel, pierderile acumulate sunt practic incomensurabile, dispărând valori culturale de nerecuperat.
    Începând cu anul 1946, asistăm treptat la suspendarea comitetului de conducere al Casinei din Cluj, iar mai apoi la desființarea ei. După dispersarea tablourilor datorată soldaților sovietici și arderea documentelor, a urmat mutarea a ceea ce s-a mai putut salva (părți din colecția de pictură și din bibliotecă) la sediul Societății Muzeului Ardelean, naționalizarea acesteia din urmă, survenită în 1948, pecetluind, fără nicio urmă de tăgadă, destinul lucrărilor. Arhivele, respectiv tablourile preluate, au intrat în posesia Academiei Române, iar în anul 1971, cele zece portrete aflate acum, în premieră, în expunere publică au fost transferate Muzeului de Artă, fiind introduse, alături de numeroase alte piese, într-o colecţie cu specific documentar.
   Portretele în cauză, considerate multă vreme pierdute, înfățișează – cu excepția portretului contelui Széchenyi István, pictat la comandă de Barabás Miklós (1810-1898) – diferiți membri ai Casinei clujene, mai precis membrii săi fondatori, având rolul vădit de a-i omagia: Contele Bethlen János de Bethlen (1791–1852), Contele Kendeffy Ádám de Malmovíz (1795–1834), Bölöni Farkas Sándor (1795–1842), Baronul Wesselényi Miklós de Hadad (1795–1850), Contele Mikó Imre de Hidvég (1805–1870), Baronul Kemény Domokos (1807–1885), Baronul Wesselényi Ferenc cel tânăr de Hadad (1810–1885), Contele Bánffy Dániel de Losoncz (1812–1888), Contele Lázár Miklós de Szárhegy (1819–1889). Toate corespund unei tipologii portretistice specifice, și anume portretul de reprezentare și evocare, întemeiat pe anumite convenții: preponderent întâlnim „figura trei sferturi”, aproape de aceeași mărime (înregistrându-se diferențe minore), încadrată de accesorii simbolice care convertesc în plan vizual importanța și rolul social al celui reprezentat. În abordarea temei, accentul cade asupra reliefării fidele și minuțioase a particularităților de natură fizionomică, proprii modelului imortalizat, iar sub raportul limbajului plastic și al facturii execuției, lucrările rămân puternic cantonate în coordonatele stilistice ale artei academice.
Curator: Pásztor Csenge Bíborka
Comisar de expoziție: Alexandra Sârbu
   Restaurarea unui număr de patru portrete de șevalet dintre cele aflate în expunere a fost realizată către domnul Ioan Muntean, expert-restaurator acreditat de Ministerul Culturii.
***

Arcalia și neamul meu




Arta plastica contemporana romaneasca


Vasile Muresan Murivale


Galeria Caminul Artei, Bucuresti


25 februarie - 10 martie 2016




   O minune, o minune este întoarcerea în copilărie. Deodată am auzit o voce care îmi spunea: “Ți-am dat talent, ai lucrat ca un sclav nu zic ba, însă uite, nu ai pictat familia ta și locul unde te-ai născut. Mult nu mai este este, grăbește-te”. Astfel de voci interioare te caută rar.
   Arcalia și neamul meu este partea a treia a tripticului început cu Rude divine – Galeria Căminul Artei- 2013. Teme după maeștri. Ipostaze cristologice - Galeria Orizont 2014, Stejarii din Arcalia - la Fundația Dignitas și Arcalia - Galeria L’Entrepot Monaco 2015.
La acest potret de familie am lucrat doi ani.
Mama era încă în viață, aș fi vrut să știe la ce lucrez.
Din nefericire, neamul meu nu este iubitor de artă. Religia lor e ca un opium.


   În ani tinereții am fost la peisaj cu șevaletul acolo unde peisajul mă chema. Pe Valea Tigăului, cea mai dragă inimii mele, la Valea Sieului, în prunduri și barcuri sau fânețe. Mai târziu am făcut documentația satului, peste o mie de fotografii în diferite perioade de anotimp ale satului Arcalia și ale satelor vecine, Șieu Măgheruș, Valea Măgherușului, Sărățel, Crainimăt, Chintelnic, Chiraleș și Țigău.


