duminică, 7 februarie 2021

..mai apoi S.C. Uzitex S.A. Acum: In City Residences

 


Din istoria industriei românești 


Întreprinderea Textilă 7 Noiembrie




Calea Dudești la intersecția cu strada Popa Stoica Farcaș,
fotografiată dinspre Poșta Vitan către Șoseaua Mihai Bravu. 1954.
Întreprinderea se întrezărește în fundal.









Articol publicat în Revista Flacăra, Nr. 2. 18 ianuarie 1975.


Insigna realizată la 50 ani de la înființare (1929 - 1979).


În City Residences. Adică în zilele noastre.

"orașul rozelor, al castanilor și stejarilor seculari"...

 


România de-altădată 


Calafat


Colecții și Colecționari


Cartofilie




Posibilă probă dintr-un proiect editorial sau cartofil
al editurii Vremea. Interbelică.


Vedere generală. 1960.


Vedere din Calafat. Foto: Valentina Giurgianu. 1970.
Această ilustrată o am în doua exemplare. Pe primul, expediat Locotenentului Georgescu Dumitru, UM. 01137 A, comuna Nucșoara, județul Arges, stă scris: "Așează-ți sentimentele curate la înălțimi greu de atins, acolo unde florile lor sînt admirate cu patimă, unde artistul (se, n.a.) va uita cu dragoste la capodoperă. H. B. Mariana P. " La o zi distanță, adica pe 11 iulie, același expeditor, Mariana P, îi scrie Marianei Georgescu (București): "Primește cele mai calde salutări din Calafat. Mama încearcă să facă mănuși. Pînă acum nu a reușit sa facă decît un deget. Deci îți dai seama în ce stadiu avansat se găsește."


Muzeul de artă. Foto: P. Arsenie. 1974.


Consiliul Popular. Cod: 201. 1971.
Alt tiraj, cod: 199. O S E D T. 1972.
Este trecut și autorul fotografiei: Comănescu Alexandru.


Fotografie publicată în Revista Flacăra, Nr. 43. 24 octombrie. 1964.


Obelisc-monumentul eroilor - 1877. Cod: 1914. Foto: V. Stamate. 1978.


Monumentul independenței (1877). Foto: I. Petcu. 1979.


Dunărea la Calafat. 
Cod: 10172. Foto: R. Braun. Anii '60 - '70. Necirculată.


Consemnare publicată în Revista Flacăra, Nr. 43. 24 octombrie. 1964.






Articol publicat în Revista Flacăra, Nr. 1. 11 ianuarie 1975.









Articol publicat în Revista Flacăra, Nr. 27. 8 iulie 1976.


Colaj. Cod: 2829. 1977. Necirculată.
Aleea Debarcader; Restaurantul Debarcader; Vedere; Plaja.


Colaj. Cod: 2830. 1980.
Monumentul eroilor de la 1877; Casa de cultură; Catedrala; Muzeul.


Colaj. Cod: 3777. Foto: V. Stamate. 1986.
Monumentul Independenței; Parcul 1 Mai; Muzeul; Plaja. 


***Am respectat întocmai inscripționările de pe ilustrate și celelalte surse folosite. 
Greșelile de titulatură, ortografie, etc., nu-mi aparțin (cele de tastare, da !)
Orice completări și corectări sunt utile și le voi avea în vedere 
cu promptitudine spre postare. Nu mai vorbesc de donații !

Spre bucuria afaceriștilor imobiliari...

 


Din istoria agriculturii românești


Întreprinderea Horticolă 1 Mai




Anthurium.


Dumnealor se numesc ciclame rococo.



Un covor de ciclame.


Performanțele culorii.


Subiect pentru o natură moartă.


Articol publicat în Revista Flacăra, Nr. 1. 11 ianuarie 1975.

Astă seară dansăm în familie

 


De pe ecranele cinematografelor de-odinioară 


Cinemateca




Pseudo-polițistă, dar comedie.
Sebastian Papaiani, Vasilica Tastaman și Dem. Rădulescu (n.a.)




Grupaj publicat în Revista Cinema, Nr. 10. Octombrie 1972.

Pe simezele clujene - Călătorie în timp

 


Arta plastică contemporană românească


Arkossy Istvan 


Muzeul de Artă Cluj-Napoca 


3 - 28 februarie 2021




    Muzeul de Artă Cluj-Napoca, instituție publică de interes județean, care funcționează sub autoritatea Consiliului Județean Cluj, organizează, în perioada 3 - 28 februarie 2021, expoziţia Călătorie în timp a artistul Árkossy István.

