sâmbătă, 15 octombrie 2016

Pe simezele Romanului



Arta plastică contemporană românească


Mihai Olteanu


Muzeul de Artă Roman


15 octombrie - 5 decembrie 2016







Lacrimile Cerului, Fecioarele înlăcrimate ale Transilvaniei




Casa Avramide, Tulcea


19 octombrie - 10 noiembrie 2016






   Asociaţia culturală Pictor Octavian Smigelschi din Sibiu, în colaborare cu Complexul Muzeal Bistriţa –Năsăud, Mitropolia Clujului, Maramureşului şi Sălajului şi Institutul de cercetări Eco-Muzeale Gavrilă Simion Tulcea, aduce în faţa publicului vizitator o colecţie de icoane vechi din arealul transilvănean, reunite sub genericul Lacrimile Cerului.
    Bisericile din Transilvania adăpostesc tezaure nepreţuite de icoane, majoritatea locale, altele aduse din diferite centre ale Transilvaniei sau din Moldova. În Transilvania, icoane interesante există pretutindeni, din zona Făgăraş –Sibiu continuând în zona Sebeş, sau Cluj, Bistriţa sau Sălaj. Pictura de icoane prezintă aici o diversitate nebănuită şi un interes artistic deosebit. Înţelegerea temelor, arhaismul interpretării, realismul viu al tratării chipurilor şi caracterul narativ legat de detaliul pitoresc dau acestor icoane valoarea unor documente de interpretare folclorică a filozofiei şi a dogmei creştine.
    În pictura de icoane, ca şi în pictura murală, cu tot caracterul ei tradiţional, s-au înregistrat o serie de elemente mai noi ale Renaşterii artei şi barocului. Ele se datorează contactului cu arta maghiară şi săsească a Transilvaniei dar şi a pătrunderii barocului austriac şi a elementelor de Renaştere din Polonia şi Slovacia.
    Icoanele împărăteşti din zona Bistriţei, datate din primele decenii ale secolului al XVII-lea în stilul picturii post-bizantine, sunt marcate de un puternic grafism. Chenarul lat, pictat cu motive vegetale de sorginte renascentistă, rozetele sculptate şi aplicate, împrumută icoanei o pregnantă notă decorativă.
    Cromatica multora dintre ele, dominată de roşu, verde sau albastru, imprimă picturii o notă populară, plină de farmec şi poezie.
    Conservând încă tehnica şi regulile compoziţionale, icoana capătă totuşi un evident caracter decorativ, tradând o înnoire certă a modalităţilor de expresie plastică.
    În ceea ce priveşte pictura pe sticlă din Transilvania, aceasta îşi are originea în pictura de factură populară ce s-a practicat în Bavaria, Austria, Boemia, începând cu a doua jumătate a secolului a XVIII-lea şi care va pătrunde şi în spaţiul intracarpatic, cu ocazia diferitelor pelerinaje, în special la Nicula.
    Această zestre de artă sacră a fost creată de iconari ţărani al căror nume istoria nu ni l-a transmis decât în parte. Meşterul anonim, de obicei ţăran, mai mult sau mai puţin talentat ori instruit, va crea uneori opere originale, pline de pitoresc, prin îmbinarea elementelor tradiţionale cu fantezie alimentată de scrierile hagiografice, de legende ori povestiri.
    Zugravii au apropiat icoana pe sticlă de sufletul credincioşilor ţărani, neştiutori de carte pentru care aceasta a fost Evanghelia exprimată în linii şi culori, prin „umanizarea” persoanelor sfinte, expresiile acestora fiind fireşti, neavând nimic din hieratismul recomandat de iconografia bizantină.
    Chipul Maicii Domnului din icoanele Transilvaniei, indiferent de tipul iconografic redat exprimă gingăşie şi prospeţime cum nu se poate vedea în arta cultă. Reprezentându-o astfel pe Maica Domnului, iconarul şi-a pus, în sclipirea cristalină a ciobului de sticlă, ceva din sufletul lui şi a timpurilor sale.
    Expoziţia Lacrimile Cerului, Fecioarele înlăcrimate ale Transilvaniei dedicată Preasfinţitului Părinte Visarion, vernisată acum la Tulcea este rodul unei fructuoase colaborări între Asociaţia culturală pictor Octavian Smigelschi şi Complexul Muzeal Bistriţa Năsăud. Sperăm ca această expoziţie să fie apreciată şi vizitată de un număr mare de iubitori ai frumosului şi a spiritualităţii.
    Luminoasa imagine a Maicii Domnului cu Pruncul o întâlnim în bisericile ortodoxe sau greco-catolice ale românilor, în cele catolice ale maghiarilor, secuilor şi saşilor, fiind adorată pentru puterile sale miraculoase. Expoziţia Fecioarele înlăcrimate ale Transilvaniei este un eveniment cultural important, fiind simbolic o rugăciune şi un ex voto adus Născătoarei de Dumnezeu, un semn al înţelegerii şi păcii, al tuturor celor ce mărturisesc întru Hristos.

