vineri, 1 noiembrie 2019

Târgul Moșilor de Toamnă




Muzeul Național al Țăranului Român 


București 


1 - 3 noiembrie 2019




   În zilele de 1, 2 şi 3 noiembrie 2019, între orele 10:00-18:00, Fundaţia Kogaion 115 vă aşteaptă la târgul Moșilor de Toamnă, în curtea Muzeului Naţional al Ţăranului Român din Bucureşti, Str. Monetăriei, Nr. 3. Intrarea este liberă.
   Meșteșugarii veniţi la acest eveniment expun o diversitate de ţesături și costume tradiţionale, icoane, covoare ţesute la război, măști populare, jucării din fibre naturale, obiecte din lemn sculptat, mobilier pictat în stil săsesc, vitralii, bijuterii tradiţionale, vestimentație din piele, dantelă realizată cu suveica, așa zisa Dantelă a reginelor, artă practicată și de Regina Elisabeta a României.
    Pentru a avea cămări îmbelșugate, dar și pentru a împărți, în aceste zile, pentru sufletele celor adormiți, vizitatorii pot găsi la târg o ofertă gastronomică deosebit de variată. Toate regiunile țării sunt prezente prin produse specifice fiecăreia: păstrăv afumat de pe Valea Putnei, brânzeturi prospete de pe meleaguri argeșene, șvaițer din ținutul Călimanilor, preparate ieșene din carne afumată tradițional, uleiuri presate la rece din zona Clujului, pâine și cozonaci din Țara Bârsei, turtă dulce de Covasna, prăjituri de casă maramureșene, creme din miere cu roșcove de pe Valea Buzăului. De asemenea, la târg putem degusta și cumpăra patiserie artizanală vegană, murături și dulcețuri pe alese, fructe şi legume de sezon. Mustul și sucul de mere proaspăt stors sunt doar câteva din bunătățile care vă așteaptă să le descoperiți gustul.
    În curtea din spate a muzeului, colecționarii de antichități au, ca de obicei, nenumărate obiecte ce poartă farmecul vremurilor trecute.
    Nu va lipsi nici ospăţul caracteristic oricărui Târg de Moşi, cu pastramă de berbecuț la grătar, mititei, sarmale cu mămăliguță sau bulz ciobănesc.
Copiii pot afla tainele meșteșugurilor la atelierele de creație.
Photo credit: Vladimir Bulza

Pe simezele ploieștene




Arta plastică contemporană românească 


Valeriu Scărlătescu 


Galeriile de Artă Ploiești 


31 octombrie - 13 noiembrie 2019





Urbanitas




Simpozion de Istorie și Patrimoniu Urban 


Casa Filipescu-Cesianu, București 


ediția a V-a, 8 noiembrie 2019




PROGRAM – vineri, 8 noiembrie 2019

12:00 – înregistrarea participanților
12:30-14:30 – comunicări
Adrian Majuru, Alocuțiune de deschidere
Maria-Camelia Ene, Moda în timpul revoluțiilor române, revoluția în modă
Roxana Coman, Imaginea unei revoluții sau imaginea unui revoluționar? Reprezentările lui Tudor Vladimirescu din patrimoniul Muzeului Municipiului București
Adriana Roșca, Giurgiu și anul revoluțiilor. Primăvara guvernului provizoriu și toamna negocierilor
Delia Bran, Cum ne-am creat ideea de patrimoniu national și mai ales cum l-am revoluționat?

14:30-14:50 – pauză
14:50-16:50 – comunicări
Gabriel Constantin, Viața cotidiană în ultimii ani ai dictaturii lui Nicolae Ceaușescu (1980-1989)
Magdalena Chitilă, Mișcări premergătoare Revoluției din Decembrie 1989
Dana-Roxana Nicula, Revoluția din Decembrie 1989 reflectată în presă
Nicoleta Bădilă, TASS și presa sovietică. Studiu de caz: Revoluția din 1989
Cezar-Petre Buiumaci, Revoluţia din Decembrie 1989 – locuri ale memoriei
Arturo López Martínez, De la strigătul de război, la cuvântul narat. Construcția literară a Revoluției în contexte paralele
16:50-17:20 – discuții