    Árkossy István s-a născut în 1943 la Cluj-Napoca și a terminat studiile la Institutul de Arte Plastice Ion Andreescu, secția grafică, unde, sub îndrumarea lui Feszt László, în 1966, și-a prezentat lucrarea de licență. Încă de pe vremea studenției, a dezvoltat relații strânse cu redacțiile și editurile transilvănene unde lucrările grafice și ilustrațiile sale au fost publicate în mod sporadic. După terminarea studiilor, a devenit colaborator al săptămânalului de literatură și critică Utunk unde, pe parcursul a două decenii, cu frecvență săptămânală, s-a ocupat de sarcini artistice și culturale din mediul transilvănean. Pe lângă acestea, pe parcursul anilor care au trecut, a creat identitatea grafică a mai multor produse din presă. În 1971, intră în posesia presei de gravură a artistului Nagy Imre din Zsögöd și începe să își creeze lucrările prin proceduri de multiplicare grafică; inițial alb-negru, mai târziu cu imprimate mai colorate, va deveni o prezență la expozițiile județene și naționale. Datorită activității sale din redacție și în primul rând a colaborării strânse cu editura Kriterion, aproape 300 de volume au trecut prin mâna lui. În 1982, în cadrul unei expoziții la Cluj, prezintă pentru prima dată lucrări de pictură. Peste 100 de articole din presă s-au ocupat și au prezentat arta lui Árkossy István. Pe parcursul anilor, artistul a organizat peste 50 de expoziții personale, respectiv a participat la un număr impresionant de expoziții de grup, operele lui fiind prezente în cadrul mai multor evenimente internaționale. Drept recunoaștere a meritelor, Árkossy István a fost decorat cu Crucea de Merit a Ungariei, iar în 2018 a primit premiul Szolnay al Societății Maghiare de Cultură din Transilvania

   "Călătorie în timp. După pictarea seriei de portrete ale marilor maeștri renascentiști, care a însemnat pentru mine o incursiune în lumea spirituală a trecutului, în urma căreia am obținut o experiență semnificativă, am decis să pornesc într-o nouă incursiune similară, cu aromă <temporară> și să deschid din nou Poarta Timpului, peste a cărei prag să pășesc din nou cu bucurie. Stimulat de lucrurile cunoscute și de subconștient în același timp, mi-am invitat propriile gânduri în fața decorațiunilor timpului trecut, deoarece: istoria se autorepetă, iar noi suntem predispuși să învățăm foarte puțin din exemplele ei. Pornind de aici, am considerat că vechile conținuturi, prin prisma simbolurilor, pot obține, în oarecare măsură, și o nouă interpretare. A trebuit doar să rememorez evenimentele în ordine cronologică care, din perspectiva economiei procesului în sine, au un caracter inepuizabil. Pe parcursul procesului de creație, roata a început să se învârtă, o pictură a permis crearea alteia la fel cum se întâmplă și în viață: părinții aduc pe lume un copil, acesta la urma lui aduce pe lume un copil, firul existenței se întinde mai departe, iar ciclul de evenimente rulează unul după altul. Cu alte cuvinte: o pictură își are sursa într-o altă pictură, la fel cum evenimentele istorice se ramifică unul din altul, așa cum poate și lumea în sine este predefinită.

   Cele douăzeci de lucrări de dimensiuni 100 x 100 cm, create în ultimul an și expuse pentru prima dată în primăvara lui 2020 în sălile de expoziții ale Muzeului de Artă din Cluj-Napoca, au menirea de a prezenta evenimentele trecutului sub formă vizuală. Acestea își au începutul în perioada dinastiilor egiptene antice și se încheie cu imaginea evenimentelor contemporane nouă.       În paralel cu pictarea lucrărilor, au luat formă diverse idei: motivele roșu-verzi ale inchiziției, Nero nebunul care incendiază Roma, Mathias și Mohács, simbolul prăbușirii, mistuirea spirituală și corporală a lui Savonarola, albul eroului național Ioana d`Arc, revoluția roșie a mașinilor sau portretul pur al Sfântului Ștefan aflat în contrast cu ambianța întunecată a războiului recurent.    Tematica și compoziția rămân totuși deschise, deoarece astfel se poate oferi oportunitatea introducerii în acest ciclu a unor lucrări noi cu motive istorice, oferind posibilitatea îmbogățirii acestui ciclu. Din perspectiva structurii vizuale, construcția formelor se bazează pe dominația elementelor de desen, diviziunea creată de liniile pure între suprafețele de culori, cu scopul clar al evidențierii mesajului simbolic și al unei creații expresive. În contrast cu literatura, unde textul, pe lângă orice interpretare, poate fi citit doar în formă scrisă, în lumea imaginilor există o oarecare relaxare, iar motivele vizuale exacte nu reprezintă un impediment pentru o interpretare sentimentală mai amplă.” (Árkossy István)

 

Argheziana

 


Tudor Arghezi




Editura pentru Literatură. 1968.







Articol, semnat de Valeriu Cristea, publicat în 
Revista România Literară, Nr. 2, de joi, 17 octombrie 1968.





















Grupaj publicat în Caiet, Nr. 51. Teatrul Național București.
Stagiunea 1979 - 1980.










Al. Raicu - La Mărțișor.



O fotografie mai puțin cunoscută.





Octav Sargețiu - Momente unice.


 Articole publicate în Almanahul Literar '90.