vineri, 28 august 2015

Pisicile lui Sorescu...



Romania de-altadata


Colectii si Colectionari


Cartofilie



Deunazi am luat din targ mai multe zeci de carti postale ilustrate;
de la diferite persoane.
Pe cea de mai jos am ales-o fara vreo cercetare anume,
evident, era potrivita albumului dedicat acestor vietuitoare...


Si-acum, la ceas tarziu din noapte, cand am scanat-o, poftim surpriza.
Si ma refer la destinatar.
Mai precis:
Marin Sorescu
Str. Grigore Alexandrescu nr. 43, Bucuresti.
Cei care nu stiu sau vor sa afle mai multe despre acesta
pot da o fuga pe Google, wikipedia sau chiar intra in vreo biblioteca...


Scrisa pe 18 martie 1984...


...vederea a plecat din Rotterdam, Olanda, pe 19 martie. 


Spre a ajunge...9 zile mai tarziu.
De-ale cenzurii securiste ca altfel nu-mi pot explica parcursul indelungat.
Am vrut sa fiu sigur ca nu e o simpla potrivire de nume 
si-am facut cercetari (pe wikipedia)

Fișier:Casa Marin Sorescu-Bucuresti.JPG 

Foto: Cristian Mihail - Miehs.

Acum daca credeti ca m-am linistit si-am sa dorm dus la noapte,
va inselati!
Ma tot intreb de la care dintre "vanzatori" m-am procopsit cu asa ceva
si daca nu mai are cine stie ce teanc cu corespondenta de-a lui Sorescu...

Pagini din istoria P.C.R.




Romania de-altadata


Colectii si Colectionari


Cartofilie



Incep azi un mini-serial despre activitatea, la "varf",
a Partidului Comunist Roman.
O voi face prin intermediul tovarasului Cratchi Octavian,
membru al Organizatiei Regionale Suceava.



12 noiembrie 1967.
Conferinta Organizatiei Regionale de Partid, Suceava.
La sala Ciprian Porumbescu.
S-au stabilit si delegatii la Conferinta Nationala.




Conferinta Nationala a P.C.R.
6 - 8 decembrie 1967.




Acest prim episod l-as putea numi:
"Cand Ceausescu era de-abia la inceput".
Si n-o-ncepuse rau...

O succinta prezentare a celor stabilite in decembrie 1967
puteti gasi aici

                  Cum a înfruntat Ceausescu URSS-ul în problema ... - Historia


   "Conferinta nationala a P.C.R. din decembrie 1967 a adoptat un program de reforme, care vizau descentralizarea deciziilor economice prin crearea de centrale industriale, reorganizarea impartirii administrative a teritoriului, trecerea la invatamantul obligatoriu de 10 clase, construirea de locuinte proprietate personala, cresterea cointeresarii materiale a cetatenilor in realizarea obiectivelor planificate, reabilitarea unor fosti activisti de partid condamnati in timpul "cultului personalitatii" etc.
   P.C.R., in frunte cu Nicolae Ceausescu, nu-si propunea abandonarea socialismului, ci consolidarea lui, pentru obtinerea unui larg sprijin popular. Cei care-l critica pe Ceausescu pentru faptul ca prin politica sa urmarea mentinerea societatii socialiste, nu tin seama de faptul ca Secretarul General al C.C. al P.C.R. nu putea fi "groparul" oranduirii pe care el o exprima, de esenta totalitara. Reformele urmau sa fie realizate "de sus in jos" si in masura in care ele nu vizau esenta acestei oranduiri: conducerea prin partidul unic, proprietatea comuna socialista, ideologia marxist-leninista etc."






Pâra, mita și înșelăciunea la Neculce




Lansare de carte


Ion Burlacu


Casa Memoriala Panait Istrati, Braila


31 august 2015




   Muzeul Brăilei Carol I vă invită luni, 31 august 2015, ora 11:00, la Casa Memorială Panait Istrati (Grădina Publică), la lansarea cărții Pâra, mita și înșelăciunea la Neculce de Ion Burlacu.
Prezintă: prof. univ. dr. Ionel Cândea, managerul Muzeului Brăilei Carol I.

