luni, 1 noiembrie 2021

Paharul cu apă

 


De pe scenele teatrului românesc de-odinioară 


Teatrul Muncitoresc C.F.R.





Dana Comnea (Regina Anne). 
Premieră: 8 octombrie 1963.





Consemnare publicată în Revista Teatrul, Nr. 2. Februarie 1964.

Târg cu meșteri și anticari

 


Muzeul Național al Țăranului Român 


București 


5 - 7 noiembrie 2021



Exponatul lunii noiembrie

 


Muzeul Național al Unirii 


Alba Iulia 


2 noiembrie - 5 decembrie 2021




     Marți, 2 noiembrie 2021, ora 1100, la Sala Unirii va fi vernisat exponatul lunii noiembrie: Regele Ferdinand, pictură de Zogu Zaharescu.

    Reprezentările regilor României sunt rare, regimul comunist încercând să-i scoată din istorie prin distrugerea a tot ceea ce însemna simbol al regalității. Aceeași soartă au avut-o monumentele și piesele de artă care aminteau de monarhia românească. Sculpturile ori monumentele de for public au fost demontate, inscripțiile care aminteau ctitoriile lor au fost martelate, peste picturile murale s-a așternut un strat de var, tablourile mobile au fost distruse.

    În orașul Unirii, Alba Iulia, simbolurile regalității au supraviețuit peste timp: ctitorii Catedralei Încoronării, Ferdinand și Maria, sunt încă la locul lor, pe pereții bisericii, așa cum i-a imaginat pictorul Costin Petrescu, iar la Muzeul Național al Unirii s-au recuperat, în 2013, alte șapte reprezentări ale regilor României Mari, șase tablouri de dimensiuni mari (unul este pictat pe ambele fețe), semnate de Stoica Dumitrescu, Pericle Capidan, Zogu Zaharescu, V. Leon.

   Zogu Zaharescu face parte din categoria pictorilor considerați „de gang”, un pictor care frecventa boema bucureșteană, pictând la comanda unor particulari nu prea înstăriți serii nesfârșite de țigănci ori flori. În tabloul intrat în patrimoniul muzeului albaiulian, se dezvăluite însă ca un pictor talentat, capabil să realizeze un portret de aparat, prin intermediul căruia iese în mod evident din categoria pictorilor uitați, blamați, dovedind ştiinţa practicării picturii profesioniste, academiste, într-o reprezentare memorabilă a Regelui Ferdinand I.

Tabloul cu dimensiunile de 185 cm x 148cm,  va fi expus la Sala Unirii până în 5 decembrie 2021.

Evenimentul este organizat de Consiliul Județean Alba, Direcția Județeană pentru Cultură Alba și Muzeul Național al Unirii Alba Iulia.

Vernisajul va fi transmis online pe pagina de Facebook a Muzeul Național al Unirii Alba Iulia.

Steaua fără nume

 


De pe scenele teatrului românesc de-odinioară 


Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică I. L. Caragiale





Virgil Ogășanu.







Articol publicat în Revista Teatrul, Nr. 2. Februarie 1964.

Pe simezele Capitalei - Martor tăcut

 


Arta plastică contemporană românească


Luminița Gliga


Cercul Militar Național, București


1 - 14 noiembrie 2021



Exponatul lunii noiembrie

 


Muzeul Național al Banatului 


Timișoara 


noiembrie 2021



Actorii și poezia

 


De pe scenele teatrului românesc de-odinioară 


Teatrul Național I. L. Caragiale




Elena Sereda.






Articol publicat în Revista Teatrul, Nr. 2. Februarie 1964.

Pe simezele ploieștene

 


Arta plastică contemporană 


Rebeca Moreno Cazares, Andrei Scărlătescu 


Galeriile de Artă Ploiești 


28 octombrie - 10 noiembrie 2021



Pe Dunăre și pe Sena

 


Diaspora română 


Studioul de Teatru Profesionist din Diaspora 


Teatrul Prova, Atena, Grecia 


noiembrie 2021



Ordine și distincții pentru reprezentanți ai vieții artistice

 


De pe scenele teatrului românesc de-odinioară













Consemnare publicată în Revista Teatrul, Nr. 2. Februarie 1964.

Odă cianurii

 


Prezențe românești peste hotare 


Daniel Dăian 


Passengers Bar, Belgrad, Serbia 


1 decembrie 2021 - 15 ianuarie 2022




Colecția Vrâncean

 


Arta plastică contemporană românească 


Galeria de Artă Amfitryon, Hărman 


5 noiembrie - 2 decembrie 2021



Noaptea e un sfetnic bun

 


De pe scenele teatrului românesc de-odinioară 


Teatrul Lucia Sturdza Bulandra






Program de sală (tipărit pe carton gros).
Stagiunea: 1963 - 1964.

















Articol publicat în Revista Teatrul, Nr. 2. Februarie 1964.