marți, 29 septembrie 2015
Ireversibila Memorie
Arta plastica contemporana romaneasca
Vieriu Diana
Galeria de Arta Grand Hotel Traian, Iasi
1 - 30 octombrie 2015
Expozitia care se va deschide la Galeria de Arta Grand Hotel Traian, pe 1 octombrie, contine atat lucrari in acrilic pe panza cat si lucrari
in tempera pe hartie, fiind, din punctul de vedere al tehnicii, o expozitie
mixta.
Memoria se comporta asemeni siajului unei nave, ea prinde
brusc viata la trecerea unei "ambarcatiuni" (adica a unei noi zile, a
unui eveniment....), se impregneaza de tot ce este imprejurul sau, apoi coboara
in sine insasi, imbogatita sau distilata, tumultoasa ori linistita, complice
sau aparent neparticipativa.
Inviata brusc de curiozitate sau actiune, memoria - mereu
schimbatoare - se inscrie intr-un parcurs al carui inteles ne scapa deseori,
dar niciodata aceeasi.
Ireversibila Memorie se doreste a fi NU un
clopot intr-o catedrala, ci mai degraba un vant care misca schimbator toate
frunzele: frunzele nelinistilor noastre, trecute si viitoare.
Portrete in dialog: Cortez
Lansare de carte
Marius Constantinescu
Libraria Humanitas, Cismigiu, Bucuresti
1 octombrie 2015
Librăria Humanitas de la Cişmigiu şi TVR 2 vă invită joi, 1
octombrie, ora 19:00, la un portret în dialog cu Marius Constantinescu şi
Viorica Cortez. La eveniment va fi lansat volumul Cortez de Marius
Constantinescu, apărut la Editura Humanitas, în colecţia Portrete în
dialog. Seara se va încheia cu o sesiune de autografe.
Nota: Evenimentul va fi integral filmat şi difuzat ulterior
de TVR 2. Participarea la acest eveniment reprezintă acordul dumneavoastra de a
fi filmat de către organizatori.
Cantecul preferat...de-acum juma' de veac
Romania de-altadata
Colectii si Colectionari
Inscrisuri de toate felurile
1974, spre toamna.
O brosura des intalnita, "pe vremuri", la chioscurile de ziare si tutugerii...
Ca sa vedeti ce piesa a ocupat primul loc la un concurs,
cel mai reprezentativ in domeniu, de muzica usoara.
I-as spune "gretos"...
Interpret: Cornel Constantiniu.
Nici cu-acesta nu mi-e rusine...
Interpret: Cornel Constantiniu.
Interpret: Cornel Constantiniu.
Ca sa concluzionez, pana aici avem o exemplificare clara
a sintagmei "Partidul e in toate"...
Interpret: Marina Voica.
Interpret: Mihai Dumbrava.
Interpret: Mihai Constantinescu.
Discul pe care au aparut creatiile de mai sus.
foto: discogs.com
Interpret: Aurelian Andreescu. Pe care-l puteti asculta aici:
Piesa din repertoriul lui Demis Roussos. O puteti asculta aici:
***
M-ar bucura daca unul dintre cititorii mei ar putea completa
"distributia" de mai sus. In special la interpreti (romani sau straini)
Memoria Imaginii
Prezente romanesti peste hotare
Felix Aftene
Muzeul National de Arta al Moldovei, Chisinau, Republica Moldova
29 septembrie 2015
Uniunea Artistilor Plastici din Romania - Filiala Iasi are
deosebita placere de a va invita la vernisajul expozitiei personale Memoria
Imaginii semnata Felix Aftene, marti, 29 septembrie 2015, ora 16:00, Muzeul National de Arta al Moldovei, Chisinau. Va asteptam!
Eseu vizual: Akroasis
Arta plastica contemporana romaneasca
Doina Mihailescu
Muzeul Judetean de Arta Prahova, Ion Ionescu-Quintus, Ploiesti
7 octombrie 2015
Opere cumplite
Lansare de carte
Florin Piersic jr.
Libraria Humanitas, Cismigiu, Bucuresti
3 octombrie 2015
Vă aşteptăm sâmbătă, 3 octombrie, ora 17:00, la Librăria
Humanitas de la Cişmigiu pentru o întâlnire cu Florin Piersic jr., Dan Colţea şi
Andrei Crăciun despre Opere cumplite: volumul II recent apărut la Humanitas.
"Florin Piersic jr. are o voce care se recunoaște și în
scris. Timbrul său este inimitabil. Nu cred că Florin Piersic jr. e un
teribilist. Dimpotrivă, cred că este un om care s-a căutat îndelung, cu toată
seriozitatea și deznădejdea, iar acum – când s-a descoperit – spune povestea
acestor căutări în minunate parabole.“ (Andrei Craciun).
