Proiect expoziţional iniţiat de artiştii Andrei FLORIAN și
Eugen MORITZ, dascăli ai Universității de Artă şi Design Cluj în parteneriat cu
Uniunea Artiştilor Plastici din România, Filiala din Cluj-Napoca
Expoziția, cu vernisaj miercuri, 17 martie, ora 15.00, la
Muzeul de Artă Ioan Sima Zalău, va fi deschisă în perioada 17 - 30 martie 2015.
Proiectul expoziţional NOI DOI este iniţiat de artiştii
plastici clujeni Andrei Florian şi Eugen Moritz, dascăli de 25 de ani a
Universității de Artă şi Design Cluj, într-un valoros parteneriat cu Uniunea
Artiştilor Plastici din România, Filiala Cluj. Apartenenţa protagoniștilor la
aceste prestigioase instituţii de profil este o garanţie a nivelului artistic,
al valorii abordării conceptuale şi realizării exponatelor prezentate și cu
această ocazie de acest cunoscut tandem de plasticieni clujeni.
Aducerea împreună în faţa publicului din Zalău a două
domenii ale artelor vizuale diferite atât prin paleta mijloacelor de exprimare
cât şi prin natura radical deosebită a materialelor specifice cu care operează,
respectiv obiectul din ceramică şi sticlă pe de o parte şi imaginea foto sau
pictată pe de alta, este o reală provocare. Se reunesc aici tridimensionalul
concret al reprezentării obiectual simbolice, realizate în ceramică şi sticlă,
al obiectelor de mare fineţe, ce desconspiră prin tematică lumea simbolurilor
profunde abordate de artistul ceramist Andrei Florian, cu bidimensionalul
imaginilor preluate în tehnici foto-grafice, ce exprimă o rafinată opțiune
artistică încărcată spiritual, parțial prelucrate în procedee digitale și
reconsiderate apoi plastic prin surprinzătoare reveniri pictate, al lucrărilor
pictorului și artistului fotograf Eugen Moritz.
Întâlnirea acestor specii artistice sub genericul comun Noi
Doi este puternic motivată de tematicile abordate. Titlul proiectului îşi are
originile în evidenta și directa colaborare peste timp a celor doi expozanți în
atmosfera complexului de ateliere care îi găzduiește. Componente lingvistice
precum arhetip, arhetipal, arhaic, arhitectură, arhitecturare, tip, tipar,
presupunând chiar acţiunea de arhetipare, dezvăluie chiar arealul simbolic al
abordărilor plastice prezente. Complicitatea a două domenii, opuse la prima
vedere, evidenţiază generos la o privire mai atentă, multiplele legături şi
interferenţe existente în spatele aparenţei, independent sau dincolo de vechea
şi deja consacrata legătură profesională şi de prietenie a protagoniştilor
proiectului.
Titlurile şi ciclurile de lucrări expuse contribuie la
edificarea unei atmosfere pătrunse de un profund uman, atemporal și lipsit de
vârstă, epocă, apartenenţă culturală sau geografică. Ele evocă omul şi lumea
complexă şi profundă a simbolurilor sale de mare profunzime, materializate în
formule concrete sau mai diafane sau adeseori chiar fluide, conforme imagistic
unor memorii personale deschise şi extrem de imaginative.
Expresia transparenţei diafane a sticlei, punctată de dozata
şi rafinata concreteţe a lumii obiectului tridimensional, zămislit din materii
ceramice pline de o căldură definitorie, dublate de intensa lor incărcătură
simbolică, contribuie la imaginea generică a universului expoziţional creat, cu
valori pe care le recâştigă la rându-i, alături de imaginile a căror compoziţie
precisă este subliniată de accente de culoare, dispuse cu har şi parcimonie, în
câmpuri variabile ca intensitate, suprafaţă sau textură. Multitudinea
dualităţilor iscate, precum: concret-nedefinit, opac-translucid, plin-gol,
culoare-nonculoare, tridimensional-bidimensional, fără a fi strident sau
ireconciliabil opuse, creează aici o atmosferă benefic-armonică, graţie unei
relaţii bipolare de o inextricabilă complementaritate. Această stare evocă imaginea
unei lumi primordiale, aproape uitate, aceea a unui spaţiu infinit presărat cu
ispititoare portaluri ce trezesc ispita unor treceri de nerefuzat.
Se crează astfel o coexistenţă armonică între componentele
acestui spaţiu, fie ele graţioase transparenţe tridimensionale sau mai concrete
şi surprinzătoare suprafeţe imagistice, de mare varietate compoziţional
cromatică.
Într-un astfel de spaţiu expoziţional ni se formulează cu
generozitate luminoase şi calme evocări imagistice mentale, ce ne invită la o nemărginită
şi activă meditaţie, ce transcende concreteţea şi platitudinea lumii cunoscute.
Invadaţi de multitudinea simbolică ce plutește în aerul acestui spaţiu şi
infinitatea de posibile conexiuni ce ne sunt oferite, ne autocreem şi ne
transpunem apoi firesc într-o lume fascinantă, de o intimitate aproape
palpabilă, pe care o putem părăsi apoi recuperaţi şi împăcaţi cu cinica şi
implacabila proximitate a unui prezent ambiguu şi incertitudinile inevitabile
ale viitorului.
Andrei Florian şi Eugen Moritz
***Muzeul Judetean de Istorie si Arta - Zalau