joi, 25 martie 2021
Dragă vecine...de la bloc
România de-altădată (?!)
Pe simezele craiovene - Ultrasilvania. Pictura ca pharmakon
Arta plastică contemporană românească
Ioan Aurel Mureșan
Muzeul de Artă Craiova
26 martie - 9 mai 2021
Muzeul de Artă Craiova, în parteneriat cu Fundația Interart
Triade din Timișoara, sunt încântați să vă prezinte expoziția
Ioan Aurel Mureșan
Ultrasilvania. Pictura ca pharmakon
Având-o drept curator pe Sorina Jecza, expoziția se deschide
vineri, 26 martie 2021, orele 18:00 - 20:00, la Muzeul de Artă Craiova.
Incluzând peste 40 de lucrări ale pictorului Ioan Aurel
Mureșan, în majoritate neexpuse până acum, expoziția Ultrasilvania, deschisă la
Muzeul de Artă Craiova, înscenează recuperarea unui drum în dublu sens: unul
îndreptat în afară, ce include peisajul colinelor silvane, familiar artistului,
și un altul ce fixează jaloanele unui demers în spațiul interiorității.
Titlul ales, Ultrasilvania, trebuie înțeles în cheia jocului
semantic propus de artist în scopul intensificării semnificației. Discursul ne
invită în geografia unei "ultra"- realități închipuite, ce vorbește despre
sinele artistului. Numele Transilvania - aluzie biografică la călătoriile
artistului - este deconstruit, prefixul trans- din etimologia latină a numelui
fiind înlocuit cu ultra-, ce accentuează sensul de intens, excepțional, peste
măsură. Peisajul transilvan, transpus în limbajul picturii, devine peisaj ultrasilvan.
Rezultatul este o expresivitate a picturii densă, concentrată, aproape
informală. Peisajele ultrasilvane aparțin unui spațiu exterior și unuia
interior, deopotrivă. Esența acestora rezidă în intensitatea, aproape excesivă
(întărită prin particula ultra-) a geografiei interioare, supraîncărcată de
sens, frământată și densă, în beneficiul Picturii.
Subtitlul expoziției – Pictura ca pharmakon – introduce cel
de-al doilea palier sugerat de artist. Filmul Călătoria aduce în spațiul
expoziției vocea lui Ioan Aurel Mureșan însuși, ce dă glas unei mărturii
cuprinzând avatarurile drumului, al cărui capăt se încheie în picturile expuse.
În acest sens, expoziția nu este doar o expoziție, ci o
lucidă și neîndurătoare ex-punere de sine ce pune în discuție ființa artistului
în întregime, ca generator al creativității, într-un discurs despre limite,
reziliență, catalizatori, despre modul în care se reconfigurează continuu
energiile. Procesul de re-enactment, de reconstituire al căii spre sine, este
explorat cu mijloacele raționale ale autoanalizei, creând un al doilea registru
în raport cu pictura, ce-i conferă celui dintâi adâncime și gravitate. În
intervalul creat se conturează spațiul ce pune în valoare natura picturii ca
pharmakon.
În ansamblul creației lui Ioan Aurel Mureșan, ce evoluează
între explorarea picturii din unghiul materist al unei expresivități marcate de
rigoare conceptuală și eliberarea explozivă a imaginarului, ciclul Ultrasilvania (2013-2014), expus acum la muzeul craiovean, ilustrează
expresia unei revigorări stilistice și formative după o perioadă de pauză a
creației.
Catalogul ce va însoți expoziția prezintă mărturia acestei
experiențe artistice și existențiale.
Textele critice sunt semnate de Magda Cârneci, Ramona Novicov și Cătălin Davidescu.