***Humanitas
Pe simezele galatene
Arta plastica contemporana romaneasca
Stefan Iacobescu
Muzeul de Arta Vizuala, Galati
1 octombrie 2015
Muzeul de Artă Vizuală are plăcerea să vă invite la
vernisajul expoziției de grafică semnată Ștefan Iacobescu, joi 1 octombrie, ora
13:00. Expoziția cuprinde o parte dintre cele 123 de lucrări donate muzeului de
sora artistului, doamna Anca Nicoleta Șerban.
Octombrie -Luna colecţionarului
Colectii si Colectionari
Muzeul Judetean Teleorman, Alexandria
1 - 31 octombrie 2015
Muzeul Judeţean Teleorman deschide joi, 1 octombrie 2015,
ora 11:00, expoziţia Colecţii şi Colecţionari– ediţia a IV-a. Manifestarea se
înscrie în cadrul Proiectului Expoziţional intitulat Octombrie -Luna
colecţionarului.
Pentru ediţia a IV-a a expoziţiei Colecţii şi Colecţionari s-au înscris 31 de colecţionari, dintre care 9 elevi, din Alexandria, Nanov,
Peretu, Braşov, Giurgiu şi Bucureşti, cu vârste cuprinse între 6 şi peste 90 de
ani. Aceştia au adus obiecte colecţionate de-a lungul timpului dintre cele mai
deosebite. Astfel, cei care vor trece pragul expoziţiei vor putea admira
colecţii de numismatică (monede şi bancnote), medalistică şi insignografie,
colecţii de carte poştală ilustrată, filatelie, plicuri, machete de avioane şi
automobile, însemne militare, masonice şi pioniereţti, jucării, pietre şi
şerveţele etc.
Exponatele aparţin colecţionarilor : Florilin Mădălin
Almăjanu, Victor Andreescu, Daniela Banu, Nicolae Bonaş, Aurel Căplescu,
Gheorghe Chircu, Adrian Cojocaru, Ion Crantea, Virgil George Daia, Aurel Deca,
Andrei Dudeanu, Mihai Enache, Dorel Erzec, Andrei Fărcăşanu, Romeo Furtună,
Andreea Cristina Ilicea, Aurel Ionescu, Ştefan Iordan, Ovidiu Cristian Marin,
Maria Cristina Marin, Gabriel Mitu, Lionede Ochea, Maria Pătraşcu, Alexandra Săceanu,
Teodor Săceanu, Ştefan Stan, Alin Stângă, Paul Şchiopu, Ciprian Tironeac,
Gheorghe Zbârcea.
Expoziţia Colecţii şi Colecţionari va rămâne deschisă până
la data de 31 octombrie a.c.
Nopţi insomniace
Lansare de carte
Maria Rodica Bocos
Biblioteca Municipala Teodor Murasanu, Turda
2 octombrie 2015
Toamna este un eveniment unic de imagini, sunete şi
mirosuri. E anotimpul emoţiilor, al
poeziilor rostite în şoaptă, al versurilor tulburătoare. În acest peisaj de
culori aflate în tranziţie, ce dau un aer de epocă aparte, Biblioteca
Municipală Teodor Murăşanu este gazda prezentării plachetei de versuri Nopţi
insomniace a profesoarei Maria Rodica
Bocoş.
Este cea de-a
patra plachetă publicată de autoare, dintre acestea Memoria timpului fiind
prezentată tot în cadrul Bibliotecii municipale, în primăvara acestui an, odată
cu expoziţia de plăci ceramice pe care a
avut-o în luna mai. Alături de istorie şi de poezie printre pasiunile autoarei
se numără şi arta plastică: ceramica şi pictura.
Prezentarea va
avea loc în data de 2 octombrie 2015, ora 17:00, în sala de lectură a sediului
central al bibliotecii, Str. Republicii
nr. 52.
Rânduiala săsească
Muzeul Judetean de Istorie si Arheologie Prahova
Ploiesti
1 octombrie 2015
Muzeul Județean de Istorie și Arheologie Prahova, în
colaborare cu Complexul Național Muzeal ASTRA Sibiu, prin Compartimentul de
Etnografie Săsească Emil Sigerus, are plăcerea de a vă invita joi, 1 octombrie
2015, ora 11:00, la sediul său din Ploiești, str. Toma Caragiu nr. 10, la
vernisajul expoziției temporare Rânduiala săsească.