Comitet de organizare:

Dr. Adrian Majuru – Manager, Muzeul Municipiului București
Dr. Sorin Antohi – Președinte, Asociația Orbis Tertius
Dr. Vasile Opriș – Șef Secția Istorie, Muzeul Municipiului București
Dr. Camelia Ene – Șef Birou Istorie Bucureșteană, Muzeul Municipiului București

    Cei care doresc să audieze comunicările din cadrul simpozionului sunt rugați să se înscrie printr-un email transmis la adresa vasile.opris@muzeulbucurestiului.ro
Intrarea este liberă.
Eveniment organizat de Primăria Municipiului București prin Muzeul Municipiului București.

Studiu de fezabilitate pentru mîntuire




Lansare de carte 


Marius Oprea 


Librăria Mihai Eminescu, București 


6 noiembrie 2019




    "Am scris această carte din patriotism. Pe la finele anilor ’80, bunul meu prieten și coleg de liceu Andrei Bodiu, a cărui pierdere prematură o regret nespus și o voi regreta toată viața, a rostit o propoziție memorabilă, care mi-a rămas întipărită drept cea mai bună definiție a coșmarului în care ne aflam atunci: «Noi, aici, trăim cu un picior în Balcani și cu celălalt în groapă». Cumva, inconștient, cred că am vrut să-i și arăt lui Andrei, acolo, în cer, unde se află, că lumea noastră s-a schimbat. Că nu mai sîntem în pragul unei morți istorice. Că sîntem o națiune tînără. Că avem totuși un viitor – o viață în față. Sper că vei înțelege, cititorule, din toate povestirile de față, că le-am scris din două motive: mai întîi, pentru că eu cred cu tărie că vom fi în stare să croim în cele din urmă și un adevărat «studiu de fezabilitate» pentru calea de a ieși, ca neam, din «tărîmurile de frontieră», și apoi pentru că, așa cum arată titlul, eu cred în mîntuire.” (Marius Oprea)

Să ne cunoaștem actorii




De pe scenele teatrului românesc de-odinioară 


Ana Barcan






Consemnare publicată în Almanahul Femeii 1963. Decembrie 1962.


Consemnare publicată în Revista Flacăra, Nr. 25. 18 iunie 1966.



Ana Barcan în Vrăjitoarele din Salem de Arthur Miller.



Rememorare publicată în Gong, Almanahul Revistei Teatrul Azi. 1990.



Exponatul lunii noiembrie




Complexul Muzeal de Științele Naturii Ion Borcea 


Bacău 


1 - 30 noiembrie 2019




Campanile giganteum Lamarck

   În Terțiarul timpuriu, gasteropodele prosobranhiate din familia Campanilidae erau un grup numeros de specii cu cochilia de mari dimensiuni, care trăiau zona Mării Tethys. Speciile genului Campanile măsurau până la 1 m lungime, fiind printre cele mai mari gasteropode. Familia este în prezent reprezentată de o singură specie, care trăiește în SV Australiei: C. symbolicum Iredale, 1917.
   Campanile giganteum a trăit în medii nisipoase pe platforme stâncoase acoperite cu alge. Melcii alcătuiau populații numeroase la adâncimi cuprinse între 1 și 4 m, dar și în epifaună, parțial îngropați în apropierea stâncilor.
Se pare că erau mai activi noaptea, când se târau și lăsau dâre lungi în nisip.
Campanile giganteum se hrănea în principal cu alge.
Ponta era depozitată pe alge, ierburi și stânci.
Biologia speciei nu este încă cunoscută.
    Numele genului Campanile provine din limba italiană care înseamnă turlă, clopotniță sau turnul bisericii. Această denumire i-a fost dată datorită asemănării pe care o avea cochilia melcului cu clopotnițele din vremea în care a fost descoperită specia.