   Arhiva cu portrete ale celor din neamul meu. Nu am fotografii cu bunicii mei, doar pe mama “tână”, Marina, o știu în viață, era mama tatălui meu. Apoi părinții mei, frații, surorile și copiii lor, cumnații, cumnatele, unchii și mătușile, verișoarele și verișorii, strănepoții și strănepoatele. La început am făcut schițe de portret în baitz pe hârtie A3 cu fontă, câteva sute, pe care le-am copiat pe folie de plastic transparent și cu desenul punctat ca pauzele de la frescări, apoi le-am redesenat pe pânză, constituind astfel o frescă cu fragmente ale întregului meu neam. Lucrările din această perioadă, în contrast cu seria Rude divine, sunt în culori terne de pământ, ocru, roșu oxid, verde, albastru ultramarine și brun. Ele sunt reasamblate într-un asamblaj pavimentar, care poate fi receptat tridimensional. Seria peisajelor cuprinde vedute cu satul Arcalia, ulițele, dealurile, parcul dendrologic, castelul grofului, pădurea, valea cu stejari, prundurile cu sălcii, grădinile și câmpurile roditoare. Lucrarea se dorește a fi un omagiu adus locului nașterii mele și neamului meu.


    Întregul ansamblu va fi expus în perioada 25 februarie – 10 martie 2016 la Galeria Căminul Artei – CAV. Și, probabil, în viitor la Castelul din Arcalia.
Toată seria cuprinde peste o mie de lucrări, schițe, uleiuri pe pânză și cartoane.
   O expoziție în care domină sentimental locului și al chipului omenesc, de la copii, la maturi și vârstnic. Expoziția va fi panotată precum petalele trandafirilor ori ca amintirile într-un caiet de altădată.
Întru amintirea părinților mei, Axente și Rafila Mureșan.


Vasile Mureșan Murivale
***Uniunea Artiștilor Plastici din România

Salonul de primavara




Arta plastica contemporana romaneasca


Galeriile de Arta Stefan Luchian, Botosani


20 februarie - 10 martie 2016





Comunicat de presă

   Muzeul Judeţean Botoşani găzduieşte, în perioada 20 februarie – 10 martie 2016, în spaţiul Galeriilor de Artă Ştefan Luchian Botoşani, Salonul de primavara - Expoziţie de pictură, grafică şi vitralii Tiffany, în organizarea Uniunii Artiştilor Plastici – Sucursala Botoşani.
   În cadrul Salonului s-au reunit 20 de expozanţi, artişti plastici din ţară: Marcel ALEXA, Aurel AZAMFIREI, Silviu BABII, George BURLACU, Victor FOCA, Talida GRUNZAC, Gheorghe HUIVAN, Anca LARIONESEI, Lila LUNGULESCU, Veronica MOCANU, Florin PRODAN, Lizica SANDU, George ŞPAIUC, Aida ŞUŞTER (Botoşani), Valeriu GORGAN (Dorohoi), Emil CARANICA (Săveni), Eugenia BOTEANU (Comăneşti-Bacău), Leonard MELISCH (Suceava) şi din străinătate – Daniela CARAMAN (Italia).
    Cele peste 70 de lucrări expuse, realizate în diverse tehnici: pictură, grafică, tehnică mixtă şi, pentru prima dată, vitralii realizate în tehnica Tiffany, prezintă genuri diverse: peisajul, portretul, natura statică, arta decorativă şi arta abstractă.
   Expoziţia este un prilej aparte de reîntâlnire a publicului iubitor de artă cu ultimele creaţii ale artiştilor membri ai Uniunii Artiştilor Plastici – Sucursala Botoşani şi ale invitaţilor acestora.
Curatorul evenimentului este Florin Prodan.
Prezintă istoricul Gheorghe Median.
Vernisajul va avea loc sâmbătă, 20 februarie 2016, ora 11:30, la 
Galeriile de Artă Ştefan Luchian Botoşani 
(Str. Piaţa Revoluţiei nr. 13, telefon 0231/514197).
Program de vizitare: zilnic 9:00 – 17:00. Intrarea gratuită.
Întocmit,
Ana-Elisabeta Florescu, muzeograf


