miercuri, 3 septembrie 2014

Cioburi colorate



Arta plastica contemporana romaneasca


Caterina Preda


Colony Art, Bucuresti


5 septembrie 2014



   Colony Art deschide sezonul de toamnă cu o expoziţie plină de culoare şi vitalitate: Cioburi colorate, primul demers artistic al Caterinei Preda, teoretician şi cercetător în cadrul Departamentului de Ştiinţe Politice, Universitatea Bucureşti.
   Vă invităm vineri, 5 septembrie, ora 19:00, în Calea Călăraşilor nr. 34, sa descoperim împreună propunerile artistice ale Caterinei Preda.
    Expoziţia poate fi vizitată de marţi până sâmbătă, între orele 10:0-20:00.

Rapirea din Serai...intr-o Seara Vieneza




Romania de-altadata


Colectii si Colectionari


Inscrisuri de toate felurile


Continuam rememorarile din lumea spectacolului, 
asa cum era el in urma cu cateva decenii.
De data aceasta voi face apel al doua caiete-program ale
Teatrului de Opera si Balet al R.P.R. (respectiv R.S.R.)




Ilustrata din colectia personala.



1965






Prilej de a ne imbogati cunostintele dar si de a vedea
mai bine ilustrarea programului. Inspirata, spun eu.










Petrosani. 15 decembrie 1969.
Loc si data la care a fost achizitionat acest program.


Stagiunea 1966-1967.











Va urma...




Exponatul lunii




Muzeul National al Unirii 


Alba Iulia



2 - 30 septembrie 2014 


DSC_0010


O piesă de arheologie a fost prezentată marți (2 septembrie), la Muzeul Național al Unirii din Alba Iulia, fiind exponatul lunii septembrie. Este vorba despre o plăcuță de blestem – Tabella Defixionis, o piesă rară, descoperită într-un mormânt de epocă romană din necropola sudică de la Apulum. Foarte cunoscute în lumea romană, dar extrem de rar descoperite în Provincia Dacia, tăblițele de blestem sunt piese arheologice care ilustrează o parte a credințelor magico-religioase din acea epocă.
   "Am stat ieri și m-am gândit, iar plăcuța de blestem? O să zică ăștia, domnule ,ați mai vorbit de vreo două ori prin presă despre ea, de ce ar trebui să vorbim iarăși? Dacă această piesă, prin caracterul ei unic, prin valoarea sa informațională nu este o piesă importantă pentru Muzeul Național al Unirii și nu se poate încadra la categoria obiectul unei lunii oarecare, exponatul lunii, atunci care altă piesă ar putea să se încadreze? Plăcuța de blestem, descoperită în urmă cu 7 ani, a suferit mai multe procedee. Primul dintre ele: ea a fost găsită rulată, a fost desfăcută, apoi a fost fotografiată pentru că este de plumb, plumbul se mineralizează și se sfărâmă foarte ușor”, a precizat George Bounegru, coodonatorul cercetărilor arheologice în timpul cărora a fost descoperit artefactul.
   Ulterior, s-a încercat să se transcrie textul pentru a fi descifrat. "Sunt 22 de rânduri pe ambele fețe, numai că este scris în latina cursivă, dar mi-a fost recomandat profesorul Gheorghe Nemet de la Budapesta, care a acceptat cu bucurie să mă ajute. Împreună am publicat-o într-o revistă din Germania, una dintre revistele cele mai bune și în care se publică piesele cu adevărat cele mai deosebite din întreaga lume romană”, a adăugat George Bounegru.
    Această plăcuță "în lumea funerară romană, e o întreagă geografie, este un întreg ritual al morții, o serie de practici, gesturi, cuvinte, toate astea formează așa un cult al morților și o religie a morții. Între aceste practici își fac loc și practicile magico-religioase, credințele cumva oculte pentru că morții erau o sursă de obiecte pentru aceste practici. Unghii, păr și așa mai departe sunt menționate în scrierile autorilor antici, vrăjitoare care făceau vrăji cu chestii recuperate de la morți. În aceeași situație se află și plăcuța noastră, plasată undeva sub veșmintele morților, ascunsă de ochii lumii, a fost plasată această piesă rulată, o tăbliță de plumb pe care sunt inscripționate numele mai multor persoane.
În credința romană se considera că sufletul mortului ajunge undeva în lumea de dincolo unde este în contact atât cu zeitățile, cât și cu sufletele altor morți. În lumea de dincolo, după ce mortul trecea acolo. ajungea să fie în acea categorie a zeilor mari, cei care ofereau protecție familiilor rămase în lumea celor vii. Plăcuța asta conține numele unor persoane, vreo șapte sunt nume feminine, la cazul genitiv”, a adăugat George Bounegru.
    Această plăcuţă este diferită de celelalte, "este vorba despre o ștergere sau de un blestem asupra numelui cuiva. Mortul, când trecea în lumea de dincolo, trecea individualizat, cu nume, prenume. Dacă îi blestemai numele dintr-o dată el devenea o persoană fără nume, care nu mai putea fi nici ajutat sau, dacă trecea în lumea de dincolo, nu putea să îi ajute pe cei ai săi. Era foarte important numele unei persoane, îl individualiza, îl caracteriza. Se blestema prin această plăcuță, identitatea acelor persoane scrijelite. Mortul trebuia să o mijlocească, să o aducă din lumea celor vii și, când veneau zeii cei mari, divinitățile în jurul lui, mortul avea și o plăcuță de blestem pentru zei”.
    Un alt text de blestem din provincia Dacia a fost descoperit la Dierna, pe o plăcuță de aur, semn că dușmanii aveau și ei valoarea lor, a cărei traducere e ușor diferită – “demonul spurcăciunii”, în limba română.
Piesa este expusă publicului pentru vizitare până în 30 septembrie.
***alba24.ro