Biografii romanțate




Lansare de carte 


Librăria Humanitas, Cișmigiu, București 


8 noiembrie 2019




    Vineri, 8 noiembrie, la ora 19:00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu, va avea loc lansarea colecției Biografii romanțate, cel mai recent proiect editorial Polirom, care a debutat cu volumele:

Moni Stănilă, Brâncuși sau cum a învățat țestoasa să zboare;
Bogdan-Alexandru Stănescu, Caragiale. Scrisoarea pierdută;
Dan Coman, Enescu. Caiete de repetiții.

   Moni Stănilă, Bogdan-Alexandru Stănescu și Dan Coman vor citi fragmente din cele trei volume și vor oferi autografe. Evenimentul va fi moderat de Mirela Nagâț.
   Colecția Biografii romanțate va fi lansată și la Gaudeamus 2019 – sîmbătă, 23 noiembrie, ora 17:00, la standul Polirom, pavilionul B2, Romexpo – , prilej cu care vă veți putea întâlni și cu Simona Antonescu și cu volumul său Maria Tănase. O fântână pe un drum secetos, în curs de apariție.
   Biografii romanțate este un proiect editorial ce se adresează tuturor celor interesați de viețile marilor personalități culturale române.
   Sculptori, pictori, compozitori, cântăreți, dramaturgi, poeți, prozatori ș.a. sînt protagoniștii acestor romane biografice, povestea fiecăruia dintre ei fiind spusă, în mod inedit, de reprezentanți ai noii generații literare. Polirom pregătește pentru acest an și biografia romanțată a lui Eugen Ionescu, scrisă de Liliana Corobca.
   Accesul la eveniment este gratuit și se face pe baza unei rezervări prealabile pe Eventbook: https://eventbook.ro/other/rezervari-biografii-romantate

Să ne cunoaștem actorii




De pe scenele teatrului românesc de-odinioară 


Val Săndulescu (1920 - 1987)











Rememorări publicate în Cortina.
supliment al programului Teatrului C. Nottara. Februarie 1985.



Între viață și moarte




Turnul Croitorilor 


Cluj - Napoca 


5 - 17 noiembrie 2019





Pe simezele ieșene - Babel




Arta plastică contemporană românească 


Gheorghe Lungu 


Muzeul de Artă Modernă și Contemporană Pavel Șușară


5 - 30 noiembrie 2019





La pas prin Chișinăul secolului XX




Muzeul Municipiului București 


5 - 24 noiembrie 2019




    Muzeul Municipiului București vă invită marți, 5 noiembrie 2019, ora 17:00, la vernisajul expoziției La pas prin Chișinăul secolului XX, eveniment care va avea loc la Palatul Suțu (Bdul Ion C. Brătianu, nr. 2).
    Chișinăul este, fără dubii, un oraș al contrastelor. O așezare care-și duce traiul între "a fost” și "este”. Trăim acut acest contrast, îl vedem și îl experimentăm în fiecare zi, iar arhitectura acestuia este marcată profund de trecerea de la vechi spre nou, ea fiind martor și principal indicator al schimbării.
    Cunoscut din imagini de la începutul secolului trecut drept o mică, dar foarte simpatică urbe, astăzi ne ciocnim tot mai des cu nostalgica sintagmă "aici a fost”... "Aici a fost Casa Eparhiei”, "aici a fost Hotelul Suisse”, "aici a fost Gimnaziul de fete, iar pe locul acesta, deputații din Sfatul Țării au votat Unirea de la 1918”. Dintre bijuteriile arhitectonice care odinioară bucurau ochiul orășenilor, astăzi ne-au rămas doar poze. Aceste poze fac subiectul cataloagelor de colecție, iar azi, comorile necunoscute ale arhitecturii și vieții urbane, reflectate în 48 de imagini, sunt aduse în atenția publicului bucureștean într-o expoziție dedicată Chișinăului în sec. XX.
   Chişinăul este un muzeu în aer liber, unde mii de oameni de-a lungul vieții au trăit, au iubit, au zidit cu tâlc şi smerenie chipul de oraş "cioplit în piatră albă”. Fiecare stradă păstrează paşii celor ce l-au admirat, fie că erau oameni simpli, fie nobili. Fiece vilă păstrează amintirea vie a proprietarilor și unele îi mai așteaptă încă, iar lăcaşurile sfinte din Chişinău sunt luminate de gândurile celor ce le-au admirat sau le-au trecut pragul.
    Această expoziție este o provocare pentru noi toți de a redescoperi Chișinăul în vremuri în care avem și acordăm atât de puțin timp pentru frumos. Este o invitație la o plimbare virtuală pe străzile de altădată cu depănarea amintirilor despre aspecte cunoscute sau uitate, despre locuri încărcate de istorie sau emoții. Și, ca în orice loc care tinde să-și valideze autenticul prin cultură, Chișinăul, azi, poate mai mult ca oricând, are nevoie de exercițiul memoriei pentru a supraviețui și a se dezvolta.
   Expunerea acestor imagini la Palatul Suțu a fost posibilă grație efortului cumulat a două echipe din care fac parte Dr. hab. Eugen Sava - Director general, Mariana Vasilache-Curoșu - Director adjunct, Ana Grițco - Şef secţie Istorie, Cătălina Plinschi și Denis Topal - grafică expoziţie (Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei); la fel și Dr. Adrian Majuru – Manager și Dr. Dan Pîrvulescu - Director adjunct (Muzeul Municipiului București), gazdele acestui eveniment.
Expoziția poate fi vizitată la Palatul Suțu în perioada 5 – 24 noiembrie 2019.
  Eveniment organizat de Primăria Municipiului București prin Muzeul Municipiului București în colaborare cu Muzeul Național de Istorie a Moldovei.