Ferestre spre cer




Biblioteca Municipala Radu Rosetti, Onesti


Dorel Balaita


7 septembrie 2015





    Icoana de vatrã este una dintre cele mai vechi mărturii iconografice de credinţă ortodoxă ale neamului românesc. Tradiţia acestor icoane vine de la primii creştini din zona Carpaţilor, de pe vremea romanilor. În acele timpuri, din cauza prigoanelor, ţăranii ar fi avut obiceiul să ascundă o bucată de lemn în hornul casei, în aşa fel încât nimeni să nu o găsească, pe care era scrijelit chipul unui sfânt, ca semn sacru şi mărturie a faptului că acolo locuiau creştini.
    Icoanele de vatră aveau rol de protecţie a caselor ţărăneşti şi erau lucrate de meşterii cruceri, cu scopul de a fi aşezate pe horn sau in interiorul acestuia, deoarece se credea că pe acolo puteau pătrunde duhurile rele.
    Pentru ţăranul român, icoanele de vatră au reprezentat adevărate "zăvoare" împotriva spiritelor malefice. Acest inestimabil tezaur spiritual autohton însumează în prezent mai puţin de 50 de exemplare originale, răspândite prin muzeele ţării şi prin colecţii particulare. 
    Icoanele de vatră au fost realizate şi au avut o prezenţă mai mare în gospodăriile ţărăneşti din sudul subcarpatic al ţării, în zone precum Oltenia, Argeş, Dolj, Gorj, Teleorman sau Prahova.
    Chiar dacă aceste icoane de vatră nu mai sunt folosite în interiorul locuinţei ţărăneşti, ele constituie mărturii emoţionante şi rare ale unei lumi şi a unui mod de gândire. Sunt dovezi incontestabile ale credinţei creştin ortodoxe a poporului român.

Comorile Chinei




Muzeul National de Istorie a Romaniei


Bucuresti


Colectii si Colectionari: Cartofilie




La vremea respectiva v-am facut cunoscut acest eveniment.
Cu acel prilej, Muzeul National de Istorie a Romaniei
a editat si o mapa-set cu carti postale.
La doi ani de desfasurarea expozitiei (30 aprilie - 1 august 2013)
aveti ocazia sa (re)vedeti o parte dintre exponate.
Datorita generozitatii Dlui Mihnea Raducu 
caruia ii multumesc si pe aceasta cale.


Recipient de jad pentru apa infatisand o pasare phoenix ciugulind
un bujor. Dinastia Qing (1644-1911). Muzeul Palatului.


Vas smaltuit cu motive florale rosii. Domnia imparatului Hongwu - 
Dinastia Ming (1368-1398). Muzeul Palatului.


Vaza de perete cu fundal albastru decorata cu motive florale aurite
si versuri. Domnia imparatului Qianlong - Dinastia Qing (1735-1795).
Muzeul Palatului.


Jue de bronz de tip "Jia" (un tip de vas antic chinezesc pentru vin).
Perioada tarzie a Dinastiei Shang (secolele XIII a. Chr. - 1046 p. Chr.)
Colectia Muzeului din Shanghai.


Statuie budista din marmura alba. Dinastia Tang (618-907).
Muzeul Palatului.


Figurina ceramica pictata infatisand un strain calare.
Dinastia Tang (618 - 907). Muzeul Zhaoling.


Statuie de teracota reprezentand un razboinic in armura.
Dinastia Qin (221 a. Chr. - 206 a. Chr.) Parcul Sitului Arheologic
Mausoleul imparatului Qin Shi Huang.


Statuie de teracota reprezentand un vizitiu militar.
Dinastia Qin (221 a. Chr. - 206 a. Chr.) Parcul Sitului Arheologic
Mausoleul imparatului Qin Shi Huang.

Statuie de teracota reprezentand un soldat ingenuchiat.
Dinastia Qin (221 a. Chr. - 206 a. Chr.) Parcul Sitului Arheologic
Mausoleul imparatului Qin Shi Huang.

Statuie de teracota reprezentand un general in armura.
Dinastia Qin (221 a. Chr. - 206 a. Chr.) Parcul Sitului Arheologic
Mausoleul imparatului Qin Shi Huang.

***Toate cartile postale sunt necirculate.



Pe simezele brasovene




Arta plastica contemporana romaneasca


Emma Ersek


Libraria Okian, Brasov


1 - 30 septembrie 2015




    "Pentru expozitia de anul acesta am selectat lucrari realizate in ultimii 4 ani, dintre care unele au mai fost prezentate publicului brasovean cu ocazia altor expozitii, o mare parte insă fiind expuse in premiera cu aceast prilej. Lucrarile sunt variatiuni pe temele mele predilecte: cetatea Brasovului, portretul, voalurile, omul si natura. Ca intotdeauna, doresc sa ofer vizitatorilor cateva momente in care sa se bucure de frumusetea lumii: a pasarilor, animalelor, padurilor, a cerului, a marii si a transparentei voalurilor delicate." (Emma Ersek).

Bucuresti. Viitorul in trecut




Hanul Gabroveni, Bucuresti


Alina Pavelescu


2 septembrie 2015





Invitată: Alina Pavelescu, director-adjunct al Arhivelor Naționale ale României.
Conferinta ae loc incepand cu ora 19:00.