Calea tainica




Lansare de carte


Biblioteca Municipala G. T. Kirileanu, Vatra Dornei


5 septembrie 2014

 



afis VD

***bjiasi.ro

Pe simezele Capitalei




Arta plastica contemporana romaneasca


Carmen Groza


Galeria Dialog, Bucuresti


11 septembrie 2014





   In lucrarile mele am abordat de-a lungul timpului diferite tehnici, în special tapiseria si colajul.
   Formatia mea de baza este pictura monumentala, dar tapiseria a devenit pentru mine, în calitatea mea de pictor, o tentatie, caci regasesc în ea aceleasi probleme ca si în pictura monumentala. De altfel, tapiseria este o arta monumentala.
    Astfel, încerc sa operez o sinteza care înglobeaza elemente picturale si grafice, pastrînd în acelas timp aspiratia de a aborda mari suprafete, caci operele pe care le creez au uneori dimensiuni importante.
   Mi-am pus întrebarea: în arta actuala, care este locul operelor de arta care se exprima într-o tehnica traditionala ?
   Nu este vorba de a reface ceea ce s-a facut deja.
   Utilizam ceea ce ne-a lasat mostenire traditia europeana, deschizînd în acelas timp noi cai de explorare. In socul creat între traditie si transgresiunea sa, eu întrevad posibilitati infinite.
   Spiritul nou poate sa se amestece cu vechile tehnici. Putem sa fim din plin în contemporaneitate, utilizînd totusi o tehnica traditionala. Tehnica este doar un mijloc de exprimare, totul depinde de ce facem cu el. Este si cazul altor discipline aristice: gravura, muzica, etc.
    Dorinta mea este de a scoate tapiseria din sfera artei ornamentale si de a-i conferi demnitatea unei arte majore.
   Cea mai recenta serie de lucrari traduce interesul meu pentru urmele lasate de istorie, interesul meu pentru energie, pentru vortexul de lumini si magia sa, pentru vibratiile si murmurul materiei în elanul sau spre compexitate si comportamentul sau auto-organizator, ca sa se constituie încet-încet în regn mineral, vegetal, animal.
   Structura materiei este dotata cu numeroase elemente avînd între ele multiple si subtile raporturi de actiune si reactiune . Si apoi, în inima structurii, un agent inaccesibil, acel actor mitic, în general numit « hazard » care îsi joaca rolul .
   Dar tocmai acest «hazard» eu vreau sa-l stapînesc.
   Reprezentarea abstracta aduce imagini pe care lumea reala nu le-ar fi furnizat niciodata.
   Dupa impactul plastic al imaginii, mai exista si un efect secund, acel al sensului. Dar cum sa-l spui în cuvinte fara sa-l tradezi ? Imaginea spune fara cuvinte ceea ce, fixat pe trama,trece de la momentul pur, la eternelul prezent, si care dureaza… Caci imaginea vorbeste limbajul ne-spusului.
   Colajul este pentru mine un nou univers grafic; el îmi permite o libertate de cautari formale care mi se potrivesc .
   Pentru unele din tapiseriile mele, colajul a fost punctul de plecare. Creatia continua apoi în interpretare, pentru ca le realizez eu însami, în tehnica de haute lice.