Sfarsitul domniei lui Al. I. Cuza. Un nou inceput pentru statul roman modern




Muzeul Casa Cuza Voda


Galati


19 februarie 2016






   Muzeul de Istorie Paul Păltănea Galați în parteneriat cu Liceul Teoretic Sfânta Maria Galaţi vă invită vineri, 19 februarie 2016, ora 13:00 la expunerea cu tema: Sfarsitul domniei lui Al. I. Cuza. Un nou inceput pentru statul roman modern susţinută de muzeograf Maria Magdalena Tuluş.
   Activitatea va releva aspecte importante privind abdicarea lui Cuza pusă la cale de "monstruoasa coaliţie” şi aducerea pe tron a unui prinţ străin. Sub domnia lui Al. I. Cuza şi apoi sub cea a lui Carol I de Hohenzollern – Sigmaringen, România a cunoscut importante realizări politice, economice şi culturale care au transformat-o într-un stat european modern.
   Evenimentul se va desfăşura la Muzeul Casa Cuza Vodă, Galaţi (str. Al. I. Cuza, nr. 80). 
Vă aşteptăm!

La aniversare




Petrut Parvescu


Biblioteca Judeteana Mihai Eminescu, Botosani


20 februarie 2016





Banii nu au miro$




Colectii si Colectionari: Numismatica


Ovidiu Oprea


Castelul Karolyi, Carei


18 februarie 2016




Designed: Dragos Georgescu


Brancusi 140




Prezente romanesti peste hotare


The Wild Horses of Sable Island Gallery, New York, S.U.A.


19 - 21 februarie 2016






   Institutul Cultural Român din New York (RCINY), în parteneriat cu The Wild Horses of Sable Island Gallery și cu RA Entertainment, are plăcerea de a vă invita la un eveniment special, celebrând împlinirea a 140 de ani de la nașterea lui Constantin Brâncuși (n. 19 februarie 1876, Hobița-Peștișani, Gorj - d. 16 martie 1957, Paris), figură majoră a artei secolului XX, a cărui operă, prin originalitatea viziunii, a influențat decisiv evoluția sculpturii moderne.
    Ziua de naștere a marelui sculptor a fost recent declarată, printr-o lege promulgată de Președintele României, sărbătoare națională. Ca urmare, anul acesta este pentru prima dată când se sărbătorește oficial.
   Sub titlul Brancusi 140, evenimentul va fi găzduit de The Wild Horses of Sable Island Gallery (64 Grand Street, New York, NY 10013), vineri, 19 februarie 2016, între orele 18:00 și 20:00.
    La confluența artelor vizuale, literaturii și cinematografiei, această celebrare specială va conține trei părți:
•           Vernisajul expoziției de fotografie a lui Roberto Dutesco (www.dutescoart.com). Născut în România, cetățean canadian și stabilit la NewYork, Roberto Dutesco este un artist plurivalent: fotograf, poet și cineast. El a devenit cunoscut internațional prin proiectele sale artistice cu caii sălbatici de pe Sable Island, de unde și numele galeriei sale. Acești cai sunt protagoniștii unei adevărate “odisei fotografice”, începută în 1994 și desfășurată de-a lungul a peste 20 de ani, precum și ai multi-premiatului film documentar de lung-metraj Pe urmele cailor sălbatici (o producție CBC/Arcadia, 2007). Dincolo de această temă centrală a artei sale, Dutesco a dedicat un alt proiect major Coloanei infinite a lui Brâncuși – componentă a ansamblului sculptural de la Târgu Jiu. În data de 6 iulie 2005, artistul a fotografiat în continuu, timp de 24 de ore, monumentala coloană, văzută în diverse ipostaze, adesea în raccourci-uri foarte puternice, care îi accentuează volumetria geometrică. Rezultatul acestei experiențe personale unice, un adevărat “performance”, este o serie de 250 de fotografii alb-negru, dintre care multe vor fi pe simezele actualei expoziții.
•           Expoziție de carte, cu volume provenind din fondul Bibliotecii ICR New York, dedicate operei și personalității lui Brâncuși, incluzând monografii și studii critice, în engleză, română și franceză, semnate, între alții, de Sidney Geist, Athena Tacha Spear, Marielle Tabart, Carmen Gimenez, Matthew Gale, Barbu Brezianu, Ion Pogorilovschi, Petre Oprea, Catalina Bogdan-Mateescu, A. Petringenaru, Cristian-Robert Velescu, Vasile G. Paleolog, Ștefan Georgescu-Gorjan, D. Bara. Acestora li se va adăga propriul album de fotografii cu operele lui Brâncuși, publicat de Roberto Dutesco în semn de omagiu adus sculptorului.
•           Proiecția filmului documentar Brâncuși (1996, 77 min., în română cu subtitrare în engleză), realizat de regizorul Cornel Mihalache.
 *Cele două expoziții vor rămâne deschise până în data de 21 februarie 2016.

