Primăria Municipiului București și Centrul Cultural Palatele
Brâncovenești de la Mogoșoaia vă invită la vernisajul expoziției Habitat cu
semne*
Expoziția organizată în memoria ceramistei Eugenia Pop reuneşte serii
de lucrări emblematice din anii '80 până în anii 2000.
Vernisaj: 4 aprilie 2015, ora 15:00.
Expoziția poate fi vizitată în perioada 4 aprilie – 4 mai
2015.
Improvizații de demult – doi multumult
- Călin Torsan
(fluiere) și Juan Carlos Negretti (percuție)
- în acord cu lucrările Eugeniei
Pop.
Mitologii universale și personale sunt reprezentate în
compozițiile rondbos și în basoreliefurile din porțelan sau teracotă. Eugenia
Pop ilustra Cosmogonii, configura Arhetipuri, contura personaje - Om-pom, sau
aborda diverse teme simbolice asemeni Muzicii vieții în spirală, Hranei,
Călătoriei. Lucrările ei se revendică unui eclectism cultural înțesat cu
povești - broasca magică, bufo bufo, din arealul Evului Mediu european; șarpele
de lumină, ouroboros, din mitologia indoeuropeană și aztecă; legendarul balaur
mioritic, Solomat; Areopagul din mitologia greacă sau minoicul labirint.
Fiecare personaj ilustrat de Eugenia Pop se dezvoltă dintr-o
formă primară supusă diferitelor metamorfozări în parcursul spiritual. Pornind
de la teza conform căreia lumea spirituală suprasensibilă nu poate fi cunoscută
decât printr-o cercetare spiritual-științifică, compozițiile ceramistei
înglobează diferite valențe antropozofice.
Un modelaj spontan al formei apropie lucrările Eugeniei Pop
de ludicitatea desenului unor Paul Klee, Joan Miró sau Jean Dubuffet – artiștii
copii, cum ea însăși îi denumea. Figurine expresiv-sincretice sunt accentuate
pe alocuri cu linii cromatice îndrăznețe. Ritmuri geometrice, vegetale,
animaliere, antropomorfe decorează suprafața materialului ceramic.
Expoziția retrospectivă de la Palatele Brâncovenești aduce
în atenția publicului acele mari teme care au constituit o preocupare continuă
pentru ceramista clujeană. Trecute prin filtrul filozofiei lui Rudolf Steiner,
teme ca semnele vieţii, dealul, sămânţa, sfera, stela funerară, oglindirile,
norii, melcul etc capătă diferite reprezentări vizuale.
Eugenia Pop (născută în 1945 la Cugir, trecută la cele
veșnice în 2012) a absolvit în 1971 cursurile secției de ceramică, Institutul
de Arte Vizuale Ion Andreescu, Cluj Napoca. A fost o prezență activă,
participând la Saloanele de arte decorative precum și la numeroase expoziții
ceramice internaționale de la Vallauris (Franța, 1982), Erfurt (Germania,
1982), Faenza (Italia, 1987), Perugia (Italia, 1988), Aveiro (Portugalia,
1991), Flagstaf (Arizona, USA, 1993), Mino (Japonia, 1995). A participat la
simpozioane naționale și internaționale – la Studioul Internațional de Ceramică
de la Kecskemet, Ungaria (2002). De-a lungul timpului a obținut diferite distincții:
Premiul I la Bienala Internațională de Ceramică Artistică, Aveiro, Portugalia;
Mențiune la Mino, Japonia; premiul pentru artă decorativă la Salonul Național
de Artă și Medalia Meritul Cultural gradul II. Lucrările ei se află în colecții
de stat și particulare din România, Franța, Germania, Portugalia, SUA și
Japonia.
* În simbolistica Eugeniei Pop, semnul ilustrează
eternitatea.
*Pentru a fi în spiritul sintagmelor cu care Eugenia Pop își
intitula lucrările, am considerat potrivit a relua un titlu care denumea
performance-ul susținut în 1994, la Cluj-Napoca - Habitat cu semne.
***Raluca Băloiu, curator