Motivatia mea artistica ?

   Sa spunem ca este o necesitate interioara, care ma îndeamna sa continui, ma sustine si îmi justifica munca.
   Cu conditia de a-mi pastra intacta convingerea ca luni si uneori ani de zile de munca nu sînt prea mult pentru a realiza o mica parcela de univers, care este a mea.

Carmen Groza

***artinfonews.ro

Festivalul medieval: Eternul Maramures




Sighetu Marmatiei


editia a IV-a, 5 - 7 septembrie 2014





***CentrulCultural Sighet

Festivalul International al Muzicii Mecanice




Muzeul Stiintei si Tehnicii Stefan Procopiu


Iasi


editia a IX-a, 12 - 14 septembrie 2014





   Vă invităm să participaţi, în perioada 12-14 septembrie 2014, la Festivalului Internațional al Muzicii Mecanice (FIMM), manifestare unică în România ajunsă la a cea de-a IX-a ediție.
    Timp de trei zile festivalul va oferi publicului un program dens care va cuprinde expoziție de automate muzicale, târg de antichități, spectacole ale flașnetarilor, concerte, dans, animație, expoziţie de jucării, workshop pentru specialiști. 
Pentru detalii legate de program accesaţi site-ul:

Viata de zi cu zi a polonezilor in refugiul romanesc




Muzeul de Stiintele Naturii, Suceava


4 - 15 septembrie 2014





    Expoziţia a fost realizată de către Institutul Cultural Român din Varşovia împreună cu Fundaţia Ośrodek KARTA care se ocupă cu documentarea şi propagarea istoriei mai noi a Poloniei şi Europei Central-Răsăritene a sec. XX, în 2009, la împlinirea a 70 ani de la izbucnirea celui de al II-lea război mondial şi a refugiului polonez în România precum şi împlinirea a 90 de ani de la stabilirea relaţiilor diplomatice între Polonia şi România, în cadrul campaniei diplomaţiei publice Geografia generozităţii iniţiate de Institut. A fost prezentată ca expoziţie stradală în Varşovia şi alte oraşe poloneze.
    Expoziţia este alcătuită din 20 de planşe cu fotografii ce provin din colecţiile Fundaţiei Ośrodek KARTA, însoţite de comentarii, cu mărturii ale participanţilor la acele evenimente – militari şi civili, polonezi şi români ceea ce reprezintă uriaşa ei valoare şi autenticitate.    
   Expoziţia prezintă lupta polonezilor cu viaţa de refugiat de fiecare zi – ilustrează ocupaţiile zilnice şi munca, viaţa religioasă, socială, învăţâmântul în locurile internării soldaţilor şi ale şederii civililor, dar este, mai ales, dovada deschiderii autorităţilor române şi a uriaşei generozităţi şi ospitalităţi a românilor.
    La împlinirea a 75 de ani de la acel memorabil septembrie 1939 când mii de militari şi civili polonezi au trecut graniţa comună pe atunci polono-română refugiindu-se în România unde au găsit adăpost temporar în faţa atrocităţilor războiului, invităm şi locuitorii Sucevei să viziteze expoziţia. 
    Fotografiile de arhivă şi mărturiile personale sunt o excelentă lecţie a istoriei comune polono-române. Expoziţia este pusă la dispoziţie de Institutul Cultural Român din Varşovia şi este prezentată de Uniunea Polonezilor din România împreună cu Muzeul Bucovinei la Muzeul de Ştiinţele Naturii, în zilele de 4-15 septembrie 2014. 
    Vernisajul va avea loc în ziua de 4 septembrie, la ora 9.00, în cadrul deschiderii celei de a 16-a ediţii a Zilelor Culturii Polone şi a simpozionului ştiinţific polono-român intitulat Polonia şi România. Împreună – alături – aproape.
***Muzeul Bucovinei