Ce n-a pictat Matisse




Lansare de carte


Ioana Andrada Tudorie


Casa de Cultura a Studentilor, Cluj - Napoca


19 februarie 2016




   Mâine, la Casa de Cultură a Studenților, va avea loc lansarea volumului de poeme Ce n-a pictat Matisse de Ioana Andrada Tudorie.



Dragostea – opinii, reflecții, ipostaze




Centrul Judetean de Cultura Prahova


Centrul Dramatic Mythos, Ploiesti


25 februarie 2016






   De Dragobete, Centrul Județean de Cultură Prahova vă invită să participați la Simpozionul Dragostea – opinii, reflecții, ipostaze joi, 25 februarie 2016, ora 17.00, la Centrul Dramatic Mythos (Palatul Culturii).
   Simpozionul, prin tema abordată și ținuta intelectuală a prezentărilor, se dorește a fi o alternativă culturală la tendințele actuale de abordare minimalistă a unei teme generoase din punct de vedere științific și spiritual.

Reclame fara capitalism




Lansare de carte


Studio Eclectico, Bucuresti


24 februarie 2016





   De nelipsit din caminul dumneavoastra! Acesta ar fi putut fi titlul cărții Reclame fara capitalism  - grafica publicitară românească 1950-1989 la a cărei întarziată lansare vă invităm pe 
24 februarie, ora 19:00, la Studio Eclectico. Întârziată pentru că, deși cartea se găsește din decembrie în librării, abia acum am reușit să ne organizam. Dar am făcut-o bine. Pe 24 februarie, încercăm să aflăm de ce Reclame fara capitalism ar trebui să fie, cum ziceam, de nelipsit din căminul dumneavoastră.
    La evenimentul organizat de Frontline Club Bucharest, vor vorbi graficianul editor Ciprian Isac, documentaristul Mihai Tudoroiu și directorii de creație Raluca Feher și Șerban Alexandrescu.
   Reclame fără capitalism este a patra carte editată de Atelierul de Grafică pe tema graficii românești de dinainte de 1989. Volumul a apărut cu sprijinul Administratiei Fondului Cultural Național și al MediaPost Hit Mail.
   După discuția cu cei 4 vorbitori, continuăm dezbaterea asupra celui mai nimerit titlu al cărții. Era oare mai bun Nici o masa fara peste!?
   Vă așteptăm să votăm pe 24 februarie, ora 19:00 la Studio Eclectico, strada General Constantin Budișteanu nr. 18.

Conținut
   Cartea este rezultatul unei perioade de documentare începută de Atelierul de grafică în 2012. Cuprinde materiale din diverse publicații, reviste, almanahuri, ziare – o riguroasă selecție din peste 3000 de imagini.

Echipa cărții

Documentare și imagini/ Atelierul de grafică, Mihai Tudoroiu, Cristian Dumitru, 
Muzeul Jucăriilor
Foto/ Ciprian Isac, Mihai Tudoroiu
Texte/ Raluca Feher, Șerban Alexandrescu, Atelierul de grafică
Corectură/ Călin Torsan
Prelucrare foto/ Ciprian Isac
Traducere/ Samuel W. Onn
Concept grafic și editorial/ Ciprian Isac, Carla Duschka

Specificații tehnice
Format/ 16,5 x 23,5 cm
Număr pagini/ 176
Hârtie/ Multi Design Natural 130g/mp
Font/ Decima Pro by TipografiaRamis
Tipar/ offset integral policromie + 1 culoare specială
Coperte/ carton colorat în masă cu cotor pânzat
Folio/ 1 culoare
Legătură/ fascicole cusute

Parteneri
Proiect editorial co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.
Cu sprijinul Media Post Hit Mail
***



Ziua Brancusi - Sarbatoare Nationala





Biblioteca Judeteana V. A. Urechia


Galati


1 - 29 februarie 2016





   Biblioteca V. A. Urechia marchează 140 de ani de la nașterea sculptorului Constantin Brâncuși - Ziua Brâncuși, Sărbătoare Națională (19 februarie) printr-o expoziție de carte din colecțiile Secției Împrumut la domiciliu pentru adulți, organizată în holul mare al bibliotecii, parter, în perioada 
1-29 februarie 2016.

Iubim Dragobetele!




Complexul Muzeal Iulian Antonescu


Bacau


24 februarie 2016