   Prima conferință din cea de a treia etapă a proiectului București 2021, etapa Imaginării orașului, ne invită să explorăm imaginația strămoșilor noștri, locuitori ai Bucureștiului, să răscolim arhivele pentru a vedea cum credeau ei că va arăta Bucureștiul în care trăim noi astăzi.
   Sistematizare, un cuvânt pe care îl credem azi inventat de comunişti, dar pe care ei n-au făcut altceva decât să-l redescopere în cheie ideologică. Oraş-grădină sau oraş-dormitor? Locuinţe-scoică sau zgârie-nori atotcupinzători? Viaţă tradiţională sau cosmopolitism dezlănţuit? Aceste întrebări, pe care încă ni le mai punem, îi frământau şi pe aceia ce îşi imaginau Bucureştiul, cu ştiinţa planificării urbanistice sau doar cu fantezia scriitorului de SF, acum cincizeci sau chiar o sută de ani.
   Viitorul din trecutul Bucureștiului ne poate oferi chei pentru propria noastră imaginație, pentru propriile noastre proiecții asupra orașului. Căci oraşul în care trăim astăzi a fost cândva viitor. Şi, ca orice viitor, era încărcat de toate posibilităţile. Noi înşine ne putem gândi la noi ca la o posibilitate imaginată de înaintaşii noştri, deşi ei, înaintaşii, nu erau prea convinşi că un Bucureşti de două milioane de locuitori ar fi un oraş rentabil. Ce credeau ei că vom face noi? Ce-am făcut, cum şi - de ce nu? - ce credem noi că ar trebui să facă urmaşii noştri? Iată o continuitate a istoriei acestui oraş, altminteri discontinuu, pe care merită să o dezbatem: continuitatea imaginaţiei urbane.
   Accesul la evenimentele din cadrul proiectului București Memoria | Explorarea | Imaginarea Orașului este gratuit.

La Seneca (anticafe)-n poarta, oare cine bate?




Colectii si Colectionari


Cartofilie


27 august





Unde? Bulevardul Ion Mihalache, colt cu strada Arhitect Ion Mincu.
In Bucuresti...


Dupa o gandire profunda...


zece mesteri mari, calfe si zidari 
(in ale stransului de carti postale ilustrate)


si cu Mihnea unsprezece...


...s-au strans la ceas de seara (dar pe lumina!)...


...printre muuulte carti


si alte minunatii.


La un pahar de "vorba". Cu aroma de lamaie sau de scortiosoara.

Cine a dorit/A mai rontait...








Pentru fumatori; si nu numai.




Intre timp, se studia intens...


Horia, un pic ramas pe ganduri. 
Puternic impresionat de valiza, ca sa nu zic geamantanul lui Mihnea.
Un fel de comoara lui Ali Baba.
Din motive de siguranta n-am fost lasat s-o fotografiez.
Altfel multi n-ar mai fi dormit noaptea. 
Suspinand sau lacrimand... 


Sedinta de lucru; 
Gabi, Eugen, Marius si Mihai vizioneaza, semneaza, comenteaza.


Mihnea ne-a adus multe; mai mult sau mai putin marunte.
Dar toate frumoase si folositoare.
Un set, mai mic, a ajuns in posesia fericitului castigator al
tombolei organizate, stiti voi de cine.
Eu cred ca Horia a presimtit ceva; vezi si fotografia de mai sus. 


Diana cu o realizare de care Eugen este tare mandru.
A postat pe grup si de ce.


Pe Mihai (Palade) a trebuit sa-l atentionez serios sa ridice privirea
catre obiectivul aparatului de fotografiat.
Rasfoia cu infrigurare un teanc de ilustrate.
Cine nu l-ar intelege; tot felul de lucruri interesante si frumoase. 


"Bobocul" intalnirii noastre, Oana. 
De la Sulina.


Se pare ca a vrut sa ne transmita un mesaj. 
Nedeslusit la inceput.
Am aflat mai apoi; coplesita de emotii (sau de caldura, inca nu stim),
la sosire a uitat sa se inregistreze la "receptie".
N-au fost probleme, suntem doar oameni unul si unul.



Doi oameni frumosi, la trup si suflet.
Marius si...


Lia.
Tare dragi noua.
De generozitatea lui Marius ce sa mai vorbim;
de fiecare data ne aduce, fiecaruia, ca un Mos Craciun, daruri.
Si ce daruri...De la Terra Design!


Alex ni s-a alaturat putin mai tarziu.
Tare simpatic; si dulce la vorba.
Aidoma bomboanelor Raffaello cu care ne-a indulcit seara.


Fotografie de grup.
Facuta de catre un profesionist.
Marius Vasiliu pe numele lui.

Nu stiu cand au trecut cele doua ore, scurse pana cand am luat-o 
fiecare spre casa.
A fost relaxant, frumos si armonios pentru cei cativa oameni stransi
in jurul unei pasiuni comune.
Pe data viitoare!
Pana atunci va invit sa "rasfoiti" cateva semne de carte.
Si ele spun cate ceva despre universul in care ne-am aflat aseara.