Evenimentul inclus în conținutul proiectului cultural
multianual Interferențe culturale își propune să recompună, prin intermediul
patrimoniului, o imagine a comunității săsești din sudul Transilvaniei creată
prin regulile ce îi ordonau atât viața privată cât și pe cea ecleziastică.
Rânduiala satului de odinioară este ilustrată publicului
prin documente de arhivă, semne de vecinătate, mobilier pictat, obiecte de
podoabă, piese de port popular și textile de interior, amintind o ordine
interioară a comunității păstrată de-a lungul veacurilor.
Lectura ca terapie
Ceainaria Carturesti Verona
Bucuresti
29 septembrie 2015
Editura Herald vă propune ca marţi, 29 septembrie, în
intervalul orar 18:00-20:00, să redescoperiţi frumuseţea cărţilor, la Ceainăria
Cărtureşti Verona. Într-o lume agitată, în care informaţiile circulă foarte
rapid şi în care suntem înconjuraţi de tot mai multe ecrane, vom antrena un
dialog despre modul în care poate lectura să constituie un mod eficient de
îmbunătăţire a vieţii cotidiene şi, totodată, de îmbogăţire a minţii şi a
sufletului.
Intrarea la eveniment este gratuită
Contact:
Delia Gavrilă, PR & Events Specialist,
0743.050.507,
delia.gavrila@edituraherald.ro
Mineralia
Cristale, pietre naturale, bijuterii
Muzeul Etnografic al Transilvaniei, Cluj - Napoca
9 - 11 octombrie 2015
Expozitia: Sulina 5 si invitatii
Arta plastica contemporana romaneasca
Muzeul National al Satului Dimitrie Gusti, Bucuresti
2 octombrie - 1 noiembrie 2015
Muzeul Naţional al Satului Dimitrie Gusti, împreună cu
Fundaţia Culturală Elena Surdu Stănescu vă invită la expoziţia de artă
românească contemporană Sulina 5 şi invitaţii.
Informaţii suplimentare:
0722. 286. 508, 0722. 375. 771, 0743. 041. 823 - Mica
Galerie
021 317 91 03, int. 143 – Relaţii Publice Muzeul Satului
Vindecari miraculoase
Expozitie portret: Ion Tuculescu
Muzeul Municipiului Bucuresti
7 - 30 octombrie 2015
Ion Ţuculescu s-a născut la 19 mai 1910 la Craiova în
familia unor institutori. Clasele primare le va urma la şcoala Ion Heliade
Rădulescu sub îndrumarea părinţilor.
Apropierea de pictură s-a produs în anii liceului când,
alături de fratele său Şerban şi pictorul local A. D. Hagiu, a deschis o
expoziţie în Palatul Prefecturii din oraş. Cu banii obţinuţi acum din vânzarea
unor tablouri a efectuat o excursie cu şcoala în Italia, eveniment care i-a
prilejuit descoperirea entuziastă a capodoperelor Renaşterii şi Barocului dar
care, pe de altă parte, i-a iscat serioase îndoieli privind vocaţia sa de
artist.Cu toate astea, în 1926 a participat cu peisaje şi naturi moarte la Expoziţia
Cercului artistic oltean.
În anii următori Ţuculescu s-a consacrat cu temeinicie
ştiinţei. În 1928 s-a înscris la Facultatea de ştiinţe naturale din Bucureşti
iar un an mai târziu şi la Facultatea de medicină, urmând studii pe care le va
absolvi în paralel. A rămas dealminteri toată viaţa un pasionat cercetător în
domeniul microbiologiei.
Revine asupra îndeletnicirilor sale artistice în anii '30
inspirat fiind şi de vedutele mediteraneene pe care le descoperă cu prilejul
unor călătorii în Turcia, Palestina, Egipt şi mai ales în Grecia unde,
mărturiseşte apoi, "aproape întotdeauna nu pictam decât peisaje însorite.
Iubeam culoarea. În armoniile mele de atunci predomina albastrul blând şi
catifelat al cerului grecesc.”
Începând cu 1938, data primei sale expoziţii personale,
încurajat fiind şi de aprecierile elogioase ale unor personalităţi marcante
precum Marius Bunescu, Petru Comarnescu, Nicolae Iorga şi George Oprescu,
depăşeşte definitiv complexul "autodidactului” şi se dedică cu înflăcărare
picturii, afirmându-se printre novatorii generaţiei sale. Timp de un deceniu
Ţuculescu deschide şapte expoziţii personale – ultima, în 1947 – şi participă
la numeroase expoziţii tematice sau de grup din ţară şi străinătate.