Curator Alexandru Constantin Chituţă
Şef secţie Comunicare, Educaţie şi Marketing - Muzeul Naţional Brukenthal Sibiu
Preşedintele Asociaţiei culturale Pictor Octavian Smigelschi

Icoane




De prin lume adunate...


Bulgaria


Colecții și Colecționari


Cartofilie




Christos Pantocrator. Sec. XV.
Mânăstirea Kremikovtsi. Galeria Națională a Artelor Frumoase, Sofia.


Viziunea Profetului Ezechiel și Avakum. Circa 1395.
Mânăstirea Poganovo. Galeria Națională a Artelor Frumoase, Sofia. 


Fecioara Kataphygie și Sf. Ioan Teologul. Circa 1395.
Mânăstirea Poganovo. Galeria Națională a Artelor Frumoase, Sofia. 


Deesis. 1495.
Mânăstirea Batchkovo. Galeria Națională a Artelor Frumoase, Sofia. 


Sf. Gheorghe pe tron. Sec. XVI.
Plovdiv. Galeria Națională a Artelor Frumoase, Sofia. 


Deesis. 1577.
Muzeul de Istorie și Arheologie al Bisericii, Sofia.


Trinitatea din Vechiul Testament. 1598.
Muzeul de Istorie și Arheologie al Bisericii, Sofia.


Sf. Teodor Tiron și Sf. Teodor Stratilat. 1614.
Biserica din Dobarsko.


Sf. Ion Precursorul și scene din viața sa. 1604.
Vrața. Galeria Națională a Artelor Frumoase, Sofia. 


Sf. George doborând balaurul. 1667.
Mânăstirea Kremikovtsi. Galeria Națională a Artelor Frumoase, Sofia.


Sf. Mina și Sf. Unufri Gabrovski. 1845.
Biserica Mânăstirii Dolnobechovitsi.


Christos Pantocratorul cu Aposoli și Sfinți. Sec. XVII.
Mânăstirea Etropole. Galeria Națională a Artelor Frumoase, Sofia. 


Sf. Kyril și Metodius. 1859.
Biserica Sf. Petka, Dorfes, Sotira.


Carnet-set. Tiraj: 30 000 exemplare. 1978. Necirculate.
Coperta I-a. Christos Pantocrator. 1614.
Biserica Sf. Teodor Tiron și Sf. Teodor Stratilat, Dobarsko.


Coperta a II-a.
Christos Pantocrator cu Apostoli. Sec. XIII-XIV.
Galeria Națională a Artelor Frumoase, Sofia. 


Coperta a IV-a. Sf. Marina. Sec. XVII.
Plovdiv. Muzeul de Istorie și Arheologie al Bisericii, Sofia.