Formă și Dialog - Entropomorfe




Arta plastică contemporană românească 


Mirela Iordache 


Muzeul de Artă Comparată Sângeorz-Băi 


1 noiembrie 2019




   Entropomorf este un cuvânt inventat de mine și este o licență poetică, înseamnă forma entropiei. Recunosc că nu am găsit un adjectiv mai potrivit decât Entropomorfe, pentru a descrie rezultatele experimentelor cu substanțe chimice și diferite materiale. Aceste experimente pun în valoare prin diferitele facturi plastice, forme și tipare prezente în lumea organică. Ceea ce se poate observa în lucrările mele este vorba despre fenomenul entropiei / natura și organicul sunt lăsate să lucreze, mie rămânându-mi doar rolul de regizor. În urma rezultatelor obținute în atelier, am dirijat materialitatea viitoarelor lucrări către zone de forță și interes plastic. În câteva cuvinte, entropia în termodinamică este o stare de mărime termică a unui sistem fizic închis, în lucrările mele acest fenomen capătă strict forma experimentelor artistice, afirmă Mirela Iordache.
    De asemenea vor fi lansate cărțile Concert de trompetă în vie si Spațiul dintre două secunde a scriitorului George Lână. ,"Născut asemenea deltei, acest poet este mereu în căutarea androginului antic dar și a libertății la scară metagalactică, precum ivirea preliminară a firului de iarbă printre spărturile asfaltului neverosimil de funerar, în timp ce „vântul trece în haine de lucru/ și ultimul cântec de greier/ înghite în sânge amurgul/ plictisit și diform”.
prezentare: Icu Crăciun.
    Evenimentul este organizat de Muzeul de Arta Comparată Sângeorz-Băi, sub egida Complexului Muzeal Bistrița-Năsăud, manager Alexandru Gavrilaș.