Targul Art Natura




Colectii si Colectionari


Constanta


4 - 7 septembrie 2014





   Începutul lunii septembrie aduce la Constanța colecționari de antichități, creatori de podoabe și meșteri populari. Aceștia se vor reuni în cadrul târgului Art Natura care se va deschide mâine dimineață (4 septembrie), lângă parcul Tăbăcărie. 
   Vizitatorii vor putea găsi statuete, cărți, lampadare, tablouri, ceasuri, bijuterii, colecții de monede și bancnote, obiecte create manual, ceramică, obiecte casnice din lemn. 
   Târgul va fi deschis până duminică (7 septembrie), inclusiv.
***telegrafonline.ro

Pe simezele Ploiestiului




Arta plastica contemporana romaneasca


Florica Ionescu, Alexandru Ionescu


Galeria de Arta, Ploiesti


septembrie 2014



Festivalul Condeierilor Plugari



Muzeul Satului Banatean


Timisoara, Biled


editia a VIII-a, 6 - 7 septembrie 2014







Incursiune fotografica in Noua Zeelanda



Dan Dinu


Libraria Okian, Centrul Cultural Reduta, Brasov


2 - 27 septembrie 2014




Va invitam sa urmariti, prin intermediul imaginilor, cele mai emblematice locuri 
din cele doua insule care alcătuiesc Noua Zeelanda!
VIDEOPROIECŢIE NOUA ZEELANDĂ 
-Miercuri, 3 septembrie, Centrul cultural Reduta, ora 18:00.
AOTEAROA – Noua Zeelanda 
vazuta de fotograful Dan Dinu
Intrarea libera!

Interstitiu plastic - Nemt'eni la Palatul Brukenthal




Arta plastica contemporana romaneasca


Dumitru Bostan, Stefan Potop, Lucian Tudorache


Muzeul National Brukenthal, Sibiu


5 septembrie 2014



afis1.