Dincolo de timp




Arta plastică contemporană românească


Cristian Rudăreanu


Galeriile Cromatic, Craiova


18 octombrie 2016





    “Pentru mine, arta plastică reprezintă o lume nevăzută, pe care o aducem prin culoare și formă în lumea văzută.
    Vorbim de o realitate profundă, care nu poate fi redată prin cuvinte, sunete sau argumente logice, o formă vie, dinamică și complexă. Arta o simțim doar atunci cand ne asumăm riscul de a trece “dincolo de timp”, devenind noi înșine o poartă spre o cale fără timp, într-o lume mereu măcinată de timp”. (Cristian Rudăreanu).

Tbilisi




De prin lume adunate...


Georgia


Colecții și Colecționari


Cartofilie




Vedere de pe Muntele Mtatsminda.


Vedere nocturnă - Fortăreața Narikala noaptea.


Arhitectura vechiului Tbilisi.


Mormântului Soldatului Necunoscut din Parcul Victoriei - 
- Telecabina spre Lacul Testoasei (Ku).


Vechiul și noul Tbilisi.


Stadionul Lenin (al echipei Dinamo).


Pâine georgiană.


Tbilisi noaptea. Statuia Muza - Partea veche a orașului.


Strada Lenin.


Balcoanele din Tbilisi - Biserică din vechiul oraș. 


Festivalul Național Tbilisoba.


Inspirație - Scări de lemn.


Imagine din vechiul oraș. Dansul Kintauri - Piață.


Monumentul lui Vakhtang Gorgasali, întemeietorul orașului.


Grădina Botanică - Case și stânci.


Hotel Iveria și Poșta Centrală.


Piața Lenin.


Mapă-set. 1983. Necirculate.
Cărți poștale cu dimensiunile pe orizontală mărite.
Tiraj: 65.000 exemplare.


Idem, coperta a IV-a.

Nights in White Satin




O formă capricioasă de poezie


București


ediția a VII-a, 21 - 23 octombrie 2016






    În perioada 21-23 octombrie 2016, va avea loc ediția a VII-a a evenimentului poetic și performativ Nights in White Satin – o formă capricioasă de poezie. Aceasta este prima ediție cu participare internațională, fiind invitați scriitorii: Aase Berg, Elisabeth Berchtold (Suedia) și Johannes Göransson (SUA). Din România vor participa: Sebastian Big, Raluca Boboc, Anca Bucur, Monica Manolachi, Iulia Militaru, Felix Nicolau, Octavian Perpelea, Răzvan Pricop și Andra Rotaru. Moderatori: Răzvan Țupa și Ciprian Măceșaru. Invitat special: Andrei Olaru (harpă). 
Parteneri: 
Institutul Cultural Român și Ambasada Suediei București. 
Coordonatori și inițiatori NWS: 
Iulia Militaru și Andra Rotaru. 
Grafică NWS: 
Cristina Florentina Budar.

Africa văzută de artiștii plastici...sovietici




De prin lume adunate...


Colecții și Colecționari


Cartofilie



Încă din anii '50, politică externă din fosta U.R.S.S. a acordat o importanță
crescândă țărilor și popoarelor africane.
Din rațiuni economice și în bună măsură politice.
Ne aflam, nu-i așa, în plin Război Rece...
Nu știu cât a contat acest lucru dar, prin 1962, se cam terminase cu
coloniile de pe acest continent. Cu unele excepții.
În acest context ar trebui "citite" realizările artiștilor plastici 
redate mai jos.
Din păcate, explicațiile sunt exclusiv în limba rusă așa încât alte
informații nu vă mai pot da.














Mapă-set, cărți poștale. 1963. Necirculate.
Tiraj: 13 500 exemplare.


Lista cu reproducerile înfățișate anterior.
Atenție nu este și ordinea imaginilor din prezentarea mea.
Picturi realizate în perioada 1960 - 1961.


Mapa mai conține și, după cum buchisesc eu, un citat din Hrușciov.
Dacă greșesc, rog să fiu corectat.

***
Dacă mă iau după cartea poștală de mai jos se pare că "munca"
consilierilor sovietici a avut ceva rezultate...


Angola. 1976.
Cod: 15. Editare - Clubul filatelic din Angola.