În această decadă Ţuculescu consumă mai multe etape ale
creaţiei sale: de la pictura post impresionistă de peisaj, dezvoltată în
spiritul "şcolii de la Balcic”, îndatorată încă obiectivităţii "motivului” – şi
care, potrivit propriilor dezvăluiri, dădea la iveală "un temperament blând,
entuziast şi optimist”- la o viziune cromatică expresionistă, încă
nedezlănţuită, decelabilă mai curând în materismul dens şi frământările tuşei;
de la cromatismul straniu al unor peisaje din Corfu ori cel sumbru, de o
tensiune paroxistică, al "perioadei negre”, la violenţa şi duritatea "măştilor
africane” ; de la lirismul "agresiv”, "incendiar” , iscat de tonurile
puternice, radicale din unele portrete, naturi statice şi "câmpuri de rapiţă”,
mărturisind stări emoţionale extreme, de o intensitate expresionistă nemaiîntălnită
până la el, până la elocvenţa "primitivă, sălbatecă, telurică” a "interioarelor
ţărăneşti”.
Pe parcursul acestor rodnici ani critica i-a surprins nu o
dată originalitatea ieşită din comun evidenţiind "dezlănţuirea supra umană”, "explozia pur instinctivă”, "energia de suflu sălbatec” ori "vizionarismul
tragic” din opera sa. În opinia unora, artistul are o "vocaţie specială a
viului”: el este capabil de a "retrăi asemeni unui primitiv viaţa naturii” prin
plăsmuirea unui univers "violent, teluric, dionisiac, cu accente prometeice şi
chiote de dans păgân, cu răbufneli de subconştient şi obsesii de vis.”
Pe cât de efervescentă expoziţional a fost decada ce a
precedat anul 1947, pe atât de "încremenit” se va dovedi următorul deceniu în
ceea ce priveşte vizibilitatea operei sale. O dată instaurat realismul
socialist pictura lui Ţuculescu va fi repudiată şi, în ciuda unor concesii de
ordin tematic, pe care artistul le admite circumstanţial, el nu va mai expune
până în 1957 în cadru oficial. Ajunge în acest răstimp la o superioară osmoză a
realităţii cu motivul folcloric, desăvârşindu-şi căutările la ceea ce critica
de artă a numit "perioada folclorică” a operei sale. "Folclorul lucrat atunci -
o serie de câteva zeci de peisaje în care înlocuiam cu motive de scoarţă pomii,
norii, florile. Pământul era aşternut cu motive de scoarţă, cerul de asemenea
era tot după modelul scoarţelor şi acesta era un fel special de interpretare a
folclorului” sintetiza mai târziu pictorul.
Ultimii ani, când în sfârşit i se permite să expună – i-au
fost admise lucrări la expoziţii de grup în 1957, 1959, 1960 şi 1962 – sunt
mult mai grăitori prin prisma experimentelor de atelier, al supremelor "mutaţii” survenite sub forma a ceea ce retrospectiv au fost desemnate în opera
sa ca "faza totemică” şi "faza abstractă”. Istoricul de artă Magda Cârneci le
sintetiza astfel: "Lucrările apar acum ca pure descărcări <electrice>( <nucleare> cum le numea un artist), dezlănţuiri de gest şi culoare, întreţeseri
de forţe şi pulsaţii, fără obiect recognoscibil, ce se încheagă în figurări
potenţiale, ale căror forme, culori şi ritmuri generează ramificate analogii
posibile, eventuale, ce par că transcend din regimul lor virtual înspre
semnificaţii vaste şi nedeterminate.”
În 1962 Ion Ţuculescu se stinge din viaţă şi este îngropat
la Cernica, în cavoul familiei Galaction. În 1965 o retrospectivă dedicată
întregii sale activităţi artistice va fi deschisă la sala Dalles din Bucureşti.
Organizată la sugestia artiştilor Ion Vlasiu şi Pavel Codiţă, expoziţia a
beneficiat de implicarea istoricului de artă Radu Bogdan şi a scriitorului Geo
Bogza. Itinerată după aceea la muzeele de artă din Iaşi, Craiova, Timişoara,
Sibiu, Târgu-Mureş, Cluj şi Constanţa, marea expoziţie postumă a impus
definitiv marelui public creaţia unuia dintre cei mai autentici pictori români
postbelici. Odată cu participarea lucrărilor sale la însemnate expoziţii de
artă românească în străinătate în deceniile şapte şi opt – printre care notorie
a fost prezenţa la Bienala de la Venezia din 1966 – opera sa s-a impus şi peste
hotarele României.