***artinfonews.ro

Din capitala poeziei clasice japoneze



Colocviul Național de Poezie Clasică Japoneză


Constanța


ediția a XX-a, 9 - 11 septembrie 2014





Laura Vaceanu

   Constanța este unul dintre puținele orașe din România care promovează, prin manifestări anuale, cultura și civilizația din fascinanta Țară a Soarelui Răsare. Povestea acestei coloborări româno-japoneze a început în urmă cu 22 de ani, în anul 1992, când graficianul și poetul Ion Codrescu, un mare admirator al culturii nipone, a înființat, în orașul de la malul Mării Negre, o Societate de Haiku, cu un an "mai mică” decât Societatea Română de Haiku din București, fondată, în 1991, de Florin Vasiliu. 
    Frumoasa poveste continuă și acum la Constanța, unde se va organiza, săptămâna viitoare, o manifestare cu o tradiție de două decenii: Colocviul Naţional de Poezie Clasică Japoneză. Evenimentul cu tema De la tanrenga la tanka spre renga-renku se va desfășura în perioada 9-11 septembrie, la Colegiul Naţional Pedagogic Constantin Brătescu, la Biblioteca Judeţeană Ioan N. Roman şi la Biblioteca Centrului Cultural din oraşul Ovidiu.
    Programul manifestării va cuprinde, pe lângă un recital în lectura autorilor, o sesiune de comunicări și dezbateri despre haiku, tanka, renku, prezentări și lansări de carte, dar și o expoziţie inedită de grafică şi haiku - Caii în Deltă, de Andana Călinescu, din București.       
   Aceste manifestări culturale și multe altele sunt incluse în programul celei de-a XX-a ediții a Colocviului Naţional de Poezie Clasică Japoneză.
    "În program avem și o excepţională expoziţie intinerantă de foto-haiku - Declic în silabe, de Constantin Dumitru Brosu, Mihaela Băbuşanu Amalanci și Oana Gheorghe din Bacău, un recital tanka, realizat de elevi de la Grupul Şcolar Ion Podaru din Ovidiu, coordonaţi de actorul Ştefan Glinţă, o expoziţie deosebită de origami, realizată de elevi de la Şcoala Gimnazială nr. 8, coordonați de profesoara Iulia Ciuche. 
   Vă aşteptăm cu drag, în perioada 9-11 septembrie, să împărtăşim impresii şi idei despre lirica japoneză şi nu numai”, spune președintele Societății de Haiku din Constanța, Laura Văceanu.
    De asemenea, o parte dintre participanții la cea de-a XX-a ediție a Colocviului vor avea ocazia de a vorbi despre poezia de inspirație niponă în România la bordul navei Peace Boat, cu pasageri din Țara Soarelui Răsare. Evenimentul va avea loc pe 11 septembrie, de la ora 10.00, atunci când nava de croazieră se va afla în Portul Constanța.
***telegrafonline.ro

Joc si cant - In Campia Transilvana




Festivalul Jocului de pe Campie (editia a XX-a), 

Festivalul Jocului Fecioresc (editia a XXX-a)


Mociu


7 septembrie 2014




    În organizarea Consiliului Judeţean Cluj, a Centrului Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Cluj şi a Primăriei şi Consiliului Local Mociu duminică, 7 septembrie 2014, la Mociu va avea loc un eveniment folcloric reprezentativ pentru Câmpia Transilvană, care uneşte două festivaluri importante: Festivalul Jocului de pe Câmpie -  ediţia a XX-a şi Festivalul Jocului Fecioresc – ediţia a XXX-a.
    Evenimentul va debuta la ora 13.00 cu o paradă a portului popular, urmând ca de la ora 13.30 să aibă loc deschiderea oficială. În continuare, de la ora 14.00 vor urca pe scenă, în cadrul unui spectacol folcloric-maraton, următoarele ansambluri: Copiii Mociului- grupa mare şi grupa mică, Joacă tare din Mociu, Copiii Sărmaşului, Muguri de cătină din Cătina, Fiii Cămăraşului, Someşul Apahida, Grupul tradiţional al Zegrenilor din Ceaba Árvalányhaj din Unguraşu, Mugurii Mintiului din Mintiu Gherlii, Valea Someşului din Gherla, Datina din Turda, Crăişorul din Cluj-Napoca, Dor Transilvan din Cluj-Napoca şi Rapsodia Someşană din Cluj-Napoca.
    Manifestarea se va încheia cu tradiţionalul joc la şură, în compania tarafului Zorile, condus de Ţuli Carol zis Stângaciu.
   Jocul fecioresc, cu deosebitele sale evoluţii solistice, parte integrantă în repertoriul coregrafic câmpenesc, va constitui expresia vie a bucuriei participanţilor prezenţi la Mociu.      Formaţiile artistice invitate le vor oferi spectatorilor bogate şi variate jocuri populare reprezentative, ce vor ilustra unica şi inegalabila tradiţie din Câmpia Transilvaniei.

Festivalul va fi prezentat de realizatoarea TV Ema Pendiuc.
***traditiiclujene.ro