Muzeul National al Civilizatiei Dacice si Romane
Ioan Seu: Pasarea pamantului
Deva
1 aprilie 2014
Muzeul Civilizaţiei Dacice şi Romane Deva propune vizitatorilor, începând cu data de 1 aprilie 2014, o nouă piesă în categoria Exponatul lunii, piesă ce va putea fi admirată în spaţiul special amenajat la intrarea în Palatul Magna Curia.
Exponatul lunii aprilie aduce în atenţia publicului piesa Pasărea pământului, o sculptură în ronde-bosse, de dimensiuni relativ reduse (25 x 32 x 10 cm), realizată în marmură albă de către sculptorul devean Ioan Şeu, în anul 1993, şi care la ora actuală se află în patrimoniul MCDR Deva.
Pictorul Ioan Şeu, născut la 11 septembrie 1940, în satul Nicula, judeţul Cluj, este un artist profesionist, membru al Uniunii Artiştilor Plastici din Romania începând cu anul 1980.
Motto: "Creaţia, indiferent de natura sa, este o durere interioară, care se tămăduieşte la lumina facerii” - Ioan Şeu
Autor a numeroase expoziţii personale (Deva, Craiova, Hunedoara, Arad, Sibiu etc.) şi participant la expoziţii colective din ţară şi străinătate (Bucureşti, Reşiţa, Tg. Jiu, Chişinău sau în Germania ori Finlanda etc.), lucrările sale se regăsesc astăzi în colecţii particulare şi muzee din ţară şi străinătate (Italia, Franţa, Germania, SUA, Siria, Olanda, Ungaria). Dintre monumentele de for public realizate de către Ioan Şeu amintim doar câteva: Eroii Neamului – bronz, Deva, 1992; Cristos – marmură, Arad, 1995; Nicolae Densusianu – bust de marmură, Densuş, 2002; Nadia Comăneci – bust de bronz, Deva, 2002; Monumentul de la Tărtăria – Tărtăria, 2003; Paulo Dimo – bust de marmură, Bucureşti, 2004; Aleea Gimnastelor – 15 busturi-portrete, bronz, Deva, 2007.
Ioan Şeu "demonstrează o ştiinţă sigură a indeciziei, a unor tăieturi mai adânci sau superficiale, a manevrării suprafeţelor şi canelurilor într-un fel apropiat de aşezarea unităţilor lingvistice în frazare, dirijate în formaturi ritmice, modulate muzical, am spune, pentru atingerea unei comunicări vizuale optime, de mare frumuseţe şi puritate. Mai pot fi remarcate în acelaşi sens, al analizei unui limbaj specific artistului, alternarea inteligentă a unor peisaje neprelucrate, accidentate, cu cele integral şlefuite, vibrante melodios, din aceste conflicte iscându-se noi şi neaşteptate armonii” (Gheorghe Vida, critic de artă – Bucureşti).
"Modernismul acestui autor escaladează nivelele înalte, de-a lungul traiectoriilor verticale şi curbilinii, de-a lungul interferenţelor semiotice, de diverse nivele istorice, de-a lungul stilizaţiilor ce duc la compresia cosmosului” (Critic Giuseppe Manitta, critic de artă, Italia)
***Biroul de Relaţii cu Publicul