Amintiri despre Radu G. Țeposu




Muzeul Național al Literaturii Române 


București 


4 noiembrie 2019




    Muzeul Național al Literaturii Române vă invită luni, 4 noiembrie, de la ora 18:00, la sediul  din strada Nicolae Crețulescu 8, la un eveniment special dedicat memoriei lui Radu G. Țeposu, critic literar, eseist și cronicar, figură proeminentă a generației ’80 și a grupării clujene Echinox. La 20 de ani de la dispariția sa, prieteni și colegi – George Arun, Ioan Buduca, Christian Crăciun, Ioan Crăciun, Ioan Groșan, Ion Bogdan Lefter, Marius Oprea, Octavian Soviany, Eugen Suciu – se întâlnesc pentru a depăna amintiri despre omul și profesionistul Radu G. Țeposu. Evenimentul este moderat de Ioan Cristescu, directorul MNLR.
    Pe 19 aprilie 1954, în localitatea Șirnea, județul Brașov, se naște Radu G. Țeposu. După ce, în perioada 1969-1973, frecventează Liceul Andrei Șaguna din Brașov, în anul 1974 intră la secția de română-spaniolă a Facultății de Filologie din Cluj-Napoca. A fost secretar general de redacție al revistei Echinox, redactor la revistele Flacăra, Viața studențească, Amfiteatru, director al revistei Cuvântul și al Grupului de presă Cuvântul, membru fondator al Asociației Scriitorilor Profesioniști din România și membru al Uniunii Scriitorilor. A debutat în 1983, cu volumul Viața și opiniile personajelor, la Editura Cartea Românească. Urmează Istoria tragică & grotescă a întunecatului deceniu literar nouă, 1993, și ediția a II-a, 2002. În anul 1996 publică volumul Suferințele tânărului Blecher. A publicat numeroase ediții critice, a colaborat la elaborarea Dicționarului Scriitori Români și a altor volume colective.
    N-am avut niciodată prejudecata specializării. Scriu cu egală plăcere despre orice gen literar. Nu mă consider, așadar, un critic specializat și-mi face egală plăcere să mă scald în efluviile lirice ale poeziei, ori să despic în patru firul teoretic al conceptelor critice. Dacă stau și mă gândesc bine, cred că sunt un amestesc ciudat de ironie și patetism, de sensibilitate plastică și lirism, de predispoziție teoretizantă și explozie imaginativă. Sau poate că nu sunt decât un om confuz, vorba domnului Cehov.
    (…) constat că am avut prea multe ambiții ca să fiu fericit pe de-a-ntregul. E o trufie să trăiești cu dorințele încordate la maximum, ca și când ai vrea să prinzi totul, să nu scapi nimic. Până la urmă, nu râmâi decât cu iluziile măcinate de talazul încrâncenării, precum scoicile prefăcute în nisip. Nimic nu justifică eroismul de a purta viața pe brațe ca pe o mireasă. Dacă aș avea bani, mi-aș cumpăra o insulă, ca să scap de ispite.

China, istorie și contemporaneitate




Expoziție de fotografie 


Nelu Scripciuc 


Galeria Clio, Arad 


12 - 20 noiembrie 2019




   Vă invităm să aruncăm o privire... jurnalistică asupra unor metropole chinezești, în cadrul expoziției China, istorie și contemporaneitate semnată de artistul fotograf Nelu Scripciuc.
   Expoziția este  organizată de Forumul Prieteniei și Colaborării Româno-Chineze și Complexul Muzeal Arad, în parteneriat cu FotoClubPro Arad. Expoziția este inclusă în programul conferinței despre cultura și civilizația chineză, ediția a cincea, a Forumului Prieteniei și Colaborării Româno-Chineze.
   "Expoziția este o ocazie bună să observăm detaliile vieții din Luoyang, Jiaozuo, Kaifeng, Dengfeng, puțin cunoscute la noi dar metropole de nivel mondial” - Nelu Scripciuc, artist fotograf, președintele FotoClubPro Arad
   Vernisajul va avea loc la Galeria Clio (str. Horia, nr.10), marți, 12 noiembrie, ora 17:00.

Să ne cunoaștem actorii




De pe scenele teatrului românesc de-odinioară 


Nucu Păunescu (1912 - 1980)








Articol publicat în Cortina,
supliment al programului Teatrului C. Nottara. Februarie 1985.

***Mai multe despre acest actor puteți afla și de aici: Wikipedia

Pe simezele ieșene - Duios inorogul vibra




Arta plastică contemporană românească 


Petru Damir 


Galeria Nicolae Tonitza, Iași 


1 - 10 noiembrie 2019